http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
گارانتی‌های نامعتبر جمع‌آوری می‌شوند
گارانتی‌های نامعتبر جمع‌آوری می‌شوند

اتحادیه فناوران رایانه تهران وعده داده است از ابتدای اسفندماه سال جاری گارانتی‌های نامعتبر کالاهای IT جمع‌آوری خواهند شد.

به گزارش عصر ارتباط، فروشندگان کالاهای IT تاکنون با ارايه کارت‌های گارانتی نامعتبر که به‌طور معمول هزینه‌ای بین سه تا 10 هزار تومان دارد، هیچ خدمات پس از فروشی به خریداران ارايه نمی‌کردند. به همین منظور با تصویب آیین‌نامه‌ای توسط اتحادیه صنف رایانه قرار است تا پایان سال جاری با تمامی متخلف‌های ارایه‌دهنده گارانتی‌های نامعتبر برخورد شود.
سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اعلام این خبر به خبرنگار گفت: «اختلاف جزئی میان کارشناسان اتحادیه صنف رایانه درباره این آیین‌نامه وجود دارد و تاکنون سه درصد از بندهای آیین‌نامه تصویب شده است.»
به گفته او، تفاهم‌های نهایی بر سر جزئیات این آیین‌نامه هفته جاری نهایی شده و به‌صورت کتبی به تمامی ذی‌نفعان اعلام خواهد شد.
میرمهدی درباره مفاد این آیین‌نامه گفت: «ما با سه بخش واردکننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده سر و کار داریم و مسئولیت هدایت و ساماندهی این بخش‌ها را عهده‌دار هستیم.»
او افزود: «صاحبان برند در وزارت بازرگانی به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند و نام‌شان در لیست ما ثبت شده است. با توجه به خدمات گسترده این شرکت‌ها در سطح کشور، الزامی برای نظارت ما یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به فعالیت این بخش وجود ندارد و به همین دليل این شرکت‌ها را از شمول آیین‌نامه تصویبی خارج کرده‌ایم.»
ريیس اتحادیه صنف رایانه از اختلاف نظر اعضای این اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای میزان مدت زمان ارايه خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: «در حال حاضر در آیین‌نامه، مدت‌زمان ذکرشده برای گارانتی کالاهای IT یک سال درنظر گرفته شده است، درحالی که قانون سازمان حمایت زمان لازم برای خدمات پس از فروش را 18 ماه اعلام کرده، ولی طبق نظر کارشناسان ما برای کالای IT امکان ارايه گارانتی بیش از یک سال وجود ندارد. طی جلسه هفته آینده این اختلاف نظر هم برطرف خواهد شد.»
میرمهدی در پاسخ به چگونگی اجرای طرح جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر کالاهای IT با فاصله یک‌ماهه از زمان تدوین آیین‌نامه آن افزود: «در این مدت بیکار ننشسته بودیم و تمامی واحدهای صنفی داخل کشور را شناسایی کرده و برای همه آنها تشکیل پرونده داده‌ایم. حتی شاید برخی از این بخش‌ها از تشکیل پرونده علیه‌شان اطلاعی نداشته نباشند.»
او گفت: «به همه‌ واحدهای صنفی اخطار داده بودیم که تا 30 دی‌ماه امسال برای مراجعه به سازمان و ثبت‌ اسامی خود به صورت قانونی فرصت دارند تا اعلام کنند چه شخصی به‌طور حقیقی یا حقوقی خدمات پس از فروش را ارايه خواهد کرد.»
میرمهدی با اشاره به اینکه از اسفندماه امسال هدف جمع‌آوری گارانتی‌های غیرمعتبر محقق خواهد شد، افزود: «تمامی بخش‌هایی که کارت گارانتی نامعتبر می‌فروختند یا مراکزی که به‌صورت زیرزمینی در این بخش فعالیت می‌کردند، شناسایی شده‌اند.»
او گفت: «حتی اشخاصی که به‌واسطه داشتن کارت بیمه، این خدمات را از مردم دریغ می‌کردند هم شناسایی شدند و در صورت تخلف در زمان وعده داده‌شده با آنها برخورد جدی خواهد شد.»
اما محسن رنجبر، رییس اداره خدمات فروش و پس از فروش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با این آیین‌نامه گفت: «قرار نیست آیین‌نامه جدیدی تصویب شود.»
او با اشاره به اینکه این آیین‌نامه از قبل وجود داشته و قرار است تنها بندهایی از آن اصلاح شود، افزود: «بر همین اساس، پیشنهادهايي از طرف تشکل ذی‌ربط به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارایه داده شده است که در صورت توافق، موارد ذکر شده با تعدیلات اعمال‌شده را برای صنف IT اعمال خواهیم کرد.»
رنجبر افزود: «علت این تغییرات هم منطبق‌کردن آیین‌نامه لوازم خانگی با صنعت IT بوده است و انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی درحال کار روی تغییرات این آیین‌نامه هستند.»
به گفته او، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درحال حاضر مشغول بررسی نظرهاي ارسالی از جانب انجمن و اتحادیه‌های صنفی و شرکت‌ها است تا نتیجه نهایی حاصل شود.»


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200