http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
چهارشنبه 1 مهر 1394
معرفی و نقد بازی سرنوشت (Destiny)
معرفی و نقد بازی سرنوشت (Destiny)

زمانی که اکتیویژن اعلام کرد برای ساخت و انتشار بازی سرنوشت (Destiny) 500 میلیون دلار هزینه کرده است، این پرسش در ذهن گيمرها شکل گرفت که مگر «سرنوشت» چه چیز در خود جای داده که چنین هزینه‌ای روی دست طراحان و ناشرش گذاشته است.

با یک نگاه به فیلم‌های پرهزینه سینما همچون هابیت‌ها با بودجه 295 میلیون دلار و یا مرد آهنی3 با بودجه 275 میلیون دلار، پرسش بيش از پیش پررنگ‌تر می‌شود. در 9 سپتامبر بالاخره بازی «سرنوشت» منتشر شد و جالب است بدانید در همان روز اول با فروش 500 میلیون دلاری و جابه‌جایی چند رکورد، ثابت کرد سرمایه‌گذاری اکتیویژن نابجا نبوده است.
مشخصات:
سازنده: Bungie
ناشر: اکتیویژن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4و3، ایکس‌باکس360، ایکس‌باکس وان
ژانر:تیراندازی اول شخص، نقش‌آفرینی
تاریخ انتشار:9 سپتامبر

«سرنوشت» ترکیبی است از چند عنوان که اکتیویژن و همکار نزدیک آن یعنی بلیزارد در ساخت آن‌ها استاد هستند. البته وظیفه ساخت این ترکیب به شرکت Bungie سپرده شده است، شرکتی که با سری بازی‌های هیلو نامی برای خود دست و پا کرد. ژانر تیراندازی اول شخص که اکتیویژن با ندای وظیفه در آن یکه‌تازی می‌کند و ژانر نقش‌آفرینی که در تخصص بلیزارد است با هم پیوند داده شده‌اند تا این عنوان جدید را خلق کنند. البته «سرنوشت» چیزی بیش از ترکیب این دو ژانر است که در ادامه به شرح بخش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.
پیش از هر چیز باید اشاره کرد که «سرنوشت» یک عنوان تماما آنلاین است و بدون اینترنت حتی نمی‌توان به منوهای بازی دسترسی پیدا کرد، ویژگی که یک دردسر بزرگ برای گيمرهاي ایرانی محسوب می‌شود و باید خود را برای قطعي‌‌های پی درپی از سرورهای بازی آماده کنید. به زحمت به پایان یک ماموریت رسیده‌اید و به یکباره پیام قطع اتصال به سرور ظاهر می‌شود و به این ترتیب روح و روانتان کمی قلقلک داده می‌شود. اما این دردسر بزرگ سبب شده دنیای بازی همواره در حال تغییر باشد و هر روز امکانات و بخش‌های جدیدی به آن افزوده شود.
ربات پرنده‌ای به نام شبه (Ghost) شما را از خواب چندین و چند ساله‌تان بیدار می‌کند تا به نجات نژاد خود بروید. گروهی که با نام نگهبانان (Guardians) شناخته می‌شوند از سرتاسر جهان در مرکز فرماندهی جمع شده‌اند تا با خطر جدی به وجود آمده برای بقای نسل خود مقابله کنند. داستان به اندازه‌ای که انتظار می‌رود قدرتمند نیست و هیچ‌گاه آن‌ چنان جذاب نمی‌شود که بر مخاطب تاثیر ژرف بگذارد. بخش اعظم داستان توسط صدای شبه و یا فرماندهان و در ابتدا و انتهای مراحل روایت می‌شود و براساس ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» می‌توانید حدس بزنید که چرا تاثیرگذاری داستان اندک است. کات‌سین‌ها هم به شکلی خلوت و به دور از هیجان به نظر می‌رسند و در کل می‌توان گفت داستان ضعیف‌ترین قسمت «سرنوشت» است.
اما ضعف داستان با گیم‌پلی متنوع و زنده به خوبی جبران شده است. قبل از هرچیز باید کاراکتر خود را از میان سه کلاس تایتن (Titan)، غول‌پیکر (Warlock) و شکارچی (Hunter) انتخاب کنید. هر سه کلاس نامبرده می‌توانند از تمام اسلحه‌ها و زره‌های موجود در بازی استفاده کنند و به همین دلیل به غیر از قدرت‌های ویژه تفاوت زیادی میان کلاس‌های مختلف احساس نمی‌شود. نبردها درگیرانه هستند و از همه مهم‌تر اینکه هوش مصنوعی نیروهای دشمن بالا است. به این ترتیب نبردهای ساده‌ای پیش رو نخواهید داشت و برای پیروزی در هر نبرد باید از قبل استراتژی مناسب را انتخاب و تجهیزات خود را برای رویارویی با نیروهای دشمن مدیریت کنید.
محیط‌های زیبای بازی به شکل استادانه‌ای برای ایجاد نبردهای جذاب طراحی شده‌اند. به شکلی که در هر صحنه، سنگرهای مناسب و پستی و بلند‌ی‌های مختلف برای تغییر سبک نبرد در نظر گرفته شده است. در یکی از صحنه‌ها به بالای لاشه هواپیما می‌روید تا از آن بالا با استفاده از اسلحه تک‌تیرانداز از نیروهای دشمن پذیرایی کنید اما با اولین هدشات و به لطف هوش مصنوعی بالا، نیروهای دشمن طوری در محیط پراکنده شده و پناه می‌گیرند که چاره‌ای به جز تغییر مکان و یا نبرد تن به تن نخواهید داشت. قبل از شروع هر ماموریت امکان انتخاب میزان سختی با توجه به درجه کاراکتر وجود دارد ضمن اینکه در حین بازی و با برخورد به موانع سخت می‌توانید از دوستان خود کمک بگیرید. اوج مد Co-op در ماموریت‌های Strike است که اکثرا چالش‌برانگیزتر از دیگر ماموریت‌ها هستند و همین سختی کار به جذابیت هر چه بیشتر این ماموریت‌ها و لذت بردن از همکاری با دوستان افزوده است. با کشتن هرکدام از نیروهای دشمن ممکن است یک سلاح و یا زره جدید به دست آورید و عنصر نقش‌آفرینی سبب می‌شود بارها و بارها به یک محیط ثابت برگردید و صحنه را از وجود نیروهای دشمن پاک کنید به امید اینکه آیتمی بهتر از آیتم خود بیابید.
غیر از ماموریت‌های اصلی که پایان رساندن آن‌ها حدود 12 ساعت زمان خواهد برد انواع و اقسام ماموریت‌های جانبی باارزش در بازی گنجانده شده است تا همچنان به لذت از «سرنوشت» ادامه دهید. این بازی هم همانند دیابلو با ماموریت‌های سخاوت (Bounty) ، بخشندگی و جذابیت خود را به شما نشان خواهد داد. ماموریت‌های مذکور به اندازه کافی زیاد هستند تا برای مدت‌ها شما را سرگرم کنند، ضمن اینکه به لطف همیشه آنلاین بودن هر از چندگاهی ماموریت‌های جدید با بازه زمانی محدود نیز به لیست افزوده می‌شوند. به عنوان نمونه ماموریت‌هایی با نام خشم ملکه (Queen`s Wrath) از 23 سپتامبر به لیست ماموریت‌های سخاوت افزوده شده‌اند که گيمرها تا 6 اکتبر فرصت دارند با انجام هرکدام از آن‌ها از جوایز ارزشمند ملکه بهره‌مند شوند.  همچنين ماموریت‌هایی مثل هدشات کردن 20 نگهبان در مد بازی چندنفره با استفاده از رولور و یا کشتن 200 نفر از نیروهای فالن (Fallen). به غیر از قسمت تک‌نفره و Co-op، مد رقابتی با عنوان The Crucible و چهار مد مختلف نیز در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آن بتوان با دیگر  گيمرها رقابت کرد. از همه مهم‌تر اینکه درجه بخش بازی‌چندنفره و تک‌نفره یکی است و این ابتکار یکپارچگی خاصی به کل بازی بخشیده است. ضمن اینکه در پایان هر رقابت براساس میزان عملکرد، آیتم‌های جدید به شرکت‌کنندگان داده می‌شود تا بیش از پیش برای شرکت در بخش چندنفره و پیوند زدن آن به قسمت تک‌نفره انگیزه داشته باشید.
از همان نمایش تریلر بازی در نمایشگاه E3 سال 2013 مشخص بود که «سرنوشت» به یکی از غول‌های گرافیکی دنیای بازی‌های ویدیویی  تبديل خواهد شد. نسخه بررسی‌شده نسخه پلی‌استیشن4 بازی است و باید اعتراف کنم به شخصه از دیدن محیط‌های زیبای بازی به اندازه‌ای شگفت‌زده شدم که زدن کلید Share و عکس گرفتن از این محیط‌های جذاب به یکی از وظایف ثابت من در جریان بازی مبدل شد. انگار به یک سفر تفريحي آمده‌اید و می‌خواهید از تمام مناظر زیبای پیش رو عکس بگیرید و به دوستانتان نشان دهید. سطح جزييات محیط، کاراکترها و در کل کلیه اجزا تشکیل دهنده بازی به اندازه‌ای بالا است که می‌توان از آن به عنوان بالاترین گرافیک دیده شده روی پلی‌استیشن4 و جانشینی برجسته برای «منطقه کشتار: سقوط سایه» نام برد. از موسیقی‌ها و در کل صداگذاری فوق‌العاده «سرنوشت» هم نباید گذشت که در ترکیب با گرافیک حال و هوای منحصربفردی به بازی بخشیده است.
برای گيمرهاي ایرانی که در بهترین وضعیت اقتصادی به زحمت می‌توانند یک بازی در ماه برای کنسول نسل جدید خود تهیه کنند، داشتن عنوانی که پایان نداشته باشد و یا حداقل به این زودی‌ها به پایان نرسد الزامی و حیاتی است. دست سرنوشت بازی «سرنوشت» را برای ما به ارمغان آورد تا حالا حالاها سرگرم باشیم و به لطف این  دستاورد کنسول جدیدمان به قسمتی از دکور اتاق تبديل نشود و خاک نخورد. «سرنوشت» داستان جذابی ندارد اما گیم‌پلی آن به اندازه‌ای جذاب و متنوع است که هرگز کمبود داستان را احساس نمی‌کنید ضمن اینکه هر روز یک اتفاق جدید توسط طراحان در بازی گنجانده می‌شود تا جذابیت آن حفظ شود.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200