http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
فروش گسترده کوادکوپترها و لزوم تدوین قوانینی برای آن
فروش گسترده کوادکوپترها و لزوم تدوین قوانینی برای آن

عشق به پرواز و کنترل وسایل پرنده یکی از تمایلات هر فرد است؛ مهم نیست که در چه سنی باشید، مهم این است که از کنترل آن احساس نشاط کنید.

امروزه ساخت وسایل پرنده موتوری که قابلیت کنترل ساده‌ای هم داشته باشد، در دستور کار بسیاری از شرکت‌های سازنده وسایل کنترلی قرار گرفته و از این میان پهپادهای پرنده به‌دلیل تنوع کاربرد و نوع کنترل و پرواز زیبایی که دارند از محبوبیت بیشتری برخوردارند و نمونه‌های مختلفی از آن در حال ساخت و عرضه به بازار است.
با سرزدن به فروشگاه‌های وسایل بازی کنترلی با نمونه‌های متفاوتی از پهپاد‌های چهار یا حتی هشت‌ملخه‌ مواجه خواهید شد؛ وسیله‌ای که کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف، از نظامی و جاسوسی گرفته تا امدادرسانی و فیلم و سرگرمی دارد.
پرندگان کوچک و سبکي که با داشتن چند ملخ گردان تا 150 متر از زمین فاصله مي‌گيرند و به خاطر پروازهاي نرم خود در ميان جامعه از محبوبيت خاصي برخوردارند.
در سال‌های گذشته فروش پهپاد‌های چندپره بدون سرنشین یا کوادکوپتر به‌دلیل جذابیت بالا، کنترل آسان و قیمت نسبتا ارزان برخی مدل‌ها و امکاناتی چون قابلیت هماهنگی با تبلت و تلفن همراه هوشمند، به شکل فزاینده‌ای گسترش یافته ‌است.
استفاده از آن به‌عنوان وسیله سرگرمی گرفته تا امداد، حتی در سال‌های اخیر با ورود کوادکوپترها به سینما و ایجاد زاویه‌ای جدید از فیلم‌برداری از محبوبیت بسیاری در میان کارگردانان خارجی و ایرانی برخوردار شده که نمونه آن را در فیلم‌هایی چون مرد آهنی، اسکای‌فال، پایتخت، هوش سیاه، مدینه و حوض نقاشی دیده‌ایم.
از سوی دیگر امروزه شرکت‌هایی چون آمازون با حرکت به سوی ارسال‌های مکانیزه محصولات خود، برنامه وسیعی برای استفاده از این کوادکوپترها ریخته‌اند و در همین زمان شرکت‌های دیگر در حال برنامه‌ریزی در جهت استفاده از این کوادکوپترها در امداد، نقشه‌برداری و حتی کارهای سخت و خطرناک‌اند، که نمونه‌ آن را در امدادرسانی به مناطق توفان‌زده فیلیپین دیدیم که چگونه کوادکوپترها توانستند کمک بسیاری به‌سرعت‌بخشی و بهبود کیفیت امداد‌رسانی داشته باشند یا در ناجی غریق پرنده که چگونه موجب کاهش زمان امداد‌رسانی دریایی شد.
تاریخچه ساخت پهپاد‌ها به سال‌های 1900 تا 1960 برمی‌گردد؛ زمانی که تحقیقاتی در زمینه هلیکوپتر آغاز شد. در میان آن طرح‌هایی وجود دارد که نمونه‌های اولیه کوادکوپتر‌های امروزی‌اند.
دلیل شکست این پروژه در آن زمان این بود که چون تمام ملخ‌هابه‌وسیله یک موتور به گردش در می‌آمد، کنترل آن بسیار سخت بود و حرکت ناگهانی و سقوط آن برای مدت‌ها محققان را از فکر ساخت هلیکوپتر‌های چندملخه خارج کرد.
اما با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات کمرنگ شد و دوباره نام کوادکوپترها بر سر زبان‌ها افتاد. مهندسان با ساخت پهپادی که دارای یک موتور مجزا برای هر پره بود، مشکل انحراف و سقوط را حل کردند.
در پهپادهای امروزی تمامی وظایف حرکتی بر عهده ملخ‌ها است، به‌عنوان نمونه برای کاهش ارتفاع، سرعت گردش این ملخ‌ها تغییر می‌یابد یا برای حرکت به هر طرف جلو، سرعت گردش موتورهای جلو کاهش پيدا مي‌كند تا دستگاه اریب شده و به سمت جلو حرکت کند.
شيوه‌ کار
کوادکوپترها دارای چهار یا تعداد بیشتری ملخ‌اند که به‌صورت جفت جفت در خلاف جهت یکدیگر به گردش در می‌آیند تا نیروی لازم براي پرواز و کنترل دستگاه را به وجود آورند.
تمامی حرکات از جمله ثبات در دستگاه، کاهش و افزایش ارتفاع و حرکت به طرفین نیز بر عهده این موتورهاست که به‌وسیله يك چیپ مرکزی کنترل می‌شوند.
در بيشتر مدل‌های موجود در بازار، حفظ تعادل دستگاه بر عهده سنسور ژیروسکوپی است که در دستگاه قرار دارد، اما در مدل‌های حرفه‌ای قابلیت خاموش كردن کنترل ژیروسکوپ و کنترل دستی برای کاربر وجود دارد.
نکته قابل توجه
اما با وجود تمام این مسايل و لذت کنترل یک وسیله پرنده با قابلیت‌های بالا از سوي فرد، استفاده از آن بنا به مشکلات به‌وجود آمده امنیتی و حفظ حریم خصوصی افراد در بسیاری از کشورها دارای محدودیت‌های بالایی است. امروزه با بروز تحدیدات متفاوت امنیتی و همچنین مشکلات حفظ حریم خصوصی افراد در کشورهای مختلف، اقداماتی در جهت تهیه یک قانون جامع در رابطه با نحوه به‌کارگیری کوادکوپترها در کشور‌های گوناگون صورت گرفته است. براي مثال، در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان با تدوین قوانینی از جمله نوع و وزن و حتی میزان نزدیک شدن این کوادکوپترها به منازل و مراکز مسکونی و دولتی، سعی در کنترل پرواز این دستگاه‌ها شده است. در کشور ایران نیز پرواز این کوادکوپترها با توجه به مسايل امنیتی و حفظ حریم خصوصی افراد تا حدودی تحت کنترل قرار دارد و برای نمونه‌های حرفه‌ای آن که قادر به حمل وسایل و دوربین هستند، نیاز به کسب مجوز‌هایی است.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200