http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی فرقه حشاشین تاریخچه: چین
بررسی بازی فرقه حشاشین تاریخچه: چین

زمانی که جید ریموند در نمایشگاه ‌E3 و به‌عنوان تهیه‌کننده نخستین فرقه حشاشین را به بازی‌کننده‌ها معرفی ‌کرد، به احتمال زیاد تصور نمی‌کرد این اثر به یک برند در دنیای بازی‌های ویدیویی مبدل شود.

پس از انتشار نسخه ابتدایی دو سال طول کشید تا عنوان دوم روانه بازار شود و به این ترتیب خیلی‌ها تصور کردند فرقه حشاشین نیز سرنوشتی مشابه شاهزاده پارس خواهد داشت؛ عنوانی که نسخه جدید آن هر چند سال یک‌بار منتشر می‌شود و حتی ممکن است تا مدت‌ها خبری از فرقه حشاشین جدید نباشد، اما پس از عرضه عنوان دوم و موفقیت‌ چشمگیر هر دونسخه، یوبی‌سافت روی این اثر به‌عنوان یکی از ستون‌های استوار امپراتوری خود حساب باز کرد. یک‌سال پس از عنوان دوم نسخه پیمان برادری (Brotherhood) و پس از آن به ترتیب و با فاصله زمانی یک‌سال، الهام (Revelation) و فرقه حشاشین3 روانه بازار شدند. یوبی‌سافت بازهم به انتشار تنها یک نسخه از این سری بازی‌های محبوب رضایت نداد و همزمان با فرقه حشاشین3 نسخه‌ای با نام آزادی (Liberation) روی ویتا و پس از آن روی پلتفرم‌های دیگر منتشر شد. پس از عنوان چهارم و در سال 2014 با فاصله اندکی دو عنوان سرکش (Rogue) و اتحاد (Unity) به ترتیب روی نسل هفتم و هشتم کنسول‌ها و PC روانه بازار شدند تا سالی پررنگ برای حشاشین رقم بخورد. حالا تنها چند ماه پس از اتحاد یک فرقه حشاشین جدید در مکان، ژانر و سبک گرافیکی متفاوت روانه بازار شده است تا مقدمه‌ای باشد بر سفر حشاش‌ها به انگلستان و دوران ملکه ویکتوریا در انتهای سال میلادی جاری.
سفر حشاشین به چین
پس از خاورمیانه، ایتالیا، آمریکا ، کارايیب و فرانسه این‌بار حشاشین به چین سفر کرده‌اند؛ جایی که البته وضعیت خوبی در آن ندارند. مدت‌ها بود شایعاتی مبنی بر ساخت یک عنوان از فرقه حشاشین براساس تاریخچه غنی چین شنیده می‌شد و یوبی‌سافت پس از مدت‌ها ساخت این عنوان را تایید کرد. البته سفر به چین کمی با دیگر سفرهای حشاشین تفاوت دارد. فرقه حشاشین تاریخچه قرار است در سه عنوان به سرگذشت این قهرمانان اسرارآمیز در سه سرزمین مختلف بپردازد و چین نخستین مکانی است که در این سفر تاریخی پشت سر خواهید گذاشت. دو مکان دیگر به ترتیب عبارتند از هند و روسیه. تمپلارها با کنار گذاشتن امپراتور چین شخص مورد نظر خود را به جای وی بر سرکار گذاشته‌اند و با این تغییر و تحول حشاشین به‌طور کامل از صحنه سیاسی امپراتوری بزرگ چین حذف شده و به‌تدریج به دست فراموشی سپرده شده‌اند. شائوجان (Shao‌ Jun) پس از یادگیری تمام فنون، مهارت‌ها و عقاید حشاشین زیر نظر یکی از محبوب‌ترین قهرمانان این سری از بازی‌ها یعنی ازیو آدیتوره دافرنزی به سرزمین مادری خود برمی‌گردد تا نام حشاشین را یک‌بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد. در مسیر ماموریت خود شائوجان بايد فرماندهان تمپلارها با نام هشت ببر را از سر راه بر‌دارد و به این ترتیب یکی دیگر از ماجراهای هیجان‌انگیز حشاشین آغاز می‌شود.
عناوین مختلف فرقه حشاشین در کنار ویژگی‌های مثبت خود همواره گرافیک بازی‌های ویدیویی را یک گام به جلو برده‌اند. عنوان نخست یک بازی تاریخی را با سرزمینی وسیع و چشم‌نواز از نظر جلوه‌های بصری پیوند داد، عنوان دوم و دو شاخه دیگر آن یعنی پیمان ‌برادری و الهام دوران رنسانس در ایتالیا را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیدند. نسخه سوم از جنگل‌های وسیع پر شده بود و در ضمن موضوع جنگ‌های داخلی آمریکا و شهرهای در حال پیشرفت این کشور وسیع به‌نمایش درآمدند. عنوان چهارم با مناظر دیدنی کارايیب و زندگی پرماجرای دزدان دریایی، گرافیک بازی‌های ویدیویی را به سطحی بالاتر رساند و سرانجام در اتحاد یوبی‌سافت و طراحان بازی گامی بلند به سمت جلو برداشتند و در کنار نمایش انقلاب فرانسه از نظر گرافیک و تعداد کاراکترهای NPC (کاراکترهایی که به‌وسيله هوش مصنوعی کنترل می‌شوند) انقلابی جدید در دنیای بازی ویدیویی رخ داد. اما فرقه حشاشین تاریخچه قرار است تنها یک مکمل برای این سری از بازی‌ها و پرکننده حفره‌های ایجادشده در تاریخ حشاشین باشد؛ در نتیجه نباید انتظار داشت این عنوان نیز گرافیک بازی‌های ویدیویی را متحول کند. نسخه جدید ترکیبی است از گرافیک دوبعدی و سه‌بعدی که اصطلاحا 5/2 بعدی نامیده می‌شود. کاراکترها، محیط و اجزای آن به شکل سه‌بعدی طراحی شده‌اند، اما در بيشتر مواقع بازی حالت دوبعدی دارد. در بخش‌هایی می‌توان در عمق نیز حرکت کرد یا دوربین با انتخاب طراحان در زوایه‌ای مایل قرار می‌گیرد تا بازی کاملا در دوبعد خلاصه نشود.‌ طراحان این اثر به‌خوبی از ترکیب گرافیک دوبعدی و سه‌بعدی استفاده کرده‌اند و برخلاف برخی از عناوین 5/2 بعدی هیچ‌گاه در پیدا کردن مسیر سردرگم نمی‌شوید. طرح گرافیک بازی نیز مشابه نقاشی‌های قلم موی قدیمی انتخاب شده تا کاملا با فضا و نام عنوان هماهنگ باشد. در کل نخستین عنوان از فرقه حشاشین تاریخچه از فضای بسیار زیبایی برخوردار است که البته این زیبایی نه با کمک موتورهای گرافیک قدرتمند بلکه با هنر و خلاقیت طراحان به وجود آمده است.
از نظر گیم‌پلی باید گفت شائوجان حشاش‌ترین حشاشی است که تا به حال دیده‌اید. در سری بازی‌های فرقه حشاشین هدف اصلی؛ حذف تمپلارها و انجام ماموریت با کمترین درگیری و تا حد امکان در خفا است، اما از نسخه ابتدایی گرفته تا اتحاد هیچ‌کدام به اندازه‌ای سخت نبوده‌اند که بازی‌کننده را مجبور کنند با استفاده از روش‌های مخفیانه ماموریت محوله را انجام دهد. در حقیقت نبردهای این عنوان به اندازه‌ای ساده بوده‌اند که در صورت پیدا شدن توسط نیروهای دشمن، با داشتن مهارت در استفاده از سیستم مبارزه بازی می‌توانستيم یک لشکر از نیروهای دشمن را از پای درآوريم، به‌گونه‌ای که قهرمان داستان حتی یک خراش کوچک هم برندارد. طراحان برای حل این مشکل به فکر افزودن بخش‌های اختیاری و امتیازآور به ماموریت‌ها افتادند تا بازی‌کننده‌ها برای کسب امتیاز بیشتر و به میل خود بر طبق روش پیشنهادشده مانند انجام عملیات مخفیانه، ماموریت محوله را به‌پایان ببرند. در فرقه حشاشین تاریخچه، خبری از قلع‌و‌قمع نیروهای دشمن نیست و گیرافتادن در دام نگهبانان به یک نبرد سخت و به احتمال زیاد برگشتن به نزدیک‌ترین مکان ذخیره بازی ختم خواهد شد. سگ‌های نگهبان، بی‌احتیاطی در راه رفتن روی سطوح چوبی، برخورد به لوستر و انواع و اقسام تله‌ها، همگی دست به دست هم داده‌اند تا شما را مجبور کنند تا حد امکان از روش‌های مخفیانه استفاده کنید. البته طراحان برای انجام ماموریت‌های بی‌سروصدا ابزارهای لازم را در اختیارتان قرار داده‌اند، ابزارهایی مانند ترقه براي گیج کردن نگهبانان یا سوت زدن برای کشیدن نیروهای دشمن به سمت خود. در هر محیط نیز به اندازه کافی مکان‌های تاریک برای مخفی‌شدن وجود دارد؛ مکان‌هایی که به لطف سیستم انحصاری و جذاب بازی جابه‌جا شدن میان آنها به‌راحتی و با فشردن یک کلید انجام می‌گیرد. برای عبور از موقعیت‌های مختلف راه‌هاي متنوعي وجود دارد که برای پیدا کردن راحت‌ترین آنها به بررسی دقیق محیط با استفاده از حس موروثی حشاشین و آشکار کردن نقشه به کمک نقاط مرتفع نیاز خواهید داشت. خوشبختانه سیستم کنترل کاراکتر، روان و با کمترین احتمال خطا طراحی شده تا با حرکات اضافی و ناخواسته هر چه رشته‌اید به یکباره پنبه نشود. در کنار ماموریت‌های اصلی همچنان گزینه‌های اختیاری همچون از پای درآوردن محافظان پیش از حذف تمپلار یا پیدا کردن میراث حشاشین وجود دارد تا با انجام آنها در پایان مراحل امتیاز بیشتری کسب کنید؛ امتیازی که در پیشرفت قابلیت‌های مختلف قهرمان بازی همچون افزایش طول نوار سلامتی به کار می‌آید. در کنار حذف فرماندهان تمپلارها، در برخی از مراحل باید با نهایت سرعت از مهلکه‌هایی همچون آتش یا هجوم نگهبانان بگریزید که در این مراحل تنها استفاده از مهارت شائوجان در عبور از موانع و سرعت عمل شما در به‌کارگیری این مهارت‌ها به‌کارتان می‌آید.
در زمان معرفی فرقه حشاشین تاریخچه، با توجه به تفاوت عمده این اثر با دیگر عناوین این سری از بازی‌ها و به‌خصوص سبک گرافیک منحصربه‌فرد آن به‌نظر می‌رسید نام نسخه جدید را باید به‌صورت پاورقی در تاریخچه حشاشین نوشت، اما حالا با تجربه این عنوان به‌جرات می‌توان گفت نه یک برگ بلکه چند برگ را باید به اثر Climax اختصاص داد و نام شائوجان را در رده بزرگانی همچون ازیو یا الطایر قرار داد.


    مطالب مرتبط
    نظرات کاربران

    ارسال نظر در مورد این مطلب:
    نام شما : *
    آدرس ایمیل : *
    متن نظر : *
    کد امنیتی :
    Refresh Code

    لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

    *
     


    کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
    انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
    تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
    این پرتال قدرت گرفته از :
    سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
    ارتباط با ما : 1000030200