http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی اوری و جنگل تاریک
بررسی بازی اوری و جنگل تاریک

با پیشرفت روزافزون گرافیک بازی‌های ویدیویی و نزدیک شدن آنها به واقعیت، بازی‌کننده‌ها و طراحان چنان در این فضا غرق شده‌اند که به نظر می‌رسد کسی به یاد نمی‌آورد.

با پیشرفت روزافزون گرافیک بازی‌های ویدیویی و نزدیک شدن آنها به واقعیت، بازی‌کننده‌ها و طراحان چنان در این فضا غرق شده‌اند که به نظر می‌رسد کسی به یاد نمی‌آورد این شاخه جدید در سرگرمی‌های دیجیتال به چه منظور به وجود آمد. پایه‌گذاران این صنعت و در حقیقت ستون‌های استوار آن عناوینی بودند که بیشتر رویای شیرین طراحان خود را به‌نمایش می‌گذاشتند. سوپر ماریو (قارچ‌خور)، سونیک، دانکی‌کونگ و بعدها ریمن همگی وظیفه‌ای جز شاد کردن مخاطبان خود و جدا کردن آنها از مشکلات روزمره و دنیای واقعی نداشتند، اما حالا برخی از بازی‌های ویدیویی نه‌تنها مشکلی از دوش مخاطبان خود برنمی‌دارند، بلکه مشکلی نیز برآن می‌افزایند. البته مطلب مذکور به‌ معنی نفی لذت تجربه ندای وظیفه، ارواح تاریک، رزیدنت‌اویل یا خدای جنگ نیست، بلکه به این معنی است که در کنار عناوین نام‌برده همچنان باید بازی‌هایی مانند سوپر ماریو وجود داشته باشند تا تعادل حفظ شود. تجربه عناوین جدی همچون خوردن یک غذای لذیذ است که پس از جویدن و قورت دادن در گلو گیر کرده‌ و حالا به یک نوشیدنی خنک و دلچسب نیاز است تا علاوه بر بازکردن راه گلو، به هضم غذا نیز کمک کند. اوری و جنگل تاریک از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که جرعه جرعه سر می‌کشید و با تجربه مزه دلچسب آن، به پایان آن نمی‌اندیشید.
قهرمان داستان با نام اوری، در شبی توفانی از روح درخت حیات‌بخش جنگل جدا شده و به نقطه‌ای دور فرستاده می‌شود. نارو، یکی از ساکنان مهربان جنگل، قهرمان داستان را پیدا کرده و مانند فرزند خود بزرگ می‌کند. چند سال به شادی سپری می‌شود، اما زمانی که همه چیز خوب پیش می‌رود، زمان برگشت اوری به سرچشمه حیات خود فرا می‌رسد. در اتفاقی تلخ جنگل خشک شده و نارو در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهد. اوری ناامید از همه‌جا در جنگل سرگردان شده و درست زمانی که به‌نظر می‌رسد به پایان تلخ داستان رسیده‌ایم، درخت حیات‌بخش با نیروی خود اوری را نجات می‌دهد تا امید و زندگی را به جنگل خشک و تاریک برگرداند. داستان در ابتدا خیلی ساده و سطحی به‌نظر می‌رسد؛ همچون یک کتاب داستان کودکانه که از همان ابتدا خوب و بد ماجرا مشخص است و در پایان همه با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کنند. با پیشرفت در داستان به‌تدریج ابعاد پیچیده آن نمایان می‌‌شود و انگیزه‌تان برای ادامه دوچندان خواهد شد. درخت حیات‌بخش به غیر از هدایت اوری، وظیفه روایت داستان را هم برعهده دارد که البته این کار به وسیله جملات نسبتا کوتاه و در مواردی بسیار پرمعنا صورت می‌گیرد. این جملات هم همانند داستان در ابتدا ساده به نظر می‌رسند، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید معانی زیادی در خود نهفته دارند. با دیدن بازی نخستین ویژگی که مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند و تا انتها نمی‌خواهید لحظه‌ای چشم از آن بردارید، گرافیک فوق‌العاده زیبای اوری و جنگل تاریک است. پس از تجربه عناوین تاریک و غم‌زده‌ای همچون رزیدنت‌ اویل یا شیطان درون دیدن مناظر روشن و رنگارنگ این اثر چنان دلچسب خواهد بود که حاضر نیستید آن را با هیچ چیز دیگری در دنیا عوض کنید. مناظر پرشاخ‌ و برگ با ترکیب رنگ‌های درخشنده نئونی‌مانند و تنوع بی‌نظیر، یکی از چشم‌نوازترین محیط‌هایی را ایجاد کرده‌اند که تا به امروز در بازی‌های ویدیویی دیده‌اید. از ابتدا تا انتهای داستان به محیط‌های متنوعی سفر خواهید کرد که یکی از یکی بهتر و زیباتر طراحی شده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه این محیط‌ها به اندازه کافی وسعت دارند و از راه‌ها و آیتم‌های مخفی پرشده‌اند تا بهانه کافی برای گشت زدن در آنها و لذت بردن از هنر وصف‌ناپذیر طراحان وجود داشته باشد. در صحنه‌هایی که از سروصدای نبردها خبری نیست و تنها موسیقی متن بازی شنیده می‌شود، به‌خوبی متوجه هماهنگی استادانه موسیقی و محیط خواهید شد. فرض کنید در یک نمایشگاه نقاشی با آثار چشم‌نواز قدم می‌زنید و همزمان در سالن، موسیقی گوش‌نواز و مکمل جلوه‌های بصری موجود شنیده می‌شود؛ چه حال خوبی به شما دست خواهد داد. این حال دقیقا حسی است که با ورود به اوری و جنگل تاریک تجربه خواهید کرد. از یک عنوان پلتفرمر دوبعدی چه انتظاری دارید؟ گیم‌پلی حداکثر پنج ساعته، مسیر خطی، نبردهای مشابه و پریدن‌های متوالی. اما اوری و جنگل تاریک با وجود قرار گرفتن در ژانر پلتفرمر دوبعدی، چیزی بیش از ویژگی‌های نامبرده در خود جای داده است. پس از دنیاباز شدن اکثر عناوین سه‌بعدی، به‌نظر می‌رسد این ویژگی کم‌کم به عناوین دوبعدی نیز راه پیدا کرده و پس از آپوتیون (Apotheon) حالا اوری نیز به بازی‌کننده‌ها در انتخاب مسیر و انجام ماموریت‌های خواسته شده آزادی عمل داده است. یک محیط وسیع در اختیار دارید که از راه‌ها و مسیرهای مختلف پرشده و در هر زمان از بازی امکان دسترسی به تمام نقاط نقشه وجود دارد. در گشت‌وگذار در محیط و انجام ماموریت‌ها به مسیرهایی برخورد می‌کنید که صعب‌العبور به‌نظر می‌رسند، اما با پیشرفت در بازی و به دست آوردن قدرت‌های جدید نظیر پرش بلندتر یا توانایی تخریب برخی از موانع، می‌توان یک بار دیگر به سراغ آنها رفت و این بار از مانع عبور کرد. نقشه بازی نسبتا وسیع است و امکان جابه‌جایی سریع در آن وجود ندارد، با این حال همان طور که گفته شد، محیط‌ها به اندازه کافی زیبا هستند تا بتوان بارها از آنها عبور کرد و خسته نشد. دیگر ویژگی مثبت اوری و جنگل تاریک که آن را از عناوین مشابه مجزا کرده، درخت پیشرفت‌های بازی است. یک درخت سه شاخه از پیشرفت‌ها در اختیار دارید که حرکت در هر مسیر و انتخاب گزینه‌های موجود در آن به شکل کاملا محسوسی قدرت قهرمان داستان را افزایش می‌دهند. معمولا در عناوین دوبعدی درخت پیشرفت‌ها در صورت وجود اهمیت چندانی ندارد و حتی بدون استفاده از آن نیز می‌توان بازی را به پایان برد و کمبودی احساس نکرد. در این اثر اما با توجه به سختی نسبی بازی اوضاع کاملا متفاوت است و اگر از درخت پیشرفت‌ها به دقت استفاده نکنید، در ادامه کار به مشکل برخورد خواهید کرد. همین موضوع انگیزه‌ای شده تا به گوشه گوشه محیط برای به دست آوردن امتیاز بیشتر و خرج آن در درخت پیشرفت‌ها‌ سربزنید و همانند یک عنوان نقش‌آفرینی برای هرچه قدرتمندتر کردن قهرمان خود تلاش کنید. در اين بازي از چک‌پوینت یا امکانات مشابه خبری نیست و کمتر پیش می‌آید که بازی به شکل خودکار ذخیره شود. برای ذخیره بازی باید از بخشی از نیروی محدود اوری استفاده کنید و اختیار با شما است که در کجا و در چه زمانی از این نیرو بهره بگیرید. با وجود امکان مذکور، در صورت شکست‌های ناگهانی و بازگشت به عقب، شخص دیگری جز خودتان برای سرزنش کردن وجود نخواهد داشت. برخی از مراحل اوری و جنگل تاریک شما را به یاد بازی‌های دوبعدی سخت و نفسگیر سال‌های پیش می‌اندازند؛ مراحلی که در جریان آنها استفاده درست و به‌موقع از فرصت ذخیره کردن بازی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. به یاد بیاورید زمانی را که مجبور بودید عناوینی مانند شیرشاه یا علاء‌الدین را یک نفس و بدون امکان ذخیره بازی تا آخر بروید و هر اشتباهی معادل بود با برگشتن به مرحله نخست. اوری و جنگل تاریک، چه از نظر گیم‌پلی و چه از نظر محیط یکی از گسترده‌ترین عناوین دوبعدی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. نقشه وسیع، راه‌های مخفی فراوان که ورودی برخی از آنها تنها با پیشرفت در بازی باز خواهد شد، درخت پیشرفت پرشاخ و برگ با گزینه‌های کاربردی و البته از همه مهم‌تر یک گرافیک شاد و چشم‌نواز همه انگیزه‌هایی هستند که گذشتن از این اثر ماندگار را سخت و حتی غیرممکن کرده‌اند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200