http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی تنها نیستم (Never Alone)
بررسی بازی تنها نیستم (Never Alone)

صنعت ساخت بازی‌های ویدیویي و سینما 2 قطب سرگرمی‌های دیجیتال را تشکیل داده‌اند.

هر دو حوزه نامبرده‌ علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان خود، وظایف دیگری نیز برعهده دارند که از جمله مهم‌ترین آنها انتقال پیام سازندگان اثر به‌عنوان نماینده یک کشور، قوم یا یک گرایش سیاسی خاص است. بازی‌های ویدیویی در مقایسه با دنیای پرده نقره‌ای خیلی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌توانند پیام طراحان خود را به گوش مخاطبان برسانند. برای ساخت یک فیلم سینمایی به غیر از ذوق و استعداد، حداقل به یک دوربین، وسایل صدابرداری و نورپردازی و هزار امکانات دیگر نیاز است که هیچ‌کدام از اینها رایگان نیستند. از این گذشته انتشار فیلم ساخته شده به این سادگي‌ها نیست و پیدا کردن ناشر یا سرمایه‌گذار سخت‌ترین قسمت کار خواهد بود، به‌خصوص اگر سازندگان فیلم در یک کشور دورافتاده زندگی کنند. اما در عالم بازی‌های ویدیویی شما می‌توانید یک فرد تنها با یک رایانه نه چندان پیشرفته در دورافتاده‌ترین کشورهای دنیا باشید و با کمترین هزینه ممکن به شهرت جهانی برسید. برای ساخت یک عنوان برتر لازم نیست حتما از Motion Capture استفاده کنید یا امتیاز استفاده از موتورهای گرانقیمتی همچون Unreal و یا CryEngine را خریداری کنید، بلکه با برخورداری از یک ذهن خلاق و به لطف استفاده از موتورهای بازی‌سازی رایگان یا کم‌هزینه همچون Unity می‌توان عنوانی همه‌گیر و تحسین‌شده خلق کرد. همین سادگی کار موجب شده خیلی‌ از حرف‌های دورافتاده‌ترین فرهنگ‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی گفته شوند و در آن‌سوی دنیا و کیلومترها دورتر توسط مخاطبان شنیده شوند. بازی «تنها نیستم» یکی از این عناوین کم‌هزینه است که قصد دارد یک افسانه قدیمی از بومیان آلاسکا را بیان کند و از همه جالب‌تر اینکه این بازی توسط وارثان این قوم ساخته شده است نه توسط کسانی که هیچ اطلاعی از فرهنگ قوم مورد نظر ندارند و صرفا با یک فضاسازی داستان اختصاصی خود را در قالب قومی دیگر ارایه می‌دهند.
پیش از شروع بررسی بازی بد نیست به شکل مختصر و مفید به مراحل ساخت آن اشاره کنیم. این عنوان توسط شرکت Upper One و با حمایت یک سازمان غیرانتفاعی ساخته‌ شده؛ سازمانی که یکی از اصلی‌ترین وظایف آن معرفی فرهنگ‌های فراموش‌شده است. سازمان مذکور در همکاری با یک شرکت بومی آلاسکا و با کمک E-Line Media تصمیم گرفت با ارايه افسانه‌های بومیان آلاسکا در قالب یک بازی ویدیویی کم‌هزینه، از فراموش‌شدن فرهنگ این منطقه جلوگیری کند و به این ترتیب ایده ساخت «تنها نیستم» شکل گرفت.
با توضیحات ارايه‌شده احتمالا حدس می‌زنید که «تنها نیستم» چگونه عنوانی است؛ یک بازی پلتفرمر دوبعدی که براساس موتور گرافیکی کم‌هزینه Unity ساخته شده و درونمایه آن را افسانه‌های رایج بومیان آلاسکا تشکیل داده‌اند.
مردم دهکده‌ای دورافتاده در آلاسکا با بروز توفان‌های پی‌درپی قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند. دختربچه‌ای به نام نونا (Nuna) با دیدن گرفتاری قبیله خود تصمیم می‌گیرد عامل توفان‌های توقف‌ناپذیر را پیدا کند و به این ترتیب سفر در سرزمین‌های یخ‌زده و برفی آلاسکا آغاز می‌شود. کمی پس از آغاز سفر، روباه افسانه‌ای آلاسکا نیز به کمک نونا خواهد آمد تا در این سفر پرخطر تنها نماند.
به‌نظر می‌رسد داستان بازی از تلفیق چند افسانه تشکیل شده که البته هیچ‌کدام عمق معنایی خاصی ندارند و برخلاف آنچه در ابتدا به‌نظر می‌رسد حرف و یا نکته قابل توجهی در داستان دیده نمی‌شود. اما همان‌طور که توضیح داده شد، هدف از ساخت این عنوان معرفی بخشی از فرهنگ و اعتقادات این نقطه خاص از دنیا بوده و به همین دلیل نمی‌توان بر سازندگان خرده گرفت؛ هرچند این معرفی می‌توانست جذاب‌تر و در نتیجه همه‌گیرتر از این باشد. داستان بازی توسط راوی و به زبان بومیان آلاسکا روایت می‌شود و به‌جز استفاده از زیرنویس انگلیسی راه دیگری برای فهمیدن داستان وجود ندارد. در صحنه‌ای از بازی در حال فرار از چنگ غول یخی هستید و همزمان راوی بخش‌هایی از داستان را بازگو می‌کند، در نتیجه باید هم بر فضای بازی تمركز داشته باشيد و هم به زیرنویس توجه كنيد. در کل داستان خیلی ساده و کوتاه است و اتفاق معنی‌دار خاصی در آن رخ نمی‌دهد، به‌گونه‌ای که می‌توان کل اتفاقات آن را در یک خط نوشته جای داد. یکی از ابتکارات تحسین‌برانگیزی که طراحان بازی برای رساندن پیام خود از آن استفاده کرده‌اند؛ قرار دادن ویدیویی‌هایی کوتاه و مستندگونه مرتبط با آلاسکا است که با رسیدن به مناطق خاصی از بازی آشکار شده و اطلاعات کامل‌تری از اتفاقات درون بازی و محیط واقعی آلاسکا ارايه می‌دهند. براي نمونه، در برخورد با صحنه پرواز ارواح در آسمان، ویدیویی مرتبط با اعتقادات بومیان آلاسکا در مورد ارواح پدیدار می‌شود و به همین ترتیب.
از داستان که بگذریم، گیم‌پلی بازی از ترکیب معماهای معمولی و نه‌چندان سخت با عناصر شناخته‌شده بازی‌های پلتفرمر دوبعدی شکل گرفته است. برای عبور از معماهای پیش رو باید از ترکیب توانایی‌های خاص هر دو کاراکتر بازی با هم استفاده کنید. در حالت تک‌نفره، امکان تغییر کاراکتر تنها با استفاده از یک کلید وجود دارد، درحالی‌که کاراکتر دیگر توسط هوش ‌مصنوعی کنترل خواهد شد. اما نمی‌توان به هوش ‌مصنوعی بازی تكيه كرد؛ چراکه ممکن است در مواردی به افتادن یکی از کاراکترها در پرتگاه و در نتيجه برگشتن به آخرین ذخیره بازی منجر شود. بهترین حالت برای تجربه این عنوان، کمک گرفتن از یکی از دوستان است که به لطف سیستم Co-op خوب بازی در هر لحظه امکان ورود یا خروج بازی‌کننده دوم وجود دارد. استفاده از توانایی روباه در بیدار کردن ارواح و هدایت‌ آنها، به‌کارگیری قدرت باد در پریدن‌های طولانی، بهره‌گیری از قلاب خاص نونا در شکستن یخ‌های ظریف و جابه‌جایی اجسام، عناصری هستند که در ترکیب با هم به حل معماها منجر می‌شوند. در عبور از اکثر معماها در کنار ترکیب توانایی‌های نامبرده به زمان‌بندی دقیق نیز احتیاج است که این زمان‌بندی با کنترل یکی از کاراکترها توسط هوش مصنوعی به سخت‌ترین کار بازی مبدل شده است. با کنترل روباه و استفاده از توانایی هدایت ارواح این کاراکتر، یکی از ارواح سرگردان را در مکان مورد نظر قرار می‌دهید تا با کنترل نونا روی آن بپرید و از پرتگاه عبور کنید، اما درست پیش از پریدن، هوش مصنوعی کاراکتر روباه را جابه‌جا می‌کند و تمام تلاش‌تان برباد می‌رود.
حتی با نصب آخرین به‌روزرسانی بازی هم باگ‌های متعددی در جریان آن دیده می‌شود که در اکثر اوقات تنها چاره رهایی از آنها بارگذاری مجدد است. گیرافتادن در دیوارها یا سقوط بی‌دلیل کاراکتر دیگر در پرتگاه از جمله اتفاقاتی است که به دفعات رخ می‌‌دهند.
گرافیک «تنها نیستم» بهترین بخش بازی را به خود اختصاص داده است. محیط برفی و خشن آلاسکا به زیبایی هرچه تمام‌تر در قالب این عنوان دوبعدی به تصویر کشیده شده‌ است. توفان‌های برف، شفق قطبی، صخره‌های یخی شناور، آسمان درخشنده و استفاده از ترکیب رنگ‌های دلنشین همه در کنار هم از زیبایی یکی از بكرترین مناطق دنیا سخن می‌گویند و از همه مهم‌تر اینکه طراحان «تنها نیستم» این زیبایی وصف‌ناپذیر را با ساده‌ترین ابزار ممکن خلق کرده و در معرض دید مردم دنیا قرار داده‌اند.
اگر با بدبینی به «تنها نیستم» نگاه شود، ایرادهای زیادی می‌توان بر بازی گرفت، اما با یک دید واقع‌بینانه و با توجه به درنظرگرفتن شرایط طراحان بازی و از همه مهم‌تر هدف آنها می‌توان از تنها نیستم به‌عنوان یک اثر باارزش و تحسین‌برانگیز یاد کرد. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، مهم‌ترین هدف از ساخت بازی، رساندن صدای بومیان آلاسکا به‌عنوان ساکنان یکی از خشن‌ترین سرزمین‌های دنیا به گوش دیگر مردم جهان بوده است که باید اعتراف کرد هدف مذکور با ارايه «تنها نیستم» کاملا محقق شده و این عنوان می‌تواند نقطه آغازی برای معرفی دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های فراموش‌شده باکمترین هزینه ممکن باشد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200