http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی فریاد از دوردست 4 (Far Cry 4)
بررسی بازی فریاد از دوردست 4 (Far Cry 4)

ده سال پیش فریادی از دوردست به گوش بازی‌کننده‌ها رسید که آنها را به ورود به دنیایي زیبا فرا می‌خواند.

نسخه ابتدایی فریاد از دوردست به‌جز گیم‌پلی خوب، در زمان خود انقلابی در گرافیک بازی‌های ویدیویی ایجاد کرد. این عنوان بر اساس نسخه ابتدایی موتور گرافیکی قدرتمندCry Engine شکل گرفته بود و نخستین گام Crytek در توسعه گرافیک بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد. فریاد دوم چهار سال بعد و در سال 2008 شنیده شد، اما نوای این فریاد تفاوت‌هایی زیادی با فریاد پیشین داشت. یوبی‌سافت با توسعه Cry Engine و قرار دادن نام دنیا (Dunia) براین موتور گرافیکی، تحولی چشم‌گیر در گرافیک این عنوان ایجاد کرد و از همه مهم‌تر اینکه بازی دنیا باز شده بود. برای شنیدن سومین فریاد بازی‌کننده‌ها چهارسال دیگر صبر کردند و باز هم فریاد از دوردست با تغییر و تحول‌های بسیار وارد شد و عنوانی برجسته نام گرفت. گرافیک بازی به اندازه‌ای چشم‌نواز شده بود که جست‌وجو در محیط آن با یک سفر تفریحی به زیباترین مناطق دنیا برابری می‌کرد و البته این محیط زیبا ساعت‌ها گیم‌‌پلی جذاب در خود جای داده بود. یوبی‌سافت از عملکرد خوب عنوان دوم و سوم آنچنان هیجان‌زده شد که نتوانست مدت زیادی برای برآوردن فریاد چهارم صبر کند و پس از گذشت دو سال از انتشار نسخه سوم، عنوان چهارم این سری از بازی‌ها به دنیای بازی‌های ویدیویی راه پیدا کرد تا این‌بار بازی‌کننده‌ها را به هیمالیا و کوه‌های یخ‌زده این سرزمین زیبا ببرد.
سه عنوان آخر فریاد از دوردست موضوعی مشابه به هم داشتند، در همه آنها شما به‌عنوان یک قهرمان تازه‌وارد، به منطقه‌ای دورافتاده سفر می‌کنید که ساکنان آن از ظلم و ستم دیکتاتور محلی و گروه‌های تبهکار خسته شده و برای رسیدن به پیروزی نهایی به‌دنبال یک قهرمان می‌گردند. پس از انجام چند ماموریت، به قهرمان گروه‌های مقاومت تبدیل شده و گذشته از اتفاقات جانبی که شاخ و برگ بیشتری به ماجرا می‌بخشند، در آخر بر دیکتاتور غلبه می‌کنید. البته این به معنی تکراری بودن داستان‌های به‌کار برده‌شده در این سری از بازی ها نیست؛ چراکه طراحان در هر عنوان با افزودن ماجراهای جانبی و استفاده از افسانه‌های محلی به شکل استادانه‌ای ظاهری متفاوت به داستان بخشیده‌اند. در عنوان چهارم در نقش آجای گالی (Ajay Ghale) برای انجام وصیت مادر خود و پخش کردن خاکستر وی در سرزمینی به نام کایرات (Kyrat) به این منطقه در هیمالیا سفر می‌کنید، اما از همان ابتدای کار با استقبال چندان خوبی مواجه نمی‌شوید و پاگان مین (Pagan Min) دیکتاتور منطقه تصمیم می‌گیرد مراسم استقبالی باشکوه و البته خونین برای آجای ترتیب دهد. پس از گرفتار شدن آجای در چنگال پاگان مین و آشنا شدن با رفتارهای دیوانه‌وار این دیکتاتور، به یکباره سروکله گروه‌ مقاومت با نام مسیر طلایی (Golden Path) پیدا شده و با گریز از دست پاگان مین متوجه می‌شوید آجای پسر موسس و رهبر فقید مسیر طلایی است و حالا این گروه به شما به چشم یک ناجی نگاه می‌کند. داستان از همین نقطه آغاز می‌شود، اما با این هیجان ادامه پیدا نمی‌کند. آجای که از همه‌جا بی‌خبر است و ظاهرا تا به حال یک تیروکمان ساده هم به دست نگرفته، پس از انجام یک ماموریت ساده در دور کردن گرگ‌ها از مزرعه، به‌عنوان یک جنگجوی تمام‌عیار شناخته شده و به‌سرعت به قهرمان مسیرطلایی مبدل می‌شود؛ قهرمانی که دو فرمانده این گروه به وي به‌عنوان تنها امید خود برای غلبه بر پاگان مین چشم اميد دارند. در حقیقت آجای خیلی زود قهرمان یا به‌عبارت بهتر ابرقهرمان می‌شود و همین موضوع سبب شده مخاطب ارتباط نزدیک و محکمی با قهرمان بازی برقرار نکند. پاگان مین پس از نمایش خوب خود در ابتدای بازی و امید به روبه‌رو شدن با یک دشمن سمج و قدرتمند به یکباره ناپدید شده و تنها در قالب چند تماس کوتاه با آجای، به حضور خود در جریان داستان ادامه می‌دهد.
همانند دیگر عناوین فریاد از دوردست، نقطه قوت عنوان چهارم نیز در گیم‌پلی بازی قرار گرفته است. محیط بسیار زیبای کایرات از انواع و اقسام ماموریت‌ها پرشده؛ ماموریت‌هایی که هر کدام باارزش بوده و از همه مهم‌تر اینکه انجام دادن آنها با جوایز و هدایای وسوسه‌انگیز همراه است. البته فریاد از دوردست هم مشکلی را که در اکثر عناوین مشابه دیده می‌شود دارد و آن بی‌نیاز شدن از به‌دست آوردن جوایز جدید یا کسب درآمد پس از چند ساعت بازی کردن است. اگر به شکل مساوی به انجام ماموریت‌های جانبی و اصلی پرداخته باشید، در نیمه‌های راه به میزانی از اسلحه‌ها و توانایی‌ها دست پیدا می‌کنید که با وجود آنها به‌راحتی می‌توان از عهده تمام ماموریت‌ها برآمد و در نتیجه انگیزه کمتری برای انجام ماموریت‌های جانبی خواهید داشت. با وجود مطلب گفته‌شده از حق نباید گذشت که ماموریت‌های جانبی و اصلی همگی ارزش تجربه کردن را دارند و بدون توجه به جوایز و کسب درآمد و تنها با هدف لذت بردن از یک گیم‌پلی جذاب می‌توان به سراغ آنها رفت و آجای را به قهرمانی کامل و حاکم بلامنازع کایرات مبدل کرد. بالا رفتن از تک‌تک برج‌های مخابراتی و اشغال آنها همچنان لذت‌بخش است. جست‌وجو در مناطق باستانی این سرزمین برفی و یافتن نمادهای اسرارآمیز آن یکی از هیجان‌انگیزترین ماموریت‌هایی است که می‌توان انجام داد. از آزاد کردن مراکز فرماندهی و در اختیار گرفتن کنترل آنها نباید گذشت که حالا چالش‌برانگیزتر شده‌اند. سرنوشت‌سازترین ماموریت‌های بازی ماموریت‌هایی با نام مسیرطلایی هستند که در جریان آنها باید میان تصمیم متفاوت دو رهبر گروه یعنی آمیتا (Amita) و سابال (Sabal) یکی را انتخاب کنید و این انتخاب در آینده مسیرطلایی تاثیرگذار خواهد بود.
علاوه بر اضافه‌شدن چند وسیله نقلیه جدید برای جست‌وجو در کایرات از جمله هلیکوپتر کوچک، بهترین و ویران‌کننده‌ترین تازه‌وارد بازی فیل‌ها هستند. با به‌دست آوردن قدرت سوارکاری فیل در درخت توانایی‌ها، امکان سوارشدن بر فیل و استفاده از این سلاح‌های ویران‌کننده وجود دارد. شک نکنید که هیجان‌انگیزترین بخش بازی را این موجودات عظیم‌الجثه به خود اختصاص داده‌اند؛ موجوداتی که با وجود سرعت کم دلتان نمی‌خواهد یک لحظه از آنها دور شوید و دوست دارید تمام کایرات را سوار بر فیل زیر پا بگذارید. در کنار فیل‌های ویران‌کننده، پرتاب گوشت تازه به سمت نیروهای دشمن و کشاندن حیوانات وحشی به سوی آنها، کمک گرفتن از نیروهای مسیرطلایی یا حمله از آسمان توسط هلیکوپتر تنها چند مورد از انواع و اقسام روش‌هایی هستند که می‌توان از آنها در رسیدن به هدف نهایی کمک گرفت و گیم‌پلی متفاوت از دیگران تجربه کرد.
قلاب، یکی دیگر از ابزار تازه‌ بازی است که تا حد زیادی بن‌بست‌های آزاردهنده نسخه‌های پیشین را کاهش داده است. حالا با برخورد با صخره‌های سربه فلک کشیده بدون پیمودن راه‌های طولانی براي دورزدن صخره‌ها به‌راحتی می‌توان از آنها بالا رفت و به راه ادامه داد. حیوانات و شکار آنها برای ساخت ابزارهای مورد نیاز از قیبل کوله‌پشتی یا کیف پول بزرگ‌تر هم میراثی است که عینا از نسخه سوم به چهارم رسیده؛ هرچند نوع حیوانات با توجه به ورود به منطقه و محیط زیست جدید نسبت به‌عنوان پیشین تفاوت پیدا کرده است.
با توجه به استفاده از نسخه دوم موتور گرافیکی دنیا، فریاد از دوردست 4، از نظر گرافیک تفاوت عمده‌ای با عنوان پیشین پیدا نکرده با این وجود گرافیک نسخه سوم به اندازه‌ای خوب بود که پس از گذشت دو سال همچنان بتوان نمره خوب و حتی بسیار خوب به گرافیک فریاد از دوردست4 اهدا کرد. از گشت‌و‌گذار در محیط‌های سبز و زنده کایرات لحظه‌ای احساس خستگی نمی‌کنید و به لطف هنر طراحان یک سفر رایگان به هیمالیا و دیدار از حیات‌وحش زیبای این منطقه را تجربه خواهید کرد. یکی از زیباترین محیط‌هایی که می‌توان از آن به‌عنوان یک تازه‌وارد به این سری از بازی‌ها نام برد، محیط برفی قله‌های هیمالیا است که باید گفت طراحان با کمک ترفندهایی همچون کمبود اکسیژن و دغدغه تهیه ماسک و البته صداگذاری بسیار خوب در انتقال حس سرد این محیط به بازی‌کننده به‌خوبی عمل کرده‌اند. از سال 2004 تا به امروز و با انتشار هرکدام از نسخه‌های اثر دنیاباز یوبی‌سافت، نوای فریاد این بازی بلند و بلندتر شده و به گوش بازی‌کننده‌های زیادی رسیده است. در سال جاری عناوین یوبی‌سافت از نظر داستان عملکرد چندان خوبی نداشتند و پس از دو عنوان منتشرشده فرقه حشاشین باز هم باید از داستان به‌عنوان پاشنه آشیل فریاد از دوردست 4 یاد کرد. در طرف مقابل گیم‌پلی بازی داستان را به‌خوبی پيش مي‌برد و تجربه ماموریت‌های آشنای نسخه پیشین در محیط کوهستانی کایرات در کنار بخش‌های جدیدی همچون فیل‌سواری لذت خاص خود را خواهد داشت.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200