http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی PES
بررسی بازی PES

هر سال در ماه شهریور و همزمان با شروع لیگ‌های معتبر اروپایی، 2 شرکت الکترونیک‌آرتز و کونامی از فرصت استفاده کرده و با انتشار تقریبا همزمان عناوین ورزشی خود جو فوتبالی حاکم را سنگین‌تر می‌کنند.

در کنار تشدید هیجان رقابت‌های فوتبال، 2 بازی فیفا و PES هم رقابتی درونی در جذب طرفداران این ورزش هیجان‌انگیز با یکدیگر دارند. این 2 بازی هیچ‌گاه عملکرد ثابتی نداشته‌اند و بی‌رحمی فوتبال در ارتباط با بازی‌های ویدیویی این ورزش نیز صدق می‌کند. در سال گذشته PES و فیفا تقریبا عملکرد مشابهی داشتند، اما در نمایشگاه E3 امسال فیفا با هیاهوی زیادی وارد گود شد، درحالی‌که تقریبا صدایی از PES شنیده نمی‌شد. ناخودآگاه این ذهنیت در وجود بازی‌کننده‌ها شکل گرفت که با تبلیغات و توضیحات داده شده الکترونیک‌آرتز، بازی PES دیگر بختي نخواهد داشت و فیفا برنده مطلق رقابت فوتبالی امسال است، اما در فوتبال هیچ‌چیز قابل‌ پیش‌بینی نیست. فیفا طبق هر سال و در ماه سپتامبر روانه بازار شد، اما کونامی از یک سنت‌شکنی و ارایه عنوان خود در ماه نوامبر خبر داد. با عرضه فیفا و عملکرد نسبتا خوب این عنوان، توپ به زمین PES انداخته شد و حالا با انتشار رسمی بازی نوبت به کونامی رسیده تا از موقعیت توپ استفاده کند. امسال کونامی با انتخاب شعار «زمین از آن ماست» (The Pitch is Ours) برای فیفا و الکترونیک‌آرتز شاخ‌وشانه کشیده و باید دید آیا واقعا زمین از آن PES شده است و یا خیر.
بازی‌های غیرورزشی ممکن است از گرافیک بالایی برخوردار نباشند و در عین‌حال با یک یا چند خلاقیت یا حتی با تکیه بر داستان و گیم‌پلی خوب، به عنوانی برتر مبدل شوند؛ اما این موضوع در ارتباط با عناوین ورزشی چندان صدق نمی‌کند. در بازی‌های ورزشی گرافیک از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که با انتخاب تیم محبوب‌تان وارد مستطیل سبز می‌شوید، انتظار دارید بازیکنان مورد علاقه‌تان شبیه به مدل‌های واقعی خود باشند. دوست دارید نه‌تنها چهره کریستیانو رونالدو شبیه مدل واقعی خود باشد، بلکه انتظار دارید نمونه مجازی در دویدن، دریبل کردن و حتی شادی پس از گل مانند رونالدوی واقعی رفتار کند. اگر سرعت بهترین بازیکن سال 2013 از مدافع ختافه کمتر باشد لحظه‌ای نمی‌توان آن بازی فوتبال را تحمل کرد و اگر بوفون، کاسیاس یا نویر به‌راحتی گل بخورند به‌هیچ‌وجه نمی‌توان سهل‌انگاری عمدی و یا غیرعمد طراحان را بخشید و از کنار آن به‌راحتی گذر کرد. خوشبختانه در رعایت الگوهای رفتاری مذکور، PES هم همانند فیفا عملکرد خوبی داشته، اما از نظر طراحی چهره‌ها این عنوان کمی از رقیب خود عقب افتاده است. چهره بازیکن‌های مشهور مانند رونالدو، مسی، ریبری، روبن، پیرلو یا فالکائو به‌خوبی و نزدیک به واقعیت در هر دو عنوان طراحی می‌شود، اما برای بازیکن‌های دیگر که از اهمیت کمتری برخوردار هستند همواره اختلاف با نمونه‌های واقعی وجود داشته است. این اختلاف در فیفا قابل تحمل است، اما در PES در مواردی به اندازه‌ای است که اگر نام بازیکن روی پیراهن آن نوشته نشده باشد یا توسط گزارشگر بیان نشود، امکان ندارد با دیدن چهره، نام بازیکن را حدس بزنید. برای نمونه به چهره په‌په در تیم رئال مادرید می‌توان اشاره کرد که فاصله آن با نمونه واقعی‌اش از زمین تا آسمان است. در کل گرافیک فوتبال کونامی فاصله قابل توجهی با فیفا دارد، اما آیا همین ضعف به‌تنهایی کافی است تا PES را بازنده بنامیم؟
PES‌؛ پیروز میدان
گیم‌پلی مهم‌ترین بخش یک بازی ویدیویی است و از این نظر باید آن را پیروز میدان به حساب آورد. در فیفا15 طبق گفته طراحان، پروسه هوشمندسازی گسترده‌ای صورت گرفته است. بازیکن‌ها و به‌خصوص دروازه‌بان‌ها بسیار هوشمندتر از نسخه‌های پیشین شده‌اند، اما این هوشمندسازی در مواردی به اندازه‌ای زیاد بوده که به کودن‌سازی منجر شده است. 2 مدافع برای دفع توپ از روی هوش زیاد به سمت توپ هجوم می‌آورند و پس از برخورد به هم و چرخیدن ستاره به دور سرشان مهاجم حریف بدون مزاحمتی توپ را در کنج دروازه جای می‌دهد و تمام زحمت 90 دقیقه‌ای‌تان در یک ثانیه به باد می‌رود. دروازه‌بانی که تا چند دقیقه پیش شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید به یکباره متحول شده و حتی یک توپ ساده را نمی‌تواند دفع کند. در فیفا از این قبیل اشتباهات فراوان رخ می‌دهد، اما در نسخه جدید PES خیلی کمتر با این‌گونه اتفاق‌های کمرشکن روبه‌رو می‌شوید. مقصر اصلی اکثر گل‌ها خود شما هستید نه برخوردهای بیجای بازیکن‌ها به یکدیگر یا به یکباره از حرکت ایستادن مدافع. در حقیقت اشتباه‌ بازیکن از اشتباه شما و موفقیت یک بازیکن از مهارت شما ناشی می‌شود. هدایت بازیکن‌ها خیلی راحت‌تر از نسخه رقیب است و بازیکن‌ها سرکش و افسارگسیخته نیستند تا با هر حرکتی توپ را به خارج زمین ببرند یا چنان توپ از پایشان فاصله بگیرد که موقعیت از دست برود. هیجان و سرعت در بازی فوتبال حرف اول را می‌زند و اثر کونامی از این نظر هم باب‌میل بازی‌کننده‌ها طراحی شده است. شوت زدن خیلی راحت‌تر شده و معمولا کار به همان شکلی که قصد انجام آن را دارید به پیش می‌رود نه اینکه پاس‌ها به بازیکن اشتباهی برسند یا توپ شلیک‌شده با کمی جابه‌جایی نوار قدرت شوت، از ورزشگاه بیرون رود. راه‌های گل زدن بر اثر باگ‌های بازی درPES بسیار اندک است و همان اندک‌راه‌ها هم همیشه کار نمی‌کنند برخلاف فیفا که در شروع بازی یا پس از گل زدن کنترل مهاجم حریف با توجه به نوع قرار گرفتن مدافعان و نحوه حرکت‌ آنها سخت‌ترین کار دنیا است. در محصول کونامی از پنالتی‌های بحث‌برانگیز خبری نیست یا حداقل کمتر از فیفا از اینگونه پنالتی‌ها دیده می‌شود. در بازی رقیب یک برخورد در حد لمس پیراهن حریف کافی است تا داور پنالتی بگیرد و تمام داشته‌هایتان بر باد برود. مشکل لایسنس در نسخه جدید بازی هم برطرف نشده است، مشکلی که البته کونامی برای رفع آن کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد و می‌توان گفت این شرکت به‌طور کامل از خیر آن گذشته است. هنوز هم نام‌های تیم‌های مشهوری همچون آرسنال یا چلسی چیزی به غیر از نام ثبت‌شده این باشگاه‌ها در فیفا است و تمام این مشکل از نداشتن یک لایسنس ساده نشات می‌گیرد. بودن چند تیم ایرانی حاضر در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌تواند برای بازی‌کننده‌های ایرانی قابل توجه باشد، در‌حالی‌که چند سالی است در فیفا هیچ اثری از فوتبال بحران‌زده ایران دیده نمی‌شود.
درPES با هر ضربه به توپ، صدای دلنشینی به گوش می‌رسد، اما این صدا تنها تا چند دقیقه گوش‌نوازی خود را حفظ می‌کند و کم‌کم به نظر می‌رسد کمی در استفاده از آن زیاده‌روی شده است. در دنیای واقعی صدای توپ فقط لحظه‌ای شنیده می‌شود که ضربه محکمی به توپ زده شود نه اینکه حتی با یک پاس آرام و کوتاه نیز صداي توپ به گوش برسد. یکی از ویژگی‌های مثبت صداگذاری بازی صدای ناله بازیکن‌ها در زمان برخوردهای شدید است که در ترکیب با هیاهوی تماشاچی‌ها حال و هوای واقعی‌تر و البته جذاب‌تری به بازی می‌بخشد.
همان‌طور که گفته شد، کونامی و PES با شعار زمین از آن ماست به میدان نبرد با فیفا قدم نهادند، اما به‌طور قطع نمی‌توان گفت کدام عنوان مستطیل سبز را تصرف کرده است. فیفا از نظر گرافیک، صداگذاری و البته داشتن لایسنس فدراسیون جهانی فوتبال بر PES برتری دارد و PES از نظر گیم‌پلی و روان بودن بازی. امسال نتیجه رقابت الکترونیک‌آرتز و کونامی در عرصه فوتبال مساوی به پایان رسید؛ هرچند کونامی بازی بهتری ارایه داد و تعداد شوت‌های بیشتری به سمت دروازه رقیب داشت.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200