http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی جنايت و مكافات به سبك شرلوك هـلمز
بررسی بازی جنايت و مكافات به سبك شرلوك هـلمز

از تعداد سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی والبته بازی‌های ویدیویی ساخته شده براساس مخلوق بی‌رقیب سِر آرتور کونن‌دویل (Sir Arthur Conan Doyle) می‌توان حدس زد که ...

از تعداد سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی والبته بازی‌های ویدیویی ساخته شده براساس مخلوق بی‌رقیب سِر آرتور کونن‌دویل (Sir Arthur Conan Doyle) می‌توان حدس زد که شرلوک هلمز محبوب‌ترین و مشهورترین قهرمان رمان‌های جنایی است. این کارآگاه انگلیسی منحصربه‌فرد با فاصله زیادی از دیگر رقبای خود همچون هرکول پوآرو قرار گرفته است، تا همواره گزینه نخست برای طراحی سرگرمی‌های دیجیتال مرتبط با فضای جرم‌وجنایت باشد. هنوز هم سریال‌های فراموش‌نشدنی شرلوک هلمز با هنرمندی جرمی ‌برت فقید (Jeremy‌ Brett) و البته با صدای خاطره‌انگیز جلال مقامی را به‌خاطر دارم؛ سریال‌هایی که تماشای آنها یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام را شکل داده‌اند. هیچ‌کس به اندازه جرمی ‌برت نتوانست از عهده نمایش شخصیت شرلوک هلمز برآید، به‌گونه‌ای‌ که حتی فیلم‌های سینمایی هالیوودی با بودجه‌های کلان هم نتوانستند به رقیبی برای این سریال تلویزیونی ساده مبدل شوند. در عرصه بازی‌های ویدیویی تا به حال جرمی ‌برتی پیدا نشده که الگویی کامل از شرلوک هلمز ارایه دهد. در حقیقت طراحان هرگز نتوانسته‌اند آن شرلوک هلمز مدنظر بازی‌کننده‌ها و طرفداران باهوش‌ترین کارآگاه تاریخ را به‌نمایش بگذارند. از سال 1987 تا به امروز 16 عنوان مختلف براساس شاهکار کونن‌دویل روانه بازار شده است که به‌خوبی از محبوبیت شرلوک هلمز در میان طراحان بازی‌های ویدیویی خبر می‌دهد. متاسفانه هیچ‌کدام از آنها عنوانی نبوده‌اند که همانند سریال مذکور تصویری کامل از شرلوک ارایه دهند و تا مدت‌ها در ذهن و جان مخاطبان خود جای گیرند. جنایات و مکافات جدیدترین عنوان از این سری بازی‌ها است که توسط Frogwares ساخته شده است؛ شرکتی که تنها در زمینه بازی‌های داستانی و ماجراجویی کار می‌کند و پیش از این پنج عنوان دیگر شرلوک هلمز را ارایه داده است. یکی از ابتکارهای خوب به‌کار برده شده در جنایات و مکافات، چند قسمتی کردن بازی است. در این عنوان به جای یک پرونده، به بررسی شش پرونده مختلف خواهید پرداخت که به‌پایان رساندن هرکدام چیزی میان دو تا سه ساعت زمان می‌برد. به این ترتیب تنوع بیشتری بر فضای بازی حاکم شده و لازم نیست مدت زمان طولانی به‌دنبال حل یک پرونده باشید و در مقاطعی از به‌نتیجه نرسیدن تحقیقات خسته شوید. هیچ‌کدام از شش پرونده ارتباط خاصی با هم ندارند، اما باید آنها را به ترتیب چیده شده توسط طراحان تجربه کنید و تا قبل از به‌پایان رساندن پرونده نخست نمی‌توان به سراغ پرونده بعدی رفت. با توجه به بی‌ارتباط بودن پرونده‌ها به یکدیگر، اگر فهرست آنها در منوی ابتدایی و پیش از شروع بازی نمایش داده می‌شد تا بازی‌کننده‌ براساس میل خود و خواندن خلاصه پرونده یکی از آنها را انتخاب کند، جنایات و مکافات می‌توانست عنوانی بهتر باشد. شش داستان مختلف بازی همگی زیبا و جذاب هستند و اگر عاشق هلمز باشید، نمی‌توانید از هیچ‌کدام از آنها بگذرید. کشته شدن کاپیتان بازنشسته توسط نیزه و میخکوب شدن وی به دیوار یا گم شدن قطار پیش از ‌رسیدن به ایستگاه همگی مواردی هستند که شما را برای ادامه بازی و به‌سرانجام رساندن داستان تحریک می‌کنند. با وقوع جنایت‌های مختلف و باز شدن پای هلمز به ماجرا، این کارآگاه در صحنه جنایت حاضر می‌شود و حالا نوبت به بررسی مدارک و شواهد برجای مانده می‌رسد. بررسی مدارک به چند شکل انجام می‌گیرد، بررسی صحنه و اشیای موجود در محیط که با کلیک روی آنها (در نسخه PC و استفاده از کلید مخصوص در نسخه‌های کنسولی) تصویر زوم کرده و حالا می‌توانید از زاویه نزدیک‌تر به بررسی آیتم‌ها بپردازید. پس از بررسی صحنه نوبت به جست‌وجوی برای به دست آوردن مدارکی می‌رسد که تنها با استفاده از هوش و چشمان تیزبین هلمز قابل رویت هستند. کلید مخصوص را فشار می‌دهید، صحنه خاکستری می‌شود و پس از خاکستری شدن محیط، مدارک مخفی به شکل زردرنگ آشکار می‌شوند. همان‌طور که می‌بینید، پیدا کردن مدارک و بررسی صحنه‌ها کار چندان مشکلی نیست؛ ضمن اینکه بازی با سبز رنگ کردن آیتم‌های بررسی‌شده به شما خبر می‌دهد که همه‌چیز به‌طور کامل بررسی شده یا اینکه چیزی را از قلم انداخته‌اید. بنابراین با توجه به علامت مذکور لازم نیست بارها و بارها به یک صحنه برگردید و به‌دنبال مدارک بیشتر بگردید. این ویژگی ساده‌تر شدن بازی را به همراه داشته است که از یک نظر می‌تواند به گسترش دامنه مخاطبان این عنوان ختم شود و از نظر دیگر موجب نارضایتی طرفداران دوآتشه هلمز شود که می‌خواهند با تحمل تمام سختی‌ها و بدون هیچ‌گونه کمکی معمای جنایت را حل کنند. بازجویی از متهم‌ها و گفت‌وگو با افراد مرتبط، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در به‌دست آوردن مدارک و شواهد است. قبل از شروع گفت‌وگو هلمز سعی می‌کند از ظاهر مخاطب خود به اطلاعاتی در مورد زندگی خصوصی و گذشته وی برسد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، چرخاندن اشاره‌گر روی قسمت‌های مختلف مخاطب و زدن کلید مخصوص در زمان پررنگ شدن اشاره‌گر است. همه‌چیز از پیش آماده شده و در این میان بازی‌کننده کار خاصی انجام نمی‌دهد تا احساس غرور کرده یا به قدرت استدلال خود افتخار کند. در کل بازی‌کننده‌ نقش زیادی در جست‌وجوی مدارک و شواهد ایفا نمی‌کند و در این بخش به‌نظر می‌رسد همه‌چیز از قبل فراهم شده و تنها کاری که باید انجام دهید این است که با زدن کلیدهای خواسته‌شده قدم به قدم بازی را جلو ببرید. مهم‌ترین تاثیر بازی‌کننده در زمان نتیجه‌گیری براساس مدارک به‌دست آمده نمودار می‌شود؛ جایی که می‌توان با یک نتیجه‌گیری غلط فرد اشتباهی را محکوم کرد و به مجازات رساند. خوشبختانه پس از نتیجه‌گیری نهایی می‌توان مجدد به عقب برگشت و با بررسی دقیق‌تر به‌نتیجه درست رسید. رسیدن به نتیجه نادرست یا صحیح تاثیری در پرونده‌های بعدی نمی‌گذارد و به‌عنوان نمونه رسیدن به یک نتیجه نادرست در ادامه سبب نمی‌شود رفتار دیگر شخصیت‌های موجود در بازی مثل دکتر واتسون یا سربازس لسترید با هلمز حداقل در نحوه مکالمه تغییر کند. یکی از نقاط قوت جنایات و مکافات، تنوع زیاد گیم‌پلی است تا بازی تنها به جست‌وجوی مدارک و نتیجه‌گیری بر اساس آنها ختم نشود. در یک صحنه برای حرف زدن با ملوان مظنون به قتل باید وی را در مسابقه مچ‌اندازی شکست دهید و در صحنه دیگر با متر کردن فاصله میان رد‌های برجای مانده و اندازه‌گیری عمق آنها به این نتیجه می‌رسید که وسیله نقلیه رد شده چه نوعی بوده و چه باری به همراه داشته است. گیم‌پلی از انواع مینی‌گیم‌ها از پرتاب نیزه گرفته تا بازکردن قفل‌ها پر شده تا تنوع گیم‌پلی دوچندان شود.
گرافیک در ژانر داستانی، به‌خصوص عنوان جدی همچون شرلوک هلمز نقش اساسی بازی می‌کند و شاید به همین دلیل بوده که طراحان جنایات و مکافات برای ساخت اثر خود از نسخه سوم موتور گرافیکی قدرتمند Unreal بهره گرفته‌اند. طراحی کاراکترها به‌خوبی و باورپذیر صورت گرفته و حرکت‌ها و واکنش‌های آنها در حد قابل قبول است؛ البته نه در اندازه عناوینی همچون L.A. Noire یا رگبار باران (Heavy Rain) که با دیدن صورت و ظواهر کاراکتر تمام حس وی به بازی‌کننده منتقل می‌شد. ظاهر دکتر واتسون بسیار به نمونه واقعی همکار وفادار هلمز در سریال نوستالژیک ماجراهای شرلوک هلمز نزدیک است و چه اندازه بهتر می‌شد اگر ظاهر هلمز هم شبیه به جرمی ‌برت طراحی می‌شد. صداگذاری کاراکترها کاملا متناسب با حال و هوای بازی است، اما مشخص نیست چرا طراحان از موسیقی‌های آشنای شرلوک هلمز در اثر خود استفاده نکرده‌اند و موسیقی متن خاصی شنیده نمی‌شود. شش داستان به‌کار برده شده برای پرونده‌ها جالب بوده و بازی‌کننده را برای تعقیب آنها ترغیب می‌کند، اما راحت بودن حل پرونده‌ها و نبود رمز و رازهای چالش‌برانگیز سبب شده حس بودن در نقش هلمز آن‌گونه که باید به بازی‌کننده منتقل نشود. بیشتر به‌نظر می‌رسد یک سریال تلویزیونی تماشا می‌کنید که تنها تعیین پایان آن به شما سپرده شده است. در پایان باید گفت جنایات و مکافات ایده‌آل‌ترین بازی شرلوک هلمز نیست، اما بهترین عنوانی است که تا به حال براساس کارآگاه دوست‌داشتنی ساکن خیابان بیکر عرضه شده است.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200