http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی بیگانه: انزوا (Alien: Isolation)
بررسی بازی بیگانه: انزوا (Alien: Isolation)

بیگانه (Alien)، موجود سیاه‌رنگ و آشنای سینما، تاریخچه طولانی در دنیای پرده نقره‌ای دارد اما این موجود در عرصه بازی‌های ویدیویی چیزی به جز یک کارنامه سیاه از خود بر جای نگذاشته است.

تقریبا با اکران فیلم‌های بیگانه، بازی همنام هم راهی بازار می‌شد عنوانی که به محض ورود خود با آماج حملات منتقدین و بازی‌کننده‌ها روبه‌رو می‌شد. در سال 2010 شرکت سگا (SEGA) به عنوان ناشر بازی که می‌دید با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند بیگانه خود را نجات دهد تصمیم گرفت دست به دامان گرافیک شود تا شاید این عنصر بتواند موجود بیگانه با بازی‌های ویدیویی را به موجودی دوست‌داشتنی و آشنا مبدل کند. بازی بیگانه برعلیه شکارچی (Aliens vs Predator) روانه بازار شد و گرافیک بازی همان‌طور که گفته شد فوق‌العاده بود اما این عنوان با گیم‌پلی ضعیف و داستان از هم‌گسیخته و تقریبا پوچ خود یک‌بار دیگر ثابت کرد گرافیک به تنهایی نمی‌تواند در موفقیت بازی‌های ویدیویی کارساز باشد. سگا در سال 2013 باز هم شانس خود را امتحان کرد اما بدشانسی‌ها همچنان ادامه داشت. ناشر قدیمی بازی‌های ویدیویی که دیگر امیدی به بیگانه خود نداشت در اقدامی عجیب، وظیفه ساخت عنوان بعدی این بازی تیراندازی اول شخص را به شرکت بریتانیایی The Creative Assembly سپرد، شرکتی که تخصص آن در ساخت بازی‌های استراتژی زبانزد خاص و عام است و از معروف‌ترین آثار آن می‌توان به سری بازی‌های توتال‌وار اشاره کرد. ولی از قدیم گفته‌اند عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. این بی‌حوصلگی سگا در انتخاب سازنده عنوان بعدی بیگانه نه تنها به ضرر این موجود فضایی خونخوار تمام نشد بلکه بالاخره پس از سال‌ها راه را برای آشتی بازی‌کننده‌ها با بیگانه باز کرد.
داستان تغییر عمده‌ای نسبت به عناوین پیشین پیدا نکرده است. آماندا ریپلی (Ripley) با انگیزه پیدا کردن اطلاعات جدید در مورد مادر گمشده‌اش با ساموئل و نینا تایلر در سفر به ایستگاه سواستوپول (Sevastopol) همراه می‌شود اما همان‌طور که حدس می‌زنید اتفاقات عجیبی در ایستگاه مقصد رخ داده و این ایستگاه به محیطی متروکه و وحشت‌زده مبدل شده است. در فرودی ناموفق، ساموئل و نینا از ریپلی جدا می‌شوند و به این ترتیب قهرمان داستان تنها می‌ماند. داستان بازی کاملا قابل پیش‌بینی است و وقایع آن را پیش از رخ دادن کاملا می‌توان حدس زد. وقتی کسی می‌خواهد به کمک‌تان بیاید می‌دانید که برای حفظ عنصر تنهایی به زودی یارتان به دست بیگانه کشته خواهد شد. زمانی که همراه‌تان از پیروزی و نجات از این مکان نفرین‌شده سخن می‌گوید حدس می‌زنید اجلش فرارسیده و قرار است دوباره تنها شوید. هرگاه روزنه امیدی باز می‌شود می‌دانید که به زودی و به ساده‌ترین شکل ممکن بسته خواهد شد و این حس بی‌اثر بودن تلاش‌ها تا حد زیادی از جذابیت اتفاق‌ها کاسته است. روند پیش رفتن داستان هم خیلی کند است و اتفاقات مهم و سرنوشت‌ساز با فاصله‌های طولانی از هم رخ می‌دهند.
اما با وجود مشکلات مذکور و ضعف داستان، چه عنصری سبب شده بیگانه: انزوا به عنوانی بهتر از پیشینیان خود مبدل شود؟ سازنده توتال‌وار برگ برنده خود را در بخش گیم‌پلی رونمایی کرده است. عنصر ترس و دلهره چیزی بود که همیشه در فیلم‌های بیگانه دیده می‌شد اما این عنصر در بازی‌های ویدیویی همنام رنگ و رویی نداشت. در انزوا این عنصر تاثیرگذار به خوبی به کارگرفته شده است. نخستین اقدام، تبدیل بیگانه به موجودی شکست‌ناپذیر بوده، موجودی که بازی‌کننده از رویارویی با آن بترسد و حتی شنیدن صدای پای این هیولا لرزه برتن مخاطب بیندازد. در عناوین پیشین این دلهره و ترس آن‌گونه که باید وجود نداشت و به نظر می‌رسید با یک اسلحه خودکار می‌توان از پس مقابله با نه تنها یک بیگانه بلکه چندین بیگانه برآمد. هیولای جدید بیدی نیست که با این بادها بلرزد و کاملا باید رویارویی و نبرد تن‌به‌تن با آن را از ذهن‌تان بیرون کنید. تنها راه مقابله با بیگانه پنهان شدن در کمد، گاوصندوق و یا زیر میز است. در کمد پنهان شده‌اید و از روزنه‌های در به موجود خونخواری نگاه می‌کنید که برای از پای درآوردن شما بی‌تابی می‌کند. می‌دانید که یک حرکت نابجا مساوی است با مرگ و برباد رفتن تمام زحمت‌تان. ضربان قلب‌تان بالا می‌رود و دلهره وجودتان را فرا می‌گیرد. ربات‌های محافظ ایستگاه، ساکنین وحشت‌زده و البته محیط، دیگر دشمنان شما در بازی خواهند بود تا حتی در غیاب بیگانه هم احساس آرامش نکنید. غافلگیری‌های بسیار خوبی هم در محیط بازی تعبیه شده چیزهایی مانند به یکباره افتادن در چاله و یا منفجر شدن لوله‌های گاز که هرکدام به نوبه خود در بالا رفتن میزان آدرنالین تاثیر بسزایی دارند. از صداگذاری خوب بازی مثل صدای افزایش ضربان قلب ریپلی هم نباید گذشت که مزید بر علت شده است. باوجود این پیشرفت باز هم مشکلاتی در گیم‌پلی وجود دارد که هر از چندگاهی در ذوق‌تان بزند و حس خوب‌تان را خراب کند. آیتم‌های فعال به سختی پیدا می‌شوند و برای استفاده از آنها باید دقیقا به آنها اشاره کنید. برخی از آیتم‌های موجود تاحد زیادی بی‌فایده و اضافه به نظر می‌رسند؛ به عنوان نمونه در ابتدای بازی رولور به دست می‌آورید اما تا مدت زیادی هیچ موردی برای استفاده از آن پیدا نمی‌شود زمانی هم که فرصت استفاده از رولور به وجود می‌آید استفاده از آن احمقانه‌ترین کار ممکن است چراکه با صدای آن بیگانه به سمت شما جذب می‌شود و این یعنی از چاله درآمدن و افتادن به چاه. حساسیت گوش‌های بیگانه ظاهرا خیلی زیاد است و حتی از فاصله‌های بسیار دور هم می‌تواند صدای پای شما را در هنگام دویدن بشنود در نتیجه در زمان رویارویی با بیگانه باید تا آخر ماموریت آهسته‌آهسته قدم بردارید. گیم‌پلی این بخش‌ها کند و حوصله سربر پیش می‌رود و تصور کنید که یکبار توسط بیگانه از صحنه روزگار محو شوید و با برگشت به آخرین ذخیره بازی بخواهید تمام این مسیر تکراری را با آن سرعت آزاردهنده طی کنید. برای استفاده از آیتم‌های فراهم شده مانند بمب فلاش و یا جعبه کمک‌های اولیه ابتدا باید بخش‌های مختلف آن را از محیط‌ جمع‌آوری کنید و سپس با استفاده از منو‌های تودرتو با هم ترکیب کنید. حس ساختن آیتم‌های موردنیاز به نوبه خود خوب است و ارزش خاصی به جست‌وجوی محیط بازی می‌بخشد اما ساختن آیتم‌ها به اندازه‌ای تودرتو و زمانبر است که در زمان‌های حساس بهتر است از قید آن بگذرید. با وجود این مشکلات، بخش دلهره‌آور گیم‌پلی بازی به اندازه کافی قدرتمند است که تا حد زیادی عیوب ذکر شده را بپوشاند و ارزش یک‌بار تمام کردن را به بیگانه ببخشد. محیط‌های بیگانه: انزوا، بسته و محدود هستند و در نتیجه دست طراحان برای افزایش جزيیات باز بوده است اما متاسفانه از این فرصت آنگونه که باید استفاده نشده و جزییات محیط درحدی نیست که به گرافیک بازی امتیاز بالایی اختصاص داد. گرافیک انزوا تاحد زیادی به عنوان منتشر شده در سال 2010 نزدیک است و به نظر می‌رسد سگا به اندازه‌ای به کار خود در آن زمان بالیده که پس از چهار سال حتی به پیشرفت دادن گرافیک عنوان 2010 فکر هم نکرده است. این عنوان به دلیل کمبود صحنه‌های اکشن عنوانی نیست که به مذاق هر کسی خوش آید و در نظر افراد مختلف امتیاز آن می‌تواند از پایین‌ترین تا بالاترین حد متغیر باشد. پیش از ورود به بازی باید خود را برای گذراندن زمان‌های طولانی در مکان‌های تاریک و زل‌زدن‌های پی‌درپی به حسگر حرکتی مخصوص آماده کنید. به بیگانه: انزوا نمی‌توان لقب عنوان برتر و برگزیده اهدا کرد اما با کمی توجه به عملکرد عناوین پیشین این سری از بازی‌ها که هیچکدام نتوانستند امتیاز میانگینی بیش از 5 کسب کنند می‌توان عنوان جدید را یک بازی موفق دانست.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200