http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
میانه زمین: سایه موردور (Middle-earth: Shadow of Mordor )
میانه زمین: سایه موردور (Middle-earth: Shadow of Mordor )

تا چند سال پیش قانون نانوشته‌ای در دنیای بازی‌های ویدیویی وجود داشت مبنی براینکه بازی‌های ساخته‌شده براساس فیلم هرگز آن‌گونه که باید موفق نمی‌شوند.

بازی‌های بتمن، مرد عنکبوتی، مردان ایکس و حتی هالک با نمایش فیلم‌های همنام روی پرده نقره‌ای، روانه بازار می‌شدند و چیزی به‌جز نفرین بازی‌کننده‌ها نصیب‌شان نمی‌شد. این عناوین کم‌کم قانون مذکور را شکل دادند تا اینکه در سال 2009 شرکت Rocksteady تصمیم گرفت این قانون را نقض کند. بتمن: آسایشگاه آرخام به‌خوبی نشان داد که اگر طراحان فیلم‌های سینمایی به طراحان بازی‌های ویدیویی فشار نیاورند و تاریخ عرضه برای آنها تعیین نکنند و در حقیقت حساب بازی از حساب فیلم همنام جدا باشد، می‌توان عنوانی برجسته براساس قهرمانان سینمایی خلق کرد. متاسفانه بتمن در نقض این قانون تنها ماند و خیلی‌ها آن را استثنا نامیدند؛ استثنایی که قانون کلی را نقض نمی‌کند. داستان ارباب حلقه‌ها اثر جی.آر.آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) و فیلم سینمایی ساخته‌شده براساس آن همواره از استعداد بالایی برای مبدل شدن به یک عنوان برتر در دنیای بازی‌های ویدیویی برخوردار بود‌ه‌اند؛ استعدادی که متاسفانه هرگز شکوفا نشد. حالا شرکت Monolith درصدد است با دوری از داستان‌های مطرح شده در سینما، برداشت انحصاری خود را از شاهکار تالکین خلق کند و آرزوی چندین ساله بازی‌کننده‌ها را برآورده کند. میانه زمین: سایه موردور همان چیزی است که مدت‌ها منتظر آن بودیم؛ اثری که سرانجام سریال موفقیت‌های ارباب‌ حلقه‌ها را در یک عرصه جدید کلید زد.
طراحان در ساخت سایه موردور از دو عنوان برتر یعنی بتمن و فرقه حشاشین الهام گرفته‌اند. چه اشکالی دارد یک آشپز دو ترکیب غذایی متناسب را با هم درآمیزد، سپس سس انحصاری خود را به آن بیفزاید و در آخر ترکیبی جادویی و لذت‌بخش به دست آورد. همه از خوردن این غذای ترکیبی لذت می‌برند و هیچ‌کس به این فکر نمی‌کند که محصول به دست آمده تماما کار خود آشپز بوده یا خیر؛ در حقیقت برای مصرف‌کننده طعم غذا مهم است نه ترکیب یا راه رسیدن به آن.
برای اینکه سایه موردور موفق باشد و در دام قانون بحث‌شده گرفتار نشود، طراحان از برداشتی کاملا انحصاری و متفاوت از داستان ارباب حلقه‌ها براي ساخت بازی استفاده کرده‌اند. تالیون (Talion)، تکاور سابق سرزمین موردور به همراه خانواده‌اش و به دست یکی از نزدیک‌ترین یاران سائوران با نام دست سیاه سائوران (Black Hand of Sauron) قربانی می‌شود. تالیون با دیدن صحنه قربانی شدن خانواده‌اش چنان آرزوی انتقام را در سر می‌پرورد که حتی مرگ هم نمی‌تواند مانع وی شود و تکاور سرزمین موردور برای به‌پایان رساندن ماموریت آخر از مرگ برمی‌خیزد. در این تحول و خیزش، روح یکی از اربابان الف (ELf) با نام سلبریمبور (Celebrimbor)که کاملا گذشته خود را فراموش کرده با جسم وی پیوند می‌خورد تا انتقام دو نفره آغاز شود. تالیون و ارباب الف دو روح هستند در یک بدن و ترکیب قدرت‌های این دو قهرمان و سادگی استفاده از آن، یکی از بهترین بخش‌های بازی است.
متاسفانه صحنه ابتدایی به‌‌رغم بار دراماتیک بالا آن‌گونه که باید تاثیرگذار طراحی نشده است. برای نمونه، صحنه کشته شدن دختر جویل (Joel) در ابتدای آخرین بازمانده ما (Last of Us) را به‌خاطر بیاورید که پس از دیدن آن اشک از چشمان‌تان سرازیر می‌شد و برسرجای خود میخکوب می‌شدید. داستان در سایه موردور هرگز به آن سطح مورد انتظار نمی‌رسد.
به هرحال طراحان سعی کرده‌اند برداشتی متفاوت از اثر تالکین داشته باشند و مطمئنا نباید انتظار داشت چیزی در حد و اندازه داستان اصلی از آب درآید؛ مگر چند نفر می‌توانند تالکین شوند. پیدا کردن آیتم‌های مخفی باستانی در سرزمین موردور بخش‌هایی از زندگی فراموش‌شده سلبریمبور و این سرزمین نفرین شده را آشکار می‌کند، اما داستان پشت‌پرده این اشیا معمولا به اندازه‌ای طولانی هستند که تنها عاشقان ارباب حلقه‌ها حوصله گوش دادن و خواندن آن را خواهند داشت.
ویژگی برتر سایه موردور که آن را به عنوانی برجسته مبدل کرده، نه داستان آن بلکه گیم‌پلی بازی است. سیستم مبارزه به‌طور مشخص از بازی بتمن الهام گرفته شده است؛ با این تفاوت که این‌بار دیگر از آن دل‌رحمی و تعهدات بتمن خبری نیست. تالیون با ارک‌ها درگیر است؛ موجوداتی که مانند زامبی‌ها اعمال خشونت علیه آنها هیچ منع قانونی ندارد، در نتیجه تکاور موردور در نبردها تمام خشونت درونی خود را برسر ارک‌ها تخلیه می‌کند. پس از وارد کردن 8 ضربه پی‌درپی نوبت به انجام حرکت پایان‌دهنده می‌رسد تا در نمایشی لذت‌بخش تمام خشونت درونی خود را تخلیه کنید. علاوه بر نبردهای رودررو به دو شکل دیگر می‌توان با نیروهای اوروک (Uruk) روبه‌رو شد: تیروکمان ارباب الف برای نبرد از راه دور و خنجر در از پای درآوردن مخفیانه دشمن. سیستم پیشرفت قهرمان بازی سبب می‌شود تالیون کم‌کم به یک ماشین اوروک‌کشی تمام‌عیار مبدل شود. در طرف مقابل سیستم پیشرفت اسلحه‌ها که وابسته به کشتن فرماندهان اوروک و به دست آوردن آیتم‌های جدید است به هیچ‌وجه حس قوی‌تر شدن اسلحه را به بازی‌کننده منتقل نمی‌کند و تا پایان بازی تغییر خاصی در اسلحه‌های خود احساس نمی‌کنید. در کنار ماموریت‌های اصلی که داستان حدود 12 ساعته بازی را تشکیل می‌دهند، سرزمین موردور از انواع ماموریت‌های جانبی باارزش پرشده است. مهم‌ترین دسته ماموریت‌های جانبی با از پای‌درآوردن فرماندهان اوروک و ضعیف‌تر کردن ارتش سائوران مرتبط است. پیش از نبرد با فرمانده بهتر است با گروگان گرفتن نیروهای ضعیف‌تر در مورد فرمانده انتخابی اطلاعات کسب کنید؛ اطلاعاتی در ارتباط‌ با ضعف‌ها و نقاط قوت فرمانده. یکی از فرماند‌هان ممکن است تنها با یک هدشات تیروکمان کشته شود و در نقطه مقابله تیروکمان اصلا در برابر فرماندهی کارساز نباشد. استفاده از ویژگی مذکور شاخ و برگ بیشتری به نبردها بخشیده است، اما هیچ‌گاه احساس نمی‌کنید که جمع‌آوری اطلاعات ضروری است و بدون آن نمی‌توان ماموریت از پای درآوردن فرمانده را انجام داد. در حقیقت فرماند‌هان برخلاف ظاهرشان چندان هم قدرتمند نیستند که حذف آنها چالش‌برانگیز باشد. سرلشکرها قبل از نبرد با آب‌وتاب زیادی معرفی می‌شوند، اما به‌راحتی کشته می‌شوند و این سادگی کار از هیجان گیم‌پلی می‌کاهد. فرماندهان در یک سیستم سلسله‌مراتبی کنار هم قرار می‌گیرند؛ سیستمی که از رده‌های ساده شروع شده و به سرلشکرها ختم می‌شود. طبیعی است که هرچه در این سیستم پیش بروید حذف نیروهای دشمن سخت‌تر خواهد شد. با از پای درآوردن هر فرمانده جای آن خالی می‌شود، اما اگر یک‌بار در انجام ماموریت شکست بخورید و کشته شوید نه‌تنها اوروک پیروز شده ارتقا درجه پیدا می‌کند، بلکه اکثر جایگاه‌های خالی شده توسط نیروهای جدید پر می‌شوند، به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد هیچ کاری از ابتدا انجام نداده‌اید. به همین دلیل شکست خوردن در سایه موردور مصیبت بزرگی محسوب می‌شود و بهتر است تا حد امکان از آن اجتناب کنید.
این نخستین مرتبه‌ای است که سرزمین موردور و در کل دنیای ارباب حلقه‌ها با این کیفیت گرافیکی بالا و جزئیات قابل توجه به تصویر کشیده می‌شود. نورپردازی‌ها و انعکاس‌ها به‌خصوص در صحنه‌های بارانی چشم‌نواز هستند و جزئیات کاراکترها به اندازه‌ای بالا است که مشابه آن را نمی‌توان در هیچ‌کدام از عناوین مشابه پیدا کرد. صداگذاری بازی تاثیر انکارناپذیری در انتقال حس‌وحال دو قهرمان به بازی‌کننده‌ داشته، به‌خصوص صدای تالیون که به خوبی از شجاعت ذاتی قهرمان داستان خبر می‌دهد.
سایه موردور نخستین گام موفق و استواری است که ارباب‌حلقه‌ها در سرزمین بازی‌های ویدیویی برمی‌دارد. گیم‌پلی و گرافیک بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و اگر داستان می‌توانست پابه‌پای آنها حرکت کند، اكنون از یک عنوان برتر و بی‌نظیر صحبت می‌کردیم. با این وجود شاهکار تالیکن به اندازه‌ای پتانسیل و فضا دارد که مدت‌ها فضای خالی برای گام برداشتن داشته باشد و شرکت Monolith به‌خوبی از این مساله آگاه است.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200