http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
آينده سخت‌افزارهاي گيم زير سايه پلتفرم‌هاي همراه
آينده سخت‌افزارهاي گيم زير سايه پلتفرم‌هاي همراه

بازار سخت‌افزارهای کامپيوتری همیشه درحال تغییر هستند و هر لحظه محصولات جدیدی در این حوزه معرفی می‌شود.

از مادربوردها، رم‌ها، پردازنده‌ها گرفته تا کارت‌‌های گرافیک بسیار قدرتمندی که با قیمت‌های بسیار بالا نظر علاقه‌مندان به بازی‌های کامپيوتری را به سمت خودشان جلب می‌کنند.
به گزارش عصر ارتباط، این بازار در ظاهر بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش زمانی رنگ می‌بازد که کاربران بخواهند محصولی را خریداری کنند؛ محصولاتی که با قیمت‌های بسیار بالا وارد بازار شده‌اند و به همین دلیل افراد زیادی نمی‌توانند آنها را خریداری کنند.
بازار داخلی در سال‌های اخیر با نوعی رکود دست و پنجه نرم‌ کرده و این کار تا جایی ادامه پیدا کرده که سخت‌افزارهای جدید کامپيوتری به‌عنوان یک کالای لوکس محسوب می‌شوند و به همین دلیل گروه کمی از مردم توانایی خرید این کالاها را دارند. اما بخش دیگری از بازار سخت‌افزار مربوط به حوزه قطعات کامپیوتری در ارتباط با بازی هستند. صنعت بازی در دنیا از جمله صنعت‌های پول‌سازی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری زیادی در آن صورت گرفته و به همین دلیل سخت‌افزارهای زیادی را می‌توان مشاهده کرد که تنها برای بازی کردن ساخته می‌شوند. اما سهم بازار ایران از سخت‌افزارهای تولید شده برای بازی چقدر است؟
بازار وسیع کشورهای عربی
وسعت بازار کشور‌های عربی در سال 2013 نزدیک به یکصد میلیارد ین بوده و از این میان تنها10 میلیارد ین مربوط به بازار کامپيوترهای شخصی مخصوص بازی و سخت‌افزارهای مربوط به آن بوده است.
در ميان کشورهای عربی، عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازار قطعات کامپیوتری در حوزه بازی را در اختیار دارد و امارات متحده عربی نیز در مکان دوم قرار گرفته است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که سخت‌افزارهایی که در این بازارها به‌فروش می‌رسند، به شکل بومی‌شده راهی بازار نمی‌شوند و با همان مضامینی راهی این کشور‌ها می‌شوند که در بازار غرب نیز عرضه شده‌اند.
بعد از کشورهای عربی، ترکیه نیز از بازار خوبی در این زمینه برخوردار است. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی Newzoo وسعت بازار این کشور در سال 2012 نزدیک به 45 میلیارد ین بوده است. البته به بازار قطعات کامپیوتری و مخصوصا بازار قطعه‌های کامپیوتری مربوط به بازی، در ترکیه «بازار بعدی اروپا» نیز گفته می‌شود و از این رو در بسیاری از آمارهای منتشر شده ترکیه جزو خاورمیانه محسوب نمی‌شود. اما باید به این موضوع اشاره کرد که ترکیه سهم قابل توجهی از بازار سخت‌افزار مربوط به بازی را به خودش اختصاص داده است.
بازی‌سازان در خاورمیانه
اما بد نیست برای بررسی بازار سخت‌افزار بازی نگاهی به وضعیت بازی‌سازی در منطقه نیز داشته باشیم. در کشورهای عربی استودیوهای بازی‌سازی بسیار زیادی وجود دارند که تمام آنها در اندازه‌های کوچک فعالیت می‌کنند، همچنین برگزاری مراسمی مانند Duabai World Game Expo ‌و Jordan Gameing Summit نیز باعث شده که حوزه بازی در این منطقه با پیشرفت‌های خوبی مواجه شود که در نتیجه شاهد ورود سخت‌افزارهای جدید بازی به این کشورها خواهیم بود. اما در مقایسه با ایران و کشورهای عربی، ترکیه از سابقه بسیار زیادی در زمینه ساخت بازی برخوردار است و به همین دلیل توجه ویژه‌ای به بازار بازی دارد. حتی این کشور بازار بسیار حرفه‌ای‌تری را برای محصولات مربوط به بازی در اختیار دارد و نمایشگاه‌های مخصوصی را در این زمینه برگزار می‌کند که از بین آنها می‌توان به GameX اشاره کرد. سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه بازی باعث شده که حتی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی مانند Crytek نیز در این کشور یک شعبه داشته باشند.
در این میان بازار خاورمیانه را نمی‌توان یک بازار یکپارچه نامید. هر منطقه (‌کشورهای عربی، ایران و ترکیه) دارای یک شخصیت منحصر به‌فرد هستند و نوع بازار در آنها بسیار متفاوت است.
بازار بازی در ایران و کشورهای عربی پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد و این در حالی است که کشور ترکیه از هم‌اکنون خود را به بخشی از تجارت جهانی در این حوزه تبدیل کرده و توانسته نظر سرمایه‌گذاران این بخش را به سمت خود جلب کند. البته براساس آمار بین‌المللی، بازار ایران یک بازار بسته و محدود نام برده شده که به‌شدت می‌تواند رشد کند. همچنین سیاست‌گذاری در حوزه بازی در این کشورها بسیار متفاوت بوده و هرکدام از آنها استراتژی‌های خاص خودشان را پیش می‌برند.
بازار بالقوه ایران
اگر بخواهیم بازار ایران را مورد بررسی قرار دهیم، باید به سهم بازار الکترونیکی کشور اشاره کنیم؛ بازاری که شامل قطعات کامپیوتری، تلفن‌های همراه و ابزار صوتی و تصویری می‌شود که تجهیزات بازی نیز در این حوزه قرار می‌گیرند. بازار الکترونیکی ایران در سال 2008 بیش از 3/7میلیارد دلار ارزش داشته است که این رقم در سال 2010 به 2/8 میلیارد دلار رسیده است. بیش از 47 درصد بازار الکترونیکی ایران مربوط به بازار قطعات کامپيوتری می‌شود، 28 درصد آن مربوط به قطعات صوتی و تصویری و 25 درصد‌ آن را پلتفرم‌های همراه شامل می‌شوند که بخش مربوط به پلتفرم‌های همراه آمار رو به‌رشدی را نشان می‌دهد. براساس تحقیقات انجام‌شده، ارزش بازار الکترونیکی ایران تا سال 2013 به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است.
در چند سال اخیر و به دلیل وجود تحریم‌های مختلفی که علیه ایران حاکم شد، شاهد افزایش قیمت چشمگیر محصولات کامپيوتری بودیم. این افزایش قیمت در محصولات مخصوص حوزه بازی بیش از پیش دیده شد و به همین دلیل قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری پیدا کرد. از آنجایی که محصولات مخصوص بازی همیشه جزو کالاهای لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شوند، این افزایش قیمت نیز این محصولات را نزد مردم دست‌نیافتنی‌تر کردند. براساس اطلاعات منتشرشده این افزایش قیمت‌ها در برخی محصولات حتی به 200 درصد نیز رسیده است و به همین دلیل استقبال مردم از این بخش از بازار به‌شدت کاهش پیدا کرد.
ویشتا فیاض از مدیران شرکت ماتریکس که محصولات گیمینگ MSI را وارد بازار می‌کند، درباره وسعت بازار سخت‌افزارهای بازی در ایران می‌گوید: «باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار سخت‌افزارهای بازی در داخل کشور در چند سال گذشته به‌شدت تحت‌الشعاع کنسول‌های بازی قرار گرفته است. با همه‌گیر شدن کنسول‌های بازی، بسیاری از بازیکنان ترجیح می‌دهند که از این پلتفرم‌ها برای بازی کردن استفاده کنند؛ چراکه برای استفاده از این پلتفرم‌ها نیازی به دانش سخت‌افزاری نیست و همه می‌توانند به راحتی از آنها استفاده کنند.»
او همچنین نبود یک سازمان و مرکزی که بتواند بازیکنان و بازی‌سازان را دورهم جمع‌کند را یکی از دلایلی عنوان کرد که موجب شده پلتفرم PC و مخصوصا سخت‌افزارهای بازی آن در چند سال گذشته با استقبال خوبی از سوی کاربران ایرانی مواجه نشوند.
فیاض افزود: «بازار ایران بسیار آشفته است و نهادی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز نمی‌تواند روی بازار بازی و حوزه‌های پیرامون آن نظارت درستی داشته باشد و چون مدیریت درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، وضعیت بازار گیم‌ ایران تعریفی ندارد و نمی‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد.»
او با اشاره به اینکه به‌دلیل آشفته بودن بازار نمی‌توان محصولات را به مخاطب‌های اصلی که همان بازیکنان هستند، رساند، گفت: «بازار سخت‌افزار بازی در ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد؛ چراکه همیشه استقبال خوبی از محصولات در ارتباط با بازی صورت می‌گرفته است، اما مدیریت اشتباه باعث رکود این بازار شده است. چنین جریاناتی باعث می‌شود که سیستم‌های بازی به جای اینکه به بازیکنان فروخته شوند، به عکاس‌ها و گرافیست‌ها فروخته ‌شوند.»
فیاض افزود: «درست است که می‌توان از سخت‌افزارهای بازی برای کارهای سنگین استفاده کرد، اما بازار به‌شکلی است که نمی‌توان این محصولات را تنها به مخاطب‌های خاص خودش رساند و در اختیار آنها قرار داد. سیستم‌های بازی و سخت‌افزارهای گیم قیمت‌های بسیار بالایی دارند و به همین دلیل مخاطب‌های خاص به سمت آن جذب می‌شوند.»
او درباره میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این حوزه گفت: «درباره میزان سرمایه‌گذاری برای وارد شدن قطعات مربوط به بازی در ایران نیز اطلاعات دقیقی دردسترس نیست، اما به‌طور منطقی از هر 10 دستگاه و 10 قطعه‌ سخت‌افزاری مربوط به کامپیوتر که وارد بازار کشور می‌شوند، حداقل سه مورد آنها مربوط به بازی می‌شوند. همچنین این قطعات در کلاس‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند و با قیمت‌های مختلف می‌توانند نیاز کاربران مختلف را برطرف کنند.»
فیاض درباره روند روبه‌رشد بازار ایران گفت: «بازار ایران در این حوزه همیشه در حال بهتر شدن بوده است، اما برخی از مسوولان با اقداماتی که انجام می‌دهند مشکلات زیادی در بازار به وجود می‌آورند. در حالت کلی جامعه ما همیشه نسبت به بازار، واکنش مثبت داشته است.»
به گفته او، پیشرفت صنعت بازی‌سازی ایران در پنج سال گذشته نیز باعث شده که بازار با درخواست خوبی در زمینه سخت‌افزارهای بازی مواجه شود. اما اگر مدیریت بهتری روی این حوزه صورت بگیرد، قطعا بازار با پیشرفت بسیار خوبی مواجه می‌شود. وضعیت بازار داخلی به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها به عوامل اقتصادی و دیگری به نوع کالایی که وارد می‌شود، بستگی دارد. بازار رقابتی این حوزه در کشور مناسب نیست و بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند یکدیگر را نابود کنند و سیاست‌های یکدیگر را زیر سوال می‌برند. شرایط بازار و اقتصاد حاکم بر آن بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان گفت که آیا شرایط در چهار یا پنج سال گذشته خوب بوده یا خیر.
فیاض گفت: «شرایط کنونی نسبت به شرایط موجود در سال گذشته بسیار بهتر شده است؛ چراکه شرایط اقتصادی در سال گذشته با یک شوک جدی همراه شد و مردم هنوز نمی‌دانستند که شرایط بازار به چه شکل پیش می‌رود.»
مجید کشاورز از مدیران ایسوس در ایران نیز در این باره گفت: «شرایط بازار ایران به‌گونه‌ای است که نمی‌توان درباره بازه مالی آن صحبت کرد؛ چراکه در این بازار جنس قاچاق و ... به شکل بسیار زیادی وجود دارد. اما از نظر مخاطب‌هایی که برای این محصولات وجود دارد، باید گفت که آنها همیشه وجود داشته‌اند. بازیکنانی که کمی حرفه‌ای باشند حتما با PC و سخت‌افزارهای آن بازی خواهند کرد.»
او افزود: «حتی بازار ایران به‌گونه‌ای است که بیشتر بازیکنان به‌وسیله PC بازی می‌کنند و البته تهیه یک سیستم مخصوص بازی ممکن است به هفت یا هشت میلیون تومان برسد، اما باز هم بازیکنان ترجیح می‌دهند با PC بازی کنند؛ چراکه کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.»
به گفته کشاورز، بخش زیادی از هزینه تهیه یک سیستم بازی نیز مربوط به کارت‌گرافیک، پردازنده و مادربورد می‌شود و اگر بخش‌های دیگر را نیز درنظر بگیریم، هزینه بیشتری صرف تهیه یک سیستم مخصوص بازی خواهد شد.
او افزود: «حتی با هزینه بالایی که بازیکنان باید برای تهیه سیستم‌ها بپردازند، همچنان از این قطعات سخت‌افزاری استقبال می‌شود و سخت‌افزارهای بسیار قوی همیشه مخاطب‌های خودش را داشته و به‌سرعت نیز به فروش می‌روند.»
کشاورز درباره رقابت موجود در بازار ایران گفت: «رقابت خوبی بین شرکت‌ها برقرار است و محصولات زیادی در فروشگاه‌های مختلف وجود دارد. بازار سخت‌افزار و قطعات کامپیوتری مخصوص بازی در تابستان بسیار داغ است و حتی با توجه به این موضوع که مردم به خرید تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌های روي آورده‌اند، بازهم فروش سخت‌افزارهای بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. البته فروش کلی بازار سخت‌افزار در سال‌های اخیر به واسطه همه‌گیر شدن پلتفرم‌های همراه مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت با افت روبه‌رو بوده و این موضوع روی فروش و بازار این محصولات تاثیر زیادی گذاشته است.»


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200