http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

سری بازی‌های Metal Gear Solid از جمله عنوان‌‌هایی به حساب می‌آیند که طرفداران بسیار زیادی دارند و به همین دلیل نسخه‌‌های مختلفی از این سری بازی‌ها ساخته شده که با استقبال بسیار خوبی از سوی بازیکنان مواجه شده‌اند.

از زمانی که بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes معرفی و مشخص شد که این نسخه پیش‌در‌آمدی برای The Phantom Pain است، بسياري خود را برای فصل جدیدی از دنیای MGS آماده کردند. عنوانی که باز هم در آن بازیکنان خود را در کنار شخصیت محبوب این سری از بازی‌ها که Big Boss نام دارد، مشاهده می‌کنند و بار دیگر ماجراجویی‌های این مامور کهنه‌کار را پشت‌ سر می‌گذارند. بازی Ground Zeroes مدتی پیش راهی بازار شد و توانست به انتظار چندساله علاقه‌مندان MGS خاتمه دهد تا آنها با یک شروع توفانی از نسخه پنجم این سری از بازی‌ها روبه‌رو شوند.
  داستان
اتفاقات بازی Ground Zeroes در سال 1975 و چندماه پس از ماجراهای بازی Peace Walker رخ می‌دهد و بازیکنان باردیگر کنترل شخصیت Snake یا همان Big Boss را به دست می‌گیرند. او در همکاری با گروهی به نام MSF خود را به یکی از پایگاه‌های ارتش آمریکا در کوبا می‌رساند که به نام Camp Omega شناخته می‌شود. این کمپ محل نگهداری پناهندگانی از کوبا و هائیتی است و همچنین به‌عنوان یک زندان قدیمی نیز از آن استفاده می‌شود که دولت آمریکا وجود آن را تایید نکرده‌ است، اما در آن اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد. اسنیک به امگا آمده تا دو نفر از افرادی که در بازی Peace Walker آنها را مشاهده کردیم از این زندان نجات دهد. آنها پاز ارتگا (Paz Ortega) و چیکو(Chico) نام دارند که توسط فردی به نام Skull Face که هنوز هویت آن مشخص نشده، دزدیده شده‌اند. اسنیک نیز ماموریت پیدا کرده که آنها را از این زندان آزاد کند و به سازمان اصلی خودش که در دریای کارائیب قرار دارد، بازگرداند.
اسنیک پس از فرازو‌نشیب‌های فراوان موفق می‌شود که چیکو و پاز را پیدا کند و آنها را نجات دهد، اما در زمان برگشت متوجه می‌شود که پاز مورد عمل جراحی قرار گرفته و پس از بررسی‌هایی که روی بدن او انجام می‌شود، متوجه می‌شوند که یک بمب در بدن او كار گذاشته شده است. آنها موفق می‌شوند بمب را خارج کنند و به وضعیت پاز سروسامان دهند، اما در ادامه اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
در این حال نیروهای XOF به پایگاه اصلی اسنیک حمله کرده‌اند و آنجا را از بین برده‌اند و تمام ساختمان‌ها و تشکیلات آنها نابود شده است. در میان این اتفاقات نیز پاز که تا آن زمان بیهوش بوده، به هوش می‌آید و به آنها می‌گوید که یک بمب دیگر نیز در بدن او وجود دارد و برای اینکه به کسی آسیب نرسد، خودش را از هلیکوپتر به بیرون می‌اندازد، اما موج انفجار هلیکوپتری را که اسنیک و سایر همراهانش در آن قرار دارند نیز از کار می‌اندازد. از اینجا به بعد است که ادامه اتفاقات بازی را باید در نسخه The Phantom Pain مشاهده کنیم. در انتهای بازی به این موضوع اشاره می‌شود که دولت آمریکا هیچ‌یک از ماجراهای رخ‌داده در بازی را تایید نمی‌کند و حتی اعلام می‌کند هیچ فردی زنده نمانده و از وضعیت اسنیک و همراهانش نیز خبری منتشر نمی‌شود.
بازی داستان بسیار کوتاهی دارد، اما همین داستان کوتاه به شکل بسیار هیجان‌انگیزی روایت می‌شود و آن‌قدر زیبا است که قطعا آن را چندبار به پایان خواهید رساند. همین کوتاهی بازی نیز موجب می‌شود دقیقا در زمانی که خود را در جریان اتفاقات بازی مشاهده می‌کنید، متوجه شوید که بازی به پایان رسیده و به‌نوعی در اوج اتفاقات بازی احساس سرخوردگی به بازیکنان منتقل می‌شود. هرچند این موضوع می‌تواند برای علاقه‌مندان این سری از بازی‌ها نکته‌اي منفی به حساب بیاید، اما همین ماجراجویی کوتاه نیز به‌خوبی روایت می‌شود و همه‌چیز با زیبایی و هیجان خاصی به تصویر کشیده می‌شود. کارگردانی بسیار خوب، صحنه‌های سینمایی عالی و ویژگی‌های منحصر به‌فردی که تنها در ساخته‌های هیدئو کوجیما وجود دارد، باعث شده که این بازی از این نظر بسیار مثال‌زدنی و شگفت‌انگیز باشد.
گیم‌پلی
این نسخه از سری بازی‌های MGS تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی دارد.‌‌MGS 5: GZ یک بازی کاملا Open-World است و محیط‌ بزرگی برای آن طراحی شده که بازیکنان در آن می‌توانند به مکان‌های مختلفی بروند و ماموریت‌ها را در شرایط گوناگون به پایان برسانند. در حالی که بازی از نظر تکنیکی یک عنوان Open-World را شامل می‌شود، ماموریت‌ها به شکلی طراحی شد‌ه‌اند که بازیکنان برای انجام دادن آنها حالتي خطی را در پیش خواهند گرفت، اما چگونگي پشت ‌سر گذاشتن مراحل کاملا به عهده بازیگران خواهد بود و آنها هستند که روند بازی را شکل می‌دهند. حالت Open-World بازی باعث نشده که این عنوان از نظر داستانی دچار گسستگی شود و ساختار محکمی را در آن مشاهده خواهید کرد. در این بازی همچنان المان‌های هوشمندانه‌ای را مشاهده می‌کنید که موجب شده‌اند این سری از بازی‌ها همچنان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مخفی‌کاری شناخته‌ شوند. حضور در محیط‌های نورانی و قرار گرفتن زیر نور پرژکتورها باعث می‌شود دشمنان از مکان شما باخبر شوند و به سمت شما حمله کنند. در طول مراحل بازی همیشه باید به این موضوع توجه داشته باشید که به چه سمتی حرکت می‌کنید و دشمنان چه قسمت‌هایی را زیر نظر گرفته‌اند. در کل سازندگان روی قسمت نورپردازی بازی توجه زیادی داشته‌اند و آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به یکی از بخش‌های شگفت‌انگیز و تاثیرگذار در گیم‌پلی تبدیل شود. بیش از صدها نور داینامیک در محیط بازی قرار گرفته و باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این مورد در کنسول‌های نسل جدید بیش از پیش دیده می‌شوند و باعث شده نسخه نسل جدید آن بسیار عالی به نظر برسد.
از دیگر تغییراتی که در این بازی مشاهده خواهید کرد، کوچک‌تر شدن HUD‌ها است و این بخش، قسمت کمی از صفحه را به خودش اختصاص می‌دهد و دید بازیکنان را تا جای ممکن کمتر اشغال می‌کند. همچنین المان‌هایی در این قسمت قرار گرفته‌اند که تاکنون در نسخه‌های قبلی Metal Gear Solid دیده نشده بودند. HUDها به شکل فوق‌العاده خوبی در بازی قرار گرفته‌اند و آن‌قدر هوشمندانه طراحی شده‌اند که نمی‌توان آنها را با عنوان‌های دیگر مقایسه کرد. برخی از HUDها زمانی جلب توجه بیشتري می‌کنند که دشمن در نزدیکی شما قرار داشته باشد یا اینکه Big Boss باید دست به فعالیت خاصی بزند. همچنین این امکان در بازی قرار گرفته که بازیکنان بتوانند با مراجعه به منوی تنظیمات بازی، قسمت‌های مربوط به HUD را تغییر دهند و به نوعی آنها را شخصی‌سازی کنند.
شما تمام اتفاقاتی را که در جریان گیم‌پلی رخ می‌دهد می‌توانید به صورت اعلان‌های مختلف در بازی مشاهده کنید و در برخی موارد آنها را در محیط بازی به صورت نوشته‌های بزرگ مشاهده می‌کنید. مراحل بازی نیز به شکلی طراحی شده‌اند کهBig Boss می‌تواند از تمام موانع عبور کند و هیچ چیز نمی‌تواند راه او را مسدود کند. بالارفتن از دیوار، عبور از حصارهای مختلف و ... کارهایی است که این شخصیت می‌تواند به‌راحتی آنها را انجام دهد تا بتواند به هدف اصلی نزدیک شود. کارهای جدیدی که Big Boss می‌تواند برای منحرف کردن حواس دشمنان انجام دهد بسیار متنوع شده‌اند. به‌طور مثال، او می‌تواند یکی از خشاب‌های خالی تفنگ خودش را به نزدیکی یکی از سربازان پرتاب کند تا صدایی که به وجود می‌آید نظر سربازان را به خودش جلب کند. به این صورت می‌توانید مسیرهای جدیدی برای حرکت کردن ایجاد کرده و روند بازی را کمی آسان‌تر کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های جدیدی که به بازی اضافه شده، ویژگی‌ Bullet-Time است که حرکت شخصیت اصلی بازی را به شکل دراماتیکی آهسته می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که Big Boss بتواند کوچک‌ترین صداها را نیز حس کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در این حالت قطعا یکی از دشمنان شما را مشاهده کرده و بازیکنان باید در کمترین زمان ممکن او را از بین ببرند تا آن سرباز نتواند به سایرین حضور شما در پایگاه دشمن را خبر بدهد.
حالت Open-World این عنوان یکی از راهکارهای جدیدی است که برای آن طراحی شده و بازیکنان می‌توانند حالت خطی سری MGS را به‌وسیله ویژگی‌های سبک OW از بین ببرند. یک بازی Open-World‌ به این معنا است که بازیکنان بتوانند توانایی انجام هرکاری را داشته باشند و چنین ویژگی‌هایی موجب می‌شود روند گیم‌پلی جذاب‌تر و متنوع‌تر شود. در این بازی دیگر از المان‌های قبلی و قدیمی سری MGS خبری نیست و بازیکنان دیگر با صدای خطر معروف این سری مواجه نمی‌شوند. اگر چنین سیستمی در بازی وجود داشت، اکثر بازیکنان به سرعت از بین می‌رفتند. در این بازی آخرین کاری که باید انجام دهید، تیراندازی است و این گزینه باید آخرین اقدامی باشد که بازیکنان باید در این عنوان و در شرایط مختلف از آن استفاده کنند. در Ground Zeroes خبری از یک رادار واقعی نیست و بازیکنان چنین چیزی را در آن مشاهده نمی‌کنند و به همین دلیل قابلیت Bullet-Time در بازی قرار گرفته تا به نوعی یک شانس دوم به بازیکنان داده شود.
در کنار این موضوع که همچنان می‌توان این عنوان را به‌صورت مخفی‌کاری به پایان رساند، صحنه‌های اکشن بازی نیز واقعا عالی از کار در آمده‌اند. بخش اکشن از جمله قسمت‌هایی به حساب می‌آید که موجب ایجاد هیجان‌ در این بازی شده است. البته سری بازی‌های MGS نیز همیشه در این قسمت جالب توجه بوده‌اند. روند اکشن بازی به شکلی است که با دیدن آن قطعا متوجه شباهت آن به سریGears of War خواهید شد. در حالی که خیلی‌ها انتظار داشتند که بخش‌های اکشن بازی همانند نسخه‌های کلاسیک باشد، اما وجود انیمیشن‌های بسیار خوب، قابلیت کاورگیری و ... موجب شده که همه چیز عالی و دوست‌داشتنی باشد.
گرافیک
بازی MGSV: GZ در بخش تکنیکی و گرافیکی بسیار شگفت‌انگیز و عالی است و به همین دلیل بسیاری از بازیکنان جذب آن خواهند شد. درکنار نورپردازی و کیفیت بالای بافت‌های بازی، پارتیکل‌افکت‌های به‌کار رفته در بازی که شامل سیستم انفجارها و تخریب بازی می‌شود، واقعا عالی از کار درآمده‌اند. طراحی شخصیت اصلی بازی واقعا عالی است و بازیکنان از دیدن جزئیات زیاد در طراحی یکی از قهرما‌ن‌های محبوب دنیای بازی‌ بسیار هیجان‌زده خواهند شد. اما در کل باید به این موضوع اشاره کنیم که بازی Ground Zeroes را می‌توان گوشه‌ای از قدرت موتور بازی‌سازی Fox Engine دانست. قدرت این موتور بازی‌سازی در نورپردازی و به‌نمایش درآوردن تصاویر واقعی بسیار عالی است و به همین دلیل GZ را می‌توان یک تکنیکال دموی بسیار جالب دانست که به نوعی بازیکنان را با عنوان The Phantom Pain آشنا می‌کند.
نتیجه‌گیری
بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes شاید از نظر گیم‌پلی بسیار کوتاه باشد و حتی بتوان آن را زیر 30 دقیقه نیز به پایان رساند، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این عنوان باز هم ارزش بازی کردن را دارد. حتی پس از به پایان رساندن داستان اصلی می‌توانید خود را با ماموریت‌های مختلف بازی سرگرم کنید تا بتوانید با این بازی آشنایی بیشتری پیدا کنید و همچنین انگیزه‌ بیشتری برای تجربه The Phantom Pain به دست آورید.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200