http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
ایران، صدرنشین بازی‌سازی کوتاه مدت در دنیا
 ایران، صدرنشین بازی‌سازی کوتاه مدت در دنیا

از قدیم‌الایام گفته‌اند: «شنیدن کی بود مانند دیدن». بله، این اواخر هرچه گفته مي‌شود كه بازی‌سازی ایران پیشرفت کرده است و مسئولان محترم توجه کنند، خیلی‌ها می‌گویند اینها حرفی بیش نیست و ما توان بالایی در ساخت بازی نداریم. خدا را شاکریم كه جوانان مستعد ایران در یک سال اخیر چنان افتخارآفرینی‌هایی کرده‌اند که جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمانده است.

افتخارات بازی‌سازان ایرانی
در صدر افتخارآفرینان ایرانی می‌توان به مهدی بهرامی اشاره کرد که در مجامع بین‌المللی خوش درخشیده و بازی‌های «بو» و «فرش» از تولیدات سرآمد مستقل ایران است که حتی در IGF هم توانست افتخارآفرینی کند و نشان دهد بازی‌سازان مستقل ایرانی توان رقابت با غول‌های جهانی را دارند.
آسمان دژ دو، ایران را در صدر سازندگان بازی‌های MMO قرار داد؛ چراکه در سال 2013 توانست در میان انبوه بازی‌های هم‌سبک خود در دنیا عنوان بهترین بازی مستقل سال را از آن خود کند. به گفته فرزام ملک‌آرا، به‌نوعی اسکار گیم محسوب می‌شود که در آلمان برگزار شد.
وقتی نگاهی به گیم کانکشن آسیا می‌کنیم و از میان 67 کشور مطرح رتبه نخست در بازی‌های کژوال نصیب ایرانیان می‌شود. توسط یک تیم مستقل که بازی عشق و نفرت را ارائه کرده بودند به نتایج خیلی خوبی خواهیم رسید. تیمی که در مرکز رشد بنیاد واقع شده بود و با حمایت اندک معنوی توانست خوش بدرخشد.
سیاووش، شبگرد و ارتش‌های فرازمینی طلایه‌داران گیم ایران در انتخاب بهترین بازی‌های مستقل دنیا در indiedb 2013 بوده‌ و رتبه‌های اول، دوم و چهارم را نصیب خود کرده‌اند و بازی روباه و کلاغ مکار هم توانست جزو پنج بازی مورد انتظار جای بگیرد که برای نخستین بار در تاریخ گیم ایران رخ داده است.
در حالي كه گیمر ایرانی در بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات دنیا یعنی WCG 2013 در چین قهرمان ‌شد، در سکوت خبری باقی ماند! کیوان جوادی، نوجوان 16 ساله اصفهانی توانست در بازی فیفا 14 كه با پوشش زنده تلویزیونی بیش از 15 شبکه همراه بود، بزرگ‌ترین افتخار گیمری ایران را به همراه بياورد و اين خبر در سکوت و بدون هیچ حمایتی در ايران به تاریخ پیوست.
برای نخستین بار در دنیا سبک بازی‌سازی 24 ساعته توسط دانشگاه مازندران برگزار شد! مسابقات جهانی دانشجوی بازی‌ساز با شرکت بیش از 23 کشور مطرح دنیا در اسفند ماه 92 به کار خود پایان داد و تیم سپیتا از ایران توانست رتبه نخست را کسب کند. در ادامه به شرح بیشتری از این مسابقات خواهیم پرداخت.
نتیجه‌گیری منصفانه از افتخارات
به نظر شما قله‌ای مانده است که بازی‌سازان مستقل آن را فتح نکرده باشند؟ دولت و بخش خصوصی چقدر به این حوزه بها می‌دهند؟ آیا افتخارات کسب شده متناسب با حمایت‌ها بوده است؟ آیا بودجه‌های تخصیص‌یافته از شروع تا به حال به اندازه یک بازی معمولی خارجی بوده است؟ اینها سوال نبودند بلکه پاسخ‌هایی بودند تا کمی تلنگر را احساس کنیم. بزرگ‌ترین رسانه دنیا در بخش مستقل در تسخیر ایران قرار گرفته است و نباید این فرصت ارزنده را از دست داد. سال 93 بهترین زمان برای تثبیت جایگاه گیم ایران در منطقه، آسیا و دنیا است. با بی‌توجهی به آن و بودجه‌های اندک تنها به آن صدمه خواهیم زد. در ادامه به ارائه راهکارها می‌پردازیم.
بازی‌سازی ایران در سالی که گذشت
پيش از شروع سال 92 جو ایجاد شده در ميان بازی‌سازان سرشار از امید و انگیزه بود؛ چراکه بودجه‌ای 10 میلیاردی برای آن درنظر گرفته شده بود، اما با آغاز سال و خبر‌هایی مبنی بر صفر شدن بودجه، موج نگرانی و اضطراب در ایران حاکم شد؛ تا جایی که احتمال لغو یا تاخیر در برگزاری نمایشگاه گیم تهران هم به گوش می‌رسید. تاخیر در اعلام فراخوان جشنواره گیم تهران از سویی دیگر فشارها را دوچندان می‌کرد. نامه‌ها و بیانیه‌های بازی‌سازان و فعالان این حوزه پی در پی به مجلس و وزارت ارشاد و نهادهای دیگر ارسال می‌شد، اما توجه چندانی به آن نشد. البته بودجه‌ای مختصر برای برگزاری نمایشگاه و جشنواره گیم تهران اختصاص یافت و خوشبختانه در مردادماه سال جاری شاهد استقبال بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در پنج روز نمایشگاه بوده‌ایم.
بنیاد، تنها حامی گیم در سال 92
در حالي كه سال 92 سپری می‌شد، نهادهای حامی گیم کم‌کم با روی کار آمدن دولت جدید خود را کنار کشیدند و تنها ناظر فعالیت‌های بنیادی بودند که با حساب‌های خالی و تقاضاهای حمایت مواجه شده بود. شورای عالی فضای مجازی در دوران دکتر اخوان به‌عنوان یکی از حامیان اصلی و مطرح گیم در کشور فعالیت می‌کرد، اما دیری نگذشت که با روی کار آمدن مهندس انتظاری تمامي حمایت‌ها و فعالیت‌های این حوزه بسته شد، به‌طوری که حتی شاهد یک مصاحبه هم از ایشان در این باره نبودیم! مرکز رسانه‌های دیجیتال با روی کار آمدن دکتر نجفی، امیدی تازه در دل بازی‌سازان ايجاد کرد، اما زمان زیادی نگذشت که ایشان هم به کل از حمایت در حوزه گیم سر باز زدند و آن را تنها وظیفه بنیاد دانستند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبل به‌صورت جدی وارد صحنه شده و مبحث پارک‌های بازی‌های رایانه‌ای و... را در دستور کار خود قرار داده بود، اما نمی‌دانیم این چه آفتی بود که به دل دولتمردان ما افتاد که چشم دیدن گیم را نداشتند و این وزارتخانه هم کنار کشید. در این میان سپاه و بسیج هم به‌صورت محدود حمایت‌هایی را انجام دادند که در نوع خودش قابل تقدیر است. وزارت ورزش و جوانان با راه‌اندازی بخش ورزش‌های الکترونیک گام‌هایی برداشت که بیشتر در خفا بوده است و خود را بانی گیمرها معرفی کرد؛ اما آيا واقعا حمایتی انجام داد؟ شاید این گیمر قهرمان جهان ما از دید آنها مخفی ماند یا بودجه که به او رسید، ته کشید. در اواخر سال 92 شاهد حمایت‌هایی از جانب سازمان فضای مجازی سراج هم بوده‌ایم که به گفته مسئولان آن در سال آینده شاهد حرکت‌ها و خبرهای خوب حمایتی توسط آنها خواهیم بود.
فروش خارجی بازی‌های ایرانی
در این اوضاع و احوال سال 92 که بی‌پولی و توقف خیلی از پروژه‌ها را شاهد بودیم، چند بازی ایرانی توانستند در بازارهای جهانی خوش بدرخشند و فروش نسبتا خوبی داشتند. بعضی از شرکت‌ها هم به خاطر بحث تحریم‌ها بازی‌های خود را به کشورهای دیگر عرضه کردند و البته موفق هم بودند. اینها همه توان بالای تولید گیم در ایران را مشخص می‌کند و سرمایه‌گذاران باید از این بازار بکر نهایت استفاده و به این سمت گرایش پیدا کنند.
جشنواره‌ها و مسابقات در سال 92
از ابتدای سال 92 شاهد دومین دوره مسابقات ملی بازی‌سازی 48 ساعته در دانشگاه آزاد کاشان بودیم که تیم‌های مستقل از سراسر ایران گرد هم آمدند و با توجه به موضوع ارائه‌شده ظرف 48 ساعت بازی مرتبط با آن را طراحی کردند. فراخوان سومین دوره هم منتشر شده است و در اردیبهشت سال 93 شاهد برگزاری آن خواهیم بود. بعد از آن نوبت به جشنواره و نمایشگاه گیم تهران می‌رسد که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان و فعالان این حوزه مواجه شد و بار دیگر اهمیت این حوزه را برای همگان نمایان ساخت. دومین دوره جشنواره ملی دانشجوی بازی‌ساز نیز در دانشگاه مازندران مهرماه سال جاری به کار خود پایان داد و شاهد آثار مختلف و باکیفیتی در حوزه‌های مختلف بودیم. جشنواره رسانه‌های دیجیتال هم به‌صورت مبهم فراخوانش اعلام شد و هنوز هم اطلاعات دقیقی از اختتامیه موجود نیست. در ادامه به یکی از مهم‌ترین مسابقات تاریخ گیم ایران اشاره می‌کنیم.
مسابقات جهانی دانشجوی بازی‌ساز
برای نخستین بار در دنیا، آن‌هم توسط ایرانیان مسابقات بازی‌سازی 24 ساعته برگزار شد و 500 شرکت‌کننده در قالب 142 گروه از 23 کشور مطرح دنیا شرکت کردند که از این ميان 62 بازی ارسال شد. حدود 70 درصد شرکت‌کنندگان تیم‌های خارجی بودند و جالب اینجا است كه ایران با شرکت 30 درصدی توانست 50 درصد تیم‌های کاندیدای مسابقات را به خود اختصاص دهد و همچنین رتبه نخست مسابقات از آن ایران شد. شاید جالب‌تر از آن برگزاری این مسابقات در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر باشد که توان شهرستانی‌ها را به رخ جهانیان کشیده است. آری ایرانی می‌تواند و در عمل ثابت می‌کند نه در حرف! این دقیقا کاری است که بازی‌سازان ایرانی انجام داده‌اند و ملقب به هنرمندان گمنام شده‌اند.
چشم‌اندازی برای سال 93
در سال 93 بی‌شک شاهد آثار فاخری خواهیم بود که در متن بالا هم به آنها اشاره شد و بازی‌های دیگری که در سال آینده رونمایی خواهند شد. شرکت‌های ایرانی و بازی‌سازان ایرانی بیشتر به سمت بازی‌های کوچک گرایش پیدا کرده‌اند، چون بودجه مناسب براي تولید بازی فاخر وجود ندارد، در حالی که کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی روی پروژه‌های ساخت بازی کرده‌اند. نگرانی ما از جهت منویات مقام معظم رهبری است که به اهمیت این حوزه بارها اشاره کرده‌اند، اما مسئولان جز در سخن کار خاصی انجام نداده‌اند. با این شرایط بعید است به چشم‌انداز درنظر گرفته شده برای این حوزه در سال 1404 نزدیک شویم.
راه‌حل و سخن پایانی
همبستگی نهادهای حمایتی که روزی حامی این حوزه بوده‌اند و حال بنیاد را با بودجه اندک سه میلیاردی تنها گذاشته‌اند، می‌تواند نقطه شروع جهشی عظیم در این حوزه باشد. در رأس آن شورای عالی فضای مجازی با بودجه 100 میلیاردی قرار دارد که توقع ما از آن شورا و شخص مهندس انتظاری، حمایت هر چه بیشتر است. عزل و نصب‌ها شاید تاثیر اندکی در پیشبرد گیم ایران داشته باشد، اما الگو قرار دادن منویات مقام معظم رهبری و عمل به آن می‌تواند چاره راه باشد؛ چراکه در آن صورت همگی در راستای رسیدن به هدف که ارتقاي جایگاه گیم ایران در دنیا است تلاش می‌کنند. وقت آن است تا خانه‌تکانی در سیاست‌‌ها رخ دهد و شاهد روابط حسنه نهادهای مختلف در این راستا باشیم. سال 93 را سال می‌توان سال شکوفایی در حوزه گیم ایران تصور کرد. به امید پیشرفت روزافزون ایران و ایرانی به‌خصوص در حوزه بازی‌های رایانه‌ای.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200