http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
آموزش، فضای کار سلسله نشست‌ها و نشر بازی
آموزش، فضای کار  سلسله نشست‌ها و نشر بازی

به دنیای بازی‌سازان مستقل خوش آمدید. لطفا از همین ابتدا به اين نكته توجه کنید که بازی‌سازی مستقل یک دل‌مشغولي است و بازی‌سازان مستقل عاشق ایده‌های خود هستند و سختی‌های راه را برای رسیدن به هدف واحد طی می‌کنند.

 اشتباه نکنید، در بازی‌سازی مستقل بودجه خاصی وجود ندارد و يكي از خاصیت‌های آن این است که به چیز خاصی غیر از خودش وابسته نیست. بازی‌ساز مستقل همیشه در اضطراب موفقیت و شکست قرار دارد و تنها راه چاره آن بهتر کردن محصول است. مستقل بودن مثل راه رفتن روی لبه تیغ است و روحیه‌اي زنده برای استقلال.
در این مقاله قصد داریم به برخی از مشکلات و دغدغه‌های بازی‌سازان مستقل ایران بپردازیم. شايان ذکر است كه اکثر مطالب این مقاله بازتاب نوشته‌های برخی دوستان در فضای مجازی است.
آموزش
نبود فضای آموزشی مناسب در حوزه بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین مشکلات بازی‌سازان مستقل است که بيشتر آنها به‌صورت تجربی وارد این عرصه شده‌اند و اصول درست پیشرفت در این مسیر را آموزش ندیده‌اند. امروزه کلاس‌های آموزش بازی‌سازی بیشتر در تهران برگزار می‌شود و استان‌ها و شهرستان‌ها فاقد این دسترسی هستند. نبود منابع آموزشی مناسب به زبان فارسی نیز از کمبودهای محسوس در این حوزه است. یکی از نقدهایی که بر متولیان این هنر-صنعت در ایران وارد است، کمبود منابع فارسی و تخصصی در زمینه بازی‌سازی است. برخی کتاب آموزشی منتشر شده است، اما جوابگوی نیاز بازی‌سازان مستقل و علاقه‌مندان نیست و بهتر آن بود تا این منابع را به‌صورت رایگان و حتی الکترونیکی در اختیار عموم قرار می‌دادند. برگزاری همایش‌ها، ورک‌شاپ‌ها و سلسله نشست‌های هم‌اندیشی بازی‌سازان مستقل نیازمند نهادی دلسوز برای برقراری ارتباط و انتقال تجربیات و تخصص‌ها در بین بازی‌سازان مستقل است که نبود آن به نداشتن دانش کافی برای بازی‌سازی در ایران منتهي می‌شود.
بی‌تجربگی
بی‌شک آنچه در تئوری‌ها درباره بازی‌سازی، به‌خصوص بازی‌سازی مستقل خواندید، با آنچه در عمل می‌بینید کاملا متفاوت است و راه‌حل مهار این تفاوت، تجربه است. یکی از مشکلات بازی‌سازان مستقل ایران، بی‌تجربگی و توقع بالای آنها است. انتظار دارند تا با ساختن پروژه اول و دوم نتیجه بگیرند یا از سازمانی خاص حمایت شوند. دیدگاه و طرز فکر این قشر اشتباه است و آن را به مشکلات بازی‌سازی در ایران مربوط مي‌دانند. بسیاری از بازی‌سازان مستقل، به امید ساخت بازی بزرگ، کار مستقلی را شروع می‌کنند كه توانش را ندارند؛ درصورتی‌که بازی‌های مستقل بهترین فرصت برای معرفی ایده‌های نو وخلاقانه است، درحالی‌که در ایران یک تیم جوان‌ به امید ساخت بازی AAA به‌طور مستقل شروع به كار می‌کند و بعد به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی، متحمل هزینه‌های بسیار می‌شود که اینها همه زاییده شناخت ضعیف از رسالت بازی‌های مستقل است. درنهایت آن تیم مستقل که دیگر قوای زمان جوانی خود را ندارد، مجبور می‌شود به امید جبران هزینه‌ها از بازی‌سازی مستقل کنار بکشد و فرصتی که برای ساخت آینده خود داشت با شناخت و انتخاب نادرست از دست بدهد.
شناخت مخاطبان و تعامل
هر بازی‌ساز در شروع یک پروژه باید به این فکر کند که آیا بازی می‌سازد که پول در بیاورد یا به دليل علاقه اين كار را انجام مي‌دهد؟ شناخت نادرست از ذائقه مخاطبان از دیگر عوامل شکست پروژه‌ها است. اگر بازی قابل قبول و گیمرپسند باشد، ناشر پیدا می‌کند و می‌توان از آن کسب درآمد کرد. مزیت بازی‌سازی مستقل در کشورهای دیگر نسبت به ایران، تعامل بین آنها است. آنها از هم یاد می‌گیرند و به هم یاد می‌دهند و رقابتي سازنده دارند. نداشتن فرهنگ کار گروهی یکی از اساسی‌ترین مشکلات در پروژه‌های ساخت بازی مستقل در ایران است که ضربه‌های بدی به خیلی از تیم‌ها وارد کرد.
نشر بازی
فرض کنید همه مشکلات ذکر شده را پشت سر گذاشتیم و محصول نهایی را طراحی کردیم. چگونه بايد این بازی را پخش کنیم؟ آیا سیستم پخش مناسبی در کشور وجود دارد و یا به بازارهای خارجی دسترسی داریم؟ متاسفانه دردناک‌ترین مشکل بازی‌سازان مستقل در ایران، بازار پخش بازی‌های ویدئویی است. با نگاه به بازی‌های مستقل دنیا، تنها راه‌حل اساسی، شبکه نشر دیجیتال قوی در ایران است. با توجه به تحریم‌های صورت‌گرفته و دسترسی نداشتن به بازارهای جهانی برای عرضه محصولات، فراهم‌آوردن بازاری منسجم در حوزه بازی‌های ویدئویی، اقدامی انقلابی است که متاسفانه با نبود قانون کپی‌رایت بازی‌های خارجی در ایران، این بازارها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و هنوز سرمایه‌گذاری مناسبی روی آن صورت نگرفته است. شايان ذکر است كه بحث ناشر برای بازی‌های مستقل دارای نوعی پارادوکس است؛ البته بازی‌های مستقلی هم هستند که دارای ناشر هستند، اما در کل خصوصیت بازی‌های مستقل این است که ناشر از ترس شکست هیچ‌وقت زیر بار آن نمی‌رود.
درخواست از متولیان و دولت
درخواست‌های اساسی این حوزه را به‌صورت ذكر مورد بیان می‌کنیم تا مسئولان محترم با توجه به منویات مقام معظم رهبری، اهمیت بیشتری به آن بدهند و درصدد هموارسازی مشکلات بر آیند:
* نگاه کردن به حوزه بازی‌ها به‌عنوان صنعتی درآمدزا
* توجیه مسئولان فرهنگی کشور راجع به رسالت‌های این هنر-صنعت و طرز نگرش صحیح به آن
* فرهنگ‌سازی براي شناخت «بازی‌سازی» به‌عنوان یک شغل و نگاه نکردن به چشم سرگرمی
* فراهم آوردن خوراک‌های فرهنگی لازم براي تولید آثار مناسب
* برگزاری صحیح جشنواره‌ها و مسابقات در ایران (تاکید بر بخش‌بندی‌ها)
* فراهم كردن مکان‌هایی مانند مرکز رشد بازی‌سازی برای بازی‌سازان مستقل
* صدور راحت‌تر مجوز بازی‌ها و آزاد گذاشتن از لحاظ محتوایی و موضوعی
* اختصاص دادن تبلیغات بازی‌های ایرانی در رسانه ملی


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200