اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها یک مساله اقتصادی نیست، بلکه در مدیریت بازرگانی نیز حايز اهمیت است.
این فناوری نهتنها در کل صنایع و بخشها نقش اساسی را بازی میکند، بلکه به همان اندازه هم در شرکتها و سرمایهگذاریهای فردی نقش دارد. در یک بررسی از 1559 مدیر حوزه ICT درباره اهمیت استراتژیک ICT در شرکتهایشان سوال شد. در مجموع 79 درصد از این مدیران اجرایی، اهمیت راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای موفقیت شرکتشان بسیار زیاد یا زیاد ارزیابی کردند. این میزان در انگلستان 87 درصد و در آلمان 77 درصد یا کمی بیشتر از سه چهارم شرکتکنندگان را شامل میشد. این مدیران انتظار دارند که اهمیت ICT در آینده حتی بیشتر شود؛ بهطوریکه حدود 84 درصد از مدیران مورد بررسی گفتهاند که انتظار دارند ارتباط استراتژیک ICT ظرف پنج سال آینده در شرکتشان افزایش یابد. اهمیت آینده ICT در تحقیق و توسعه، تدارکات و خدمات به مشتریان بسیار بالا ارزیابی شده است. در مجموع 70 درصد از مدیران بر این باورند که ICT در آینده تحقیق و توسعه و 66 درصد معتقدند در حوزه شرکتهای بزرگ تدارکات و خدمات به مشتریان نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. با این پیشینه و با توجه به افزایش مستمر اهمیتICT، جای شگفتی نیست که شش نفر از هر 10 مدیر حوزه ICT (58 درصد) انتظار افزایش بودجه IT شرکت خود را دارند. سه نفر از 10 نفر یعنی 33 درصد انتظار دارند که بودجهشان تغییر نکند و تنها 9 درصد از آنها انتظار کاهش بودجه را دارند. مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این باورند که بیشترین تاثیری که ICT روی توانایی شرکت آنها میگذارد تا توان رقابتی خود را در آینده حفظ کند، از طریق افزایش عملکرد (72 درصد)، صرفهجویی در هزینهها (70 درصد) و همچنین مدیریت دانش (69 درصد) خواهد بود. در این ارتباط، شرکتکنندگان به این مساله اشاره کردهاند که بحث در مورد ایجاد رقابت نباید صرفا به صرفهجویی در هزینهها و بهرهبرداری از گزینههای در دسترس کاهش هزینه محدود شود. ICT نیز نباید فقط به ابزاری برای کمکردن هزینهها تبدیل شود. پروفسور رومن بک، استاد دانشگاه گوته در این باره میگوید: «اغلب به ICT بهعنوان ابزاری برای کاهش هزینهها نگریسته میشود، اما در واقعیت ICT راه را برای یک پتانسیل نوآورانه باز میکند که تعیینکننده رقابت آینده شرکت است.» این عقیده بهوضوح توسط مدیران ICT در شرکتهای بزرگ بهاشتراک گذاشتهشده است. در مجموع بیش از دوسوم از این مدیران مورد بررسی (67 درصد) معتقدند که از طریق اهرم نوآوری، ICT بیشترین تاثیر را بر رقابت آینده شرکتشان خواهد گذاشت. در ایالات متحده آمریکا 76 درصد از مدیرانی که در این بررسی شرکت کردند، به این پتانسیل نوآورانه معتقد هستند. در اسپانیا و فرانسه، پتانسیل نوآورانه ICT و تاثیر قابل توجه این حوزه بر بازار رقابت نیز در نظر گرفته شده است. در مقابل، مدیران آلمانی بر این باورند که بیشترین تاثیری که ICT بر شرکت آنها دارد، در انعطافپذیری، طراحی فرایندی کارآمد و خدمات به مشتریان است. 23 درصد از مدیران ICT به همکاری مجازی بهعنوان یکی از سه روند مهم فناوری اطلاعات در چند سال آینده اشاره کردهاند. 31 درصد در فرانسه و 28 درصد در اسپانیا همکاری مجازی را در رده اول قرار دادند. این موضوع در انگلستان برای یک پنجم مدیران ICT (20 درصد) و در ایالات متحده آمریکا برای تقریبا یکچهارم مدیران (24 درصد) در رتبه اول قرار داشت، اما فقط 13 درصد از مدیران آلمانی مورد بررسی، همکاری مجازی را مهم دانستند. موضوع دیگری که زیر عنوان کلی «همکاری» قرار میگیرد، «نوآوری آزاد» است؛ درست مانند همکاری مجازی، نوآوری آزاد نیز بهعنوان یک روند در فرانسه و اسپانیا بهرسمیت شناخته شده است. در این دو کشور از هر چهار مدیر ICT یک نفر معتقد است نوآوری آزاد یکی از موضوعات مهم در چند سال آینده خواهد بود. در انگلستان، آلمان و ایالات متحده تنها 14 یا 15 درصد بر این باورند که این موضوع به یک روند کلیدی در آینده تبدیل خواهد شد. مدیران ICT چند موضوع دیگر را نیز بهعنوان روندهای کلیدی در ICT و فناوریهای میان رشتهای که بهطور کلی در این صنعت کاربرد دارند، فهرست کردهاند. این روندهای کلی شامل امنیت فناوری اطلاعات (که 54 درصد به آن اشاره کردند)، هوش کسبوکار (31 درصد)، فناوری اطلاعات سبز (29 درصد) و تنظیم استراتژی فناوری اطلاعات (15 درصد) است. در آلمان امنیت فناوری اطلاعات موضوع مهمی برای مدیران بهشمار میرود؛ دوسوم مدیران آلمانی (66 درصد) به امنیت IT بهعنوان یکی از سه موضوع نخست برای سالهای آینده نگاه میکنند و این درحالی است که در انگلستان و ایالات متحده در حدود 50 درصد از پاسخدهندگان، امنیت IT را در رتبه اول قرار دادند. ICT در سطح خرد نیز در شغل افراد اهمیت بسیاری دارد. در مجموع بیش از سهچهارم از تمام کاربران IT که در این بررسی شرکت داشتند، میگویند ICT نقش تعیینکننده و بسیار مهمی در کار روزمرهشان ایفا میکند. شغل فعلی 79 درصد از همه کاربران IT به اینترنت و ارتباط از راه دور وابسته است.