http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
کاربردی‌ترین خدماتی که پسوند الکترونیکی دارند
کاربردی‌ترین خدماتی که پسوند الکترونیکی دارند

صحبت از خدمات الکترونیکي که به میان می‌آید معمولا چند تصویر در ذهن ما نقش می‌بندد؛ تابلوهای مختلفی در سطح شهر که واژه الکترونیکي بر آنها جا خوش کرده است...

صحبت از خدمات الکترونیکي که به میان می‌آید معمولا چند تصویر در ذهن ما نقش می‌بندد؛ تابلوهای مختلفی در سطح شهر که واژه الکترونیکي بر آنها جا خوش کرده است، مانند دفاتر الکترونیکي شهر، دفاتر خدمات الکترونیکي انتظامی، دفاتر خدمات الکترونیکي قضایی و ... که گاه هم یک جمله آشنا هم برای ما دارند: «امروز به سیستم وصل نیستیم»؛ تصویر دیگر کافی‌نت‌ها و حتی برخی بنگاه‌ها و مغازه‌های متفرقه است که در مقاطع مختلف با کاغذ‌نوشته‌هایی مثل ثبت‌نام یارانه، انتخاب رشته، بیمه سلامت و ... شهروندان را به دریافت خدمت الکترونیکي دعوت می‌کنند. تصویر دیگری که در ذهن نقش می‌بندد، خدمات بانکی غیرحضوری، دریافت قبض تلفن همراه و پرداخت غیرحضوری این قبض و سایر قبوض است که نزدیک‌ترین تصویر به معنای خدمات الکترونیکي است و در بسیاری موارد شهروندان را از مراجعه حضوری بی‌نیاز می‌کند. خدمات بانکداری الکترونیکي، خدمات الکترونیکی شهرداری تهران، مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، استعلام تخلفات رانندگی یا خلافی خودرو، جست‌وجوی مدارک گمشده، وضعیت کارت سوخت خودرو، نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک، دریافت قبض تلفن ثابت، رويت آخرين صورتحساب تلفن همراه، رهگيري مرسولات اسناد خودرو و موتور، آخرين وضعيت ترافيک راه‌هاي برون‌شهري کشور، خريد اينترنتي برچسب الکترونيکي عوارض، خدمات الکترونیکی دانشگاهی شامل ثبت‌نام و انتخاب رشته در کنکور تا انتخاب واحد، رزرو اینترنتی بلیت هواپیما، قطار و هتل‌ها از جمله خدمات پرکاربردی است که به‌صورت الکترونیکي ارايه می‌شود یا بهتر بگوییم عنوان الکترونیکي به خود گرفته‌اند؛ حالا چه به‌صورت تعاملی و چه اطلاع‌رسانی که عموما همین جنبه دوم غالب است. حالا و با تدوین نقشه راه دولت الکترونیکي، 1400 خدمت برای ارايه الکترونیکی به مردم احصا شده است. این خدمات بر اساس همگن‌بودن نوع خدمت و داده‌های مشابهی که داشتند در 14 خوشه دسته‌بندی شده‌اند و برای ساماندهی این خدمات 14 كارگروه بر طبق خوشه‌های خدمات دولتی به نام‌های صنعت و تجارت، سلامت و بهداشت، امور بین‌الملل، امور داخلي كشور، فرهنگی و اجتماعی، انرژی، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی، رفاه و تامین اجتماعی، امور حقوقي قضایی، اقتصادی و مالی، امنيت و مدیریت بحران، ارتباطات و اطلاعات، حمل‌ونقل و شهرسازی و آموزش و پژوهش تشکیل می‌شود.
متولی اصلاح خوشه‌بندی 14 گانه خدمات و خدمات مندرج در هر خوشه، معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی ریاست‌جمهوری است. هماهنگی فعالیت‌های توسعه خدمات الکترونیکی در سطح خوشه و جلوگیری از فعالیت‌های موازی و تکراری، فراهم‌سازی نیازمندی‌ها و زمینه‌های مشارکت و همکاری بین‌دستگاهی در ارایه خدمات تمام‌الکترونیکی و یکپارچه از وظایف این کارگروه‌ها تعیین شده است.
بانکداری الکترونیکي؛ ملموس‌ترین خدمت الکترونیکي
بانکداری الکترونیکی در تمام اشکال خود شامل استفاده بانک‌ها از اینترنت برای ارايه خدمات بانکی به مشتریان و استفاده مشتریان از اینترنت برای ساماندهی، کنترل و انجام تراکنش روی حساب‌های بانکی، موبایل‌بانکینگ، و دسترسی مشتریان بانک به‌صورت شبانه‌روزی به اطلاعات حساب بانکی خود و انجام عملیات انتقال وجه به کارت، حساب دیگری یا پرداخت قبوض، بانکداری تلفنی، دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش یا شعبه‌های الکترونیکي 24 ساعته بانک‌ها، است. این خدمات در واقع پرکاربردترین خدمات الکترونیکی است که مردم با آن سر و کار دارند و از آن استفاده می‌کنند.
بسیاری از شهروندان، خدمات الکترونیکی را محدود به همین بانکداری می‌دانند و در مواجهه با این سوال که از چه خدمت الکترونیکی استفاده می‌کنید فقط خدمات بانکی را به‌خاطر می‌آورند و حتی اگر از سایر خدمات هم استفاده کرده‌اند یا حضور ذهن ندارند یا آن را الکترونیکی نمی‌دانند؛ چراکه نیازمند مراجعه حضوری به دفاتر خدمات است.
خدمات الکترونیکی شهرداری؛ تلفیقی از الکترونیکی و کاغذی
بخشی از خدمات الکترونیکي به شهروندان در دفاتر خدمات الکترونیکی شهر و از سوی شهرداری تهران ارايه می‌شود. این خدمات شامل ثبت‌نام آرم طرح ترافیک، پرداخت الکترونیکي عوارض خودرو، پرداخت عوارض نوسازی بلیت الکترونیکي، درخواست طرح ترافيک روزانه و هفتگی، نقشه شهر تهران و نسخه موبايل آن است که در اکثر موارد تمام مراحل آن الکترونیکی نیست و به حضور فیزیکی شهروندان وابسته‌ است.
خدمات الکترونیکي انتظامی، اطلاع‌رسانی، نه تعاملی
پليس +10 خدمات الكترونيكی در حوزه انتظامي را به شهروندان ارايه مي‌دهد. پرداخت جريمه‌هاي رانندگي، درخواست براي اعزام به خدمت وظيفه عمومي، درخواست معافيت از سربازي و ساير اموري كه به نظام وظيفه مربوط است، انگشت‌نگاري و گواهي سوء‌پيشينه براي استخدام یا استفاده‌هاي ديگر، صدور و تعویض گذرنامه، تعويض، تمديد يا گرفتن المثني براي گواهينامه رانندگي، صدور کارت سوخت و خدمات مربوط به يارانه‌ها از طريق اين دفاتر انجام مي‌شود. اما در این موارد هم شهروندان خدمات را با حضور در دفاتر دریافت می‌کنند و حتی در مواردی هم که اطلاعاتی به شهروندان داده می‌شود صرفا جهت اطلاع و بعضا به‌صورت آفلاین است. برای نمونه در بخش خلافی خودرو به متقاضی دریافت آنلاین خلافی گفته می‌شود که محتویات این بخش آفلاین بوده و به بانک اطلاعاتی پلیس راهور متصل نیست و صرفا جنبه آزمایشی و اطلاع رسانی دارد. این استعلام صرفا براي آگاهی است و قابل استناد به‌عنوان صورت‌ وضعیت قطعی جرايم و تخلفات معوقه رانندگی نیست.
دفاتر پیشخوان دولت و خدماتی که بر اساس نیاز ارايه می‌شوند
از حدود 1400 خدمتی که از معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی ریاست‌جمهوری احصا شده، ارايه 400 خدمت به دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار شده است و دفاتر، خدمات خود را بر اساس نیازمندی مناطق مختلف ارایه می‌دهند. در حال حاضر نزدیک به 16 هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی وجود دارد که هزار و 300 مورد از آنها مربوط به تهران است.
خدمات الکترونیکی ثبتی از پرکاربردترین خدمات در این دفاتر هستند. اخذ مدارک درخواست تعویض شناسنامه، صدورشناسنامه المثنی، صدور و تعویض کارت ملی، تغییر نام و نام‌‌خانوادگی، ثبت مشخصات فرزندان در شناسنامه، خدمات مربوط به پست‌بانک، خدمات پستی، تلفن ثابت و همراه و خدمات دفترچه بیمه خدمات درمانی از دیگر خدمات شناخته‌شده‌ای است که در این دفاتر ارايه می‌شود.
یکی از مشکلاتی که مراجعه‌کنندگان به این دفاتر با آن مواجه می‌شوند، ارايه نكردن تمام خدمات و در واقع بومی‌سازی آن بر اساس نیازها است، به نحوی که برای مثال، برای آگاهی از ارايه خدمات ثبتی باید پرس‌وجو کرد و متوجه شد که کدام دفتر این خدمات را ارايه می‌دهد. هرچند قانون بارها دستگاه‌ها را به واگذاری خدمات خود به این دفاتر ملزم کرده، اما همچنان پراکندگی خدمات را شاهد هستیم. بار دیگر در نقشه راه دولت الکترونیکي تاکید شده است که تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند با توجه به ماده ۳۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و بخـش ۲ بند (ج) ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، آن‌دسته از خدماتی را که قابل واگذاری به دفاتر پیشخوان خدمات دولتی و بخش عمومی غیردولتی و دفاتر پستی است به این دفاتر واگذار کنند. بر این اساس همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند فهرست خدمات واگذارشده به دفاتر پیشخوان و آدرس دفاتر ارايه‌دهنده خدمات را درپایگاه اینترنتی دستگاه قرار دهند. در این دفاتر هم ارايه خدمات به‌صورت کاملا الکترونیکی وجود ندارد و صرفا ارايه خدمات از دستگاه اجرایی به دفاتر منتقل شده است.
خدمات الکترونیکی قضایی
خدمات الکترونیکی قضایی با افتتاح اولین دفتر در تیر ماه سال 91 کلید خورد. بر اساس آنچه قوه قضاییه اعلام می‌کند، راه‌اندازی این دفاتر امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهيل می‌کند و آنها می‌توانند براي طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها به‌صورت الکترونیکی و به 2 طریق اقدام كنند؛ روش اول درگاه خدمات الکترونیکی که مراجعه‌کننده پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیکي قضایی براي ثبت دادخواست یا شکواییه اقدام می‌کند و پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر کد رهگیری دریافت کرده و به نزدیک‌ترین دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌کند و پس از احراز هویت یا شکواییه به مرجع صالح ارسال می‌شود. روش دوم مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکي قضایی است که مراجعه‌کنندگان با ارايه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دادخواست یا شکواییه خود را طرح می‌کنند.
در این دفاتر هم مانند موارد قبل خدمات به‌صورت کاملا الکترونیکي ارايه نمی‌شود و صرفا دفاتری برای کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی در نظر گرفته شده است. خدمات قضایی یکی از 14 خوشه‌ای است که در نقشه راه دولت الکترونیکي برای ارايه خدمات تعیین شده است.
سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیکی قضایی نیز یک گام دیگر در ارايه خدمات الکترونیکي است که بنا بر اعلام قوه قضایی شهروندان می‌توانند خلاصه پرونده، رمز پرونده، شعبه رسیدگی‌کننده و آدرس و فهرست پرونده‌ها را از این طریق دریافت کنند. هرچند فهرستی از 1400 خدمتی که قرار است در برنامه توسعه دولت الکترونیکي به شهروندان ارايه شود در دست نیست، اما خدماتی که در اینجا به آنها اشاره شد، از خدماتی است که در خوشه‌های 14 گانه جای می‌گیرند و حداقل مزیتی که نسبت به سایر خدمات دارند، این است که با پسوند الکترونیکی شناخته می‌شوند و طبیعتا در تعیین مصادیق خدمات در اولویت قرار خواهند گرفت. بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور 80 درصد از پول کشور، 30 درصد از مقاطع آموزشی، 20درصد از تجارت داخلی، 30 درصد از تجارت خارجی، 100 درصد ثبت‌ احوال، 100 درصد ثبت اسناد و 100 درصد اطلاعات پزشکی مردم تا پایان این برنامه باید الکترونیکی شود و با وضعیتی که خدمات الکترونیکي در شرایط فعلی دارند، به نظر می‌رسد نیاز باشد که ابتدا تعریفی از الکترونیکی‌شدن ارايه و پس از آن بررسی شود که خدماتی که با عنوان الکترونیکي معرفی می‌شوند تا چه حد به این مفهوم نزدیک شده‌اند.



    مطالب مرتبط
    نظرات کاربران

    ارسال نظر در مورد این مطلب:
    نام شما : *
    آدرس ایمیل : *
    متن نظر : *
    کد امنیتی :
    Refresh Code

    لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

    *
     


    کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
    انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
    تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
    این پرتال قدرت گرفته از :
    سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
    ارتباط با ما : 1000030200