http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
كرايه تاكسي اصفهاني‌ها كارتي مي‌شود
كرايه تاكسي اصفهاني‌ها كارتي مي‌شود

11 هزار تاكسي اصفهان تا پايان سال به سامانه هوشمند تاكسي مجهز مي‌شوند.

به گزارش عصر ارتباط، پروژه سامانه هوشمند تاکسیرانی شهر اصفهان كه قرار بود سال 91 محقق شود، به دليل تحريم‌هاي به‌وجود آمده و تغيير نرخ ارز به تاخير افتاد و صرفا به‌صورت آزمايشي اجرا شد. اما اين پروژه از ارديبهشت‌ امسال به‌طور جدي در دستور كاري قرار گرفت و تاكنون يك‌هزار و 300 تاكسي به اين سامانه مجهز شدند.
همایون یزدان‌پناه، مدیرعامل سازمان IT شهرداری اصفهان در رابطه با روند فعلی این طرح به خبرنگار ما گفت: «با اتمام مراحل آزمایشی، زیرساختی و تا حدودی آموزشی این پروژه، سازمان شهرداری اصفهان اکنون هدف اصلی خود را توسعه، نصب و راه‌اندازی این سیستم می‌داند و با درنظرگرفتن يك‌هزار و 300 تاکسی که تا به امروز مجهز به این سیستم شده‌اند، ماهانه يك‌هزار تا يك‌هزار و 500 تاکسی مجهز به سیستم هوشمند تاکسیرانی مي‌شوند. بر اين اساس، پيش‌بيني شده كه تا پايان سال 11 هزار تاكسي مجهز به سامانه هوشمند تاكسي شوند.»
مدير پروژه سامانه هوشمند تاكسي نيز گفته است: «به‌طور متوسط روزانه ۳۰ دستگاه به سامانه هوشمند تاكسي مجهز شدند و اميد است تا پايان سال جاري تمام ناوگان تاكسيراني به سامانه هوشمند تاكسي مجهز شوند. سازمان تاكسيراني ظرفيت نصب ۱۰۰ دستگاه سامانه هوشمند تاكسي در روز را دارد. اين در حالي است كه هيچ‌گونه مشكلي در رابطه با تجهيزات نداريم.»
پروژه به‌كارگيري كارت هوشمند شهري و كارت‌هاي بانكي در سيستم حمل‌ونقل شهري از سال‌ها پيش مطرح شد. بر اين اساس، در اكثر استان‌هاي كشور با صدور كارت‌هاي هوشمند شهري امكان پرداخت الكترونيكي در سطوح حمل‌ونقل شهري همچون اتوبوس و مترو فراهم شد، اما اين پروژه كمتر توانسته در سطح تاكسي‌هاي شهري پياده‌سازي شود و غالبا به‌صورت جزيره‌اي اجرا شده است. با وجود اين، سازمان فناوري اطلاعات شهرداري اصفهان قصد دارد تا اين فاز ناتمام حمل‌و‌نقل هوشمند را در اصفهان پياده‌سازي كند.
پرداخت در تاكسي‌هاي دربستي با اصفهان‌كارت و كارت‌هاي بانكي انجام مي‌شود. اين در حالي است كه امكان پرداخت در تاكسي‌هاي گردشي فقط با اصفهان‌كارت ميسر است. يزدان‌پناه در اين خصوص گفت‌: «در حال حاضر به‌كارگيري دو نوع كارت در سيستم پيش‌بيني شده است؛ از يك‌سو كارت‌هاي بانكي و از سوي ديگر كارت‌هاي شهروندي قابليت به‌كارگيري در اين سيستم را دارند. كارت‌هاي بانكي در آژانس‌ها و تاكسي‌هاي فرودگاه كه گران‌تر هستند كاربرد دارند، اما براي تاكسي‌هاي گردشي در سطح شهر و خطي‌‌ها كه مبالغ كمتري اخذ مي‌كنند، كارت‌هاي شهري اصفهان كاربرد دارند. همچنين قابلیت خرید و استفاده به‌عنوان پول خرد و بلیت الکترونیکی و بعضی خدمات دیگر شهرداری مانند هزینه پرداخت بلیت باغ گل‌ها، پرندگان، دوچرخه و غیره را دارد.»
او افزود: «اگر مسافران قصد دارند سفرهای داخل شهری خود را با آژانس و تاکسی‌های دربستی انجام دهند، می‌توانند از کارت شتاب بانکی خود هزینه حمل‌و‌نقل را پرداخت کنند و اگر قصد استفاده از اتوبوس و تاکسی به‌غیر از آژانس و دربستی را دارند، می‌توانند از باجه‌‌هایی که در ایستگاه‌های اتوبوس و یا مراکز شهرداری که برای ارايه این خدمات در نظر گرفته شده‌اند، اصفهان‌کارت را تهیه یا کارت خود را شارژ کنند.»
او در ادامه گفت: «ارايه خدمات اصفهان‌کارت در حال حاضر تنها در محدوده شهر اصفهان است و از نظر فنی قابلیت استفاده این کارت در شهرهای دیگر نیز دیده شده است، اما هنوز برنامه‌ای برای اجرایی شدن این طرح در شهرهای دیگر تا آخر سال 92 در نظر گرفته نشده است.»
يزدان‌پناه در پاسخ به اين سوال كه نحوه تسويه‌حساب در ناوگان تاكسيراني چگونه است، گفت: «نحوه تسویه این کارت‌ها در حال حاضر بین 24 تا 48 ساعت انجام می‌گیرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قصد بر این است تا عملیات تسویه به 24 ساعت يك‌بار برسد و طبق مذاکراتی که با بانک باید صورت گیرد، در آینده‌ای نه‌چندان دور محقق خواهد شد. همچنین مسافران می‌توانند بعد از رسیدن به مقصد خود فاکتور رسید خود را از راننده دریافت کنند.» مدير طرح سامانه هوشمند تاكسي در خصوص ميزان محاسبه كورس‌ها گفته است: «هر ۱۴۰۰ متر يك كورس محسوب مي‌شود. با نصب اين سامانه، مكانيزم محاسبه بر اساس كورس‌ها دقيق و عادلانه انجام خواهد شد.» با نصب اين سامانه هوشمند در تاكسي‌هاي كشور اين شايعه جان گرفت كه نصب اين سامانه براي كنترل درآمد رانندگان است. با وجود اين، مسئولان معتقدند تشخيص درآمد رانندگان با استفاده از روش‌هاي ساده‌تر نيز مي‌تواند انجام شود؛ لذا صرف هزينه زياد به‌منظور نصب سامانه تاكسي براي دريافت اطلاعات درآمدي رانندگان منطقي نبوده و اين شايعات كذب است.
به گفته مدير طرح سامانه هوشمند، تاكسي سامانه هوشمند تاكسي در جهت تحقق شهر الكترونيك بوده و به نفع راننده و مسافر است؛ لذا با نصب اين سيستم حق به حق‌دار رسيده و مشكلات موجود بين راننده و مسافر به حداقل خواهد رسيد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200