http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
آغاز فصل نظارت بر عملكرد صنعت بيمه
آغاز فصل نظارت بر عملكرد صنعت بيمه

شاخص‌هاي نظارتي بر صنعت بيمه مكانيزه رصد مي‌شوند.

به گزارش عصر ارتباط، بيمه مركزي راه‌اندازي سيستم مكانيزه نظارت بر صنعت بيمه را در سال 93 در دستور كاري خود قرار داد.
مهدي نوروزي‌، مدیركل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران در اين زمينه گفت: «از آنجا كه يكي از وظايف بيمه مركزي نظارت بر صنعت بيمه است، از اواخر سال گذشته و بر اساس مقررات و آيين‌‌نامه‌هاي موجود شناسايي شاخص‌هاي نظارتي آغاز و مستندات آن آماده شد. در حال حاضر در مرحله تحليل و طراحي هستيم تا به‌زودي اين سيستم اجرايي شود.»
نوروزي در پاسخ به اينكه آيا بررسي شاخص‌ها به‌صورت آنلاين خواهد بود گفت‌: «دو رويكرد آنلاين و آفلاين وجود دارد كه به نوع رشته و بيمه‌نامه بستگي دارد. از آنجا كه بيمه‌نامه سند معتبري است، فرضا بيمه‌نامه‌اي كه امروز خريداري مي‌شود يك‌سال اعتبار دارد و گاهي هم بيشتر براي همين در برخي موارد لازم است كه اين نظارت به‌صورت آنلاين باشد؛ بنابراين بايد زيرساخت‌هايش آماده شود و گاهي نيازي به آنلاين‌بودن نيست.»
او در خصوص تطبيق اطلاعات شركت‌هاي بيمه‌اي با شاخص‌هاي نظارتي گفت: «ما به دنبال اين هستيم كه هنگام صدور هر بيمه‌نامه و پرداخت خسارت مربوط به هر بيمه‌نامه شاخص‌هاي نظارتي با آن چك و تطبيق داده شوند. براي همين راه‌اندازي اين سيستم كار بزرگي محسوب مي‌شود؛ زيرا گاهي تا 200 شاخص حتي ميزان توانايي شركت‌ها نيز بايد بررسي شود.»
شاخص‌هاي نظارتي صنعت بيمه قرار است در رتبه بندي شركت‌هاي بيمه‌اي مورد توجه قرار بگيرند يا زنگ خطري براي واحدهاي نظارت در هنگام تخلف شركت‌هاي بيمه خواهند بود؟ نوروزي در پاسخ به اين سوال گفت: «در رتبه‌بندي شركت‌هاي بيمه‌اي عوامل مختلفي مي‌تواند دخيل باشد كه صرفا نمي‌تواند شاخص‌هاي نظارتي باشد. بحث رتبه‌بندي شركت‌ها بحث ديگري است، اما ما به عنوان منبع اطلاعاتي مي‌توانيم منبع تغذيه اين بخش هم باشيم. از سوي ديگر در سيستمي كه در حال پياده‌سازي آن هستيم مي‌توان نسبت به صدور بيمه‌نامه‌هايي كه خارج از چارچوب و مقررات صادر مي‌شوند هشدار داد تا عملا كارتابلي باشد كه فرايند نظارت از طريق آن صورت بگيرد.»
از اطمينان پيامكي تا استعلام بين شركتي
بيمه مركزي در اواخر سال گذشته در خصوص بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث امكاني را فراهم كرد كه به موجب آن پس از ثبت بيمه‌نامه در سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (‌سنهاب‌) براي بيمه‌گذاران پيامك ارسال مي‌شود.
نوروزي در خصوص اين خدمت گفت: «فارغ از ارسال پيامك به بيمه‌گذاراني كه بيمه‌نامه خريده‌اند، اين امكان فراهم شده كه يك هفته پيش از انقضاي بيمه‌نامه شخص ثالث، سيستم به‌طور مكانيزه پيامكي براي بيمه‌گذار ارسال ‌كند و به او اطلاع دهد يا توصيه ‌كند كه به تمديد بيمه‌نامه خود بپردازد.» سنهاب كه از دي‌ماه سال 91 راه‌‌اندازي شده، قرار بود با تكميل اطلاعات مربوطه، اين امكان را فراهم كند تا شركت‌ها براي تكميل اطلاعات در زمينه صدور بيمه‌نامه خودرو از اين بستر استعلام جويند. نوروزي در اين زمينه گفت: «در خصوص سامانه خودرو جمع‌بندي‌هاي خوبي انجام شده، به‌طور‌ي‌كه منابع و سرورها تهيه شده و به‌زودي استعلام ميان شركتي در سيستم خودرو تكميل مي‌شود. در اين صورت براي هر بيمه‌نامه خودرو كه صادر مي‌شود مي‌توان استعلام‌هاي لازم بين شركتي را از بيمه مركزي دريافت كرد.»


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200