http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
باید یكپارچه پیش برویم
باید یكپارچه پیش برویم

سازمان تامین اجتماعی جا ماند. سازمانی كه با شعار تامین اجتماعی الكترونیكی در الكامپ سال ٨٦ آرمان خود را در ارايه خدمات الكترونیكی تعریف كرد، آن‌قدر گام‌هایی نصفه و نیمه در سال‌های گذشته در این زمینه برداشت كه به‌سختی می‌توان گفت این سازمان در چه مرحله‌ای از رشد قرار دارد؛ در برهه‌ای از زمان توسعه سخت‌افزاری مد نظر قرار گرفت و در برهه‌ای از زمان توسعه نرم‌افزاری و دگر روز چیز دیگری و همین پیش نرفتن بخش‌های مختلف با یكدیگر، سازمان را از توسعه متوازن در بحث IT محروم كرد؛ تا جایی كه سیستم‌های متمركز و یكپارچه و هسته بیمه‌ای مجالی برای بلوغ نیافت.

اخیرا سازمان درصدد برآمده تا خانه‌تكانی در روندهای خود كند. مدیرکل دفتر راهبری سازمان تامین‌اجتماعی در این گفت‌وگو از اصلاحات ساختاری، تكمیل سند راهبردی فاوا و حیات كمیته ICT می‌گوید كه در سیاست‌گذاری‌های این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین از خدمات جدیدی نام می‌برد كه در طول چند ماه گذشته از سوی سازمان ارایه شده است.
سازمان تامین اجتماعی سازمانی است که با نیمی از جمعیت کشور سروکار دارد. تقریبا از سال 86 شعار سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی در این سازمان مطرح شد، اما این امر هیچ‌گاه محقق نشد. در دولت یازدهم و بعد از تغییر مدیریت سازمان نیز بر این مساله به‌کرات تاکید شد. بر این اساس برای به‌کارگیری فناوری اطلاعات و توسعه زیر‌ساخت‌ها به‌نظر می‌رسد باید جایگاه IT در سازمان تغییر کرده باشد. تاکنون چه تغییرات ساختاری در سازمان صورت‌گرفته که بخواهیم به آنها دست یابیم؟
تامین اجتماعی سازمانی برای مردم است و به‌نوعی از سوی مردم نیز پشتیبانی می‌شود، اما بحث بیزینس سازمان اهمیت دارد که به لحاظ تنوع و تعدد خدمات جزو سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر است و خدماتی که ارايه می‌دهد نیز در مقیاس بزرگی تعریف شده است؛ چون بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه این سازمان هستند. برای اینکه سازمان بتواند خدمات خود را به‌خوبی ارائه کند نیازمند این است که از بستر فناوری اطلاعات استفاده کند و هدف ما نیز رسیدن به تامین اجتماعی الکترونیکی است؛ بنابراین اقدامات زیادی باید در این زمینه صورت بگیرد، اما این فرایندی نیست که بخواهد در یک مرحله محقق شود و باید در فازهای مختلف و با برنامه‌ریزی مدون و در راستای سیاست کلان سازمان، مصوبات و اسناد بالادستی محقق شود.
برای همین انتظار می‌رود که برای تحقق این هدف باید تغییرات ساختاری صورت بگیرد و مثلا معاونت فناوری اطلاعات در سازمان تشکیل شود...
در حال حاضر تغییر ساختار و باز طراحی تشکیلات سازمانی در دستور کاری قرار گرفته است و از زمانی که آقای نوربخش به‌عنوان مدیر عامل سازمان منصوب شدند این موضوع مطرح شد. به هر حال این تغییرات به تحول در سازمان منجر خواهد شد. تیم‌ورک‌هایی هم به این منظور تشکیل شده‌اند و این مساله در دست اقدام قرار دارد، اما نیازمند کار کارشناسی و زمان‌بندی مناسب است.
به نظر می‌رسد در حال حاضر وضعیت فناوری اطلاعات در سازمان به‌صورت جزیره‌ای است. مثلا از یک‌سو دفتر راهبری سیستم‌ها وجود دارد و از سوی دیگر دفتر فنی و ...
این‌گونه نیست که جزیره ای باشد. در فرایند کسب‌و‌کار سازمان همگرایی وجود دارد و از طرف دیگر از ابتدای مدیریت جدید در سازمان کمیته‌هایی تشکیل شد که فرایندهایی را که باید در فضای بیزنس سازمان انجام شود مدیریت کند.
مثل کمیته‌‌ICT؟
بله، مدیریت سازمان از ابتدا کمیته ICT ‌را تشکیل دادند که متشکل از اعضای ارگان‌های مختلف، معاونت‌ها و واحدهای ذی‌نفع است و همه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه به بحث گذاشته می‌شود و بر اساس سیاست‌های تعیین‌شده در این حوزه تصمیم‌گیری می‌شود.
در واقع سیاست‌گذاری در کمیته ICT صورت می‌گیرد و دفتر راهبری سیاست‌ها را اجرایی می‌کند؟
بر اساس شرح وظایف تعیین‌شده برای ما، دفتر راهبری سیستم‌ها ناظر و سیاست‌گذار در حوزه فناوری اطلاعات است، اما کارهایی که در سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد با مشارکت همه بخش‌ها است؛ چون سازمان، سازمانی بیمه‌گر است که ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد و وقتی می‌خواهد کاری مثلا در حوزه درمان یا مثلا توسعه سیستم‌های HIS صورت بگیرد سایر بخش‌های سازمان نیز درگیر می‌شوند؛ مثلا وقتی قرار باشد درحوزه بیمه اقدامی فنی صورت بگیرد، بخش‌های بیمه‌ای، مالی، اداری و فناوری اطلاعات همه درگیر می‌شوند چون همه‌چیز باید همسو با یکدیگر پیش برود. پس ما نمی‌توانیم در خصوص پروژه های بزرگ سازمان به‌تنهایی تصمیم بگیریم.
در سال‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی حرکت بسیار کندی در راستای الکترونیکی‌شدن داشت. به نظر می‌رسد بخشی از این کندی، ریشه در ساختار مجموعه داشته باشد که فناوری اطلاعات بدنه توانمندی نداشته است...
ببینید، مجموعه‌ای از دلایل موجب شد تا همه‌چیز کند پیش رود نه فقط یک دلیل. من چون نگاهم فنی است اگر بخواهم از این منظر به جریان نگاه کنم باید بگویم عمده مشکلات در زیر ساخت‌ها بود. اگر بخواهیم بیزینس سازمان را بر محور آی‌تی بنا کنیم باید اول زیرساخت‌های آی‌تی را بنا کنیم و چون برخی از این زیرساخت‌ها فراهم نشده بود همین عامل بازدارنده بود. در واقع برای اینکه به سیستم متمرکز تامین اجتماعی دست یابیم و فرایندهای فناوری اطلاعات را متمرکز کنیم باید زیرساخت‌های سخت افزاری فراهم شده باشند. اكنون با توجه به حرکتی که در کشور هم صورت گرفته است و زیرساخت‌های مخابراتی به سمت تکمیل‌شدن پیش می‌روند این مشکلات در حال رفع شدن است. در چند ماه گذشته دیتا سنتر ما هم به بهره‌برداری رسیده و سرویس‌ها بر آن قرار گرفته است.
اكنون چه سرویس‌هایی قرا گرفته است؟
بخشی از سرویس‌ها بیمه‌ای و بخشی درمانی است و به مرور سرویس‌هایی که بر هاستینگ‌های دیگر بوده قرار است بر اینجا متمرکز شود. چون بحث خدمات‌دهی آنلاین به مردم است، این فرایندها به‌تدریج انجام می‌شود.
سال گذشته تدوین سند راهبردی فاوا در دستو کاری سازمان قرا گرفت. اكنون تدوین سند در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه‌های مردم ارتزاق می‌کند و هزینه‌های سازمان باید به حداقل برسد و برای همین یکی از مسايلی که در سازمان باید مورد توجه قرار گیرد فناوری اطلاعات است؛ چون می‌تواند به کاهش هزینه‌ها منجر شود، اما باید نقشه راهی پیش روی سازمان باشد تا بتواند بر اساس آن پیش برود. چنین چیزی وجود نداشت، برای همین از سال گذشته با یکی از دانشگاه‌های کشور وارد تعامل شدیم تا سند راهبردی فاوای سازمان تامین اجتماعی تدوین شود و اكنون در فازهایی نهایی هستیم. قرار است سند تنظیم، تبیین و ارايه شود و پس از آن وارد فاز اجرایی شویم. سند گام موثری در پیشبرد اهداف آی‌تی سازمان است که تکلیف فناوری اطلاعات با سازمان را مشخص می‌کند و تمام تولیدات در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر اساس سند باید پیش رود. تاکنون واحدهای بیمه‌ای و درمانی ما در این زمینه مشارکت داشته‌اند. وضع موجود شناسایی شده و تا 70 درصد کار پیش رفته است.
در این سند برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت بلند‌مدت است و زمان‌بندی مشخصی دارد‌؟
فاز‌بندی‌ شده و در چهار فاز است. فاز اول شناخت وضع موجوداست، فاز دوم به معماری مطلوب و آنچه باید باشد می‌پردازد. در فاز سوم به اکشن‌پلن می‌رسیم و برنامه‌ای که باید از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم، مشخص می‌‌شود و در فاز چهارم پروژه‌ها تعیین و زمان‌بندی مشخص می‌شود.
اما به نظر می‌رسد تدوین سند کمی طولانی شده ...
به هر حال مصداق این است که ماهی را هر وقت از آّب بگیری تازه است. تولید سند، کاری پژوهشی است که زمان می‌برد و درست است که از زمان‌بندی پروژه عقب هستیم، اما دقت آن برایمان اهمیت دارد.
برخی از سامانه‌ها که تاکنون راه‌اندازی شده‌، مانند ارايه خدمات متمرکز دفترچه‌های بیمه‌ای یا پرداخت اینترنتی حق لیست کارفرمایان هم در سند تعریف شده است؟
سند در مباحث کلان آی‌تی بحث می‌کند و به یکپارچگی سیستم‌ها و زیرساخت‌های سیستم از نظر کسب‌وکار و بیزینس مدلینگ می‌پردازد. در واقع سند معماری ساختار و سازمان را طراحی و فرایندها را مهندسی می‌کند. ما شاید اگر بخواهیم به معماری مطلوبی که در سند گفته شده برسیم، زمان‌بر باشد. پس ما اقدامات جاری را در جهت رفع نیازهای موجود انجام می‌دهیم. سمت و سوی حرکت ما ایجاد یکپارچگی و تمرکزسازی است و همین سیستم‌هایی که اخیرا راه اندازی شده‌اند نیز در همین راستا هستند. در واقع صدور دفترچه‌های بیمه که به‌صورت متمرکز انجام می‌شود همان هدفی است که مد نظر ما بود.
اكنون متمرکزسازی صدور دفترچه‌‌های بیمه‌ای انجام شده است؟
دستورالعمل آن از سوی معاونت فنی و درآمد صادر و در اداره شرق و غرب تهران اجرا شده است. در اداره کل شرق 10 هزار دفترچه و در اداره کل غرب هم حدود 17 هزار به‌صورت متمرکز صادر شده است. تا پیش از این افراد برای تمدید، تجدید و ایجاد تغییرات در دفترچه بیمه‌ای خود باید به شعبه‌ای که پرونده‌شان در آنچه تشکیل شده بود مراجعه می‌کردند، اما با راه‌اندازی این سامانه اكنون افراد با مراجعه به هر شعبه‌ای می‌توانند فرایند تمدید و تعویض و غیره را طی کنند، چون این کار به صورت متمرکز انجام می‌شود.
در فاز بعدی چه برنامه‌ای وجود دارد‌؟ آیا امکان تعویض و تمدید اینترنتی دفترچه‌های بیمه فراهم می‌شود؟
این موضوع به مسايل حقوقی و بیزینسی بخش‌های ذی‌نفع بر می‌گردد، اما اتفاق قابل توجه دیگری که در این حوزه در حال وقوع است، این است که کارگزاری‌ها نیز به‌تدریج به این سامانه وصل خواهند شد و آنها هم می‌توانند به‌صورت مستقیم و در ارتباط با سامانه فعالیت کنند. در فاز بعدی قرار است همه کارگزاری‌ها تجهیز شوند تا خدمات خود را به‌صورت متمرکز ارايه دهند.
در راه‌اندازی پرونده الکترونیکی نیز یکی از نهادهایی که نقش دارد سازمان تامین اجتماعی است. در این فرایند چه اقداماتی انجام شده است؟
این رویه در دست اقدام قرار دارد. از دو سه ماه پیش پایلوت آن در دو شعبه 6 و 13 اجرا شده اما فرایندی طولانی و زمان‌بر دارد تا به‌صورت کامل محقق شود.
در طرح پایلوت چه روندی در حال طی شدن است؟
اكنون در شعبه‌های پایلوت، پرونده افراد به‌صورت الکترونیکی تشکیل می‌شود و کسانی که پیش از این تشکیل پرونده داده بودند باید در فرایند جداگانه‌ای اطلاعات‌شان در پرونده الکترونیکی ثبت شود. بعد از اجرای فاز پایلوت و دریافت فید‌بک‌ها و رفع نقایص، به‌تدریج سیستم گسترش می‌یابد تا در کل کشور پیاده‌سازی شود.
در وضعیت فعلی، پرونده الکترونیکی برای افراد تشکیل می‌شود و ارتباط با سایر نهادها و سامانه‌ها وجود دارد یا اینکه صرفا اطلاعات افراد به‌صورت الکترونیکی در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود؟
هدف این است که پرونده‌ای تشکیل شود که با سیستم متمرکز تامین اجتماعی ارتباط داشته باشد تا دیتا متمرکز شود. با ثبت احوال قرارداد داریم که این ارتباط باعث به‌روز‌ شدن اطلاعات می‌شود. البته در بودجه سال 93 سازمان تامین اجتماعی از پرداخت هر گونه هزینه به سازمان ثبت احوال مستثنا شده است.
و در نهایت باید با سپاس وزارت بهداشت ارتباط داشته باشد؟
در دست بررسی است و این طرح در همان راستا است و با تغيير پلتفرم سيستم بيمارستاني سازمان انجام خواهد شد.
اكنون بانک اطلاعاتی سازمان از بیمه‌شدگان کامل است؟
سازمان اگر دیتا را هم به‌صورت متمرکز نداشته باشد، اما سرویس را به‌صورت متمرکز دارد. ولی ممکن است به‌روز شدن دیتای ما همزمان نباشد، البته اینکه دیتا به‌صورت متمرکز وجود داشته باشد مستلزم این است که زیرساخت‌ها فراهم شود و این زیرساخت‌ها فراهم شده است. اكنون با تصمیم‌گیری‌هایی که صورت گرفته، این پروسه به نحو مطلوبی پیش می‌رود.
یعنی اتصال مراکز بیمه‌ای با سازمان آنلاین می‌شود؟
بله، اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای منتقل می‌شود و دیتا در شعب مرکزی می‌نشیند، چون اصالت اطلاعات در شعب است و اكنون هم ما اطلاعات متمرکز را داریم، اما فقط بخشی از اطلاعات است و کامل نیست.
نظارت بر فعالیت شعب بیمه‌ای به‌صورت آنلاین ممکن است؟
این دفتر به‌عنوان دفتر ناظر بر فرایندهای اجرایی شعب در حوزه آی‌تی فعالیت می‌کند.
مانیتورینگ آنلاین؟
مانیتورینگ بعضا به‌صورت آنلاین یا روزانه و هفتگی انجام و فیدبک‌ها اعلام می‌شود.
سامانه پرداخت اینترنتی حق لیست کارفرمایان یکی از برنامه‌های جدی سازمان در سال گذشته بود. اكنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
یکی از پروژه‌هایی که به‌صورت موفق انجام شد و اكنون در کل کشور تمام شده، پرداخت اینترنتی لیست حق بیمه است. تا پیش از این کارفرمایان باید به شعب مراجعه و درون شعبه لیست خود را ارايه می‌دادند وحق بیمه را پرداخت می‌کردند که همین مساله احتمال خطا را بالا می‌برد و از سوی دیگر پرداختی‌ها توسط کارفرمایان به‌روز نبود و موجب ازدحام و شلوغی و تردد مردم به شعب می‌شد. با اجرای این طرح، کارفرمایان بدون مراجعه به شعب و به صورت اینترنتی وارد سامانه شده و لیست خود را ارايه و عملیات پرداخت را انجام می‌دهند. این کار در حال حاضر در تمامی شعب انجام شده و طی تلاشی که در شش ماه گذشته انجام‌گرفته، کل کشور زیر بار رفته است، به‌طوری که کارفرما یا نماینده او با مراجعه به هر شعبه، برگه‌ای در خصوص نام کاربری و رمز عبور دریافت می‌کند و از طریق آن می‌تواند در سامانه اقدام کند. تا اسفند 92 حدود 212 هزار لیست به‌صورت اینترنتی و در فروردین 93، 88 هزار لیست به صورت اینترنتی انجام شده است و تاکنون در 451 شعبه‌ای که در آن سیستم متمرکز وجود دارد، حدود 524 هزار لیست به صورت اینترنتی دریافت شده است.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200