http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
راه‌اندازي پرونده الکترونیکی سلامت با سه سال تاخير
راه‌اندازي پرونده الکترونیکی سلامت با سه سال تاخير

آيين‌نامه اجرايي سیستم پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان با تاکید بر پیشگیری درمان و توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی در هیئت دولت در انتظار تصویب و صدور دستور نهایی اجرا به سر مي‌برد.

به گزارش عصر ارتباط، بر اساس بند ب ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است با همکاری سازمان‌ها و مراکز خدمات‌درمانی و بیمه‎ای حداکثر ظرف دو سال اول برنامه، خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان ساماندهی كند.
با وجود اين، با وجود گذشت سه سال از برنامه پنجم توسعه هنوز اين امكان فراهم نشده است. مسئولان اين وزارتخانه كامل‌نبودن اطلاعات سامانه بيمه‌‌اي را از يك‌سو و تكميل‌نبودن سامانه سپاس وزارت بهداشت براي ارتباط اين دو سامانه را از دلايل محقق‌نشدن اين بند قانوني دانسته‌اند. در حال حاضر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیستم سپاس در دست تهیه است که تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی به آن متصل هستند. اما اهداف و ماموریت‌های سیستم سپاس با سیستم سپاسا (سیستم پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان) متفاوت است. سیستم سپاس متمرکز بر بحث درمان است، درحالی‌که سیستم سپاسا بر پیشگیری درمان و توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی تاکید دارد. در سال گذشته جلساتي با نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان صندوق‌های بیمه و کارشناسان و مدیران وزارتخانه برگزار شد. نتیجه این جلسات، تدوین آیین‌نامه اجرایی سیستم سپاسا بود که هم‌اکنون در هیئت دولت در انتظار تصویب و صدور دستور نهایی اجرا است. بر اساس زمان‌بندي اعلام‌شده در اين آيين‌نامه، سيستم سپاسا بايد تا پایان برنامه پنجم به‌صورت کامل محقق و اجرایی شود. از جمله مزایای اجرای طرح مذکور می‌توان به پیشگیری بیماری‌ها قبل از ابتلا به آنها اشاره كرد. همچنین با توجه به تجمیع اطلاعات پزشکی اقشار مختلف مردم که در اقصی نقاط کشور زندگی می‌کنند، امکان شناسایی و علاج واقعه قبل از وقوع و شیوع بیماری‌ها وجود دارد. یکی دیگر از مزایای ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت اين است كه همپوشانی میان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌های عرضه‌کننده خدمات درمانی از بین می‌رود.
از آنجا که ادغام صندوق‌های بیمه نیز در دستور کار دولت يازدهم قرار گرفته، راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند در اين زمينه اهميت داشته باشد؛ چراكه در حال حاضر مشکلات زیادی برای تجمیع صندوق‌هاي بیمه‌ای وجود دارد که این مساله در کنار پرونده الکترونیک سلامت در وزارت رفاه و تامين اجتماعي در حال بررسی است.
سپاسا در تعامل با سپاس
بند الف ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را موظف كرده تا به منظور ارايه خدمات الكترونيكي سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‎های اطلاعاتی مراکز سلامت در هماهنگی با پایگاه ملی مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال اقدام كند.
بر اين اساس، راه‌اندازي پرونده الكترونيكي سلامت (سپاس) از دو سال پيش در دستور كاري وزارت بهداشت قرار گرفت، اما انجام اين پروژه به راه‌اندازي زيرساخت‌هايي نيازمند بود؛ به همين دليل راه‌اندازي شمس (شبكه ملي سلامت) براي افزايش امنيت و صرفه‌جويي در هزينه‌ها مورد توجه قرار گرفت تا زيرساخت لازم فراهم شود و سپاس بر آن قرار گيرد. اما در اين ميان، خلأ مركز ملي داده‌هاي سلامت ديده شد. بر اين اساس، راه‌اندازي مركز داده در دستور كاري وزارت بهداشت قرار گرفت كه در نيمه دوم سال 92 به بهره‌برداري رسيد. این مرکز در راستای برنامه راهبردی فناوری اطلاعات و جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات سلامت ساخته شد تا در آینده بستر اصلی تمامي خدمات الکترونیک سلامت در کشور مهيا شود. راه‌اندازي شمس و مركز ملي داده‌هاي سلامت قرار است سير تحقق پروژه سپاس را شتاب بخشد. با وجود اين، راه‌اندازي پرونده الكترونيكي سلامت در سطح شهروندان قابل محسوس نيست و فاصله از وضعيت موجود و آنچه در برنامه پنجم توسعه تعيين‌شده مشخص است.
در حال حاضر حدود 57 هزار نقطه بهداشتي و درماني در سطح كشور وجود دارد و بر اساس برنامه پنجم توسعه، حدود 27 هزار نقطه بايد به شمس مجهز شوند كه تا آذرماه گذشته حدود 10 هزار نقطه در كل كشور از سطح يك (خانه‌هاي بهداشت‌) تا سطح 3 (مراكز فوق تخصصي) به شمس مجهز شده‌اند.
پرونده الكترونيكي سلامت نيز تا همين تاريخ در 26 استان راه‌اندازي شده و ظرف دو سال گذشته 9 ميليون و 500 هزار پرونده الكترونيك تشكيل شده است و آن‌طور كه از سوي وزارت بهداشت وعده داده شده قرار است تا پايان بهار استان‌هاي باقي‌مانده نيز به سامانه سپاس متصل شوند.
بر اين اساس به‌نظر مي‌رسد تكميل سامانه‌هاي بيمه و سلامت در دو وزارت رفاه و بهداشت و ارتباط آنها با يكديگر به زماني بيش از آنچه در برنامه پنجم ذكر شده نياز دارد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200