http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
چرا فقط 12 شرکت پرداخت الکترونیکی داریم؟
چرا فقط 12 شرکت پرداخت الکترونیکی داریم؟

طبق آخرین گزارش اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه ۹۳ در خصوص بانک‌ها، ابزارهای الکترونیکی، تجهیزات و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی...

طبق آخرین گزارش اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه ۹۳ در خصوص بانک‌ها، ابزارهای الکترونیکی، تجهیزات و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (psp) ۳۱ بانک و ۱۲ شرکت پرداخت الکترونیکی در کنار هم کل نظام پرداخت کشور را تشکیل می‌دهند. آیا واقعا ۱۲شرکت psp نیاز ۳۱ بانک را تامین می‌کنند؟ هدف از نگارش این مطلب پاسخ به این سوال است.
با نگاهی گذرا به فهرست شرکت‌های خدمات پرداخت به این نتیجه خواهیم رسید که تعداد ۴ شرکت به صورت انحصاری فقط به ۴ بانک خدمات پرداخت ارایه می‌کنند و این یعنی حدود ۸ شرکت به ۲۷ بانک به صورت مشترک خدمات ارایه می‌دهند. حال سوال اصلی این است که آیا ۸ شرکت، توانایی لازم برای تامین نیاز‌های ۲۷ بانک را دارند؟ شرکت شاپرک به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر بر عملکرد شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت در حال حاضر در 2 حوزه دستگاه‌های کارتخوان و پذیرندگان اینترنتی فعالیت می‌کند. وجود دلایلی چون عدم صدور مجوزهای شرکت‌های psp جدید از سال ۱۳۹۱ و با آغاز به کار رسمی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) و نبود رقبای جدید و نوظهور در این عرصه می‌تواند یکی از دلایل کاهش میزان کیفیت ارایه خدمات توسط شرکت‌های فعلی باشد. شنیدن مشکلات تکراری دارندگان کارت و دارندگان دستگاه کارتخوان از جمله تراکنش‌های ناموفق، کندی دستگاه‌ها، عدم برگشت وجه تراکنش‌های ناموفق، عدم وجود سبد کالای کامل دستگاه‌ها و ... که در چند سال اخیر مکررا مورد نقد و بررسی کار‌شناسان و مسوولان این حوزه قرار گرفته نیز با سرعتی نسبتا کند در حال بهبود است. با یک نگاه اجمالی به آمار‌های ارایه شده از سوی بانک مرکزی مشخص می‌شود شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با بالغ بر ۷۰۲ هزار دستگاه و شرکت الکترونیک کارت دماوند با بالغ بر ۷۰۰ دستگاه کارتخوان، به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد دستگاه پایانه فروش را به خود اختصاص داده‌اند.با نگاهی اجمالی به جدول دستگاه‌های کارتخوان و میزان پراکندگی آن مشخص می‌شود 3 شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، به‌ پرداخت ملت و کارت اعتباری ایران کیش در مجموع با داشتن 774/727/1 دستگاه کارتخوان، بالغ بر 54 درصد کل پایانه‌های کشور را دراختیار دارند و 46 درصد باقیمانده در اختیار 9 شرکت است. می‌توان از دلایل این اختلاف تعداد دستگاه به مواردی مانند؛ عدم وجود دستگاه کارتخوان در شرکت‌ها، نبود بستر و زیرساخت مناسب ارتباطی، کامل نبودن سبد کالای شرکت‌ها، عدم داشتن شبکه نمایندگان استانی مناسب در سطح کشور، عدم ارایه خدمات با کیفیت توسط بعضی شرکت‌ها، عدم پشتیبانی مناسب از پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان و .... اشاره کرد که باعث شده است تراکم تعداد دستگاه‌ها در بین شرکت‌ها به صورت نامتعادل صورت پذیرد.
در حوزه دیگر وظایف شرکت شاپرک یعنی درگاه پرداخت اینترنتی (ipg) نیز که از بهمن ماه سال 1392 به منظور سامان‌دهی، کنترل و نظارت بر شرکت‌هایی که دارای خرید اینترنتی در سایت خود هستند طراحی شده است، اوضاع به گونه‌ای متفاوت رقم خورده که شرایط را در مقایسه با دستگاه‌های کارتخوان پیچیده‌تر نشان می‌دهد. طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی نهاد ناظر شرکت به‌پرداخت ملت با بالغ بر6 هزار و شرکت‌های سایان کارت و الکترونیک کارت دماوند بدون داشتن پایانه اینترنتی به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد پایانه اینترنت را دارند.با نگاهی مختصر به جدول پایانه‌های اینترنت نیز درمی‌یابیم شرکت به‌پرداخت ملت به تنهایی و با داشتن بالغ بر ۶ هزار پایانه اینترنتی نزدیک به ۴۸ درصد سهم بازار را به تنهایی در اختیار دارد.
هنگامی که این دو جدول را در کنار هم مقایسه می‌کنیم آمار‌ها تقریبا یکسان می‌شود و تعداد 2 یا 3 شرکت عملکرد فوق‌العاده داشته‌اند و مابقی شرکت‌ها در یک سطح قرار گرفته‌اند. با توجه به تشویق روزافزون مردم به استفاده از خدمات غیرحضوری، (استفاده از خدمات الکترونیکی بانک‌ها و‌pspها روزبه‌روز افزایش می‌یابد) و عواملی چون سیاست انقباضی دولت که باعث پایین آمدن سرعت گردش پول و بالطبع باعث کاهش تعداد خرید در سال جاری می‌شود، مقتضی است شرکت‌ها با بالابردن ظرفیت و کیفیت خدمات پرداخت به مشتریان از کاهش استفاده از ابزار‌های الکترونیکی جلوگیری کنند. تجربه نشان داده مشتریان بیشتر به دنبال استفاده از خدمات بانک و شرکت‌هایی هستند که دارای سبد کالای کامل و موفقی هستند. با توجه به تنوع خدمات ارایه‌شده و گستردگی شعب اکثر بانک‌ها و ترویج خدماتی از جمله همراه‌بانک، اینترنت‌بانک، ussd، پایانه فروش،ipg و... شرکت‌ها و بانک‌هایی در این زمینه قادر به ادامه حیات خواهند بود که بتوانند سهم قابل توجهی از بازار را با ارایه خدمات مناسب و مطلوب‌تر در اختیار گیرند.در جمع‌بندی این دو مقوله به نظر می‌رسد سهم عظیمی از بازار در اختیار چند شرکت محدود شده است و حکایت از 2 امر مهم دارد: ۱- کیفیت خیلی خوب خدمات شرکت‌های بزرگ ۲– کیفیت نامطلوب خدمات شرکت‌های کوچک؛ که باعث دو قطبی شدن بازارخدمات پرداخت شده است.
* دانشجوی کار‌شناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
چرا فقط 12 شرکت پرداخت الکترونیکی داریم؟


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200