http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
يكشنبه 3 مرداد 1395
وایرفریم یک اصل مهم در پیش‌طراحی سایت
وایرفریم یک اصل مهم در پیش‌طراحی سایت

وایرفریم یک نمای کلی از جانمایی و نوع المان‌های موجود در یک سایت است که در آینده به‌صورت گرافیکی و در قالب یک سایت در دسترس خواهد گرفت.

. به نوعی می‌توان گفت که وایرفریمینگ یکی از مهم‌ترین مراحل پیش‌طراحی یک سایت و به‌طور کل طراحی هر محصولی است. هدف وایرفریم تولید یک نمایش عینی از صفحه در مراحل اولیه پروژه و به منظور اخذ توافق مشتری است.
نکته قابل توجه، تطبيق دادن و تغییر راحت و آسان ساختار صفحه با توجه به خواسته‌های مشتری در مرحله وایرفریم نسبت به مرحله طراحی اصلی است؛ چراکه تا قبل از شروع در مرحله گرافیک تمامي جانمایی‌ها یا موضوعیت المان‌ها با نظر مشتری مطابقت داده شده، تغییرات احتمالی پیاده‌سازی و در نهایت یک چیدمان و ساختار مشخص در قالب یک فایل طراحی شده و به‌صورت وایرفریم به دست طراح گرافیک داده خواهد شد.
وایرفرم‌ها می‌توانند به‌راحتی با دست کشیده شوند، اما برای نمایش دیجیتال معمولا به‌وسیله نرم‌افزارهایی مانند Balsamiq Mouckup تولید می‌شوند. البته برنامه‌های تحت وب بسیاری براي انجام این مهم وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به سایت wireframe.cc اشاره کرد.
مزایای وایرفریمینگ
*نمایش اولیه و عینی از محصول آينده به مشتری، دریافت نظرات گوناگون در راستای نمای کلی محصول و ساختار آن، تغییر راحت و آسان ساختار در وایرفریم نسبت به تغییرات در گرافیک یا نسخه نهایی، حصول اطمینان خاطر مشتری از آینده محصول و همچنین طراح براي ادامه کار و حصول اطمینان از جانمایی و کارکرد محتوا و المان‌ها در صفحه و همچنین بحث روی آن توسط تیم طراحی.
معایب استفاده از وایرفریمینگ
به‌دلیل آنکه وایرفریم عمدتا فاقد هرگونه طراحی گرافیکی بوده و سعی می‌شود در آن با کمک خطوطی ساختار صفحه مشخص شود، بسیاری از افراد نمی‌توانند به‌درستی آن را درک یا با آن ارتباط برقرار کنند. اهمیت این نکته جایی نمود پیدا می‌کند که مشتری پس از دریافت وایرفریم، جانمایی و موضوعیت المان‌ها را به اشتباه طراحی نهایی گرافیکی سایتش پنداشته یا از شما توقع توضیحات بسیار پیرامون آن دارد، در صورتی که اصل موضوع بسیار روشن و واضح است. درک ناصحیح از وایرفریم می‌تواند به شکل‌گیری سوتفاهمات و حتی توقعات دور از ذهن نسبت به آینده محصول برای مشتری منجر شود.
نتیجه
توصیه می‌شود وایرفریم در مراحل اصلی طراحی قرار گرفته و از آن به‌عنوان یکی از راه‌های سنجش نیاز مشتری استفاده شود. از وایرفریم می‌توان در مراحل طراحی پروتوتایپ و ماک‌آپ نیز بهره گرفت که این خود می‌تواند به‌تنهایی دلیلی قانع‌کننده براي استفاده از آن باشد، در آخر اینکه وایرفریم از صرف زمان و هزینه‌های بسیار براي تست و اصلاح در مراحل انتهای کار جلوگیری کرده و به منطقی‌تر شدن خواسته‌های مشتری، بیشترشدن دید تیم طراحی نسبت به پروژه و نزدیک شدن خروجی کار به آنچه مورد نظر مشتری است منجر می‌شود.
 
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200