http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
نمایشگرهای سه‌بعدی از آغاز تاکنون
نمایشگرهای سه‌بعدی از آغاز تاکنون

تلویزیون سه‌بعدی هنوز چنان که باید دل بینندگان را به دست نیاورده است، اما سایر نوآوری‌های سه‌بعدی از بازار و تبلیغات گرفته تا امدادرسانی در حال اوج‌گیری است.

1. تلویزیون سه بعدی در آغاز ناکام بود
در سال 2012 و 2013 بود که جنجال تلویزیون‌های سه‌بعدی به راه افتاد، ولی بینندگان چندان توجهی نکردند. جلوه‌ای از ناکامی در جلب توجه کردن از کاربران نیز این بود که بی‌بی‌سی در ژوییه 2013 از فعالیت سه‌ساله‌اش برای تولید برنامه‌های سه‌بعدی دست کشید و رييس این بخش در بی‌بی‌سی گفت زمان آن فرا رسیده است که قدری درنگ کنیم.
2. فایرفون آمازون
آمازون در سال 2014 با ارایه‌ فایرفون به عرصه‌ سه‌بعدی‌ها پا گذاشت. این تلفن دارای قابلیتی به نام چشم‌انداز پویا بود که جلوه‌ای سه‌بعدی به صفحه‌نمایش می‌داد. در ضمن در ماه نوامبر هم شايع شد که آیفون بعدی اپل نیز نمایشگر سه‌بعدی دارد؛ محصولی که قرار است در پاییز 2015 عرضه شود.
3. نینتندو و دسته‌های سه‌بعدی بازی
سامانه‌ دسته‌ بازی 3DS نینتندو در سال 2011 که به میدان آمد، قابلیت سه‌بعدی یکی از امکانات اصلی آن بود و به بازی‌ها، جلوه‌های سه‌بعدی برجسته می‌داد. بعد از آنکه بین مردم شايع شد كه این قابلیت بر بینایی کودکان اثر منفی می‌گذارد، شرکت نینتندو نیز در سال 2013 در کنار نوع سه‌بعدی 3DS نوع غیرسه‌بعدی را هم عرضه کرد.
4. اوکالوس ریفت به میدان آمد
تکامل یافتن گوشی‌های واقعیت‌ مجازی می‌تواند مشوق آینده‌ تلویزیون‌های سه‌بعدی باشد. گوشی‌های اوکالوس ریفت که در دهه‌‌ 1980 شکستی زیانبار بود، دوباره هيجاني به پا کرده است. این گوشی‌ها قرار است در سال 2015 به‌صورت تجاری عرضه شود و اکنون به فیس‌بوک تعلق دارد؛ زیرا فیس‌بوک با پرداخت 2 میلیارد دلار این شرکت را خریده بود. کاربری‌های اصلی مورد هدف این گوشی هم بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی‌ها است.
5. سامسونگ و واقعیت مجازی سه‌بعدی سیار
اوکولوس با سامسونگ در زمینه‌ گوشی واقعیت مجازی این شرکت همکاری دارد. این گوشی با استفاده از صفحه‌‌نمایش گالکسی‌نوت‌3 جلوه‌های سه‌بعدی مجازی ارايه می‌دهد. این گوشی هم که قرار است امسال به بازار بیاید، معطوف به بازی‌ها است ولی به فیلم و به برنامه‌های توصیفی‌تر واقعیت مجازی نیز مي‌پردازد.
6. ام‌آي‌تی و تلویزیون تمام‌نگاشتی(holographic)
خلاصی‌یافتن از عینک‌های رنگی مخصوص یکی از تحولات برای احیای تلویزیون سه‌بعدی است. موسسه‌‌ فناوری ماساچوست (ام‌آي‌تی) در ماه مي خبر داد که در پی تولید نمایشگرهایی سه‌بعدی و چندتصویری است که نیازی به عینک ندارند؛ نمایشگرهایی که ارزان‌تر بوده و جانشین کارسازی برای ویدیوی تمام‌نگاشتی خانگی باشند.
7. واسط‌های سه‌بعدی برای نمایشگرهای سه‌بعدی
تماشای نمایشگر سه‌بعدی یک چیز است و تعامل با آن چیز دیگری است که به واسط‌های سه‌بعدی نیاز دارد. واپایشگر‌های حرکت لب توجه‌برانگیز بوده‌اند، ولی شرکت اینتل هم فناوری اختصاصی خود را عرضه کرده است که با استفاده از دوربین سه‌بعدی در جلوی کاربران واسط گرافیکی شناوری ایجاد می‌کند.
8. پرده‌های سه‌بعدی بسیار واقعی برای سینما
داگلاس ترامبول، کارگردان سینما، در پی رسیدن به حالت سه‌بعدی بسیار واقعی در سینما است تا بتوان به‌صورت عمیق‌تر به حال و هوای فیلم‌ها وارد شد، به طوری که انگار شخصیت‌‌ها از پرده بیرون آمده‌اند. برای این کار فیلم را با سرعت 120 قاب در ثانیه روی پرده می‌تابانند. در این صورت شخصیت‌ها می‌توانند مستقیما به تماشاگران نگاه کنند.
9. نمایش در هوا
شرکت فناوری ایریال برتون ژاپن در پی نمایش تصاویر سه‌بعدی در هوا است. در این روش مولکول‌های هوا را یونیزه می‌کنند تا به تابش درآیند و تصاویر را نشان دهند. از این روش می‌توان برای هدایت مردم به جای امن در هنگام بروز بلایا استفاده کرد.
10. سزنس و تبلیغات سه‌بعدی در وب
بی‌شک شرکت‌هایی هم در پی آن هستند تا از فناوری جدید نمایش سه‌بعدی در تبلیغات استفاده کنند. شرکت نروژی سزنس در حال کار روی طرحی است که بتوان تصاویر صفحات وب را هم در تلفن همراه و رایانه‌های عادی به‌صورت برجسته نشان داد. به این ترتیب می‌توان کاربران را بیشتر به تبلیغات توجه داد.


    مطالب مرتبط
    نظرات کاربران

    ارسال نظر در مورد این مطلب:
    نام شما : *
    آدرس ایمیل : *
    متن نظر : *
    کد امنیتی :
    Refresh Code

    لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

    *
     


    کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
    انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
    تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
    این پرتال قدرت گرفته از :
    سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
    ارتباط با ما : 1000030200