http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
راهنمای گام به گام راه‌اندازی سایت
راهنمای گام به گام راه‌اندازی سایت

طراحی و راه‌اندازی سایت حرفه‌ای برای رشد و موفقیت هر تجارتی الزامی است.

نه‌تنها سایت به ارتقای حضور اینترنتی تجارت کمک می‌کند، بلکه می‌تواند پایه‌ای از مشتریان متعهد تشکیل دهد که برای حفظ روند رشد شما الزامی هستند. اما قبل از راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای، شما باید حتما هدف از ساخت سایت را درک کنید.
درک هدف یک سایت
هر چه ما بیشتر جلو می‌رویم، سایت‌ها قابلیت ارتباطی بیشتری پیدا می‌کنند. سایت‌های امروزی منبعي خوب برای کسب اطلاعات هستند. نه‌تنها سایت‌ها توانایی برندینگ پیدا کرده‌اند، بلکه به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند اطلاعاتی مفید و باکیفیت کسب کنند؛ بنابراین اگر کسی اطلاعات قابل درک و صحیح از سایت شما پیدا نکند، به‌سرعت به سایت دیگری مراجعه می‌کند که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را به او عرضه کند.
یکی دیگر از اهداف سایت، تسهیل امور است. سایت در واقع ابزاری براي ارتباط دوطرفه است که در آن بازدیدکنندگان بعد از تحت تاثیر قرار گرفتن از رویکرد ارتباطی شما، تمایل پیدا می‌کنند از خدمات آن استفاده کنند.
خدمات یک سایت می‌تواند به‌صورت رزرو کردن خدمات، عضو شدن یا هزاران کانال دیگر باشد که سایت به کاربران ارايه می‌کند؛ بنابراین تسهیل امور خدمات به کاربران یکی از اهداف کلیدی سایت است. به‌علاوه سایت‌ها می‌توانند با صرفه‌جویی در زمان نیز به تسهیل اثربخشی فعالیت‌های شما کمک کنند. سایت‌ها می‌توانند به شما اجازه دهند در واحد و صنف کاری خود، کار چند مشتری را باهم راه بیندازید. یک سایت خوب فرایند خدمات‌رسانی ارايه می‌کند که خودکار بوده و شما نیاز به صرف زمان زیادی برای رسیدگی به آن ندارید.
اما هدف اصلی سایت، افزایش ارزش تجارت شما برای بازدیدکنندگان است. سایت مشتریان را تشویق می‌کند تا با شما تعامل داشته باشند و تجارت کنند. سایت به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد شما چه کسی هستید و چه توانایی‌هایی دارید. این به معنای ارزش یافتن در بین دیگر رقبا و مشتریان است. این مقاله به شما کمک می‌کند مشکلات ایجاد یک سایت موفق را درک کنید. در این پست شما با بایدها و نبایدهای راه‌اندازی یک سایت آشنا خواهید شد. در این شماره و شماره آینده 10 گام تا طراحی سایت حرفه‌ای را شرح می‌دهیم.
گام اول: جزيیات سایت
تعیین جزيیات سایت به‌طوری‌که قابل اجرا باشند، از بخش‌های حیاتی راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای محسوب می‌شوند. این مرحله یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها است که به تجارت کمک می‌کند اولویت‌ها، مسوولیت‌ها و برند خود را بازتاب داده و تصویری از برند خود به دیگران نشان دهید. با اینکه برنامه‌ریزی دقیق و کسب اطلاعات حیاتی برای تعیین جزيیات یک سایت موفق الزامی هستند، مساله بازاریابی موتورهای جست‌وجوگر و بهینه‌سازی سایت به‌صورت مداوم نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و بدون آن سایت شما موفق نخواهد شد.
مسایل زیادی شامل بودجه، تاخیر در خدمات‌رسانی، شرایط خدمات‌رسانی، دارایی ذهنی، هدف از تولید سایت، ساختار سایت، دامنه و دومین، زبان سایت و محتوای کاربردی سایت در موفقیت یک سایت نقش دارند. علاوه بر این مسایل بیان‌شده، تعیین جزيیات سایت باید شامل موارد زیر نیز باشد:
هدف از ثبت
توضیح پروژه
قابلیت عملکردی از پیش تعیین‌شده مانند خصوصیات رایج، نقشه و ساختار سایت، توضیح هر صفحه سایت، وایرفریم‌ها (صفحه اصلی و حد‌اقل 2 صفحه مهم دیگر)، و عملکرد بخش پنل کاربران
عملکرد نهایی سایت مانند موارد استفاده آن توسط کاربران و نتیجه‌گیری
گام دوم: جمع‌آوری نیازها و الزامات یک سایت
جمع‌آوری موارد لازم بخشی درونی از فرایند ایجاد و راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای است. شما باید موارد لازم برای راه‌اندازی سایت را بعد از درک هدف سایت جمع‌آوری کنید. معمولا موارد لازم برای اجرای کار بعد از مشخص کردن قابلیت خدمت‌رسانی پروژه انجام می‌شود. این قسمت نقش حیاتی در موفقیت سایت دارد. یکی از قوانین اساسی برای این مرحله، واقع‌گرا بودن نسبت به نیازهای مشتریان و پروژه است. شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به فرض‌های خود بسنده کنید. انجام تحقیق و بررسی برای پیدا کردن نیازهای شما و مشتریان و نحوه ایجاد ارتباط بین این دو بسیار مهم است.
برای این کار باید دیدگاه سایت را درک کرده و الزامات راه‌اندازی آن را به‌طور کامل و دقیق ثبت کنید.
گام سوم: درک فرایند و برنامه‌ریزی
درک فرایند و برنامه‌ریزی نیز از بخش‌های استراتژیک برای ایجاد یک سایت حرفه‌ای موفق محسوب می‌شود. در این مرحله شما باید ماموریت سایت را به‌دقت تعریف کنید. برای این کار باید الزامات و اهداف سایت را تعریف کرده و آنها را تحلیل کنید. سپس اهداف بازاریابی اینترنتی تجارت را مشخص کنید.
این به‌معنای تعیین بازار هدف و نیازهای آن است. در آخرین گام شما فرایند تکامل سایت را مشخص می‌کنید که حامی رشد آن در آینده خواهد بود. شما می‌توانید از یک جدول زمان‌بندی پروژه برای این مرحله استفاده کنید. این جدول به شما کمک می‌کند فرایند را به‌دقت اجرا کنید. این جدول شامل علت و هدف انجام کارها، محتوا و فناوری لازم برای انجام کار، بازه زمانی پیشنهاد‌شده، بودجه و قابلیت خدمات‌رسانی سایت می‌شود؛ بنابراین یک پروسیجر قابل اجرا برای درک فرایند و برنامه‌ریزی استراتژیک باید شامل موارد زیر باشد:
تعریف اهداف سایت
ساختار تبدیل بازدیدکننده به مشتری: فرایندی که درآن ساختار سایت طوری طراحی می‌شود که کاربران به هدف نهایی (‌مثلا خرید محصولات یا خدمات) خود برسند.
طراحی جزيیات و ساختار تعامل با کاربران: فرایندی که در آن طراحی سایت تست می‌شود. فرم‌های موجود در سایت و قابلیت تعامل‌پذیری از مسایل مهمی هستند که مورد بررسی قرار می‌گیرند.
توسعه سایت و بررسي قابلیت استفاده: فرایندی که سایت بر اساس جزيیات نهایی ساخته می‌شود.
راه‌اندازی سایت، بازاریابی و بازنگری: ارايه محصول نهایی و راه‌اندازی یک سایت زنده. نظارت و بازنگری مداوم بر سایت از نظر درک جریان مشتریان و میزان موفقیت در رسیدن به اهداف تجاری نیز از مسایل مهم محسوب می‌شوند.
گام چهارم: طراحی UI (user interface) یا اینترفیس کاربران
یک طراحی UI خوب، طراحی است که کاربرمحور و پاسخگو باشد و به کاربران اجازه دهد به‌راحتی با سایت تعامل پیدا کرده، در آن فعال باقی بمانند و از همه مهم‌تر به اهداف خود برسند. بنابراین بسیار مهم است که شما اول بازار هدف خود را شناخته و آن را درک کنید. در واقع شما باید طراحی UI داشته باشید که به بازار هدف اجازه می‌دهد هر‌چه راحت‌تر به خواسته خود برسد.
شما باید الگوهای UI را بررسی کنید که بازار هدف بیشتر از آنها استفاده می‌کند. سپس شما اینترفیس‌هایی مشابه می‌سازید که کاربران احساس خوبی در آنها دارند. بهتر است شما یک طراحی اینترفیس کاربری کاربردی داشته باشید که به زبان کاربر صحبت می‌کند. مطمئن شوید که UI هرچه بیشتر ساده باشد.
همین‌طور یکی از قوانین کلیدی طراحی UI این است که نباید نگران بدون ایراد بودن یا شکست‌خوردن باشید. هدف اینجاست که به پیش رفته و با تحلیل الگوهای دیگران و اشتباهات خود، به بهترین UI دست پیدا کنید.
گام پنجم: UX تجربه کاربران
ایجاد یک سایت حرفه‌ای موفق نمی‌تواند بدون ایجاد تجربه کاربری مناسب صورت گیرد. تجربه کاربر همان پاسخ و درک بازدیدکننده نسبت به سایت است. این مساله از حیاتی‌ترین جنبه‌های هر سایتی محسوب می‌شود. اگر سایت شما قابلیت استفاده و کاربرد مناسبی داشته باشد، تجربه کاربران از سایت شما بالاتر خواهد بود.
به‌طور خلاصه، تجربه کاربری به تجربه و حس مشتریان شما مربوط می‌شود؛ زیرا موفقیت در بازار دارای رقابت بالا به «شناخت داشتن از مشتریان» و الگوهای استفاده آنها از اینترنت نیاز دارد تا اینکه تنها جنبه عملکردی سایت در نظر گرفته شود.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200