http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
چگونه یک موضوع را در شبکه‌های اجتماعی پربیننده کنیم؟
چگونه یک موضوع را در شبکه‌های اجتماعی پربیننده کنیم؟

شبکه‌های اجتماعی این روزها اهمیت فراوان یافته‌اند و غالب کاربران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با آنها سروکار دارند.

این فضا را نوع جدید ابزار ارتباطی می‌دانند و توسعه فناوری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده همه مردم جهان عضو شبکه‌های اجتماعی باشند و عمومیت آن از تلفن‌های همراه هم بیشتر شود.
اهداف کاربران برای حضور در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است و در‌حالی‌که برخی افراد با اهداف شخصی و ارتباطات دوستانه این فضا را مورد استفاده قرار می‌دهند، برخی دیگر از آن بهره تجاری می‌برند و البته همه کاربران تمایل دارند محتوای منتشر شده از سوی آنها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اصطلاحا لایک بیشتری داشته باشند.
شرکت ImagiBrand که از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی در حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، مطالعه گسترده‌ای را انجام داده است تا نشان دهد که یک محتوای اینترنتی چگونه می‌تواند در محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی پربازدیدتر باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه راهکارهای بهتر برای حضور در فیس‌بوک، تويیتر و اینستاگرام را نشان داده و برای هر کدام از آنها مثالی آورده است. با این مثال‌ها درمی‌يابید که چگونه محتوای بصری در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بیشتر از دیگر انواع محتوا قابل اشتراک‌تر شوند و چه قدرتی در یک مطلب بصری نهفته است.
 
فیس‌بوک
داستان‌های بصری در فیس‌بوک به‌عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان می‌توانند محبوبیت شما را افزایش دهند و اگر صاحب کسب‌وکار باشید، فروش محصول شما را بیشتر می‌کنند. در اینجا برخی رهنمودها برای حضور بهتر در فیس‌بوک گفته می‌شود:
حضور موضوعی و هدفمند: یک موضوع اثرگذار و قابل قبول پیدا کنید تا برازنده کسب‌وکار و شرکت شما باشند و بتواند به‌صورت واحد برند شما را معرفی کند.
مثال: شرکت Oreo برای دهمین سالگرد تاسیس خود در فیس‌بوک کمپینی را با نامDaily Twist تشکیل داد. برای دوره 100 روزه در هر روز این شرکت تصاویر موضوعی و خلاقانه‌ای منتشر کرد تا این رکورد را جشن بگیرد و شادمانی خود را با مشتریان به‌اشتراک بگذارد.
نتیجه: در این 100 روز شرکت Oreo موفق شد بیش از یک میلیون هوادار جدید در فیس‌بوک جذب کند و تعداد هواداران آن 195 درصد بیشتر شود.
کمک به کاربران برای تولیدات مورد علاقه: این روزها برای دستیابی به این هدف کمپین‌های فراوان تشکیل شده است و شما از این طریق می‌توانید روش‌های جدید برای تعامل با مخاطبان خود را پیدا کنید و آنچه را مخاطبان و مشتریان شما دوست دارند در اختیارشان بگذارید.
مثال: در صفحه اختصاصی «کِن وِسلی: شما یک کمپین مخصوص خود را در اختیار گرفته‌اید»، شرکت مخابراتی AT&T حرکت خلاقانه‌ای انجام داده است. این کمپین مبتنی بر شخصیت مشتریان و کاربران راه‌اندازی شده است. شرکت AT&T این امکان را به مشتریان می‌دهد تا ویدیوهایی را که به‌صورت شخصی تولید کرده‌اند با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند و دوستان بتوانند در مورد آنها نظر بدهند.
نتیجه: بیش از 12 میلیون نفر در مورد این تصاویر ویدیویی نظر داده‌اند که این اتفاق برای شرکت AT&T ارزش مالی 5/1 میلیون دلاری دارد. شايان ذکر است 56 درصد شرکت‌کنندگان در این اتفاق بین 13 تا 25 سال داشتند که می‌توانند مشتریان دایمی این شرکت را تشکیل دهند.
ترویج و آموزش یک مطلب: این اتفاق در کوتاه‌ترین زمان رخ می‌دهد و نیاز به پشت‌سر گذاشتن مدت طولانی ندارد. کاربران برای آنکه در یک کمپین اینترنتی شرکت کنند نیاز به دلیل دارند، بنابراین اگر شما حرکت خلاقانه‌ای انجام دهید، می‌توانید آنها را ترغیب کنید.
مثال: شرکت Heineken کمپینی را با نام Squad Numbers در فیس‌بوک راه‌اندازی کرده است. در این کمپین هر کاربر می‌تواند شماره مورد علاقه خود را روی پیراهن فوتبال طراحی و حک کند. هواداران تشویق می‌شوند تا زیر عکس‌های فیس‌بوکی کامنت بگذارند و البته هر کاربر که بخواهد می‌تواند این پیراهن‌ها را تهیه کرده و به ‌تن کند تا در مورد تصاویر او با پیراهن ویژه نیز نظر داده شود.
نتیجه: شرکت Heineken با این کار موفق شد 30 درصد بر فروش محصولات خود بیفزاید و 120 هزار هوادار جدید در فیس‌بوک جذب کند.
 
اینستاگرام
کاربران در این شبکه اجتماعی تعامل بیشتری با برندها برقرار می‌کنند و از آنجایی که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر محسوب می‌شود، اثرگذاری در آن در سطح بالاتری صورت می‌گیرد. دنبال کردن رهنمودهای زیر می‌تواند فواید فراوانی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه داشته باشد.
استفاده از هشتگ(#) برای هر کمپِین: هر کمپین و گروهی را که در اینستاگرام راه‌اندازی می‌کنید با علامت # مشخص کنید. از این طریق نه‌تنها بیشتر دیده می‌شوید، بلکه به دیگر کاربران کمک می‌کنید تا آسان‌تر بتوانند شما و محتویات تولید شده توسط شما را پیدا کنند.
مثال: شرکت Lancôme کمپینی با نام #bareselfie راه‌اندازی کرده است که هواداران را تشویق می‌کند تا عکس‌های معمولی خود را بدون استفاده از مواد آرایشی منتشر کنند و از این طریق بتوانند مقایسه خوبی با زمان استفاده از سرم‌های آرایشی DreamTone داشته باشند.
نتیجه: بیش از 500 عکس با این توضیح منتشر شد و این کمپین توانست 50 درصد بر فروش سرم‌های DreamTone بیفزاید. عکس‌های سلفی که کاربران در این زمینه تهیه کردند و با یکدیگر به‌اشتراک گذاشتند در قالب یک آلبوم جامع روی سایت شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی Lancôme منتشر شد و همین تصاویر در سایت شرکت موفق شد فروش این سرم آرایشی را چهار درصد افزایش دهد.
به‌چالش کشیدن کاربران به روش جدید: هر روز روش‌های فراوانی برای جذب مخاطب ارایه می‌شود، اما شما می‌توانید با به‌کارگیری روش‌های کاربردی برای به‌چالش‌کشیدن مشتری‌های خود، از کمپین‌هایی که در اینستاگرام تشکیل می‌دهید نهایت استفاده را ببرید.
مثال: شرکت Heineken پروفایل جدیدی در اینستاگرام راه‌اندازی کرده است که محصول جدید خود را در آن تبلیغ می‌کند. هوادارانی که در صفحه حضور می‌يابند می‌توانند عکس‌های شخصی خود را با این محصول جدید به‌اشتراک بگذارند و دیگر هواداران هم در مورد آنها نظر بدهند.
نتیجه: در کمتر از سه روز بیش از 1500 کاربر به این صفحه پیوستند و Heineken در مجموع توانست 20 درصد بر تعداد هواداران خود در اینستاگرام بیفزاید.
هدفگیری مخاطبان: اگر مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید، درمی‌يابید که چگونه باید به آنها پاسخ دهید. این کار می‌تواند موفقیت شما را در جریان تعامل با مشتریان افزایش دهد و میزان رضایتمندی آنها را هم بیشتر کند.
مثال: شرکت Ben & Jerry یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه‌اندازی کرده است که محصول جدید خود را در آن معرفی کند. در این کمپین اینستاگرامی چهار تصویر تبلیغاتی منتشر شده است. این تصاویر تبلیغاتی به مدت هشت روز به نمایش درآمده و افراد 18 تا 35 سال را مورد هدف قرار داده است.
نتیجه: بیش از 8/9 میلیون کاربر از این کمپین بازدید کرده‌اند. شرکت Ben & Jerry توانست میزان بازده تبلیغاتی خود را 33 درصد افزایش دهد و 17 درصد این هواداران جدید اینستاگرامی هم جزو‌ مشتریان شرکت شدند.
 
تويیتر
توييتر یک شبکه اجتماعی میکروبلاگ محسوب می‌شود که تويیت کردن تصاویر در آن اهمیت فراوان دارد. برای آنکه بدانید چطور می‌شود از قابلیت‌های بصری این فضا به‌عنوان دومین شبکه اجتماعی محبوب و پربیننده درجهان بهره برد، بد نیست مثال‌های زیر را مرور کنید. کوپن‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی ترغیب‌کننده: جوایز کوچک و آگهی‌های تبلیغاتی ترغیب‌کننده از مدت‌ها قبل به‌عنوان روش کاربردی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و این روزها در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند کاربرد داشته باشند. پرسیدن یک سوال، دادن یک جایزه ویژه و ... می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.
مثال: شرکت Breathe Right کمپینی را در تويیتر راه‌اندازی کرده و در آن از هواداران پرسیده است: یک اسب مسابقه برای پشت‌سر گذاشتن مسیر سه‌گانه طولانی باید از نوارهای مخصوص بینی استفاده کند یا خیر؟ این شرکت در جریان راه‌اندازی این مسابقه تويیتری کلیپ‌های ویدیویی منتشر کرده است که کاربر با کلیک کردن روی آنها می‌تواند کوپن‌های ویژه دریافت کند و با آنها روی محصولات مورد نیاز خود تخفیف بگیرد.
نتیجه: تويیت‌های محتوی ویدیو یا کارت‌های شانس باعث شد 26 درصد بر تعداد مشتریان این شرکت افزوده شود و تا 17 درصد تعداد مراجعات به سایت اینترنتی آن افزایش یابد. محبوب‌ترین تويیت منتشر شده از سوی این شرکت برنامه‌های تلویزیونی را هدف گرفته است که کاربران با کلیک کردن روی آن کوپن‌هایی به ارزش 57/0 دلار در اختیار می‌گرفتند.
صحبت‌کردن با مخاطب: برای این کار باید زبان مخاطبان خود را به‌خوبی بدانید، از شوخی‌های رایج بین آنها آگاهی پیدا کنید و دریابید که چه نکاتی می‌تواند به‌عنوان محرک و انگیزاننده بین آنها مورد استفاده قرار گیرد.
مثال: شرکت Chegg توییت‌هایی منتشر کرده است که شامل تصاویر ویژه می‌شود و امکان خریدهای رایگان را برای مشتریان فراهم می‌کند. این تصاویر با الگوی رفتاری ویژه تهیه شده‌اند و کاربران را با خصوصيات اخلاقی ویژه ترغیب می‌کنند تا پس از انجام یک خرید رایگان کوچک، خریدهای بزرگ‌تر انجام دهند. گروه هدف این تصاویر، دانشجویان بوده‌اند.
نتیجه: شرکت Chegg موفق شد 13 هزار خرید جدید از طریق کاربران شبکه اجتماعی تويیتر انجام دهد و 23 درصد بر درآمدهای خود بیفزاید. هر هوادار تويیتری چهار دلار برای خرید رایگان خود کوپن دریافت می‌کرده است و این کار در پایان باعث شد 7/9 درصد بر تعداد مشتریان این شرکت افزوده شود.
همراه کردن هواداران با پشت‌صحنه: تصاویر و اطلاعات پشت‌صحنه برای همه کاربران جذابیت دارد و به آنها نشان می‌دهد که برای عرضه یک محصول چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. شما با این کار به مشتریان خود امکان می‌دهید نزدیکی بیشتری با محصولات برقرار کنند و شرکت را دقیق‌تر بشناسند.
مثال: شرکت هواپیماسازی Airbus برای آنکه هواپیمای جدید خود موسوم به A350 XWB تمرکز فراوانی بر شبکه اجتماعی تويیتر داشت و با انتشار تويیت‌های فراوان، به‌صورت گام به ‌گام کاربران را در جریان ساخت این محصول قرار داد. برای این کار تصاویر دقیق از فرایند ساخت، ویدیو‌های توضیحی و... منتشر شد. همچنین از یک هشتَگ(#) برای ترغیب هرچه بیشتر کاربران به تماشای این تصاویر استفاده شد.
نتیجه: بیش از 10 میلیون هوادار جدید به صفحه @Airbus اضافه شد و زمانی که هواپیمای یاد شده آماده پرواز شد، تمامی آنها به شرکت سازنده تبریک گفتند. در روز پرواز هواپیما بیش از چهار هزار هوادار جدید به صفحه مربوطه پیوستند. تعداد طرفداران هشتگ #A350FirstFlight تا 15 برابر افزایش یافت در نهایت این موضوع به پربیننده‌ترین هشتگ در فرانسه و یکی از پنج هشتگ پربازدید در جهان تبدیل شد. این اتفاقات در نهایت موجب شد میزان محبوبیت شرکت Airbus نزد مردم جهان 6/10 درصد افزایش یابد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200