http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
فناوری رایانه مدرسه‌های آینده را تغییر می‌دهد
فناوری رایانه مدرسه‌های آینده را تغییر می‌دهد

دویست سال پیش دانش‌آموزان در کلاس درس می‌نشستند و با گوش دادن به حرف‌های معلم یادداشت‌برداری می‌کردند. الان هم دقیقا همان کار را می‌کنند فقط شاید ماشین‌حساب و چند ابزار متفرقه دیگر هم داشته باشند.

به گزارش عصر ارتباط، اختراع رایانه تمامی صنایع دیگر را چنان دگرگون کرده است که دیگر نمی‌توان آنها را شناخت‌. چرا در بخش آموزش و پرورش نباید چنین تحولی رخ دهد که دست برقضا می‌تواند بیشترین بهره را از چنین تحولاتی ببرد. وضعیت کنونی آموزش و پرورش ناپایدار است و باید از حالت سنتی خارج شود. دیدگاه‌های بزرگی در حال تغییر دادن فضا در این بخش است.
واقعیت مجازی
طبق تحقیقات فراوانی که انجام شده است تعامل و آموزش مصداقی از مهم‌ترین عوامل در آموزش و پرورش کودکان است. به ویژه سفرهای میدانی سبب می‌شود تا جذب و درک مطالب افزایش یابد. کودکان دیگر حوصله‌ نگرش‌های انتزاعی را ندارند و باید به آموزش، حالت سرگرمی و عملی داد که در بازی‌های آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی تجلی پیدا می‌کند.
متاسفانه مدارس بسياري به علت فشارهايي كه براي كاستن از هزينه‌ها وجود دارد به سراغ اين گونه مطالب آموزشي نمي‌روند. در حالي كه با هزينه نسبتا اندكي مي‌توان تمامي كلاس‌ها را به چند گوشي واقعيت مجازي و رايانه‌هاي داراي قابليت اجراي واقعيت‌هاي مجازي مجهز كرد و از فرصت‌هاي آموزشي زيادي برخوردار شد. اگر مي‌خواهيم چند و چون منظومه شمسي را به دانش‌آموزان آموزش دهيم به طوري كه بر سطح مريخ فرود آيند و ميزان جاذبه در آنجا را درك كنند بايد از اين ابزارهاي آموزشي قوي استفاده كنيم.
براي آموزش دادن دقيق نحوه زندگي دايناسورها نيز هيچ وسيله‌اي بهتر از فناوري واقعيت مجازي نيست. در كلاس تاريخ مي‌توان دانش‌آموزان را با رويدادهاي تاريخي و شهرهاي باستاني آشنا كرد. حتي در كلاس رياضي هم اين فناوري كارساز است و مي‌توان با توسل به شكل‌هاي سه‌بعدي مفاهيم انتزاعي را آموزش داد.
در ضمن نرم‌افزارهاي واقعيت مجازي را مي‌توان در حالت خودكار اجرا كرد يعني نيازي به نظارت مستقيم معلم نيست و با توجه به كمبود آموزگار مي‌توان از اين نرم‌افزارها براي آموزش استفاده كرد.
كاربرد خوابگاهی
كاربرد فناوري‌هاي نوين رايانه‌اي در آموزش ابتدایی خلاصه نمی‌شود و می‌توان آموزش‌های دانشگاهی را نیز با توسل به این فناوری‌ها ارزان کرد. تامین خوابگاه و امکانات رفاهی آن پرهزینه است و چنانچه این امکانات مناسب نباشد بر محیط آموزشی اثر منفی می‌گذارد.
آموزش از راه دور و از طریق رایانه به صورت فزاینده‌ای اقتصادی شده است و بهره‌وری آن برای ارایه‌ آموزش ارزان رو به افزایش است. کارایی نرم‌افزارهای آموزش از دور نیز رو به افزایش است.
آموزش گسسته
دلیلی ندارد که بچه‌ها را صبح زود از خواب بیدار کنیم، در اتاقی بنشانیم تا یک ساعت ونیم به حرف‌های معلم گوش بدهند. در واقع خود معلمان و استادان هم از چنین وضعیتی راضی نیستند و در چنین محیط‌هایی نمی‌توان دانش را به طور کارآمد آموزش داد و فراگرفت.
آموزشگاه‌خان که خدماتی اینترنتی است و دوره‌های برخط در موضوعاتی چون ریاضیات، علوم، تاریخ و حتی برنامه‌نویسی رایانه‌ای ارایه می‌دهد به خوبی نشان می‌دهد که تدریس سنتی چه گرفتاری‌های دست‌وپاگیری داشته است. تدریس‌ها در آموزشگاه‌خان در قالب فیلم‌های پنج دقیقه‌ای ارایه می‌شود و هر کدام به روش ساده‌ای مفهومی را بیان می‌کنند. مدرس به چشم نمی‌آید و صدا مهم است. پس‌زمینه هم مملو از تصاویر مرتبط است.
این شیوه نسبت به تدریس سنتی دارای مزیت‌های قطعی است. دانش‌آموز خسته که بشود می‌تواند فیلم را نگه دارد برود قدمی بزند یا چایی بنوشد و برگردد. اگر هم مطلب را نگرفت می‌تواند فیلم را از نو پخش کند یا اگر متوجه‌ نکته‌ای نشد فیلم را نگه دارد و مطالب مربوطه را از طریق گوگل بررسی کند. در واقع دانش‌آموز می‌تواند بر اساس سرعت و بضاعت یادگیری خودش روند تدریس را تنظیم کند.
فیلم‌ها آن قدر کوتاه هستند که آدم خسته نمی‌شود و در هر زمانی می‌توان تماشای‌شان کرد. دانش‌آموزی که برایش سوالی پیش آمد می‌تواند آن را زیر همان فیلم بنویسد، پاسخ‌ها را نیز همه دانش‌آموزان می‌بینند.
به خدمات آموزشگاه از هر جای این کره خاکی به رایگان می‌توان دسترسی یافت. این خدمات توسط داوطلبان به 24 زبان عرضه می‌شود. هدف این نهاد غیرانتفاعی ارایه آموزش‌هایی در کلاس جهانی در تمام نقاط جهان است.
آموزشگاه‌خان دارای 6 میلیون دانش‌آموز است که هر ماه از خدمات آن استفاده می‌کنند. بنابراین این آموزشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه روی زمین است و روشن است که آینده‌ آموزش و پرورش را باید در چنین نهادهایی سراغ گرفت. اقتصاددانان هم معتقدند که دانشگاه‌های برخط می‌توانند به لحاظ اقتصادی خدمات آموزشی بسیار بهتری از خدمات دانشگاه‌های عادی ارایه دهند.
خدمات نهادهای برخط ارزان و متنوع است و اعتبار مدرکی هم که می‌دهند به سرعت در حال افزایش است.
تصحیح رباتی
در کنار تدریس برخط بحث تکلیف برخط هم خواه‌ناخواه مطرح می‌شود. دادن و تصحیح تکالیف هم وقت‌گیر است هم پرهزینه. اعلام سریع نمره‌ها در پیشبرد یادگیری نقش اساسی دارد و تصحیح توسط انسان هم عملی نیست.
خوشبختانه ربات‌ها به راحتی از پس چنین کارهایی برمی‌آیند. در آموزشگاه‌خان بعد از هر چند درس می‌توان در آزمونی شرکت کرد و فوری نمره‌ خود را دید. حتی می‌توان در مورد سوال‌ها راهنمایی هم گرفت.
کاربران به مساله‌های پرشماري دسترسی دارند که رایانه طراحی کرده است. این گونه دادن و تصحیح تکلیف هنوز فراگیر نشده است و برای مساله‌های ریاضی و آزمون‌های چندگزینه‌ای بسیار کارساز است. اما در مورد موضوعاتی چون آموزش زبان و برنامه‌نویسی که ساختار پیچیده از بخش‌های حیاتی دوره است چندان کارساز نیست.
همیشه موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اکثر مردم نیاز پیدا می‌کنند تا با شخصی به صورت رودررو صحبت کنند تا موضوعی را بفهمند یا نکته‌ای را در مورد تکلیف بپرسند. در چنین مواردی به جای استخدام تمام‌وقت فردی که به صد یا دویست نفر پاسخ دهد بهتر است مرکز تماسی متشکل از چندین مربی درست کنیم که با استفاده از اسکایپ این کار را انجام دهند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200