http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
تجارب كشورهای دنیا در پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری
تجارب كشورهای دنیا در پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری

با توجه به مزاياي بيشماري كه اجرا و پياده‌سازي سيستم پنجره واحد تجاري براي كشورهاي مختلف با سطوح متفاوت پيشرفتگي فراهم مي‌كند، استقبال قابل توجهي از اين طرح در سطح كشورهاي دنيا شده است.

نكته جالب توجه در اين ميان، استقبال اين طرح از سوي كشورهاي آسيايي و به ويژه پيشگامي كشورهاي آسياي جنوب شرقي نظير سنگاپور، هنگ‌كنگ، كره‌جنوبي، تايلند و مالزي در مقايسه با كشورهاي پيشرفته غربي است كه با تكيه بر ابزار فناوري اطلاعات توانسته‌اند ضمن صرفه‌جويي‌ و كاهش قابل توجه در هزينه‌هاي تجارت فرامرزي خود، به رشد چشمگيري در حوزه تبادلات فرامرزي با استفاده از اين سيستم دست يابند. براساس برآوردهاي انجام شده به وسيله سازمان تسهيل تجاري و كسب و كار الكترونيكي سازمان‌ ملل (UNCEFACT) از تجارب كشورهاي مختلف، با توجه به هدف‌گذاري‌ و گستره سيستم پياده‌سازي شده در اين كشورها، مجموع هزينه‌هاي پنجره واحد تجاري رقمي بين يك میلیون ( نظير گوآتمالا) تا 4 ميليون دلار آمريكا ( نظير فنلاند، سنگال، مالزي) را شامل مي‌شود(1 ). البته در برخي كشورها نظير ايالات متحده، سنگاپور و هنگ‌كنگ، هزينه‌هاي ياد شده رقم بالاتري را دربرمي‌گيرند كه اين تفاوت، به خاطر حجم بالاي تراكنش‌هاي روزانه تجاري، نوع فناوري بكارگرفته شده و گستره سيستم پياده‌سازي شده در اين كشورهاست كه حوزه‌هاي بيشتري را علاوه بر گستره تجاري تحت پوشش قرار داده‌اند. جدول زیر، تجارب كشورهاي مختلف را از جنبه ميزان هزينه‌هاي پياده‌سازي، نوع فناوري بكار گرفته شده و ميزان تراكنش‌هاي روزانه سيستم خلاصه کرده است.
همچنین تجارب ساير کشورها نشان مي‌دهد که در بيشتر موارد، دولت‌ها حداقل در مراحل اوليه توسعه سيستم مشارکت داشته‌اند. اين نحوه مشارکت طيف گسترده‌اي را شامل می‌شود که يک‌ سر آن مالکيت و مديريت کامل سيستم توسط دولت است و در سوي ديگر، دولت تنها پروژه را تامين مالي مي‌کند.
از جمله كشورهاي غربي شاخصي كه با الگو قراردادن كشورهاي پیشگام در منطقه آسیای جنوب شرقی به خصوص سنگاپور، هنگ‌کنگ و کره جنوبی، اقدام به پياده‌سازي سيستم پنجره واحد تجاری در حوزه تجارت خارجي خود همت گمارده‌اند، مي‌توان به كشورهايي نظير سوئد، آلمان، ايالات متحده و انگلستان اشاره کرد. در ادامه خصوصیات‌ پنجره واحد كشور سوئد، به عنوان یکی از نمونه‌های موفق پیاده‌سازی این سیستم در حوزه تجارت خارجی تشریح مي‌شود.
سيستم پنجره واحد سوئد
سیستم پنجره واحد کشور سوئد که به عنوان «اداره گمرك مجازي» (Virtual Custom Office (VCO)) شناخته مي‌شود، امكان ارایه و تسلیم اظهارنامه گمركي و اسناد قانونی واردات و صادرات و‌ فرم‌هاي تقاضا براي دريافت مجوز ورود یا خروج كالا را با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي فراهم مي‌كند. اين سامانه قادر است در سيستم‌هاي اطلاعاتی داخلي بازرگانان ادغام شده و تغييرات و به‌روزرساني نرخ مبادلات، كدهاي تعرفه‌اي و نرخ‌هاي مربوط به حقوق و عوارض گمرکی را به طور خودكار انجام دهد. اين سيستم همچنين همه مقررات مربوط به فعالیت‌های تجاري و بازرگانی را پوشش داده و قادر است آخرين تغييرات سيستم را به طور خودكار و از طريق اينترنت يا سرويس پيام كوتاه به تجار ارایه کند. VCO، همچنين ارایه‌كننده دوره‌هاي آموزشي بوده و امكان سفارشي‌سازي سيستم و ايجاد ادارات گمرك مجازي شخصي را براي بازرگانان فراهم مي‌كند به گونه‌اي كه همه اطلاعات و فرايندهايي كه تجار براي رفع نيازها و خواسته‌هاي خود به آنها نياز دارند در آن گنجانده شده است.
اظهارنامه‌هاي صادراتي و وارداتي در قالب اين سيستم هم با استفاده از اينترنت و هم از طريق استاندارد ادیفاکت قابل پردازش هستند و همه خدمات ذكر شده از طریق پورتال VCO واحد تجمیع شده‌اند. لازم به ذكر است كه در حال حاضر بيشتر از 150 خدمت الكترونيكي از طريق اين سيستم به بازرگانان ارایه مي‌شود و اطلاعات و رويه‌هاي ارایه‌شده در آن به 10 زبان مختلف موجود هستند. این سیستم توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان‌های گمرك، انجمن كشاورزي، انجمن ملي بازرگاني، شورای ملي بازرسان كالاهاي استراتژيك، پليس، اداره ماليات و اداره آمار سوئد اداره می‌شود. در قالب VCO، هر كاربري كه کالاهای خود را به صورت الكترونيكي به گمرک اظهار می‌کند، ظرف مدت 90 ثانيه پاسخ سیستم مبنی بر قبول یا رد اظهارنامه را دريافت مي‌كند و در صورتي‌كه فرايند طولاني‌تر شود، كاربر قادر خواهد بود فرايند بررسی اظهارنامه و آخرين تغييرات آن را از طريق پيام كوتاه و يا پست الكترونيكي دريافت كند. بازخورد دريافت شده از تجار درباره اين سيستم نشان مي‌دهد كه 80 درصد آنها، اداره گمرك مجازي را از جهت صرفه‌جويي در زمان موثر دانسته‌اند، 54 درصد مستقيما با استفاده از اين سيستم در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي كرده‌اند، 72 درصد انعطاف‌پذيري زيادي را با اين سيستم تجربه كرده و 65 درصد بهبود كيفيت و سرعت ارایه خدمات را از مزاياي اين سيستم دانسته‌اند. سيستم پنجره واحد کشور سوئد به طور مستمر و در نتیجه اعمال سياست‌هاي شفاف و تعاملي از سوی دولت سوئد در برخورد با تجار و شهروندان، در حال توسعه است. گمرك سوئد همسو با ساير بخش‌هاي مشاركت‌كننده دولتي، اين سيستم را بر مبناي نيازها و درخواست‌هاي بازرگانان داخلي و خارجي توسعه داده است. نکته جالب این که، تامين مالي اين سيستم كاملا از طريق صندوق‌هاي دولتي صورت گرفته و ارایه خدمات آن به بازرگانان به صورت رايگان است.
تجارب كشورهای دنیا در پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری
تجارب كشورهای دنیا در پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری
منابع
The United Nations Centre for Trade Facilitation and Electronic Business. (2006). Case Studies on Implementing a Single Window to enhance the efficient exchange of information between trade and government, [Online] available at: http://www.unece.org/cefact/single_window/draft_april06.pdf
http://www.tullverket.se

*کارشناس طرح پنجره واحد الکترونیکی تجارت فرامرزی (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200