http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
چگونه متن‌های قدرتمند بنویسیم؟
چگونه متن‌های قدرتمند بنویسیم؟

وقتی وارد یک سایت می‌شوید اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند چیست؟ وقتی که می‌خواهید یک کالا یا خدمات را خریداری کنید به چه چیزی توجه می‌کنید؟ مطمئنا موارد مختلفی را در نظر می‌گیرید.

اما آیا قبل از اینکه توضیحاتی را در مورد محصول یا خدمت مورد نظر مطالعه نکنید، برای خرید اقدام می‌کنید؟
محتوای منتشر شده در یک سایت مخصوصا فروشگاه‌های اینترنتی، نقش بسیار مهمی در میزان جذب مخاطب و به دنبال آن در فروش دارد. محتوا شامل هر چیزی است که شما در سایت‌تان به مخاطب ارایه می‌دهید؛ متن، تصاویر، ویدیو‌ها و غیره.
در این میان، متن‌ها همچنان قدرت زیادی در معرفی کالا و خدمات به مشتریان و جذب آنها دارند. در این شماره در مورد نوشتن یک متن خوب، مفید و جذاب در محیط مجازی نکاتی را بازگو می‌کنیم.
متن‌های تاثیرگذار و فروش جادویی
همیشه وقتی می‌خواهید اقدام به فروش یک کالا و خدمات کنید، ابتدا خود را در جایگاه مشتری قرار دهید. اگر شما به این کالا یا خدمات نیاز داشتید، از خودتان خرید می‌کردید؟
دلایل خود را روی کاغذ بنویسید. اگر پاسخ‌تان مثبت است پس از نوشتن، این دلایل، بهترین چیزهایی هستند که می‌توانید به وسیله‌ آنها مشتریان را به خرید کالا یا خدمات خود ترغیب کنید؛ اما اگر پاسخ‌تان منفی بود، این دلایل نقطه ضعف‌های کالا یا خدمات‌تان است. پس هر چه زود‌تر آنها را برطرف کنید تا بتوانید چیزهایی برای تشویق مشتریان به خرید فراهم کنید.خودتان را جلوی ویترین یک مغازه در حال مشاهده اجناس فرض کنید. شما با مشاهده یک کالا از نزدیک می‌توانید خصوصیات آن را تقریبا بفهمید؛ سپس با لمس کردن و بررسی‌های دقیق‌تر دست به انتخاب می‌زنید.خوب حالا ابرهای بالای سرتان را پاک و به این موضوع فکر کنید که هنوز علم آن قدر پیشرفت نکرده است که بتوان از طریق اینترنت چیزی را لمس کرد و یا نمونه آن را به صورت واقعی دید! پس باید چه کرد؟ سوال خوبی است؟ باید حس لمس کردن و مشاهده از نزدیک را از طریق متون تبلیغاتی، تصاویر و گرافیکی که برای معرفی محصول بکار می‌برید به مخاطب القا کنید. همین مورد در معرفی خدمات نیز صدق می‌کند. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که با آنها بتوانید متن‌های تبلیغاتی جادویی بنویسید.
صادقانه و کامل بنویسید
مردم به صورت ناخواسته در مقابل صداقت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، هیچ وقت سعی نکنید با دروغ چیزی را به دیگران بفروشید. این کار شاید درکوتاه‌مدت باعث کسب سود برای‌تان شود اما در درازمدت تاثیری جز بی‌اعتمادی مشتریان و نابودی کسب‌وکارتان (که بد‌ترین اتفاق ممکن است)، نخواهد داشت. سعی کنید اطلاعات دقیق و صحیح را در اختیار مشتری قرار دهید. طوری بنویسید که مشتری شما را به عنوان فروشنده نبیند؛ بلکه شما را دوستی راهنما برای درست انتخاب کردن بداند.
اگر تا به حال گذرتان به یکی از سایت‌‌های معتبر فروش اینترنتی در ایران افتاده باشد حتما متوجه شده‌اید که این سایت به جای اینکه بخواهد مخاطب را با جملات فریبنده به خرید تشویق کند، همیشه سعی می‌کند اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار او قرار دهد. همین موضوع نیز دقیقا باعث پیشرفت و درآمد بالای سایت شده است.در واقع علت موفقیت این فروشگاه بزرگ اینترنتی این است که از ابتدا به مشتریان اعلام کرده و می‌کند که کار این سایت نقد و بررسی کالای دیجیتال است و فروش در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. مخاطب با ورود به این سایت بلافاصله با گزینه‌ها و تشویق‌های گوناگون خرید مواجه نمی‌شود، بلکه چیزی که بیشتر نظر او را جلب می‌کند بررسی‌های ارایه شده کامل و صادقانه محصولات است، حتی محصولاتی که برای عرضه فعلا موجود نیستند. این موضوع به صورت ناخودآگاه در مخاطبان ایجاد اعتماد کرده و به خرید در مرحله دوم منجر می‌شود.
مشتریان ابتدا به دنبال اطلاعات هستند و همین کسب اطلاعات است که به خرید منجر می‌شود. پس سعی کنید شما اطلاعات کامل‌تری را در اختیار آنها قرار ‌دهید، نه رقیبان‌تان. بخش بزرگی از برنامه فروش شما باید یافتن راه‌های جدید برای ارایه بهترین اطلاعات و خدمات در مقایسه با رقیبان‌تان (و حتی خودتان) به مشتریان باشد.
بیشتر بنویسید
سعی کنید تا حد ممکن اطلاعات کامل‌تری به مشتری ارایه دهید. متون بلند‌تر در مقایسه با متون کوتاه‌تر فروش بیشتری را در بردارند. این نکته قبلا در مورد چند محصول آزمایش شده است، به این صورت که یک محصول با دو متن تبلیغاتی متفاوت، یکی بلند و دیگری کوتاه، در دو سایت قرار داده شده و به صورت یکسان روی هر کدام از این سایت‌ها ترافیک ایجاد شده است.نتیجه این بود که متن تبلیغاتی بلند‌تر و کامل‌تر فروش بیشتری داشت، حتی با وجود اینکه قیمت بالاتری نیز نسبت به محصول مشابه با متن کوتاه‌تر دارا بود. اطلاعات بیشتر و کامل‌تر چیزی است که می‌تواند ضمن اینکه اعتماد مشتری را جلب کند او را به خرید ترغیب و تشویق کند.
رعایت نکات نگارشی
خریداران بسیار حساس هستند، آنها حتی به نکات ریز نگارشی توجه می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که ضعف نگارشی در متن حتی ممکن است باعث سردرگمی کسانی شود که در حال خواندن متن هستند و به طور طبیعی این امر در فروش یک محصول تاثیر منفی خواهد داشت.
رعایت دستورات زبان، استفاده مناسب از علامت‌های دستوری و... از جمله نکاتی هستند که حتما باید به آنها توجه کرد. در نظر داشته باشید که شما باید با نوشته خود با مشتری حرف بزنید. پس به مکث‌ها و هیجان‌های متنی که می‌نویسید همانند حرف‌زدن‌تان اهمیت دهید. شما یک فروشنده هستید!
مانند یک خبرنگار بنویسید
خبرنگاران خوب (مخصوصا روزنامه‌نگاران خوب) اغلب می‌توانند نویسنده‌های تبلیغاتی خوبی باشند، در واقع خبرنگار‌ها هم اخبار خود را به بهترین شکل به مخاطبان خود عرضه می‌کنند، آنها با زمان و آگاهی مخاطبان معامله می‌کنند.در مقوله خبرنگاری بحثی به نام ارزش‌های خبری وجود دارد، این ارزش‌ها شامل 6 مورد اصلی و دو تا چهار مورد هم عناوین فرعی آن هستند. اما تقریبا همه متون درباره 6 مورد اصلی متفق‌القول‌اند.
‌ این 6 مورد عبارتند از:
دربرگیری: هر چه یک نوشته (خبر) تعداد افراد بیشتری را در برگیرد ارزش خبری بیشتری دارد. مثل نوشته‌ای درباره یک کشور در مقایسه با نوشته‌ای درباره یک شهر یا روستا.
تازگی: هر چه یک مطلب از نظر زمانی تازه‌تر باشد، برای مخاطبان از ارزش بالاتری نسبت به مطالب قدیمی‌تر برخوردار است. محصولات و خدمات جدید هم همینطور هستند.
فراوانی: وجود عددهای بزرگ در یک مطلب باعث جذاب‌تر شدن آن برای مخاطبان می‌شود.
شهرت: مردم دوست دارند در مورد افراد مشهور بدانند. آنها همچنین دوست دارند از محصولات و خدمات مورد استفاده افراد مشهور باخبر باشند، به خاطر همین است که آنها از برند‌ها استقبال می‌کنند. برند‌ها هم دارای شهرت هستند و شامل این ارزش می‌شوند.
استثنا و شگفتی: مخاطبان مطالب و متن‌های جالب را دوست دارند؛ همین طور نکات جالب در مورد یک محصول را.
برخورد: اختلاف و درگیری هم مورد دیگری است که مخاطبان نسبت به آن حساس هستند و به آن توجه می‌کنند. اما این مورد درباره نوشتن متن تبیلغاتی نسبت به موارد دیگر از کارایی کمتری برخوردار است. مگر در موردی که بخواهید محصول یا خدمات خود را با رقبای‌تان مقایسه کنید که ممکن است بازی خطرناکی باشد.
موارد فوق در حرفه خبرنگاری با عنوان ارزش‌های خبری اصلی شناخته می‌شوند و در نگارش یک خبر، به شدت مورد توجه یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار هستند.
شما هم به این نکات توجه کنید، تا بتوانید تاثیرگذار‌تر بنویسید. اگر بخواهیم یکی از ارزش‌های خبری فرعی را نیز نام ببریم پیشرفت را انتخاب می‌کنیم. پیشرفت نیز یکی از مواردی است که مردم دوست دارند درباره آن بدانند؛ مانند پیشرفت کشور در زمینه صنایع فضایی .
ساده بنویسید
همیشه از بکار بردن لغات نامفهوم و سنگین در متن‌های تبلیغاتی خود بپرهیزید. هر چیزی که برای مخاطب قابل درک نباشد و ذهن او را از پرداختن به مفهوم اصلی متن دور کند، او را از خواندن ادامه متن، منصرف می‌کند.
کلمات را با دقت انتخاب کنید. شاید این کار در ابتدا کمی سخت باشد، اما با گذشت زمان و تمرین و نوشتن متن‌های گوناگون تبدیل به یک عادت خواهد شد. ذهن مخاطب را درگیر هضم کلمات سنگین نکنید.
ابتدا و انتهای قوی‌تری بسازید
ابتدای هر متن تبلیغاتی فرصتی است که شما مخاطب را به ادامه خواندن و در ‌‌نهایت خرید محصول یا خدمات تشویق کنید.
مسلما شما نمی‌خواهید این فرصت را از دست بدهید! سعی کنید در ۶۰ کلمه اول متن حس کنجکاوی و هیجان را طوری در مخاطب تحریک کنید که او با رغبت بیشتری به خواندن ادامه متن بپردازد. می‌توانید متن را با چند سوال شروع کنید. در ادامه متن، اطلاعات بیشتر را آن طور که گفته شد، در اختیارش قرار دهید.
پایان یک متن تبلیغاتی نقطه فرود است. پس باید دقت کنید که مخاطب را روی باند فرود صحیح بنشانید. سعی کنید آخرین جمله‌ها را تاثیرگذار‌تر بنویسید، طوری که مخاطب احساس کند، اگر از شما خرید نکند یک فرصت را از دست داده است. مطرح کردن یک سوال در پایان یک متن تبلیغاتی می‌تواند به عنوان یک تکنیک برای کنجکاو نگه داشتن ذهن مخاطب کمک کند. ما انسان‌ها اغلب از روی کنجکاوی و تجربه دست به یک خرید می‌زنیم.
دوستانه نوشتن را فراموش نکنید
همانطور که در توضیحات صادقانه نوشتن گفتیم باید سعی کنید که خریدار (مخاطب) شما را به عنوان یک دوست راهنما ببیند نه یک فروشنده! این امر را با دوستانه نوشتن به خریدار نشان دهید. هیچ وقت سعی نکنید که خودتان را بالا‌تر از مشتریان‌تان نشان دهید. شما بیشتر به آنها نیاز دارید و آنها نیز این موضوع را می‌دانند. خریداران ترجیح می‌دهند از دوستان‌شان خرید کنند.
روی نقاط قوت تمرکز کنید
برتری‌های محصول یا خدمات‌تان نسبت به رقبا چیست؟ سعی کنید آنها را به بهترین شکل به خریداران نشان دهید. توضیحات کاملی را درباره نقاط قوت در اختیار مشتری قرار دهید، البته قرار شد که با مشتری صادق باشیم. پس اگر محصول یا خدمات‌تان دارای نقاط ضعفی نیز هست آن را در جایی در متن ذکر کنید؛ اما بیشتر روی نقاط قوت مانور دهید.
پاراگراف‌های کوتاه به کار ببرید
همانطور که گفته شد، متن‌های طولانی‌تر فروش بیشتری دارند. حال نکته دیگری را مطرح و سعی کنید متن بلندتان را از جمله‌ها و پاراگراف‌های کوتاه تشکیل دهید. به مشتری اجازه نفس کشیدن و فکر کردن بدهید. به عبارتی دیگر، خلوت‌تر بنویسید. متن‌های شلوغ و حوصله سربر کمکی به بالا بردن میزان فروش شما نمی‌کنند.
نظرات و دیدگاه‌های مشتریان سابق را بازگو کنید
تجربیات اشخاصی که قبلا از محصول یا خدمات‌تان استفاده کرده‌اند را نقل کنید. این نظرات و تجربیات شامل موارد مثبت و منفی است که می‌تواند به مشتریان‌تان برای انتخاب بهتر کمک کند. همیشه سعی کنید به فکر کمک به مشتریان‌تان باشید. مطمئن باشید این لذت‌بخش‌ترین و سریع‌ترین راهی است که شما را به پول می‌رساند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200