http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
IT در آموزش و پرورش و اختراع چرخ از نو
IT در آموزش و پرورش و اختراع چرخ از نو

منطق ورود ارتباطات و فناوری اطلاعات به آموزش و پرورش و هوشمند شدن مدارس این است که آموزش‌ها به سمتی هدایت شود تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده کند...

منطق ورود ارتباطات و فناوری اطلاعات به آموزش و پرورش و هوشمند شدن مدارس این است که آموزش‌ها به سمتی هدایت شود تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده کند؛ اما در عمل با کودکانی مواجه هستیم که منطق دریافت اطلاعات از وسایل نوین ارتباطی را حتی پیش از دبستان درک کرده‌اند و سیستم آموزشی که هنوز هوشمند شدن را تجربه نکرده است.
طرح مدارس هوشمند برای نخستین بار 30 سال پیش یعنی 1984 توسط دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه هاروارد، به عنوان تجربه‌ای نوین در برنامه‌های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارایه شد و حالا بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در امر فناوری اطلاعات، از این مدارس برای تربیت نیروی انسانی در برنامه‌های توسعه خود استفاده می‌کنند. در ایران هم بحث هوشمندسازی مدارس، قدمتی بیش از 20 سال دارد اما به طور جدی در نیمه دوم سال 80 رویکرد توسعه فناوری و اطلاعات آموزشی مطرح شد و در نهایت با مصوبات شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 83- 84 به صورت پایلوت در 4 دبیرستان در 4 منطقه تهران کلید خورد.
گام دیگر، نقشه راه مدارس هوشمند و راهنمای عملی و اجرایی آن بود که در سال 89 در آموزش و پرورش شهر تهران تدوین شد و بعد از آن در سال 90 بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شیوه‌‌نامه هوشمندسازی مدارس تدوین و در اختیار مدارس قرار گرفت؛ بر این اساس هوشمندسازی در 5 مرحله نیمه‌الکترونیکی، الکترونیکی، نیمه‌هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته برنامه‌ریزی شده و وزارتخانه موظف است تمامی مراکز مجتمع‌های آموزشی و مدارس مستقل کشور را تا پایان برنامه پنجم توسعه به یکی از مراحل فرایند هوشمندسازی وارد کند.
توسعه کیفی در هزارتوی وزارتخانه بزرگ گم می‌شود
هرچند تحولات تکنولوژیکی با شتاب زیادی رخ می‌دهد اما وزارت آموزش و پرورش آن قدر عریض و طویل است که بخشنامه و شیوه‌‌نامه و الزام و آمار و وعده موجب نمی‌شود تا توسعه تکنولوژیکی آموزش در اولویت قرار گیرد.
خسرو نظری، رییس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه اعتبار این طرح به صورت متمرکز و در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، به ارقامی اشاره می‌کند که گویای میزان سرمایه‌گذاری واقعی در این بخش است.
وی می‌گوید: در سال 91 در زمان اوج فعالیت برای این طرح 40 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که از این میزان تنها 4 میلیارد تومان به آن اختصاص یافت . در سال 92 نیز از اعتبار 49 میلیارد تومانی حدود 15 میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافت. به گفته وی از صددرصد اعتباری که در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد 92 درصد صرف حقوق کارمندانش می‌شود و فقط 8 درصد از بودجه به کیفی‌سازی اختصاص می‌یابد. او تاکید دارد که برای جبران این ضعف باید اولیا را درگیر تامین اعتبار لازم برای طرح‌هایی چون طرح تبلت و یا هوشمندسازی کنیم.
حرکت ناموزون نظام آموزشی در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات
اما در 3 سالی که طرح هوشمندسازی مدارس بر اساس سند تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفته است اظهار نظرها و آمارهایی که مسوولان از این طرح ارایه داده‌اند، حکایت از حرکت ناموزون نظام آموزشی در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات دارد. وزیر وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال 90 گفته بود: بحث اصلی این است که نهضت هوشمندشدن مدارس را آغاز کرد‌ه‌ایم. برخی چیزها فقط شروعش با ماست و پس از شروع، رقابت‌های سنگینی به‌وجود می‌آید که گاهی فراتر از حد انتظار است.
نهضتی که قرار بود هوشمندسازی مدارس را عرصه‌ای برای رقابت بخش خصوصی کند 2 سال بعد و با روی کار آمدن دولت جدید به گونه‌ای دیگر ارزیابی شد. در دی ماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هوشمندسازی مدارس نیازمند یک بازتعریف و بازمهندسی است، گفت: به بهانه هوشمندسازی در سال‌های اخیر، سودهای کلانی به شرکت‌ها رسیده است.
مدارس؛ انبار تجهیزات سخت‌افزاری
علی‌اصغر فانی با اشاره به تبدیل برخی مدارس به انبار تجهیزات سخت‌افزاری گفت: معلوم نیست از این همه تجهیزات چه کسانی، چه استفاده‌هایی برده‌اند و چه شرکت‌هایی از این رهگذر سودهای کلانی نصیب‌شان شده است.
گرچه آمارهایی که از اجرای این طرح ارایه شد هیچ‌گاه شبیه به هم نبود اما در مجموع آمارها، هوشمندسازی حدود 30 هزار مدرسه و شاید کمی بیشتر را نشان می‌داد که رقم قابل قبولی به نظر نمی‌رسد و کارشناسان، این مساله که بعد از 20 سال نتوانسته‌ایم مدارس را هوشمندسازی کنیم را یک خسارت بزرگ می‌دانند. رییس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه 23 سال است درگیر هوشمندسازی مدارس هستیم، می‌گوید: اما اکنون تنها 36 هزار مدرسه و 72 هزار کلاس درسی هوشمند هستند.
وی می‌گوید: مدرسه گورستانی از تجهیزات شده است و ما از امکانات موجود، استفاده حداقلی هم نداشته‌ایم و باید هنگامی که تجهیزات تامین می‌شود به آموزش نیروی انسانی هم توجه شود.
هوشمندسازی آماری مدارس پایتخت
اما محمود حسینی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به تازگی آماری ارایه کرده که نمایی کلی از پیشرفت این طرح را حداقل در پایتخت نشان می‌دهد. به گفته وی در سال 91 ، 2500 مدرسه در فرآیند هوشمندسازی قرار گرفته‌اند که از این تعداد 220 مدرسه توانستند براساس کتابچه و نقشه راه مدارس هوشمند گواهینامه‌ مهارت دریافت کنند.
بر این اساس طی سال‌های 93 تا 91 ، 40 درصد افزایش دسترسی دانش‌آموزان به رایانه‌های آموزشی، 130 درصد افزایش کلاس‌های الکترونیکی و 165 درصد افزایش بکارگیری محتوای یاددهی و یادگیری را در مدارس شهر تهران شاهد بوده‌ایم .
وی با اعلام اینکه 2308 مدارس تهران در طرح هوشمندسازی قرار گرفتند، می‌گوید:‌60 درصد مدارس غیردولتی و 57 درصد مدارس دولتی در این طرح قرار گرفته‌اند و مدیریت یکپارچه‌ مدارس، توسعه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز مدارس در حوزه هوشمندسازی ، توانمندسازی نیروهای انسانی و ارزیابی و رتبه‌بندی مدارس هوشمند از جمله برنامه‌های عملیاتی هوشمندسازی در سال 94-93 است .
IT به زنگ گفت‌وگو وارد می‌شود
تاسیس شبکه اجتماعی گفت‌وگوی دانش‌آموزی و ارایه ایمیل دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر برنامه‌هایی است که آموزش و پرورش برای همگام کردن نظام آموزشی با فناوری اطلاعات در دستور کار دارد و این روزها صحبت از آن زیاد شنیده می‌شود.
حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید:‌ امسال با مشارکت وزارت ارتباطات ایمیل دانش‌آموزی به صورت انبوه ایجاد می‌شود.
او تاکید دارد که بهره‌برداری از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات آموزشی (فاوا) در آموزش و پرورش یک ضرورت است و باید با برنامه جامع و فراگیر به آن پرداخت و سپردن آن به دست قضا و قدر و یا به تعویق انداختن آن به مصلحت نظام تربیتی نیست.
در همین حال حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه اجتماعی در فضای مجازی برای توسعه گفت‌وگو خبر می‌دهد.
شبکه‌ای که به گفته محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش باید شبکه دانش باشد و به رشد و بالندگی دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی کمک کند.
روند هوشمندسازی مدارس و تجهیز نظام آموزشی به فناوری‌های اطلاعاتی حرکت افتان و خیزانی داشته است و در موسم همایش‌ها و ارایه آمار، بیش از پیش فعال به نظر می‌رسد؛ گرچه عملکرد 2 دولتی که تا به حال درگیر این موضوع بوده‌اند جای سوال دارد و به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش تنها انباری از تجهیزات در مدارس ایجاد شده؛ اما حرکت کند دولت فعلی نیز در مجلس با انتقاد نمایندگان مواجه بوده است.
خسرو نظری، رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، چندی پیش درباره انتقاد نمایندگان مجلس مبنی بر توقف هوشمندسازی مدارس گفت: روند هوشمندسازی در دولت یازدهم متوقف نشده است، بلکه به واسطه محدودیت‌های موجود و کمبود اعتبار روند آن کند شده است.
وی‌ می‌گوید: ما معتقدیم که هوشمندسازی باید در قالب یک بسته آموزشی شامل آموزش معلمان، تهیه محتوا، تجهیزات سخت‌افزاری و اتصال به شبکه اینترانت باشد و اجرای ناقص این طرح نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب و مورد نظر در اهداف تعریف شده هوشمندسازی مدارس برساند.
اختراع دوباره چرخ!
مثالی هست که می‌گویند خوب است که چرخ، اختراع شده و نیازی به اختراع دوباره آن نیست، اما گویا این مثال در مسیری که آموزش و پرورش برای همساز کردن نظام آموزشی با فناوری اطلاعات در پیش گرفته چندان صدق نمی‌کند و هر بار کار از صفر شروع می‌شود و باید بارها و بارها چرخ را اختراع کرد!
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حالا می‌گوید: اتفاقی که طی یکی دو سال اخیر افتاد، انحراف از مسیر هوشمندسازی بود .
آن چنان که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: «تیمی‌ در وزارتخانه در حال مطالعه است که اصلا مدرسه هوشمند یعنی چه؟ »


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200