http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
نکته‌های باریک‌تر از مو برای حفظ سلامت کاربران کامپیوتر
نکته‌های باریک‌تر از مو برای حفظ سلامت کاربران کامپیوتر

بیشتر کاربران کامپیوتر ساعات طولانی را صرف کار با این کالا می‌کنند؛ غافل از اینکه نشستن‌های طولانی پشت میز کامپیوتر و چشم دوختن به صفحه‌نمایش‌ها سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

می‌توان گفت وجود شرایط نامناسب در محیط کار یا حتی خانه، عدم توجه به موارد ایمنی هنگام کار با رایانه و استفاده بیش از حد از این ابزار ممکن است در بلندمدت سبب بروز بیماری‌ها و ناهنجاری‌هایی شود که گاه غیر قابل درمان هستند. به گزارش عصر ارتباط، راهکارهایی وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از کار مداوم با رایانه را کاهش می‌دهند. پس اگر کاربری طولانی‌مدت در رابطه با رایانه شما را نگران کرده است، این مطلب را بخوانید.
از میز و صندلی مناسب استفاده کنید
بهتر است از میز و صندلی با ارتفاع مناسب استفاده کرده و یا حتی‌المقدور از پایه‌های قابل تنظیم نوت‌بوک که علاوه بر تنظیم ارتفاع، عملیات خنک‌سازی نوت‌بوک را نیز انجام می‌دهند، استفاده کنید. کاربران پی‌سی هم می‌توانند از مانیتورهایی با پایه‌های قابل تنظیم استفاده کنند. یا اینکه صندلی با پایه قابل تنظیم خریداری کنند که هنگام کار با رایانه مشکلی نداشته باشند.
استفاده از صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم را نیز نباید فراموش کرد. ارتفاع صندلی‌تان باید به گونه‌ای باشد که کف پای‌تان روی زمین قرار گرفته و زانوهای‌تان زاویه‪ ۹۰ درجه داشته و ران‌های‌تان موازی زمین باشد. صندلی باید در قسمت گودی کمر، محدب و در قسمت پشت دارای کمی قوس مقعر و بهتر است دسته‌دار باشد. فراموش نکنید هنگام کار با رایانه به پشتی صندلی تکیه کنید تا از کمر و ستون فقرات شما حمایت کند. فقط هنگامی که با موس کار نمی‌کنید و تایپ انجام نمی‌دهید، ساعد شما باید بر روی دسته صندلی قرار گیرد.
ورزش را فراموش نکنید
در طول روز برنامه پیاده‌روی، دو یا ورزش‌های دیگر داشته باشید. در اوقات فراغت خود در طول روز، ورزش‌های مخصوص کمر، پشت و گردن را انجام دهید تا این عضلات استحکام خود را حفظ کنند. همچنین بهتر است بیشتر از 50دقیقه به طور ممتد پشت میز ننشینید. بلکه بعد از 50دقیقه نشستن، چند دقیقه بلند شوید، کمی راه بروید، کمر خود را به طرفین خم و راست کنید و دست‌های‌تان را از ناحیه کتف بچرخانید. ‪
موس و کیبورد مناسب خریداری کنید
شاید باورتان نشود اما بسیاری از بیماری‌های ناحیه مچ و انگشتان کاربران رایانه‌های شخصی ناشی از استفاده از موس و کیبوردهای غیر استاندارد است. پس سعی کنید موس و کیبورد استاندارد خریداری کرده و از خرید موس‌های بسیار تخت و کتابی با ظاهری فانتزی و غیر استاندارد پرهیز کنید. در مورد کیبورد هم باید صفحه کلید رایانه هم‌سطح آرنج کاربر یا هم‌ارتفاع با دسته صندلی باشد. به طوری‌که تقریبا صفحه کلید هم‌سطح ران‌های کاربر پشت میز کامپیوتر
باشد.
‪ مانیتور مناسب بکار برید
استفاده از مانیتورهای قدیمی با وضوح تصویر پایین و کیفیت تصویر نامناسب را کنار بگذارید. همچنین بهتر است از مانیتورهای با صفحه‌نمایش‌های بزرگ استفاده کنید. هر چه صفحه مانیتور بزرگ‌تر باشد تصویر راحت‌تر دیده می‌شود و تطابق و تقارب چشم‌ها کمتر شده و بنابراین دیرتر خسته می‌شود. به گفته کارشناسان، فاصله مناسب مانیتور تا چشمان کاربر رایانه ‪ ‪ ۶۰ سانتیمتر یا معادل یک دست کشیده است. بخش بالایی مانیتور باید هم سطح چشمان کاربر هماهنگ باشد. برای این کار می توانید صندلی خود را بلندتر کنید و یا مانیتورتان را پایین‌تر بیاورید. همچنین بهتر است مانیتور در مرکز میز و درست در مقابل چشم شما قرار گیرد.
تایپ یک دستی ممنوع
هنگام تایپ کردن از هر دو دست کمک بگیرید و با نیروی متوسط و ملایمی روی صفحه کلید فشار وارد کنید.
هنگام تایپ کردن نباید مچ دست روی جایی قرار گیرد یا خم شود و به سمت بالا یا پایین زاویه‌دار قرار نداشته باشد.
همچنین بهتر است گاهی به مچ‌های‌تان استراحت و به آنها ورزش دهید.
هنگام کار با رایانه نور اتاق را تنظیم کنید.
هنگام استفاده از رایانه نور اتاق را تنظیم کنید، زیرا نور زیاد مانع از دیدن درست صفحه نمایشگر می‌شود و واضح نبودن تصویر باعث خستگی چشم‌ها خواهد شد.
صفحات رایانه به سرعت عوض می‌شوند و برای دیدن جزییات باید مدام هرازگاه به چشم‌های‌تان استراحت بدهید. بهتر است در خواندن و مشاهده صفحه‌ها کمی درنگ کنید. هر ۲۰ دقیقه یکبار چشم‌ها را از روی صفحه نمایشگر بردارید و حدود۲۰ تا ۳۰ ثانیه به جای دیگری نگاه کنید.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200