http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
پردازش موبایلی، نقطه اوج انقلاب اطلاعات
پردازش موبایلی، نقطه اوج انقلاب اطلاعات

به نظر می‌رسد که انقلاب اطلاعات با بوجود آمدن خط میخی حدود 4000 هزار سال قبل از میلاد مسیح آغاز شده است، اما اولین نفوذ گسترده آن زمانی اتفاق افتاد که ماشین چاپ گوتنبرگ در سال 1400 میلادی اختراع شد.

این انقلاب حیطه و بی‌واسطه بودن خود را با پیدایش تلگراف و تلفن در قرن 18 میلادی افزایش داد و با حضور ابزار‌های ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون در اواسط قرن 19 خود را تقویت کرد.
با این حال، انقلاب اطلاعات (Information Revolution) تا زمان پیدایش پردازش تجاری در دهه 1960، موتور محرک خود را پیدا نکرده بود.
هر موج جدیدی از پردازش، اپلیکیشن‌های جدیدی به همراه خود آورد که باعث افزایش تولید می‌شد. مین‌فریم‌ها کتاب‌داری را خودکار کردند و به عملکرد دولت‌ها و شرکت‌ها امکان جدول‌بندی شدن و مطالعه دقیق‌تر دادند. مینی‌کامپیوترها فعالیت کارخانه‌ها را اتوماتیک کردند و کامپیوتر‌های شخصی کارهای دفتری را با ارائه خدماتی مانند ایمیل، نرم‌افزارهای اطلاعاتی (Excel، Access) و پردازشگرهای تایپ، به شکل اتوماتیک درآوردند و با حضور اینترنت تعاملات زیادی بین مشتریان و شرکت‌ها مانند سفارش آنلاین و خدمات مشتری برقرار شد.
همان‌ گونه که بهره‌برداری از الکتریسته نقطه اوج انقلاب صنعتی بود، پردازش موبایلی نیز به نقطه اوج انقلاب اطلاعات تبدیل شد.
استفاده از موبایل بواسطه دائمی بودن (7x24)، در دسترس بودن (شبکه‌های بی‌سیم)، قابل استفاده بودن اپلیکیشن‌ها، و ساده به دست آمدن (قیمت پایین‌تر)، باعث افزایش ارزش تمامی اپلیکیشن‌های قبلی شد.
انرژ ی اطلاعات؛ نیرویی جدید
مانند همه انقلاب‌های قبل، انقلاب اطلاعات در هسته خود انرژی دارد. انقلاب اطلاعات برای بهره‌برداری از انرژی اطلاعات در حال رخ دادن است."انرژی اطلاعات" واژه معمولی نیست، اما بسیاری از مردم بعد از شنیدن آن زود متوجه معنی آن می‌شوند. در واقع مانند سوختی است که ماشین‌ها را به سوی تصمیم‌گیری و انجام اعمال مختلف هدایت می‌کند. در قیاس با گذشته، اگر زغال‌سنگ سوختی بود که توسط موتورهای بخار برای بوجود آوردن انرژی مکانیکی که باعث به حرکت درآمدن کشتی‌های بخار می‌شد، مورد استفاده قرار گرفت، بنابرین اطلاعات، سوختی است که کامپیوترها برای خلق "تصمیم‌های حرکتی" (decision motion) مانند اپلیکیشن‌ها و ریپورت‌ها مصرف می‌کنند و مردم را به سوی انجام اعمال مختلف هدایت می‌کنند.
انرژی اطلاعات مانند دیگر انرژی‌های فیزیکی نیست و باید مراقب مقایسه‌های اشتباه باشیم. بر خلاف انرژی فیزیکی، مفهومی به عنوان حفاظت ار انرژی اطلاعات وجود ندارد، در واقع اطلاعات قابل مصرف است و تمامی ندارد. می‌توان بار‌ها و بارها از اطلاعات برای انواع تولید استفاده کرد، بی نهایت. اطلاعات می‌تواند خلق شود ولی هیچگاه از بین نمی‌رود، مگر اینکه گم یا فراموش شود. در واقع، هر حرکتی (و بی‌حرکتی) اطلاعات جدیدی خلق می‌کند، از این رو پیوسته در حال رشد است.
برخلاف نفت، هر قطره از اطلاعات ارزش انرژی متفاوتی دارد. واژه “خانه‌ای سوزان” انرژی بیشتری نسبت به “دمای 42 درجه‌ای” دارد. یکی از این تکه‌های اطلاعات باعث تحرکی بیشتر در مقایسه با دیگر تکه، می‌شود. حتی همان تکه از اطلاعات نسبت به اینکه چه کسی آن را مصرف کند، می‌تواند به کل ارزش انرژی دیگری داشته باشد. به عنوان مثال، مقایسه ارزش دلار به یورو ارزش انرژی بسیار بالاتری برای یک صراف دارد تا یک راننده تاکسی.
تفاوت دیگر اینکه انرژی نفت خاصیتی افزایشی دارد، یعنی انرژی 10 قطره نفت ده برابر انرژی یک قطره نفت است، اما در نقطه مقابل محتوای انرژی اطلاعات نمایی یا تعریفی است. این بدان معنی است که محتوای انرژٌی یک مجموعه‌ از تکه‌های اطلاعات، ممکن است از کل میزان انرژی موجود در هر تکه مجزا بسیار بیشتر باشد. این اطلاعات با ارزش، سهام را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، میزان گندم تولید شده در یک سال می‌تواند اطلاعات با ارزشی باشد، اما میزان کل گندم تولید شده در 10 سال، که ترکیبی است از اطلاعات مربوط به 10 سال بارندگی و10 سال مصرف کود، تا 30 برابر اطلاعات بیشتری در اختیار ما می‌گذارد، اما انرژی اطلاعات تا 100 برابر نیز می‌تواند افزایش پیدا کند، چراکه نشانگر گرایش‌ها و وابستگی‌هایی است که منجر به گرفته شدن تصمیم‌های بزرگ‌تری می‌شود.
انرژی اطلاعات اصطکاک را از بین می‌برد
ما همواره برای اداره زندگی حرفه‌ای خود از اطلاعات استفاده می‌کنیم. بانکداران از اطلاعات مالی برای تصمیم‌گیری برای دادن و یا ندادن وام استفاده می‌کنند. پزشکان از اطلاعات نوار قلب برای تصمیم‌گیری در مورد مداوای قلب بهره می‌برند. رانندگان برای سریع‌تر رسیدن از اطلاعات ترافیکی استفاده می‌کنند. میزان تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌هایی که در همه سطوح جامعه مدرن ما اتفاق می‌افتند واقعا گیج‌کننده هستند. از زمانی که انسان از مزارع به شهرها مهاجرت کرد،‌ با تمام پیچیدگی‌هایش، اطلاعات، کلیدی برای هماهنگی تمامی جنبه‌های اجتماعی بوده استاین فقط زندگی حرفه‌ای ما نیست که تحت تاثیر اطلاعات قرار می‌گیرد، بلکه زندگی روزمره نیز زیر نفوذ اطلاعات است. مقدار زمانی را که مردم برای رزرو کردن، تشخیص اخبار مناسب، برنامه‌ریزی رخداد‌های اجتماعی، خرید کردن و انجام هماهنگی‌ها برای حمل و نقل شهری صرف می‌کنند، در نظر بگیرید. امروزه تمامی این فعالیت‌ها و بسیاری دیگر (حتی بسیاری از کار‌های پیش‌پا افتاده) صحنه‌ای هستند برای حضور اپلیکیشن‌های موبایلی. کاهش زمان، ساده کردن مراحل مختلف کار، کنار زدن واسطه‌ها، افزایش سطح هماهنگی‌ها و افزایش بهره‌وری، با انقلاب اطلاعات تحقق می‌پذیرند.
انرژی اطلاعات؛ پتانسیلی گسترده و دست نخورده
اطلاعات بصورت متناوبی توسط کامپیوتر‌ها، نرم‌افزارها و حسگرهای مختلفی که جوامع مدرن را اداره می‌کنند، در حال جمع‌آوری شدن است. صندوق‌های پول‌شمار، هر تراکنشی را که طی خرید غذا اتفاق می‌افتد ثبت می‌کنند. سیستم‌های تجاری اینترنتی تمامی اطلاعات مربوط به خرید‌ها را ثبت و نگهداری و حتی محصولاتی که ما آنها را فقط نگاه کردیم، ردگیری می‌کنند. حسگر‌ها در جاده‌ها ترافیک را زیر نظر دارند. بارکدخوان‌ها هر تغییر محل یک بسته خمیر دندان را از جایی که در آن تولید شده تا درون کیسه خرید شما ثبت می‌کنند. بازارهای بورس هر نوع معامله‌ای را با وفاداری کامل ردگیری می‌کنند. با استفاده از شناسایی هوایی سلامت محصولات زراعی را اندازه می‌گیریم. سیستم‌های املاکی، جزئیات هر معامله‌ای را ثبت می‌کنند. سیستم‌های اندازه‌گیری نیرو میزان مصرف انرژی خانه‌ها را ثبت می‌کنند و حتی خودرو‌ها در حال ثبت کردن سلامت و وضعیت موتورهایشان هستند.سیستم‌های اطلاعاتی تجارت‌های مختلف در حال تولید اطلاعات با میزان خیره‌کننده‌ای به عنوان یک محصول جانبی هستند. در سال 2011، فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت (Wal-Mart) در حال کنترل کردن بیش از یک میلیون معامله با مشتریان در هر ساعت بودند. همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی حجم گسترده‌ای از اطلاعات را بوجود می‌آورد. در سال 2011، فیس‌بوک بیش از 50 میلیارد عکس را در خود ذخیره کرد، یعنی 7 عکس در ازای هر نفر روی کره زمین و هر ماه مردم 30 میلیارد مورد را به اشتراک گذاشتند. در همین سال روزانه 155 میلیون توییت انجام شد و هر دقیقه یوتیوب 24 ساعت ویدیو‌های جدید در خود ذخیره کرد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200