http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
ساماندهی مجوز فعالیت شرکت‌های آموزشی IT
ساماندهی مجوز فعالیت شرکت‌های آموزشی IT

کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ضمن طرح و بررسی مشکلات مراکز آموزشی‌IT، بر لزوم ساماندهی صدور مجوز این مراکز تاکید کرد.

به گزارش عصر ارتباط، نشست خبری این کمیسیون هفته گذشته با محوریت بررسی مشکلات مراکز آموزشی‌IT، ارایه و تدوین تعرفه‌های قیمت‌گذاری خدمات آموزشی تخصصی IT‌ و طرح و بررسی برنامه‌ها و عملکرد کمیسیون آموزش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد و یکی از اهداف عمده این کمیسیون، افزایش تاثیرگذاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بهبود فضای کسب‌و‌کار عنوان شد.
فریبا مهدیون، رییس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: «آموزش‌های تخصصی IT یکی از موضوعات اصلی فعالیت‌های شرکت‌های IT است و ما موفق شدیم در رتبه‌بندی شورا رده آموزش و پژوهش را به‌عنوان یکی از رده‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها ثبت کنیم. ثبت این رده در انجمن انفورماتیک سابق آغاز و در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این موفقیت کسب شد.»
او افزود: «درحال حاضر شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از طریق شورای عالی انفورماتیک با ارایه مدارک و مستندات تعیین صلاحیت می‌شوند تا طبق رتبه‌بندی‌ شورا در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت کنند و طبق قانون عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران خواهند شد تا فعالیت خود را به طور رسمی ادامه دهند.»
مهدیون درخصوص فعالیت‌های این کمیسیون برای دستیابی به هدف اصلی سازمان نصر گفت: «شناسایی و رفع موانع توسعه کسب‌وکار شرکت‌های‌IT، شفاف‌سازی مناقصات در حوزه آموزش و پژوهش و دفاع از منافع اعضا در حوزه روابط کار از اقدامات این کمیسیون بود.»
او تهیه طرح استانداردسازی فعالیت‌های آموزش‌های تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، طرح ساماندهی نرخ تعرفه خدمات آموزشی، طرح شناسایی مشاغل حوزه ICT و اقدامات انجام‌شده در خصوص برگزاری سمینارهایی در جهت شفاف‌سازی مناقصات و برطرف کردن فضای نابرابر برای حضور بخش خصوصی در مناقصات را از اقدامات صورت‌گرفته در کمیسيون آموزش و پژوهش برشمرد.
مهدیون معتقد است درخصوص شفاف‌سازی مناقصات، بررسی قوانین مناقصات در کمیسیون، مسایل و مشکلات مناقصات در حوزه ICT و آماده‌سازی طرحی برای برگزاری سمینارهای آشنایی با قوانین مناقصات و راهکارهای رفع مشکلات انجام‌شده است.
مهدیون گفت: «همچنین درخصوص رفع موانع حوزه کسب‌وکار مسایل زیادی دنبال شد و درحال حاضر در آیین‌نامه احراز صلاحیت و رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک، یکی از موضوعات اصلی فعالیت‌ شرکت‌های‌‌ IT به فعالیت در حوزه آموزش و پژوهش اختصاص یافته است تا این شرکت‌ها بتوانند از طریق رتبه‌بندی شورا و مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به‌صورت قانونی و رسمی فعالیت کنند.»
مهدیون معتقد است هدف کمیسیون آموزش و پژوهش استانداردسازی رتبه‌بندی‌ها بود تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، وزارت ICT و نماینده آن را که سازمان فناوری اطلاعات است درگیر بحث حوزه کسب‌و‌کار کرده و پروتکل تعیین صلاحیت شرکت‌ها را تدوین کنند.
او اقدام کمیسیون در زمینه دفاع از منافع اعضا در حوزه روابط کار را تعریف سیستم جامع برای شناسایی و تعریف رده‌های شغلی حوزه ICT عنوان کرد و افزود: «‌این سیستم برای یادگیری مهارت‌هایی که هر کدام از این شغل‌ها لازم دارند و آموزش‌هایی که به دستیابی مهارت‌ها منجر می‌شوند مورد استفاده خواهد بود.»
به گفته مهدیون، کارگروهی در کمیسیون آموزش و پژوهش تشکیل شد و با جلسات و نظرسنجی‌های متعدد در کمیسیون‌های امنیت و فضای مجازی جمع‌بندی شده و حدود صد عنوان شغلی جدید در حوزه ICT استخراج و به معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در دولت دهم ارسال شده است.
مهدیون گفت: «ما در این کمیسیون پیگیر موضوع بودیم تا پس از استخراج عناوین مشاغل، وارد جزئیات طرح شغل‌ها شده و در حال حاضر نیز در هیئت‌مدیره سازمان، این موضوع در دستور کار است و ادامه خواهد داشت تا به هدف اصلی، دسترسی پیدا کنیم.»
مهدیون با اظهار امیدواری گفت: «امیدواریم طی این دوره اولین گام را که تهیه دفترچه مشاغل IT است از طریق سازمان نصر انجام دهیم. ما می‌توانیم استانداردی را که باعث ایجاد این مهارت‌ها برای مشاغل می‌شود تدوین و اجرا کنیم تا افراد متخصص برای احراز این مشاغل را داشته باشیم.»
او همچنین در خصوص تاثیرگذاری سازمان در بهبود فضای کسب‌و‌کار فعالان این حوزه، ایجاد تعرفه برای خدمات آموزشی تخصصی IT را عنوان کرد و گفت: «در کمیسیون کارگروه مرتبط با این موضوع تشکیل شد و اعضای آن شرکت‌های فعال حوزه آموزش و پژوهش بود. در نهایت جدولی با احتساب ضرایب سختی، منطقه جغرافیایی، تورم و رتبه‌بندی شورا به دست آمد تا به تعرفه خاصی برای موسسات خدمات آموزشی برسیم.»
افزایش تاثیرگذاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ظرفیت‌سازی و توانمندسازی اعضا نیز از دیگر اهداف کمیسیون آموزش و پژوهش است.
رییس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران برگزاری سمینارهایی برای آگاهی و ظرفیت‌سازی اعضای سازمان را از فعالیت‌ها برای دستیابی به این هدف عنوان کرد و افزود: «این سمینارها در کمیسیون مطرح و حداقل در هر فصل یک سمینار با عناوین مختلف آشنایی با سیستم مدیریت تداوم کسب‌وکار، راهکار رایانش ابری برای مهاجرت به نرم‌افزارهای متن باز و محاسبات ابری خصوصی برگزار شده است.»
همچنین برگزاری سمینارهای تخصصی حوزه فاوا، برقراری ارتباط با مراکز علمی و آموزشی مانند پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه‌ها از جمله دیگر دستاوردهای این کمیسیون هستند.
مهدیون اعلام کرد کمیسیون برای توانمندسازی و ظرفیت‌سازی اعضا با سازمان مدیریت صنعتی به توافق رسیده و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند تا یک دوره پیشرفته MBA برای اعضاي سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شود و مدیران شرکت‌های عضو سازمان نصر در این دوره شرکت می‌کنند.
همچنین تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در زمینه تبادل اطلاعات منعقد شد که به‌دلیل تغییرات مدیریتی دولت جدید هنوز موفق به انجام فعالیتی با این سازمان از سوی کمیسیون نشده ولی همچنان به قوت خود باقی است.
رییس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران، درباره فعالیت‌های کمیسیون آموزش و پژوهش برای استانداردسازی و ساماندهی صدور مجوز مراکز آموزش IT گفت: «در این زمینه فعالیت‌هایی برای تدوین دستورالعمل و استانداردهایی برای تایید صلاحیت شرکت‌های آموزشی انجام دادیم. هدف این بود که سازمان نصر با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، طبق فرایندهایی مراکز آموزشی IT را برای دریافت مجوز احراز صلاحیت کند.»
آرش اسلامی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز به مشکلات این شرکت‌ها در زمینه تعدد مجوزهای آموزشی سازمان‌های مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: «‌ما به‌عنوان شرکت‌های مجری برگزاری این دوره‌ها معتقدیم گاهی اوقات این مجوزها و فرایندهای ارزیابی تخصصی نیست و افراد متخصص این مجوزها را صادر نمی‌کنند.»
او درخصوص همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سازمان فناوری اطلاعات برای حل این موضوع افزود: «ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قصد داریم از طریق کمیسیون آموزش و پژوهش و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، استانداردهایی را برای این نظام اعتبارگذاری در زمینه صدور مجوزهای آموزش دوره‌های IT تدوین کنیم.»
به گفته اسلامی، هدف این است که سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد اعتباردهنده فعالیت کند و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نهاد صدور مجوز مراکز آموزش IT باشد و در این زمینه توافق‌هایی برای مجوز آموزشگاه‌های نرم‌افزارهای متن باز و بومی حاصل شده است.
مازیار گنجه‌ای، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص اهمیت تخصیص تسهیلات به شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «‌متاسفانه با وجود اهمیت آموزش‌های تخصصی IT در کشور، سازمان‌های دولتی مرتبط برای این مراکز، هیچ نوع تسهیلاتی را در نظر نگرفته‌اند و همین موضوع موجب بالا رفتن هزینه برگزاری دوره‌های تخصصی فناوری اطلاعات شده است.»
او با تاکید بر اینکه موسسات آموزش IT معتبر در حال پر کردن شکاف میان دانشگاه و اشتغال برای فارغ‌التحصیلان هستند، افزود: «ما بسیار علاقه‌مندیم تا بتوانیم از طریق افزایش تعامل خود با دانشگاه‌ها، این شکاف را برای افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان فناوری اطلاعات از میان برداریم؛ اما متاسفانه هنوز دانشگاه‌ها در این زمینه پاسخ مثبتی ارايه نکرده‌اند.»
گنجی معتقد است برخی از دانشگاه‌ها از طریق امکانات دولتی، تعاونی‌های آموزشی ایجاد کرده و با زیرفروشی در این حوزه، فضای رقابت با بخش خصوصی را ناعادلانه‌ کرده‌اند. درحالی‌که شرکت‌های خصوصی این عرصه به‌دلیل محدودیت در استفاده از معافیت‌های مالیاتی و بیمه نمی‌توانند با تعرفه مناسب و قابل رقابت با این تعاونی‌ها، خدمات خود را عرضه کنند.
محسن عظیم‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص فعالیت‌های کمیسیون آموزش و پژوهش به‌منظور تدوین تعرفه‌های خدمات آموزش IT نیز گفت: «کمیسیون آموزش و پژوهش با تهیه و تدوین جدول و اعمال نرخ پایه حقوق، دستمزد و ضرایب مختلف از جمله ضریب تخصص، ضریب تجربه، ضریب بهای تمام‌شده و ضریب رتبه‌بندی شورا، تعرفه‌های خدمات آموزشی را برای این مراکز تدوین کرده است.»
او با عنوان اینکه چندنرخی‌بودن هزینه خدمات آموزش IT یکی از مشکلات مهم آموزشگاه‌های این حوزه و متقاضیان دوره‌ها است، افزود: «‌از طریق این تعرفه‌های یکسان، سازمان نصر منبع انتشار تعرفه‌های آموزشی استاندارد است تا در این حوزه شامل بی‌نظمی و چندگانگی در قیمت‌ها و هزینه‌های آموزشی نباشیم. این درحالی است که به‌دلیل رشد کنترل نشده آموزشگاه‌های زیرپله‌ای و غیرقانونی، تدوین و ترویج این تعرفه‌ها، کار دشواری است.»
رییس کمیسیون آموزش و پژوهش با تاکید بر لزوم مشارکت دولت و بخش خصوصی برای مقابله با تورم و رکود اقتصادی، به اهميت نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان نقطه تعامل بخش خصوصی و دولت در حوزه فاوا و مشارکت در بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها اشاره کرد و افزود: «ما به عنوان فعالان بخش خصوصی در حوزه آموزش‌های تخصصی IT به تمام وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت‌ICT، علوم، کار، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت اعلام آمادگی می‌کنیم که در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش و تدوین استانداردها و آیین‌نامه‌ها همکاری داشته باشیم و تجربه 20 ساله فعالیت در این حوزه را برای ترویج استفاده از ابزار IT در همه صنایع در اختیار این سازمان‌ها قرار دهیم.»


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200