http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
آموزش کارکنان دولتی ساماندهی می‌شود
آموزش کارکنان دولتی ساماندهی می‌شود

بخشنامه اصلاحیه نظام آموزش کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی درحالی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری ابلاغ شد که تشکیل بانک اطلاعات مدرسان و استقرار سامانه مدیریت آموزش کارکنان مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش عصر ارتباط، در ابتدای سال 90 «نظام آموزش کارمندان دستگاه‌های اجرایی» به تمام دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شده بود که بر اساس آن مرکز آموزش مدیریت دولتی موظف بود با همکاری دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تعیین صلاحیت مدرسان نسبت به تشکیل بانک اطلاعات مدرسان اقدام کند. در بخشنامه جدید تغییرات و اصلاحاتی در این روند صورت گرفته است. بر این اساس، «سامانه الکترونیکی استانداردهای آموزشی مشاغل دولت» توسط معاونت با همکاری دستگاه‌های اجرایی، ایجاد و استانداردهای آموزشی مشاغل عمومی و اختصاصی از سوی معاونت و دستگاه‌های اجرایی در آن ثبت و به‌روز‌رسانی می‌شود. دستگاه‌های اجرایی و مراکز و موسسات آموزشی تایید صلاحیت‌شده توسط معاونت موظف‌اند برای ارايه آموزش‌های کارکنان دولت از مدرسانی که گواهی‌نامه صلاحیت تدریس دارند استفاده کنند. دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند افراد واجد شرایط تدریس در دوره‌های شغلی مشاغل اختصاصی را شناسایی و پس از تایید کمیته راهبری آموزش برای طی دوره‌های تربیت مدرس به مرکز آموزش معرفی کنند. مرکز آموزش با استفاده از ظرفیت ملی، استانی و مراکز و موسسات مورد تایید معاونت، دوره‌های آموزشی تربیت مدرس را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند و مشخصات مدرسان تاییدشده را در بانک اطلاعات مدرسان برای استفاده دستگاه‌های اجرایی مراکز و موسسات تایید‌صلاحیت‌شده ذخیره می‌کند. عملکرد آموزشی دستگاه‌های اجرایی به‌طور سالانه توسط معاونت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و معاونت گزارش‌های عملکردی از حوزه آموزش کارمندان و مدیران دولت را به‌صورت کلی و دستگاهی تهیه و ارايه می‌کند. دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند از طریق استقرار سامانه مدیریت آموزش کارکنان، گزارش‌ها، آمار و اطلاعات مورد نیاز را بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده و پس از تایید کمیته راهبری آموزش در سطح ملی و استانی به معاونت ارايه دهند. همچنین پرونده آموزشی کارمندان برای اخذ گواهی‌نامه نوع دوم باید پس از طي مراحل تعریف‌شده و تایید کمیته راهبری آموزش دستگاه از طریق سامانه الکترونیکی گواهی‌نامه‌های آموزشی نوع دوم، به معاونت ارسال شود. پرونده‌های ارسالی توسط کمیته سه نفره (متشکل از نماینده معاونت نماینده مرکز آموزش و نماینده دستگاه اجرایی مربوط) مستقر در معاونت بررسی و در صورت تایید آزمون جامع توسط مرکز آموزش برای افراد واجد شرایط اجرا می‌شود. گواهی‌نامه آموزشی نوع دوم توسط مرکز آموزش برای پذیرفته‌شدگان در آزمون جامع و طی فرایندهای تعریف‌شده، صادر و اطلاعات گواهی‌نامه‌های آموزشی صادر‌شده در سامانه مذکور ثبت و نگهداری می‌شود.
شکست دورکاری
بخشنامه اصلاحیه نظام آموزش کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی اگرچه جدیدترین بخشنامه معاونت سرمایه انسانی است، اما بخشنامه پیشین معاونت را لغو نکرده و تنها اصلاحاتی در زمینه اجرای آن به وجود آورده است. پیش از این، بخشنامه‌های دیگری از سوی این معاونت صادر شده که بخشنامه‌های متعلق به دولت گذشته را لغو کرده است. در این میان می‌توان به لغو بخشنامه دورکاری اشاره کرد. آیین‌نامه دورکاری کارمندان دولت به‌منظور انجام وظایف محول شده بدون حضور فیزیکی کارمند واجد شرایط در محل کار سازمان در سال 89 و در دولت گذشته ابلاغ شد و وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیکی با این پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ريیس‌جمهور موافقت کردند. بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند برای توسعه دولت الکترونیکی فعالیت‌های مربوط به مشاغل عمومی و اختصاصی را احصا و از طریق دورکاری انجام دهند. اگرچه در طول سه سال گذشته آمارهای متفاوتی از دستگاه‌های اجرایی مربوط به تعداد مشاغل دورکاری‌شده ارايه شد، اما این طرح خوشایند دولت فعلی نبود و انتقادهاي زیادی به آن وارد شد؛ تا جایی که محمدباقر نوبخت، معاون ريیس‌جمهور، مصوبه دورکاری را لغو کرد. او در خصوص دلایل توقف مصوبه دورکاری در نامه خود به جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری، نوشته است‌: «بنا به 10 دلیل از جمله فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها، نارضایتی کارکنان، دورشدن افراد از محیط کار و کاهش امنیت شغلی، مصوبه دورکاری تا زمان فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم لغو می‌شود.» به‌تازگي محمود عسكري آزاد در این زمینه گفته است: «مستندات و گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد اصل تفكر دوركاري اين است كه ما مي‌توانيم بخشي از كارها را به كارمندان بسپاريم تا در منزل انجام دهند، اما دوستان اين موضوع را با بيرون‌سپاري اشتباه گرفته بودند كه براساس آن مي‌توان از بدنه غيردولتی براي فعاليت‌هاي دولتي استفاده كرد.» به گفته او، ممكن است در برخي موارد مانند كارهاي مطالعاتي، كار در ساعتي محدود در بيرون از اداره انجام شود، اما به‌طور كلي آنچه با عنوان دوركاري به اجرا درآمد، با روح قانون در تضاد بود.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200