http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
دانش‌آموختگان دانشگاهي نيازمند يادگيري مهارت‌هاي كسب و كار
دانش‌آموختگان دانشگاهي نيازمند يادگيري مهارت‌هاي كسب و كار

مجموعه موسسه آموزش عالی گفت‌وگو که تقریبا پنجمین سال فعالیت خود را طی می‌کند، دارای چهار دپارتمان اصلی زبان‌های خارجی، مدیریت، معماری و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

 این موسسه در دپارتمان مدیریت خود، دوره‌هایMBA و DBA با گرایش فناوری اطلاعات برگزار می‌کند تا افرادی که به‌عنوان مدیر قصد دارند در صنعت IT سرمایه‌گذاری و فعالیت كنند، آموزش ببينند و سپس وارد محیط کسب‌وکار شوند. به منظور آشنایی با این دوره‌ها گفت‌و‌گویی با حسین محمدیان، مدیرعامل موسسه آموزش عالی گفتگو، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
موسسه گفت‌وگو در زمینه فناوری اطلاعات چه دوره‌هایی برگزار می‌کند؟
ما دوره‌های MBA و DBA فناوری اطلاعات را برگزار می‌کنیم که این دوره‌ها با توجه به اینکه فراگیر هستند و به‌نوعی مهارت محسوب می‌شوند، به هیچ‌عنوان به تحصیلات دانشگاهی این رشته نیاز ندارند و شرکت‌کنندگان می‌توانند مهارت‌های لازم را کسب کنند و وارد حوزه کسب‌و‌کار صنعت فناوری اطلاعات شوند. علاوه ‌برآن، در حوزه زبان‌های خارجی، زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر مورد نیاز برای حوزه فناوری اطلاعات، به‌صورت تخصصی آموزش می‌بینند. البته ما این دوره‌ها را برای مشاغل مختلف طراحی کرده‌ایم، یعنی زبان‌های خارجی تخصصی در 25 گرایش آموزش داده می‌شود که این دوره‌ها در دنیا به دوره‌های ESP یا انگلیسی برای مشاغل مشهور هستند. همچنین در حوزه فناوری اطلاعات، دوره‌های تخصصی شبکه شامل مایکروسافت و سیسکو ارايه می‌شود. با وجود تحریم و بروز برخی از مشکلات ناشی از آن در زمینه‌های آموزشی و کتاب، خوشبختانه این دوره‌ها باعث شده افرادی که قصد دارند در داخل کشور کار كنند، بدون هیچ‌گونه مشکلی از جمله داشتن مدرک معتبر به فعالیت خود بپردازند؛ چراکه مدرک ارايه‌شده مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی است و قابلیت استفاده در داخل کشور را دارد. در مجموع موسسه گفتگو با هدف گفتمان علم و مهارت شکل گرفته است. به عبارتی دیگر ما تحصیلات دانشگاهی را ارج می‌نهیم، اما معتقدیم که علاوه بر آن شخص باید مهارت‌های لازم را که در دانشگاه آموزش داده نمی‌شوند، کسب کند. مراکز یا کالج‌هایی مانند گفتگو سعی می‌کنند ضریب ریسک حوزه کسب‌و‌کار را به حداقل برسانند. بزرگ‌ترین معضل ما در کشور این است که افراد با تحصيلات دانشگاهي كه مستقیما وارد حوزه کسب‌و‌کار می‌شوند، مهارت‌های لازم برای ورود به کسب‌و‌کار خود را ندارند و بالطبع نمی‌توانند نتایج لازم را بگیرند، درنتیجه در تجارت خود شکست می‌خورند.
آیا دوره MBA فناوری اطلاعات مورد استقبال قرار گرفته است؟ چون اغلب دانش‌پذیران این دوره‌ها، گرایش بازاریابی و استراتژیک را انتخاب می‌کنند.
شاید یکی از دلایلی که دانش‌پذیران، گرایش‌های بازاریابی و استراتژیک را انتخاب می‌کنند این است که فناوری اطلاعات رشته‌اي تخصصی است که با آن آشنایی کافی ندارند. البته این نکته را هم باید مدنظر قرار دهیم که در ایران موج‌سواری حکم‌فرما است. اکنون همه تمایل دارند گرایش‌های استراتژیک و بازاریابی را بگذرانند، اما این درحالی است که تا پایان سال 93 بازار از حضور فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها اشباع می‌شود. ما برای استقبال از این دوره، سعی می‌کنیم بازار هدف درستی را تعیین کنیم. البته بازخوردی که از نظرسنجی‌های انجام شده دریافت کردیم، حاکی از این بود که دانش‌پذیران به‌دلیل ناآشنایی با این گرایش از آن استقبال چندانی نکرده‌اند. اكنون تنها گرایش فناوری اطلاعات مغفول نمانده است؛ چراكه در اروپا و آمریکا بیش از 700 گرایش MBA وDBA وجود دارد، اما در ایران تعداد گرایش‌ها انگشت‌شمارند. در ایران این دوره‌ها نوپا هستند و تنها یک‌دهه از فعالیت MBA و حدود سه سال از فعالیت DBA در ایران گذشته است. درحالی‌که از دهه 60 به بعد، کشورهای دیگر متوجه شدند که دانشگاه و کسب‌و‌کار از هم متمایزند؛ بنابراین ما هم باید به جامعه فرصت دهیم تا فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد. به عقیده من، یک دهه زمان لازم است تا بستر لازم برای این امر فراهم شود و اولین اقدام برای این بسترسازی، تعیین بازارهای هدف مشخص است.
در گرایش فناوری اطلاعات چه سرفصل‌هایی آموزش داده می‌شوند؟
در حوزه مدیریت کسب‌و‌کار، سطح یک و دو برای تمام گرایش‌ها یکسان و مشترک‌اند، اما در سطح گرایش، به‌طور مثال در گرایش فناوری اطلاعات، به آموزش مباحثی از جمله مدیریت فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی طرح‌های اقتصادی در حوزه کسب‌و‌کار فناوری اطلاعات، نقش فناوری اطلاعات در حوزه منابع انسانی، تجارت الکترونیکی و هر مبحثی که به درآمدزایی در حوزه کسب‌و‌کار از طریق فناوری اطلاعات منجر شود، پرداختیم.
از چه اساتیدی برای تدریس در این دوره‌ها استفاده می‌کنید؟ اساتیدی که در زمینه مدیریت تخصص دارند یا در حوزه فناوری اطلاعات متخصص هستند؟
ما در هیچ‌یک از گرایش‌ها به استفاده از مدرسان صرفا آکادمیک اعتقاد نداریم. اگر استادی خارج از بحث تحصیلات آکادمیک، سابقه موفقی در حوزه کسب‌و‌کار نداشته باشد، اجازه تدریس نخواهد یافت. درحال حاضر مدرسان گفتگو در زمان تدریس، با مطرح کردن مطالعات موردی درخصوص فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت تجارت خودشان سعی دارند مباحث را به‌طور کاربردی بیان کنند؛ چراکه دانش‌پذیر دوره MBA به‌دنبال کلی‌گویی و درس‌های آکادمیک دانشگاه نیست، بلکه در صدد است مشکلات کاری خود را به چالش کشیده و راهکاری برای آنها پیدا کند. مدرسان این دوره نباید صرفا دانشگاهی باشند، بلکه باید درگیر معضلات کسب‌و‌کار از جمله نوسانات نرخ ارز و راه‌های مقابله با آن باشند تا بتوانند راهکاری به دانشجو عرضه ‌کنند. یک مدرس دانشگاهی از ارايه راه‌حل ناتوان است و در صورت ارايه راه‌حل، اغلب از الگوهای غربی استفاده می‌کند که متاسفانه در صنعت ایران هیچ‌گونه کاربردی ندارد. در هیچ‌یک از دانشگاه‌های کشور، راهکاری برای موفقیت در حوزه کسب‌و‌کار ارايه نمی‌شود.
آیا این امر حقیقت دارد که مدرک‌گرایی در دوره‌های MBA و DBA مانند کارشناسی ارشد و دکترا بین مدیران رواج پیدا کرده است؟ برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟
این مساله باید ریشه‌یابی شود. دانش‌پذیران دوره‌های MBA و DBA در سراسر دنیا درصدد یادگیری مهارت هستند و به‌دنبال مدرک نیستند. البته مدرک مهارتی به آنها تعلق می‌گیرد، اما این مدرک دانشگاهی نیست. متاسفانه بعضی از نام این دوره‌ها سوءاستفاده کرده‌اند، به این صورت که با دریافت این مدرک اعلام کرده‌اند که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا اخذ کرده‌اند، در‌حالی‌که چنین نیست و مدرک دریافت شده با مدرک دانشگاهی معادل نیست. DBA و PHD کاملا متفاوت‌اند. فردی که قصد فراگیری دروس آکادمیک دانش‌محور را دارد، PHD را انتخاب می‌کند و فردی که قصد دارد در حوزه کسب‌وکار فعالیت کند، DBA را برمی‌گزیند که براساس آن دوره‌ای را در موسسات آموزش عالی آزاد در ایران می‌گذراند. اما به این نکته هم توجه کنید که حقوق فردی که در حوزه MBA و DBA تحصیل کرده و وارد بازار شده، بیش از یک فرد تحصیلکرده در مقطع PHD است؛ چراکه همه معتقدند این فرد می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند. بنابراین وقتی که در خارج از کشور این موضوع تفکیک شده است، ما هم باید آنها را از یکدیگر متمایز کنیم. متاسفانه بعضی از افراد، به‌ویژه در سازمان‌های دولتی، مدرک دوره MBA خود را به‌عنوان کارشناسی ارشد ارايه کرده‌اند که این امر هم موجب کاهش ارزش این دوره‌ها شده و هم به ترویج مدرک‌گرایی بین برخی از مدیران دامن زده است. اما در بخشنامه‌ای که به‌تازگي به موسسات آموزشی ابلاغ شده، به‌طور دقیق این تفاوت اعلام شده است. در این‌صورت دیگر کسی نمی‌تواند این دوره‌ها را به‌عنوان دوره‌ای مقطع‌دار قلمداد کند و برای دریافت امتیاز شغلی از آن سوءاستفاده کند. ما هم با این موضوع که دانش‌پذیران به‌عنوان مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا از آن سوءاستفاده کنند، مخالف‌ایم.
لطفا در خصوص همایش بین‌المللی مدیریت راهبردی کسب‌وکار که قرار است در دی ماه برگزار کنید، توضیحاتی ارائه کنید؟
همایش بین‌المللی مدیریت راهبردی کسب‌وکار درصدد است متفاوت با تمام همایش‌هایی که تاکنون در حوزه مدیریت توسط دیگران برگزار شده، برگزار شود. متاسفانه سخنرانان این همایش‌ها، صرفا کلی‌گویی می‌کنند و نسخه‌ای به شرکت‌کنندگان ارايه نمی‌دهند. مشکل فعلی حوزه کسب‌و‌کار این است که همه در شرایط بد اقتصادی کنونی به‌دنبال نسخه‌ای برای رفع مشکلات خود هستند. ما برای رفع این مشکل، سخنرانانی را دعوت کرده‌ایم که با محوریت توسعه مدیریت کسب‌و‌کار به ارايه راهکار بپردازند. همایش مدیریت راهبردی کسب‌وکار که در روز ششم دی‌ماه برگزار می‌شود، باید خروجی مطلوبی داشته باشد؛ چراکه ما یک ارگان آموزشی هستیم و اکثر شرکت‌کنندگان این همایش دانش‌پذیران خودمان یا افرادی هستند که در آینده از خدمات آموزشی موسسه ما استفاده خواهند کرد. رسالت ما با مجموعه‌ای که حوزه فعالیت آن صرفا برگزاری همایش است، متفاوت است. موسسه‌ای که همایش برگزار می‌کند، چون رسالت اصلی‌اش آموزش نیست، اگر نتیجه مطلوبی از برگزاری همایش کسب نکند، می‌تواند حوزه کاری خود را تغییر دهد و همایشی در حوزه‌های دیگر مانند کشاورزی برگزار کند. ما در این همایش سعی خواهیم کرد تاحدودی گرایش‌های جدید، به‌ویژه گرایش فناوری اطلاعات را با نگرشی جدید معرفی کنیم تا به‌نوعی بتوانیم برای شروع گرایش‌های دیگر فرهنگ‌سازی را آغاز کنیم. درواقع خروجی این همایش، ارايه نسخه و راهکار به شرکت‌کنندگان در راستای توسعه کسب‌و‌کار خواهد بود، به‌طوری‌که یک مدیر دانش‌آموخته MBA در صنعت فناوری اطلاعات باید علاوه بر شناخت معضلات حوزه خود، نسخه‌ای در اختیار داشته باشد تا بتواند آنها را حل کند. ما سعی داریم جاذبه بیشتری برای ورود مدیران به صنعت فناوری اطلاعات ایجاد کنیم. واقعیت این است که در حال حاضر کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، به‌خوبی آگاهند که در حوزه سخت‌افزار از کشورهای دیگر بسیار عقب‌ایم، پس باید در جهتی حرکت کنیم که در حوزه سخت‌افزار سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود تا شاهد درآمدزایی و سودآوری بیشتری در این حوزه باشیم.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200