http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
مطالب مرتبط
دوشنبه 6 مهر 1394
نبرد آینده اپراتورهای کشور روی محتوا و سرویس است
نبرد آینده اپراتورهای کشور روی محتوا و سرویس است

کیوان جامه بزرگ مدیر عامل شرکت باران تلکام و قائم مقام واحد تلکام هولدینگ فناپ،نبرد آینده اپراتورهای کشور روی محتوا و سرویس است

کیوان جامه بزرگ مدیر عامل شرکت باران تلکام و قائم مقام واحد تلکام هولدینگ فناپ است. با او گفت‌وگویی در خصوص دستاوردهای این شرکت در تلکام شانزدهم داشتیم و البته در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت بعد از دریافت پروانه‌ FCP و اپراتور مجازی و چالش‌های پیش‌رو برای دسترسی به سهم قابل توجهی از بازار توسط این اپراتور جدیدالتاسیس داشتیم، جامه‌بزرگ البته با اطمینان معتقد است که بازار خدمات ارتباطی و اینترنتی کشور شامل 22 میلیون خانوار است که تا کنون تنها 6 میلیون خانوار تحت پوشش این خدمات هستند و این شرکت نگرانی از بابت کسب سهم از بازار ندارد.
موضوع تلویزیون اینترنتی فناپ نیز آنطور که جامه‌بزرگ می‌گوید، منتظر مجوز رگولاتوری سازمان صدا و سیما است تا به سرعت اقدام به ارایه خدمات گسترده در این خصوص کند. گفت‌وگوی عصر ارتباط با کیوان جامه‌بزرگ را بخوانید.
  جناب جامه بزرگ به عنوان اولین پرسش بفرمایید که واحد تلکام فناپ مشخصا برای تلکام شانزدهم با چه خدمات و راه‌کارهایی احتمالا حضور پیدا کرده است؟
ما دو رویکرد اصلی‌مان در نمایشگاه تلکام امسال یکی معرفی خدمات و سرویس‌های جدید حوزه مصرف‌کننده‌ بوده است که سال‌های قبل هم عرضه شده بود اما امسال یک سری سرویس‌های جدید‌تر به آن اضافه شده است. در دو گروه کلی خدمات پرداخت همراه که #720* و اپلیکیشن خرید پیکو که یک سرویس مبتنی بر QR کد است‌.
  برای کاربران نهایی است؟
بله. در قالب شرکت اپ‌سان که قبل از این به عنوان یک واحد در خود فناپ فعالیت می‌کرد، باتوجه به توسعه‌ای که پیدا کرد هم از حیث بازار و هم از حیث تشکیلات سازمانی از نیمه دوم امسال در قالب یک شرکت مستقل با برند تجاری آرسان فعالیت می‌کند. سرویس9090 هم از دیگر خدمات ماست که مربوط به فدراسیون فوتبال و باشگاه هواداران تیم ملی فوتبال هست.
  مشخصا می‌فرمایید این سرویس چیست؟
ببینید اینجا مردم با عضویت در سیستم پیامکی 9090 که با همکاری همراه اول هم درست شده است، علاوه بر این که نوعی حمایت مالی از تیم ملی انجام می‌دهند و به نوعی در این طرح همه مردم اسپانسر تیم ملی شده‌اند، یک سری سرویس‌های ویژه هم دریافت می‌کنند مثل اخبار روزانه تیم ملی، یا روی سایت تیم ملی به یکسری محتواهای اختصاصی از جمله ویدیو و مالتی‌مدیا از گزارش‌های که در بازی‌ها است دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانند از اقلام مربوط به تیم ملی می‌توانند خریداری کنند.
یک سری سرویس‌های جدید هم امسال اپ‌سان مشخصا در حوزه خدمات همراه داشته است. یک تمرکز جدی در حوزه خدمات فرهنگی نیز انجام شده است. ما از جشنواره فیلم فجر سرویس‌مان شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. عمده خدمات حوزه B2C‌ را ما در سالن B25 فناپ در نمایشگاه تلکام به مردم عرضه می‌کنیم. یک لاین جدید هم که در حوزه خدمات B2C به تازگی راه‌اندازی کردیم که خدمات مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بوده که تحت عنوان سرزمین هوشمند بارانیکا معرفی شده است.
  بارانیکا چه هست؟
بارانیکا یک مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی و خدمات مخصوص کودک و نوجوان در فضای مجازی است که آن را عرضه کردیم و علاقه‌مندان می‌توانند در سالن 25بی نمایشگاه  از آن آگاه شوند.
  لطفا به یکی دوتا از این خدمات به شکل کوتاه اشاره کنید و این که چه محدوده سنی را شامل می‌شود؟
ببینید 3 تا اپلیکیشن هست که یکی آن یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکاسی و نقاشی است و برای تقویت مهارت‌های عکاسی و نقاشی بچه‌ها است که برای بچه‌های 5تا14سال قابل استفاده است.
  با برند چیک‌چیک؟
بله با برند چیک‌چیک. یکی دیگر هم هست با نام بادبادک که مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده است که در تعامل با ناشران و عرضه‌کنندگان محتوای کودک سرویس واقعیت افزوده را اضافه می‌کند. مجموعه نشریات نبات که یک نشریه اختصاصی برای کودکان است، هم شروع شده و بنا داریم که به سرعت هم آن را توسعه دهیم تا بتوانیم کاری کنیم که عمده تامین کنندگان محتوای کودک آن‌ را داشته باشند.
آخرین سرویس ما هم سرویسی است به نام پنجره  است که در واقع یک اپلیکیشن کنترل دسترسی کودکان به ابزارهای همراه والدین یعنی موبایل یا تبلت والدین است. با این اپلیکیشن می‌توانید مشخص کنید از چه اپلیکیشن‌هایی در چه مدت زمانی و از چه تاریخی تا چه تاریخی کودکانتان امکان دسترسی داشته باشند.
البته خود ‌سایت بارانیکا هم به عنوان یک وب‌سایت دسترسی به اطلاعات حوزه کودک فعال است و از نیمه دوم امسال ما یک تمرکز جدی روی حوزه کودک خواهیم داشت.
  هدفتان ورود به فضای کار با کودکان چیست؟
ببینید واقعیتش این است که فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان دچار یک نوع رهاشدگی است. برعکس خیلی جاها که ما یک رگولاتوری سفت و سختی داریم، به فضای کودک و نوجوان کمتر پرداخته شده است. اتفاقا شاید والدین هم دغدغه جدی داشته باشند اما نتوانند کار خاصی انجام دهند شاید به این دلیل که آشنا نیستند با ابزارهایی که می‌تواند در این عرصه کمکشان بکند. یعنی یک بخشی از مساله دغدغه‌های مسولیت اجتماعی فناپ بود و یک بخشی هم با توجه به ورود 3G در بازار، بحث کالاهای ارزشی و فرهنگی برای کودکان را خواستیم که فراهم کنیم.
با توجه به این که حجم و تنوع خدمات فناپ به شدت بالا رفته است،چطور این خدمت‌دهی مناسب را به مشتریانتان ارایه می‌دهید و چطور می‌خواهید این ‌خدمات را به اطلاع مشتریان خود برسانید؟
ببینید در بحث داخلی، فناپ دارد رفته رفته به یک هلدینگ بزرگ تبدیل می‌شود که از راه‌های مختلف سرویس‌هایش را مدیریت می‌کند. به لحاظ حضور در بازار هم سه مبحث اصلی وجود دارد یکی این که ما سعی کردیم که معماری برند هر یک از این محصولات را جدا بکنیم.
 در واقع ما الان داریم یک خانه برند تشکیل می‌دهیم که هر بخشی از محصولاتمان در هر بخش بازار خاص خود برندد شود. دوم این که با همین بخشبندی مارکت که عرض کردم و تهیه برنامه‌های مارکتینگ راهبردی، برنامه‌های مجزایی برای هر بخش داریم. همچنین سعی کردیم که گروه‌های متمرکز را برای مدیریت بازار سرویس‌ها ارایه دهیم. سومین مورد هم ایجاد یکسری شراکت‌های استراتژیک است که با فعالان دیگر این حوزه صورت داده‌ایم و نمی‌خواهیم به تنهایی وارد این حوزه‌ها شویم. قطعا با شرکت‌ها و نهادهایی که می‌توانند ذی‌نفع و صاحب نظر باشند و می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های فناپ در پروژه‌ها مشارکت کنند، رایزنی می‌کنیم. کما این که در سرویس‌های حوزه کودک هم بیشتر دنبال اکوسیستمی هستیم که مجموعه‌های مختلف بتوانند در آن همکاری کنند و ما هم به سهم خودمان بتوانیم مشارکت داشته
باشیم.
  برگردیم به موضوع قبل، و اگر می‌شود حالا که B2C را  توضیح دادید،  B2Bرا هم درباره‌اش توضیحاتی را بفرمایید.
بله. موضوعی که امسال فناپ دارد دنبال می‌کند شناسایی همکاران و شرکای استراتژیکش است برای راه‌اندازی اولین اپراتور چهارگانه کشور است. باتوجه به اینکه از امسال رگولاتور شروع کرده به ارایه لایسنس‌های جدید  FCP برای اپراتورهای مجازی موبایل، همچنین آی‌پی‌تی‌وی را از خود سازمان صدا وسیما در کنسرسیوم باران تلکام  اقدام کردیم که مجوزهای لازمش را بگیریم.
برخی از فعالان و قدیمی‌های بازار معتقدند که در این حوزه بازار اشباع شده و جایی برای رقیب‌های جدید نیست. آیا این دیدگاه را قبول دارید؟
به نظرم اصلا درست نیست. اولا آمار نشان می‌دهد که ما از 22 میلیون خانواری که در کشور داریم حداکثر 6میلیون خانوار به سرویس ADSL به عنوان سرویس رایج متصل شده‌اند. درثانی عمده سرویسی هم که در بعضی شهرها راه افتاده همین نوع سرویس است. الان با ورود نسل چهارم کشش برای سرویس LTE وجود دارد. همچنین سرویس‌های دیگری مثل VOIP و انواع سرویس‌های دیگری که جایشان در کشور خالی است. چیزی به اسم اشباع ما در کشور نداریم، اتفاقا تقاضای روزافزون وجود دارد.
  باتوجه به این که گفته می‌شود نزدیک به 15  شرکت مجوز FCP گرفته‌اند راهبرد مارکت شما چیست؟ وجه تمایز شما با دیگران چه هست؟
شعار اصلی ما باندلینگ و تجمیع این سرویس‌ها است و ارایه سرویس‌هایی که تا به حال در کشور عرضه نشده‌اند. از سوی دیگر خود فناپ تجربه‌اش روی سرویس‌های تلکام بوده است. الان فناپ تنها شرکتی در کشور است که با هر سه اپراتور موجود مخابراتی کشور فعالیت می‌کند و سرویس ارایه می‌کند. این سرویس‌ها حجم زیادی‌شان روی نسل 2 و دو و نیم بوده است. فرصت‌های بسیار زیادی برای سرویس‌های جدید هست که آی‌پی‌تی‌وی یک نمونه بسیار شاخص آن است. تمرکز بر حوزه سلامت و سرگرمی هم مدنظر است همچنین انواع سرویس‌های پرداخت الکترونیک و پرداخت همراه جزو اولویت‌های ماست که فکر می‌کنیم در این اپراتور 4گانه می‌توانیم سرویس‌های کاملتری هم به کاربران نهایی و هم سازمان‌ها برسانیم.
  یک دیدگاهی هست که می‌گوید آی‌پی‌تی‌وی دیر شد، آیا این را تایید می‌کنید؟
واقعیتش این است که بله به لحاظ تکنولوژیک، آی‌پی‌تی‌وی تکنولوژی رو به فنا و زوالی است. لایسنسی هم که داه شده لایسنس آی‌پی‌تی‌وی OTT است و همه جای دنیار روند به سمت OTT است و قاعدتا ما هم می‌توانیم این بحث را دنبال کنیم. منتها واقعیت این است که تا وقتی ما ضعف شبکه زیرساخت و لایه دسترسی داشته باشیم OTT نمی‌تواند فراگیر شود. بنابراین ما ناچاریم از آی‌پی‌تی‌وی هم استفاده کنیم اما فناوری آینده فناوری OTT است.
  برای راه اندازی آی‌پی‌تی‌وی تاریخی مدنظر دارید، یا به صورت پایلوت آن را راه‌اندازی کرده‌اید؟
ما منتظریم که سازمان سازمان صدا وسیما امکاناتی را که لازم داریم در اختیارمان بگذارد وگرنه ما تست‌های فنی را انجام داده‌ایم. حتی ست‌آپ باکس‌هایی که لازم است برای عرضه ساخته شود کارهایش نهایی شده است. من فکر می‌کنم اگر سازمان بتواند زیرساخت لازم را در اختیار ما بگذارد در 3ماه آن را عرضه می‌کنیم. برای آی‌پی‌ی‌وی در شروع هدفمان 8 شهر اصلی کشور است اما OTT کشوری خواهد بود. البته برنامه‌هایی برای مناطق محروم هم داریم.
  عمده درآمدهای فناپ الان مشخصا  از بخش B2B است یا B2C و از کدام کانال‌ها؟
الان B2C است که شاید مهمترین آن خدمات پرداخت همراه است و خدمات ارزش افزوده که با برند اپ‌سان داریم عرضه می‌کنیم.
اگر همین فردا مجوز اف‌سی‌پی را بگیرید بیشتر روی کدام بخش متمرکز خواهید شد و اولویت اول شما کدام است؟
یکی بحث B2Bو ارایه محصولات فیکس به سازمان‌ها است و دوم باندلینگ آن با آی‌پی‌تی‌وی است. سازمان‌ها به بسیاری از سرویس‌ها از جمله  VOIP به شدت نیاز دارند.
  به عنوان سوال آخر اگر بخواهید مشکلات حوزه تلکام را تیتروار بگویید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
فکر می‌کنم مشکل اصلی زیرساخت است و مشکل کانکشن وجود دارد. در حال حاضر سازمان‌های مختلف کشور فیبر دارند اما هنوز شبکه ملی اطلاعات که اپراتورها بتوانند به آن اعتماد کرده و سرویس ارایه دهند وجود ندارد و به نظرم عمده مشکل، مشکل زیرساختی است. در حوزه رگولاتوری ما فقدان رگولیشن داشتیم سازمان رگولاتوری اما اخیرا خیلی فعال شده و ما امیدواریم بتوانیم خلایی که وجود داشته را پرکنیم.
مساله بسیار مهم اما فقدان محتوا برای اپراتورهاست. یعنی جنگ بیش از آنکه روی بازار و مشتری باشد روی محتوا و سرویس است. اگر کسی بتواند محتوا و سرویس خوب در کشور ارایه کند آن موقع قطعا بازار هم به دنبالش می‌آید. ببینید 70درصد ترافیک دنیا مختص ویدیو و مالتی مدیا است ما مگر چقدر محتوای ویدیویی و  Broad band داریم، اصلا چقدر تولید کننده محتوا در کشور فعالیت می‌کنند. مشکلات بیشتر اینجاست وگرنه مشکلات فنی و تکنولوژیک به نظرم حل خواهند شد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200