http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 27 بهمن 1394
هیاهو برای نپرداختن مالیات
هیاهو برای نپرداختن مالیات

با وجود درآمد میلیاردی برخی فروشگاه‌های اینترنتی صورت گرفت

«طبق نص صریح قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخص حقوقي ايراني بايد به‌ازای تمامي درآمدهايي که در ايران يا خارج از ايران تحصيل مي‌کند مالیات پرداخت کند.»
به‌طور کلی هر شکل از جابه‌جایی کالا و خدمات مشمول مالیات می‌شوند. به همین دلیل نپرداختن مالیات جرم تلقی شده و مشمول محرومیت‌ها و جرایم نقدی و غیره می‌شود.
در سال‌های اخیر نوع جدیدی از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته که حالا این مشاغل جدید نیز در اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و قوانین مصرح کشور در خصوص اخذ مالیات، مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته‌اند.
بر اساس آمار، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی کشور آن‌طور که در سایت مرکز تجارت الکترونیکی کشور به‌عنوان متولی به رسمیت شناختن این کسب‌و‌کارها و صدور مجوز فعالیت (نماد الکترونیکی) آمده به بیش از 15 هزار مورد می‌رسد.
این در حالی است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی آن‌طور که خود می‌گویند، با سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین، اکنون درآمد ده‌ها میلیارد تومانی در ماه دارند.
به همین منظور چندی است اداره‌هاي مالیات سراسر کشور صاحبان کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی را بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده فراخوانده‌اند.
همین موضوع اما زمینه‌ساز اعتراض و البته سوء‌استفاده برخی فروشگاه‌های اینترنتی از اجرای قانون اخذ مالیات از فروشگا‌ه‌های اینترنتی شده است.
ماجرای انتقاد برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به چگونگی اجرای قانون اخذ مالیات از سوی سازمان دارایی باز می‌گردد که ملاک دریافت مالیات را از زمان صدور نماد الکترونیکی می‌داند.
جالب آنکه برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به‌عنوان غول‌های نوظهور در عرصه تجارت الکترونیکی کشور، با پناه گرفتن در پس فروشگاه‌های کوچک و بی‌تجربه نیز خواهان پرداخت نکردن مالیات و معافیت‌های مالیاتی شده‌اند!
یکی از منتقدان این موضوع، انجمنی موسوم به کسب‌و‌کارهای اینترنتی است که با وجود 15 هزار فروشگاه‌ اینترنتی در سراسر کشور تنها با داشتن 15 عضو، نامه‌ای سرگشاده در انتقاد به این موضوع خطاب به مرکز تجارت الکترونیکی منتشر کرد که در برخی رسانه‌ها نیز به چاپ رسید.
فارغ از اینکه این درخواست تا چه حد منطبق با قانون و عدالت اقتصادی است، این خواسته غیرمتعارف برخی فروشگاه‌های اینترنتی در حالی مطرح می‌شود که برخی از این فروشگاه‌ها درآمد روزانه‌شان از یک پاساژ با 50 مغازه نیز بیشتر است. در این گزارش به بایدها و نبایدهای پرداخت مالیات توسط فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم.
 تعدد نهادهای متولی فروشگاه‌های اینترنتی
درحالی‌که طبق آنچه در ميان تمام صنوف عرف است انتظار می‌رود صنف فروشگاه‌های اینترنتی هم صرفا یک نهاد برای رسیدگی به امور صنفی خود داشته باشد، اما موضوع به‌هیچ‌وجه این‌گونه نيست و چند نهاد خود را متولی حمایت از فروشگاه‌های اینترنتی قلمداد می‌کنند.
اگر انجمن 15 عضوی کسب‌و‌کارهای اینترنتی را کنار بگذاریم، باز هم دو متولی دیگر در این عرصه مشغول فعالیت هستند؛ یکی اتحادیه فناوران تهران که بر اساس آخرین آمار 50 عضو دارد و دیگری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده 20 عضو دارد.
 درآمدزایی بالای فروشگاه‌های اینترنتی
اما فارغ از موضوع برخی مخالفت‌ها که در خصوص زمان و چگونگی اخذ مالیات از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح شده، این روزها درحالی‌که بسیاری از فروشگاه‌های سنتی با کسادی بازار مواجه هستند، اما برخی فروشگاه‌های اینترنتی درآمدهای نجومی کسب می‌کنند.
برای مثال، آن‌طور که ادعا می‌شود یکی از فروشگاه‌های اینترنتی پردرآمد ایران، ارزشی برابر با 150 میلیون دلار دارد که این رقم خود گویای میزان فروش بالا و درآمدهای هنگفت برخی از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران است.
یکی از مدیران این فروشگاه در سال 92 در گفت‌وگو با یک رسانه مدعی شده بود روزانه دو هزار فقره فروش کالا دارد که به‌طور متوسط قیمت آنها 600 هزار تومان است و فروشگاه‌ اینترنتی مذکور روزانه يک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمد دارد که رقم ماهانه آن به 36 میلیارد تومان می‌رسید.
امروز اما برآورد می‌شود فروشگاه اینترنتی مذکور به‌طور متوسط پنج هزار سفارش در روز دریافت می‌کند که به‌راحتی می‌توان گفت چند برابر پول ردوبدل شده در بسیاری از مغازه‌های سنتی قلب پایتخت است.
از سوی دیگر، فروش بالای فروشگاه‌های اینترنتی به‌خصوص در حوزه کالاهای دیجیتال و موبایل به حدی بوده که بعضا موجب شده فروشندگان سنتی موبایل را با مشکل جدی رو‌به‌رو کند و حتی در مواردی به تعطیلی بکشاند؛ موضوعی که بارها در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است.
نکته قابل توجه دیگر آنکه این روزها کم نیستند واردکنندگان عمده‌ای که فروش کالاهای خود را به شکل انحصاری و تنها از طریق این فروشگاه‌های اینترنتی انجام داده و محصول آنها را نمی‌توان در مغازه‌های سنتی یافت.
 رقابت یک فروشگاه اینترنتی با 50 مغازه سنتی
در همین رابطه بود که چندی پیش سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به رشد بالای درآمدهای فروشگاه‌های اینترنتی در اظهار نظری گفته است: این فروشگاه‌ها در یک مدت زمان کوتاه رشد خوبی داشته‌اند و حتی بعضی از آنها شرایط بسیار بهتری نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی دارند، گردش مالی بالایی دارند و حتی مجالی به فروشگاه‌های فیزیکی نمی‌دهند.
میرمهدی همچنین اضافه کرده است: یک واحد مجازی به‌تنهایی سهم بازاری به اندازه ۲۰ تا ۵۰ واحد تجاری فیزیکی را گرفته است و مردم هم به دلیل هزینه‌هایی که در خرید سنتی به آنها تحمیل می‌شود راغب می‌شوند به صورت اینترنتی خرید کنند.
علاوه بر موارد يادشده، اگر باز هم به درآمدهای هنگفت برخی فروشگاه‌های اینترنتی شک دارید، کافی است سری به آمار تراکنش‌های اینترنتی که توسط بانک مرکزی ثبت شده است بزنید. اگر به آمار بانک مرکزی رجوع کنیم می‌بینیم آمار خرید پرداخت‌های اینترنتی رشد چشمگیری در سال 93 نسبت به سال 92 داشته است. علاوه بر این، آمار رسمی این بانک نشان می‌دهد خرید و پرداخت اینترنتی تا پایان شهریور93 حدود 23 هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شد این آمار تا پایان سال جاري به حدود 50 هزار میلیارد تومان برسد که این یعنی خریدهای اینترنتی رشد 229 درصدی را طی این دوره یک‌ساله تجربه کرده‌اند؛ رشدی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز صعودی جهشی را تجربه کند.
طبیعی است، حجم بالایی از این خریدهای اینترنتی هم به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق دارد که روزانه مبالغ بسیار هنگفتی گردش مالی را در اختیار خود دارند.
با آنچه از نظر گذشت طبیعی است که باید پذیرفت بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی درآمدهای قابل توجه و بالایی دارند و به‌هیچ‌وجه نباید به آنها اجازه داد به بهانه‌های مختلف از پرداخت مالیات طفره بروند.
نکته بسیار قابل تامل آنکه این روزها مشاهده می‌شود سرمایه‌گذار یکی از فروشگاه‌های میلیاردر اینترنتی هم خواستار دریافت معافیت‌های مالیاتی شده! و با در اختیار داشتن ارتباطاتی در برخی رسانه‌ها در تلاش برای فشار به سازمان دارایی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است.
 لزوم پرداخت مالیات توسط همه اقشار
تمام این هیاهو و جریان‌سازی‌های کاذب و غیرقانونی در حالی هدایت می‌شود که سال‌ها است دولت از تمام مشاغل، شرکت‌ها و کارگران و کارمندانی با کمترین حقوق نیز مالیات کسر می‌کند. از این‌رو اصل درخواست برخی فروشگاه‌های اینترنتی که درآمد سالانه آنها سر به فلک می‌کشد، برای پرداخت نکردن مالیات یا حتی معافیت‌های مالیاتی موقت، قطعا قابل پذیرش نیست.
کما این که بسیاری از این فروشگاه‌های اینترنتی، هزینه‌هایی جانبی به مراتب کمتر از همکاران سنتی و فیزیکی خود دارند.
البته مشخص است که تمام فروشگاه‌های اینترنتی ده‌ها میلیارد تومان در ماه درآمد ندارند که این موضوع نیز کاملا طبیعی است. در این خصوص نیز واضح و مبرهن است همان‌گونه که در قوانین مالیاتی از یک مغازه چندمتری خرده‌فروشی، مالیاتی معادل کارخانه ایران‌خودرو یا شرکت مخابرات ایران دریافت نمی‌شود، از فروشگاه‌های اینترنتی نیز مالیاتی متناسب با درآمد و کسب‌وکار خودشان دریافت می‌شود.
از این‌رو گذشته از قوانین کشور، عدالت اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، کارشناسان و فعالان عرصه کسب‌و‌کار و تجارت معتقدند، فروشگاه‌های اینترنتی نیز نباید در پوشش و بهانه‌هایی همچون نوپایی، استارت‌آپ، نوآوری، تجارت الکترونیکی، اشتغال و غیره به مخالفت با این حق قانونی پرداخته و حق سایر کسب‌و‌کارها را پایمال کنند. نکته قابل تامل آنکه برخی از این فروشگاه‌های اینترنتی از مدت‌ها قبل از دریافت نماد‌های الکترونیکی در حال کسب‌وکار و درآمدزایی بوده‌اند.
هفته‌نامه عصر ارتباط نظر به اهمیت این موضوع، گستردگی فروشگا‌ه‌های اینترنتی و حجم بالا و فزاینده تراکنش‌های مالی در این کسب‌وکارها، به پیگیری سرنوشت اخذ مالیات از فعالان این حوزه ادامه خواهد داد.
نویسنده :‌نادر نینوایی


 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200