http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
عجایبی که فقط برای کاربران آی‌فون رخ می‌دهد
عجایبی که فقط برای کاربران آی‌فون رخ می‌دهد

استیو جابز و جمله معروفش را حتما به خاطر دارید: «متفاوت فکر کنید». او در واقع سخاوتمندانه رمز موفقیت خود را در اختیار ما قرار داده و جالب‌تر اینکه خود او نیز به‌شدت به این حرف ایمان داشته است.

حالا مصداق و گواه ادعای وی را می‌توان در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی و طراحی نرم‌افزارهای بی‌نظیر و حتی روش کاملا متفاوت و حساب‌شده تبلیغات اپل جست‌وجو کرد. شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید، اما اپل بی‌آنکه کاربران و خریدارانش بدانند، زیرکانه‌ترین و در عین حال هوشمندانه‌ترین کمپین تبلیغاتی را در بین رقبایش دارد.
تفاوت فاحش میان اپل و سایرین از کجا نشات می‌گیرد؟ واقعیت آن است که اپل بسیاری از کمپین‌هایش را بر پایه شایعه‌سازی و رازآلودگی بنا نهاده که اتفاقا به‌صورت كاملا حرفه‌ای بیشترین نتیجه را نیز از این روش تبلیغاتش می‌گیرد.
جالب آنکه حتي اگر اپل در به وجود آمدن شایعات نقشی نداشته باشد و آنها را تکذیب کند، اما بی‌شک در دامن زدن به آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند؛ چراکه هرگاه شما گوشی تلفن را برداشته و از این شرکت در رابطه با صحت و سقم یکی از شایعات موجود سوال کنید، هیچ پاسخی دریافت نخواهید کرد، چون این شرکت در یک استراتژی هوشمندانه هر پرسشی را که نپسندند، شایعه تلقی کرده و می‌گویند به شایعات پاسخ نمی‌دهند.
علاوه بر اين، نه‌تنها هیچ اعلامیه یا توضیحی از طرف این کمپانی برای پایان دادن به شایعات منتشر نمی‌شود، بلکه با مخفی نگاه داشتن اطلاعات و حتی زمان عرضه محصول جدید خود، باعث رونق هر چه بیشتر بازار شایعات می‌شود. به هر حال رمزآلود و معلق نگه‌داشتن افکار مردم بین درستی یا نادرستی یک خبر تاثیر خود را بر ذهن مخاطب می‌گذارد. جالب اینکه اخبار مذکور عمدتا از جنس داستان‌های زیبا، کوتاه و به‌یاد ماندنی هستند که مردم دوست دارند آن را در ميهمانی‌ها و زمانی که در جمعی هستند برای یکدیگر تعریف کنند.
برای آنکه به‌خوبی در جریان اتفاقات و رویدادهای عجیبی که فقط برای کاربران آی‌فون و شرکت اپل رخ می‌دهد، قرار بگیرید باید سری به اخبار مربوط به اپل در دنیای اینترنت زد. قبل از ورود به ادامه مطلب، دقت داشته باشید که این اخبار برای مثال از یک روستای دور‌افتاده از گوشه‌ای در دنیا به‌سرعت انتشار خبر سقوط یک هواپیما به رسانه‌های بزرگ و آمریکایی راه یافته و از آنجا نیز به تمام رسانه‌ها و بلاگ‌های کوچک و بزرگ دنیا پمپ می‌شود.

نمونه خبر اول: اجاره نامزد برای خرید آی‌فون!
«یک مرد چینی برای خرید آی‌فون 6، نامزد خود را اجاره می‌دهد. این مرد در مقابل دانشگاه سونجیانگ در شهر شانگهای چین با پلاکاردی در دست ایستاده و توانسته توجه عده زیادی را به خود جلب کند. او در پوستری که برای اولین بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد اعلام کرده که این کار را با رضایت کامل نامزد خود انجام می‌دهد!»
حالا اجازه دهید سری به پشت این خبر جالب که حتما یاد هر خواننده‌ای می‌ماند بزنیم. خواننده با این خبر تنها سطح خبر را دیده و از اثری که این خبر در پس ذهن آن به مخفیانه‌ترین و عالی‌ترین شکل ممکن می‌گذارد، بی‌اطلاع است. موضوع اینجا است که این مرد چینی برای داشتن آی‌فون 6 حاضر شده چنین تصمیم عجیبی بگيرد، و این یعنی «اگر شما برای خرید این گوشی سری به پس‌انداز ناقابل خود بزنید، کار بزرگی انجام نداده‌اید، چون اپل ارزشش را دارد! ارزشی که شما حتی به خاطر آن حاضر به زیر پا گذاشتن اخلاقیات نیز باشید!»
نمونه خبر دوم: سکته چینی‌ها بعد از خرید آی‌فون!
«پیتر چاو، بازیگر کمدی بین‌المللی به‌تازگی ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که سراسر خنده است. او در این ویدیو قصد دارد نحوه ابراز احساسات چینی‌ها را پس از خرید آی‌فون 5 نشان دهد. او بیان کرده تمامی ‌چینی‌ها پس از خرید آی‌فون 5 به مرز سکته رسیدند. شبکه CBC هم این ویدیو را پخش کرد تا تمام مردم دنیا آن را ببینند.»
تعجب نکنید، این چيني‌ها به رایگان صاحب این گوشی نشده‌اند بلکه ظاهرا آن را خریده و این‌قدر احساسات از خود نشان داده‌اند كه شبكه CBC هم اين ويديو را براي تمام دنيا پخش كرده است. البته که اين مساله کاملا غیرهدفمند، هدایت نشده و تصادفی بوده و هيچ ارتباطي با شركت اپل و آي‌فون ندارد!
توجه داشته باشید که چینی‌ها حتما در مورد مسایل مهم دیگر مانند دست يافتن به موفقيت‌هاي ورزشی و ملي نيز ابراز احساسات كرده‌اند، اما هیچ فیلم، عکس یا حتی خبری در اين مورد منتشر نشده یا اگر هم شده به تیتر نخست رسانه‌های جهانی تبدیل نشده است. در واقع اين موضوع به شکلی تلویحی و زیرپوستی پیام اصلی را به مخاطبان منتقل می‌كند كه در دست گرفتن یک گوشی آی‌فون تا حد سکته و جنون شما را شاد می‌کند!
شاید شما هم با خود بگویید، این همه هیجان برای خرید یک گوشی از کجا می‌آید و این افراد حتما دیوانه هستند و در یک کلام این هیاهو به‌نظر شما مضحک و مسخره بیاید. اما حواس‌تان باشد که در پس ذهن شما هم این تاثیر گذاشته می‌شود که به هر حال آی‌فون توانسته بخش زیادی از مردم را دیوانه خود کند و همین اثر بر ذهن سختگیر و هوشمند شما هم کفایت می‌کند!
نمونه خبر سوم: فروش کلیه یک چینی برای خرید آی‌فون!
«نوجوان چینی برای تامين هزینه خریداری یک دستگاه آی‌پد و آي‌فون، حاضر شد یکی از کلیه‌هایش را بفروشد. بر اساس این خبر، نوجوانی 17 ساله که تنها نام خانوادگی وی «ژنگ» اعلام شده است، برای خرید اين 2 محصول شرکت اپل در اینترنت جست‌وجو کرده و پس از یافتن فروشنده، یکی از کلیه‌های خود را به قیمت 22 هزار ین (معادل سه هزار و 400 دلار) به فروش رساند!
سوال اينجاست كه آيا اين نوجوان قرباني تبليغات اپل شده، يا اينكه خود بخشي از برنامه تبليغاتي اين شركت است. به دست آوردن آي پد و آي‌فون در ازاي از دست دادن يك عضو بدن، به‌نظر معامله منصفانه‌اي نيست. آيا اين تبليغات سعي دارند به مردم بگويند كه محصولات اپل به هر قيمتي می‌ارزند؟
نمونه خبر چهارم: نخستین آي‌فونی که به زمین خورد!
«جک کوک‌سی‌ اولین کسی است که در استرالیای غربی صاحب‌ آی‌فون 6 شد. او پس از شمارش معکوس کارکنان اپل وارد فروشگاه شد و خرید خود را انجام داد. اما چند ثانیه بعد، غفلتا این گوشی از دست او رها شد و با زمین برخورد کرد. این اتفاق نیز در حالی رخ داد که وی به‌عنوان اولین خریدار در مقابل دوربین‌های یک برنامه زنده قرار گرفته بود. گوشی او هیچ آسیبی ندید، اما او توانست نام خود را به‌عنوان اولین کسی که آی‌فون 6 ‌خود را بر زمین انداخت نیز ثبت کند!
شاید هم هدف دوم این خبر تست مقاومت گوشی آی‌فون در برابر چشم بینندگان بوده است!
توجه داشته باشید که تلویحا این اولین خریدار آی‌فون 6 چیزی در حد تداعی اولین کسی که قدم در کره ماه گذاشت و اولین کسی که به نیروی جاذبه پی برد و ... قرار گرفته و انعکاس خبری می‌یابد.
عشاقی شب زنده‌دار در صف خرید آی‌فون
تا به‌حال در مورد هیچ محصولی چنین رقابتی برای اولین خریدار بودن ایجاد نشده است. به‌راستی چه رازی در کار این کمپانی نهفته است که قبل از اینکه زمان عرضه محصول جدید اپل فرا برسد، بارها و بارها با چنین اخباری روبه‌رو می‌شویم:
بسیاری از طرفداران با همراه داشتن زیر‌انداز و پتو در مقابل فروشگاه اپل و سایر نقاطی که این دستگاه فروخته می‌شود شب را صبح کردند و امیدوار بودند که نخستین فردی در دنیا باشند که این تلفن را خریداری می‌کنند. ولی آیا اپل برای اولین خریدار محصولات خود تسهیلاتی در نظر گرفته، آیا کسی که به‌عنوان اولین خریدار وارد فروشگاه می‌شود می‌تواند به‌طور رایگان صاحب این گوشی شود؟ شاید هم خدمات و لوازم جانبی هدیه بگیرد؟ پاسخ همه این پرسش‌ها منفی است. جالب است بدانید که نخستین سری گوشی‌های اپل حتی گران‌تر هم فروخته می‌شود!
گویی هدف اپل این است که شما فقط قرار است اولین باشید نه بیشتر و چه افتخاری در دنیا از این عظیم‌تر است که شما اولین مشتری هستید که گوشی آی‌فون را گران‌تر خریده و آن را لمس می‌کنید! پس این همه هیاهو برای چیست؟ اگر قرار است در ازای به‌دست آوردن چیزی، پول پرداخت کنیم دیگر اولین بودن، شب تا صبح و در سرما و گرما بیدار بودن، چه مفهومی‌ دارد؟ مگر اپل قصد دارد تعداد انگشت‌شماری گوشی را در یک روز عرضه کند؟ آیا برخی از این افراد واقعا خریدار هستند یا تنها بازیگرانی هستند که برای اپل کار می‌کنند؟
شک ندارم که شما با خواندن این بخش از گزارش نیز بار دیگر از اهداف پشت پرده این فضاسازی‌ها احتمالا غافل مانده‌اید.
پس توجه داشته باشید که معمولا جزيیات محصولات اپل تا لحظه آخر و بر خلاف کلیه فروشی یک چینی در گوشه‌ای از دنیا، به‌هیچ‌وجه افشا نمی‌شود. اما این صف طویل طرفداران قبل از عرضه محصول و همچنین رقابت آنها بر سر اول بودن، این موضوع را نیز به پس ذهن شما و مخاطبان تداعی می‌کند که گویا این افراد هیچ شکی به کیفیت و زیبایی این محصول نداشته و قبل از اینکه محصول جدید را ببینند و لحظه‌ای آن را در دست گیرند مطمئن هستند که کارایی لازم را برای آنها خواهد داشت. در نتیجه ساعت‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها منتظر می‌مانند.
نمونه‌های دیگر از عجایب آی‌فون!
بد نیست با توضیحاتی که ذكر شد، مروری بر چند خبر دیگر آی‌فونی نیز داشته باشیم.
«یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایل در چین تعدادی از خیاطان را به خدمت گرفته تا برای کاربرانی که گوشی‌های آی‌فون 6 پلاس خریداری می‌کنند، جیب بزرگ‌تر بدوزند.»
بر اساس این گزارش پس از عرضه آی‌فون 6 وآی‌فون 6 پلاس در چین، بسیاری ازکاربران با مشکل جادادن گوشی داخل جیب‌شان مواجه شدند. بر این اساس نیاز بود تا کیف همراه داشته یا جیب شلوار یا لباس‌شان بزرگ‌ترباشد، تا گوشی آی‌فون 6 پلاس داخل آن قرار گیرد. از سوی دیگر شایعه خم شدن آی‌فون داخل جیب شلوارشان، باعث نگرانی‌هايی برای کاربران و اپراتورها شد. براین اساس، چاینا یونیکام به‌عنوان دومین اپراتوربزرگ تلفن همراه درچین گروهی ازخیاطان را به خدمت گرفته که در سراسر چین فعالیت می‌کنند.»
همان‌طور که مشخص است، طراحي جيب بزرگ‌تر راه‌حل اپراتوری چيني براي مشكل خم شدن آي‌فون 6 پلاس و البته ايجاد سهولت در حمل آن است. فارغ از صحت و سقم این خبر، مساله مهم اين است كه آي‌فون بايد در هر شرايطي محبوب بماند حتي اگر خم شود و اين وظيفه كاربر است كه با تغيير اندازه جيب شلوار يا حتي حذف جيب‌هاي پشتي شلوار امنيت اين گوشي را تامين كند. کسی چه می‌داند شاید اينجا خم شدن آي‌فون به‌عنوان يك مزيت، می‌تواند باعث ايجاد دگرگوني در دنياي طراحي مدل‌هاي جديد شلوار شود!
«خانمی‌ چینی در حین استفاده از سرویس بهداشتی غفلتا گوشی آی‌فون خود را به داخل چاه فاضلاب می‌اندازد، در این حین شوهر و مادر شوهر وی که از این اتفاق مطلع می‌شوند، برای نجات گوشی دست به‌کار می‌شوند. ابتدا شوهر این خانم وارد چاه فاضلاب می‌شود که بر اثر گاز‌گرفتگی جان خود را از دست می‌دهد، سپس مادر شوهر وی برای نجات پسرش اقدام می‌کند که او نیز بر اثر تجمع گازهای کشنده به سرنوشت پسرش دچار می‌شود!»
این همه فداکاری فقط به‌خاطر یک تلفن همراه! در اینجا 2 نفر جان خود را برای نجات آی‌فون 320 دلاری فدا کرده‌اند، آیا آی‌فون ارزش این همه جان‌فشانی را دارد؟ خبر مردن این 2 نفر به‌خاطر گوشی آی‌فون چگونه جهانی شده است؟ مگر غیر از این است که روزانه صدها نفر در معادن، جاده‌ها و کارخانه‌های چین جان خود را از دست می‌دهند و این خبرها حتی به شهرهای همسایه هم درز نمی‌کند، چه برسد به تمام دنیا.
آیا تا به‌حال شنیده‌اید که خانمی ‌برای نجات انگشتر الماس، چنین جان‌فشانی ازخود نشان دهد؟ آیا عجیب نیست که همیشه اتفاقاتی از این دست تنها برای کاربران محصولات اپل رخ می‌دهد؟ آیا اپل با توليد و انتشار اين خبرها تلاش دارد به دنیا بقبولاند که ارزش محصولاتش چیزی بیش از ارزش مادی آنهاست؟ اینکه انسان‌ها در طول تاریخ برای پاسداری از مقدسات و باورهای خود حاضر به فداکردن جان و مال خود بوده‌اند حرف تازه‌ای نیست، اما اینکه برخی برای محصولات اپل نیز حاضر به انجام چنین کارهایی هستند امر تازه‌ای است که فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
به‌نظر می‌رسد این شرکت با رواج تعصب‌گرایی در بین طرفداران خود قصد دارد به تقویت کمپین تبلیغاتی خود در تمام دنیا ادامه دهد. ما نیز تایید می‌کنیم که اپل یک پیشتاز در دنیای فناوری محسوب می‌شود و محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردارند. بی‌شک تمام خریداران محصولات اپل نیز، دچار سحر و جادوی تبلیغات اپل نشده‌اند، اما آیا زمان آن نرسیده که ما نیز به جمله معروف جابز عمل کنیم و به جای اینکه تحت تاثیر تبلیغات تصمیم بگیریم، متفاوت فکر کنیم.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200