http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
هياهوي دروغين بر سر نمايندگي رسمي اپل در ايران
هياهوي دروغين بر سر نمايندگي رسمي اپل در ايران

تعداد فروشگاه‌هایی که ادعای نمایندگی رسمی شرکت اپل در ایران را دارند، با وجود اینکه تحریم علیه کشورمان همچنان پابرجا است، به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش است.

به گزارش عصر ارتباط، با وجود تحریم و ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی به کشور، فروشگاه‌های مدعي تنها نماینده رسمی اپل در کشور و به‌ویژه در پایتخت مانند قارچ در حال رشد هستند. در این شرایط، گشایش یک ساختمان با نام اپل در اتوبان کردستان توسط شرکت تعاونی وقایع گستر فارس به مدیریت غلام‌عباس کرمی با ادعاي واردكننده تلفن همراه و تجهيزات وابسته اپل از كشور هنگ‌كنگ بیش از پیش به این موضوع دامن زده است. هرچند خبرنگار ما تلاش کرد که با دفتر مرکزی یا خدمات پس از فروش این شرکت تماس بگیرد، اما هیچ‌کدام از شماره تلفن‌های ثبت‌شده از این شرکت پاسخگو نبودند.
در این میان، مه‌تل نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که با تکیه بر مجوز رسمی از وزارت بازرگانی، خود را تنها نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش دستگاه‌های آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد در ایران معرفی می‌کند. مه‌تل در توصيف اهداف اين شركت به گسترش تدريجي خدمات و شبكه فروش و دستيابي به جايگاهي در خور نام و اعتبار برند اپل در بازار پررونق داخلي اشاره كرده است. این در حالی است که در عرف حقوقی، نماینده تجاری یک برند به شخص مستقلی اطلاق می‌شود که با تعهد در برابر تاجر اعطاکننده نمایندگی و در ازای دریافت اجرت یا کمیسیون مشخص، نسبت به بازاریابی، مذاکره یا انعقاد معاملات تجاری برای مدت محدود یا نامحدود به نام و به حساب وی اقدام کند. به این‌ترتیب مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمایندگی عبارت خواهد بود از تاجر بودن، استقلال در اداره امور تجاری مربوط به موضوع نمایندگی و امین بودن که هر یک از این ویژگی‌ها احکام و آثاری خاص را بر رابطه ميان نماینده و برند اصلی مترتب می‌کند. با توجه به اهمیت فراوان قرارداد نمایندگی تجاری در عرصه تجارت داخلی و بین‌المللی، قواعد و مقررات خاصی در خصوص آن در قوانین کشورهای مختلف پیش‌بینی شده، اما متاسفانه در کشور ما مقررات مشخصی درباره آن وجود ندارد.
علاوه بر این، مه‌تل با ذکر عبارتی در سایت این شرکت، ثابت کرده است که با وجود تحریم همچنان می‌توان خدمات اصلی را ارايه کرد. یکی از کارشناسان مه‌تل در رابطه با نحوه فعالیت این شرکت به خبرنگار ما گفت: «ما کالاهای خود را از دوبی وارد می‌کنیم؛ هرچند ما نماینده اصلی اپل نیستیم، اما تنها شرکتی هستیم که به‌صورت قانونی در این حوزه در ایران فعالیت می‌کنیم و صرفا از این لحاظ تنها نماینده رسمی در ایران هستیم.»
به ‌گفته او، مه‌تل با وجود دریافت مجوز از ارگان‌های دولتی و ذی‌صلاح در ایران، از خود اپل هیچ‌گونه مجوزی دریافت نکرده است.
او افزود: «در حقیقت ما با شرکت اپل کاری نداریم که مشکلی رخ دهد. ما تنها شرکتی هستیم که زیر نظر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در ایران فعالیت می‌کند.»
رضا سمیع‌زاده، رییس هیئت‌مدیره مرکز اپل ایران، در رابطه با فعالیت این مرکز در ایران گفت: «فعالیت مرکز اپل ایران هیچ مشکلی ندارد. البته نمایندگی رسمی در ایران وجود ندارد و هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند نماینده رسمی اپل در ایران هستند، به‌طور مستقیم مجوزی از شرکت اپل دریافت نکرده‌اند.»
او افزود: «پس از تحریم، ورود و فروش محصولات برخی از کشورها از جمله آمریکا در ایران ممنوع شده، حتی شرکت Dell هم نماینده رسمی در ایران ندارد، ولی اپل از همه برجسته‌تر است. سیاست اپل حتی این نیست که به‌طور واسطه مجوز نمایندگی برای شرکتی صادر کند. بنابراین ادعای نمایندگی رسمی در ایران، صرفا یک ادعای دروغین و دور ‌زدن قانون است.»
سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه نیز با تاکید بر اینکه در این مدت چند شرکت مدعی نمایندگی رسمی در ایران شده‌اند، گفت: «این امر به‌هیچ‌‌وجه صحت ندارد و فقط یک شرکت، خدمات، گارانتی و کالای مناسبی را به مشتریان عرضه می‌کند، اما سایر فروشگاه‌ها به‌هیچ‌عنوان نه خدمات‌شان منطقی بوده و نه کالایی که ارايه می‌کنند شناسنامه‌دار و قانونی است. اگر به سایت وزارت بازرگانی هم مراجعه کنید، نام هیچ‌یک از آنها در سایت وجود ندارد. در طول سه سال گذشته، شکایتی در مورد مرکز اپل ایران نشده، ولی در مورد فروشگاه‌‌های دیگر که چنین ادعایی دارند، شکایت‌هایی از سوی مردم دریافت کرده‌ایم.»
او درخصوص نحوه نظارت اتحادیه بر فعالیت این دسته از فروشگاه‌ها افزود: «با توجه به شروع فعالیت شرکت وقایع‌ گستر فارس، نامه‌ای برای آنها ارسال کرده‌ایم که اگر مجوزی دارند ارايه کنند؛ چراکه ارايه خدمات پس از فروش توسط نمایندگی‌ها حتما باید با مجوز صورت بگیرد، اما این شرکت تاکنون مجوزی ارايه نکرده است. اگر مجوزی نشان دهند که منطقی باشد، ما از آنها حمایت می‌کنیم، اما در غیر این صورت با آنها باید برخورد شود.»
حسام ایپکچی، کارشناس حقوقی در حوزه فناوری اطلاعات، نیز در رابطه با ادعای نمایندگی رسمی توسط برخی از شرکت‌ها گفت: «نمایندگی در قانون تجارت تعریف دارد، چنين نیست که هر کسی ادعای نمایندگی کند، بلکه باید شرکت مادر آن نماینده را تصدیق و اعلام کند که آن را به‌عنوان نماینده خود پذیرفته است و نماینده باید به تمام تعهدات و وظایف خود در قبال امتیاز نمایندگی آن شرکت مادر عمل کند. این کار همانند ایجاد یک شرکت با طی مراحل ثبتی، به تشریفات ثبتی جداگانه احتیاج دارد.»
او با تاکید بر اینکه ادعای تمام شرکت‌ها و فروشگاه‌ها مبنی بر نمایندگی رسمی در کشور تا زمانی که قرارداد رسمی نمایندگی منعقد نشده و تشریفات ثبتی به انجام نرسیده باشد، صرفا ادعای خلاف واقع است، افزود: «چه از جانب مصرف‌کننده و چه از جانب شرکتی که نام و اعتبار تجاری‌اش مورد سوءاستفاده قرار گرفته، قابلیت پیگیری قضایی وجود خواهد داشت.»
ایپکچی از سوی دیگر، بحث نقض حقوق مالکیت معنوی را در ایران مطرح کرد و گفت: «به‌دلیل نبود قانون کپی‌رایت در ایران، فروشگاه‌ها نام اپل را برای خود انتخاب می‌کنند، درحالی‌که ادعای نمایندگی یک شرکت حقوق مالکیت معنوی را هم نقض می‌کند. استفاده از نماد تجاری یک شرکت صرفا زمانی که تحت‌نظر شرکت اصلی باشد، مجاز است تا از آن به‌عنوان یک مزیت تبلیغاتی استفاده شود، در غیر این صورت نه‌تنها حقوق شرکت اصلی، بلکه حقوق مصرف‌کننده هم نقض می‌شود؛ چراکه نام و اعتبار شرکت مادر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.»
او افزود: «شرکت اپل در ایران نماینده رسمی ندارد، بنابراین نام و نماد تجاری آن شرکت در ایران قابل استفاده نیست. البته این مساله فقط در مورد کالاهای های‌تک مطرح نیست. به‌طور مثال، درحال حاضر نماینده رسمی BMW نیز در ایران وجود ندارد، اما لوگوی آن را در هر مکانی می‌توان دید و این به‌معنای نمایندگی رسمی نیست.»
این کارشناس حقوقی درخصوص مجاز بودن دریافت نمایندگی به‌طور واسطه‌ای از سایر نمایندگی‌های اپل گفت: «زنجیره نمایندگی به این صورت است که باید بررسی کرد آیا نماینده شرکت حق اعطای نمایندگی را دارد یا خیر. به‌طور مثال، یکی از اصلی‌ترین شروط برای دفاتر خدمات ارتباطی این است که حق انتقال به غیر را ندارند. نمایندگی در ازای شرایط احراز‌شده هر مجموعه‌ای اعطا می‌شود؛ چراکه شرکت مادر یا اصلی از اعتبار خود به نماینده می‌بخشد، به‌همین دلیل به‌راحتی شرکت نماینده نمی‌تواند نمایندگی به شرکت دیگر واگذار کند و باید اعطای نمایندگی به نحوی باشد که اگر یک روز شرکت اصلی از انجام تعهدات خود سر باز زد، بتوان این موضوع را پیگیری کرد. اگر هم نمایندگی به‌صورت واسطه‌ای اعطا شود، کارکرد اصلی آن، تعهد حقوقی قابل اتکا نیست، بلکه طرح موضوع نمایندگی صرفا یک تبلیغات تجاری است و نه یک وصف حقوقی.»
او با بیان اینکه اعطای نمایندگی از مراجع ذی‌صلاح هیچ مبنای حقوقی ندارد، گفت: «هرچند این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که از مراجع ذی‌صلاح در ایران مجوز دریافت کرده‌اند، اما نهادهای دولتی و سایر ارگان‌هایی که در داخل کشور مجوز صادر می‌کنند، صلاحیت اعطای نمایندگی از طرف یک شرکت خصوصی خارجی را ندارند. حتی اگر وزارتخانه‌ای بخواهد از محصولات و خدمات این شرکت‌ها استفاده کند، باید از سوی آنها مجوز دریافت کند؛ چراکه از طرف آن شرکت خصوصی برای استفاده از خدمات و محصولاتش در ایران اجازه‌ای داده نشده است. نمایندگی یک رابطه حقوقی ميان شرکت مادر یا اصلی با شرکت‌های تابعه‌ای است که از طرف شرکت اصلی تعهد می‌کنند و هم تعهدات خود را به اجرا می‌گذارند. پس طبق این تعریف، نمایندگی به هر شکلی که باشد، باید شرکت اصلی نماینده را تایید کرده باشد و نه مراجع ذی‌صلاح داخلی.»


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200