http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 31 شهريور 1394
تحول در صنعت بازی‌های ویديویی با فناوری G-Sync انویدیا
تحول در صنعت بازی‌های ویديویی با فناوری G-Sync انویدیا

امروزه بازی‌های رایانه‌ای به صنعت بسیار بزرگی تبدیل شده که با سود سرشارش، سرمایه‌گذاران بزرگی را به سمت خود جذب کرده است.

 هر چند تولید بازی‌های ویديویی یک پروسه تفکیک شده است، اما نمی‌توان تولیدکنندگان سخت‌افزار کامپیوتر به‌خصوص سازندگان کارت‌های گرافیک را از این صنعت جدا دانست. در حقیقت، رابطه مستقیم و تنگاتنگی میان سازندگان کارت گرافیک و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برقرار است که به نوعی تکمیل‌کننده فعالیت‌های یکدیگر هم محسوب می‌شوند. اما دو شرکت انویدیا و AMD که انحصار تولید تراشه‌های گرافیکی را در دست دارند، رقابت سختی را در بازارهای جهانی تجربه می‌کنند و هر کدام برای به دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار فروش مدام در حال تدارک و ارايه نسخه‌های جدید گرافیکی هستند. در این اثنا شرکت انویدیا که بیش از نیمی از بازار فروش تراشه‌های گرافیکی جهان را به خود اختصاص داده است برای متقاعد کردن کاربران و گیمرها به خرید محصولاتش، هر از گاهی فناوری‌های نوین گرافیکی را به اشکال نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید و در اختیار صنعت گیمینگ قرار می‌دهد. در همین حال این شرکت در نقشه راه آتی خود قصد دارد تمرکز ویژه‌ای بر بازی‌های ویديویی داشته باشد تا از قدرت و انعطاف بیشتری در رقابت با کنسول‌های بازیPS4  و Xbox Oneکه به تراشه گرافیکی شرکت AMD مجهزند، برخوردار شود. همچنین عرضه زودهنگام نسخه‌های بهینه‌شده و جدیدتر درایور کارت‌های گرافیک انویدیا نیز نشان از اهمیت این موضوع دارد. اما مشکل بریدگی تصاویر در بازی‌های ویديویی معضلی است که این شرکت را به ارايه مسکن‌های موقتی سوق داده است. انویدیا در سال گذشته بسته نرم‌افزاری Experience را به درایورهای خود ضمیمه کرد. جیفورس اکسپرینس انویدیا شامل بهترین تنظیمات گرافیکی در بازی‌های مختلف رایانه‌ای است که از سوي این شرکت آزمایش و نتایج آن در این نرم‌افزار جانبی گنجانده شده و گیمرها می‌توانند این تنظیمات را فراخور شرایط و متناسب با بازی ویديویی مورد نظر خود اعمال کنند. ولی علاوه بر جیفورس اکسپرینس، حتی فناوری هماهنگ‌سازی عمودی V-Sync هم در رفع مشکلات تصویری به وجود‌آمده در حین اجرای بازی‌های ویديویی موفق نبود. شرکت انویدیا برای رفع اساسی این مشکل چاره‌ای به‌جز تلفیق نرم‌افزار با سخت‌افزار نداشت و با عرضه فناوری سخت‌افزاری موسوم به G-Sync، تحولی بزرگ را در صنعت بازی‌های ویديویی به وجود آورد. با این فناوری جدید، هماهنگی هم‌سطحی میان نرخ Refresh Rate (تازه‌سازی تصویر) نمایشگر و فریم‌های رندرشده کارت گرافیک ایجاد شده که این امر به جلوگیری از ایجاد شکست در تصاویر نمایش داده‌شده در نمایشگر می‌انجامد. اما چرا این تفاوت میان نمایشگر و فریم‌های رندرشده کارت گرافیک وجود دارد؟ پاسخ این سوال را باید در سرعت پردازش جست‌وجو کرد. سرعت پردازش و رندرینگ تراشه‌های گرافیکی بسیار بیشتر از نرخ تازه‌سازی تصویر در نمایشگرها است. برای نمونه نمایشگری با نرخ تازه‌سازی تصویر60 هرتز را در نظر بگیرید؛ این نمایشگر قادر است در یک ثانیه60 تصویر را نمایش دهد و این در صورتی است که سرعت رندرینگ و آماده‌سازی تصاویر توسط یک کارت گرافیک بیش از اینها است. در این میان، فریم‌های رندرشده جدیدتر کارت گرافیک با تعداد زیاد و بلافاصله بعد از آماده سازی، هنگامی در اختیار نمایشگر قرار می‌گیرند که نمایشگر هنوز مشغول نمایش دادن فریم‌های قبلی است. پدیده شکست تصویر دقیقا در همین زمان به وجود می‌آید و حاصل ناتوانی نمایشگر در دریافت و نمایش سریع فریم‌های جدیدتر متناسب با سرعت کارت گرافیک است. در حقیقت زمان ناهماهنگ میان فریم آماده‌شده توسط GPU و فریم نمایش داده‌شده نمایشگر است که به ایجاد بریدگی و پله شدن تصاویر در بازی‌های ویديویی می‌انجامد. حال قرار است فناوری جدید G-Sync این ناهماهنگی در دریافت و نمایش تصاویر رندرشده را رفع کند و با قرار گرفتن به جای اسکیلر نمایشگر و اعمال نظر در بخش VBLANK‌ (بازه تاریکی ميان دو فریم) موجب می‌شود نمایشگر به نمایش فریم فعلی خود تا زمان رسیدن و دریافت فریم جدید از GPU ادامه دهد. اما فناوری G-Sync از مجموعه یک بورد سخت‌افزاری با المان‌های الکترونیکی متعدد تشکیل شده است. این بورد سخت‌افزاری متشکل از سه تراشه حافظه DDR3 به ظرفیت 768 مگابایت است که به اعتقاد انویدیا این حجم از حافظه بیش از حافظه موجود در بخش اسکیلر نمایشگرها نیست، اما پهنای باند ارايه‌شده توسط این میزان حافظه برای ذخیره فریم قبلی و محاسبه پردازشی فریم‌های بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در بخش خروجی تصویر، فناوری جی‌سینک از DP نسخه 1.2 بهره می‌برد و قرار است با بهینه‌سازی‌های آتی، جی‌سینک از خروجی‌های HDMI و DVI نیز حمایت کند. همچنین در حال حاضر فناوری جی‌سینک امکان پشتیبانی از صدا را هم ندارد و افزودن این بخش به نسخه‌های آینده جی‌سینک انویدیا موکول شده است. اما افزودن بورد سخت‌افزاری G-Sync‌ به نمایشگرهای امروزی تاثیر بسیار کمی بر سرعت اجرای بازی‌های ویديویی دارد و می‌توان امیدوار بود که انویدیا با اعمال بهینه‌سازی‌های مورد نیاز در نسخه‌های بعدی بهبودهای قابل ملاحظه‌ای را برای این فناوری تازه‌وارد در نظر بگیرد. اگرچه انویدیا هنوز قیمت واحدی را برای این فناوری گرافیکی اعلام نکرده، اما می‌توان از اختلاف قیمت میان دو مدل از نمایشگرهای بدون G-Sync و مجهز به G-Sync به بازه قیمتی آن دست یافت. برای نمونه، نمایشگر معمولی ایسوس مدل VG248QE به قیمت 260 دلار عرضه می‌شود و این در حالی است که همین نمایشگر با تجهیز به فناوری G-Sync‌ به قیمت 380 دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته و اختلاف قیمت 120 دلاری این دو نمایشگر نشان‌دهنده قیمت فناوری G-Sync است. آنچه مشخص است اینکه در حال حاضر فناوری جدید انویدیا مقرون به‌صرفه نیست و باید منتظر بود تا کاستی‌های این فناوری برطرف شود تا بتوان از تمامی ظرفیت‌های کاربردی G-Sync مطابق با هزینه‌کرد اضافی بهره‌مند شد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200