http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
برنامه های مایکروسافت برای سلطنت بر بازار کنسول های بازی
 برنامه های مایکروسافت برای سلطنت بر بازار کنسول های بازی

چندی پیش مایکروسافت کاری را انجام داد که برای سال ها هیچ تولید کننده کنسولی به سراغش نرفته بود. ردموندی ها از مشخصات فنی پروژه آینده خود - نسخه بهبود یافته اکس باکس وان - سخن به میان آوردند. آن ها این کار را در دوره ای انجام دادند که حفاظت از اطلاعات، خصوصا در مورد سخت افزار کنسول ها، به یکی از دغدغه های مهم شرکت ها تبدیل شده است.

چندی پیش مایکروسافت کاری را انجام داد که برای سال ها هیچ تولید کننده کنسولی به سراغش نرفته بود. ردموندی ها از مشخصات فنی پروژه آینده خود - نسخه بهبود یافته اکس باکس وان - سخن به میان آوردند. آن ها این کار را در دوره ای انجام دادند که حفاظت از اطلاعات، خصوصا در مورد سخت افزار کنسول ها، به یکی از دغدغه های مهم شرکت ها تبدیل شده است.

آن ها برای جلوگیری از یه افشاگری بزرگ - که در این مورد افشای مشخصات فنی کنسول جدید هست - وظیفه ارائه اطلاعات را به یوروگیمر سپردند که در عین حال کار بسیار تحسین برانگیزی هم بود. مایکروسافت با قرار دادن اطلاعات به دست یک رسانه شناخته شده، اعتبار و نظم خاصی را به انتشار اخبار پیرامون اسکورپیو بخشید.

ردموندی ها به گیمرها اجازه دادند تا خودشان به دنبال بررسی قدرت اسکورپیو بروند و درک کنند که کنسول جدید مایکروسافت چه کاری می تواند برایشان انجام دهد. اما هنوز چند سوال بزرگ در ارتباط با اسکورپیو بی پاسخ مانده است. آیا تقاضای کافی برای عرضه یک ورژن قدرتمندتر از کنسولی که تنها سه سال از عمرش می گذرد وجود دارد؟ آیا تمامی این تلاش ها مربوط به صنعت تلویزیون های 4K می شود؟

برای درک بهتر اسکورپیو باید به ۱۰ سال پیش سفر کنید و اتفاقاتی که مایکروسافت در این دوره و پس از معرفی اکس باکس ۳۶۰ پشت سر گذاشته را مورد بررسی قرار دهید. اکس باکس ۳۶۰ کنسولی قدرتمند و نوآور بود که برای تبدیل شدن به بهترین پلتفرم برای اجرای بازی های چند نفره، زیر ساخت خوبی داشت.

با این حال در این نسل ورق برگشت. از زمان معرفی اکس باکس وان تا کنون، کنسول تازه ردموندی ها زیر سایه فروش فوق العاده پلی استیشن ۴ قرار گرفت. اما اسکورپیو می تواند این رویه را به طور کلی متوقف کند و بار دیگر مایکرسافت را به قله های نوآوری و تکنولوژی برساند.

آن ها در ژوئن سال گذشته و در جریان برگزاری مراسم E3، از پروژه اسکورپیو سخن به میان آوردند؛ کنسول قدرتمندی که نمونه قدرتمندتری از اکس باکس وان بود و به جای سخت افزار آن، از پردازنده اختصاصی x86 هشت هسته ای با سرعت کلاک ۲.۳ گیگاهرتز و قدرت پردازش گرافیکی ۱۱۷۲ مگاهرتزی بهره مند شده بود.
 

نسول تازه مایکروسافت روی کاغد بسیار قدرتمندتر از چیزی است که فکرش را می کردیم و این اجازه را به گیمرها می دهد که بازی های شان را روی رزولوشن 4K واقعی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا در آورند. همچنین اسکورپیو قادر به پشتیبانی کامل از تکنولوژی HDR (دامنه داینامیک بالا) است و بدون هیچ شکی از قدرت پردازشی بیشتری نسبت به رقیب خود، پلی استیشن ۴ پرو بهره می برد.

با این حال توسعه دهندگان هنوز به پشتیبانی از اکس باکس وان نیاز دارند و در همین راستا آن ها سعی کردند تا با معرفی اکس باکس وان اس این کار را انجام دهند. اما حالا با معرفی اسکورپیو این امکان برای مایکروسافت ایجاد شده تا بازی های شان را با کیفیت بالاتری روی سخت افزار این کنسول تازه اجرا کنند.

البته چیزی که نظر بسیاری از گیمرها را در ارتباط با سخت افزار اسکورپیو به خود جلب کرد، استفاده دوباره مایکروسافت از پردازشگر های کلاس جگوار شرکت AMD - پردازشگرهایی که نمونه آن ها را می توان در سخت افزار پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان مشاهده کرد - برای این کنسول قدرتمند بود.

پردازنده فعلی نسبت به نسخه قبلی به شدت تکامل پیدا کرده و برای سخت افزار اسکوپیو سفارشی سازی شده است. اما نکته عجیب اینجاست که مایکروسافت حاضر به تعویض این قطعه سیلیکونی نشده و به جای آن از پردازنده های به روز تر و قدرتمند تر در سخت افزار اسکورپیو استفاده نکرده است.

به عقیده مدیر اکس باکس، فیل اسپنسر، این موضوع به رابطه میان قیمت در ازای کارایی باز می گردد که این روزها تبدیل به یکی از مشخصه های اصلی صنعت کنسول های بازی تبدیل شده است. او در ارتباط با این موضوع چنین گفته:

اگر از من بپرسید که می شود کنسولی دو هزار دلاری طراحی کنید که قدرتی معادل با دو کارت گرافیک تایتان اکس داشته باشد، می گویم بله ما می توانیم. اما در ارتباط با این بحث مسئله قیمت و ارزش کنسول به طور کلی نادیده گرفته می شود. اگر می خواهید پول تان را برای یک سیستم دارای پردازنده i7 با مقدار حافظه رم بسیار بالا خرج کنید، بهتر است یک پی سی قدرتمند بخرید.

اما فکر می کنم که ما در اسکورپیو به خوبی رابطه میان قیمت و کارایی را حفظ کرده ایم. مردم زمانی که قیمت اسکورپیو را ببینند می فهمند که ما در مورد چه چیزی صحبت می کردیم. شکی در آن نیست که اسکورپیو یک محصولی قدرتمند و گران قیمت است. اما من فکر می کنم که در مقایسه با کامپیوتری که چنین مشخصاتی دارد، خرید اسکوپیو می تواند احساس بهتری را برای تان به ارمغان بیاورد.

با این حال اسپنسر باز هم هیچ صحبتی در ارتباط با قیمت اسکورپیو نکرد. اما احتمال می رود که کنسول آینده مایکروسافت ارزشی معادل با ۴۹۹ دلار داشته باشد. البته انتظار چنین قمیتی با توجه به اینکه اسکورپیو یک محصول قدرتمند است، بسیار منطقی به نظر می رسد. اما این سوال پیش می آید که چه کسی اسکورپیو را می خرد؟

اکس باکس وان اس ماه اگوست روانه بازار شد و ویژگی هایی مانند پشتیبانی از HDR برای اولین بار به این کنسول پا گذاشتند. علاوه بر این کنسول ارتقا یافته مایکروسافت قادر به پخش ویدیوها در رزولوشن 4K است و می تواند کیفیت بصری بازی ها را تا اندازه خوبی ارتقا بخشد.

همین موارد برای بسیاری از گیمرها کافی هستند. آثاری همچون فورتزا هورایزون ۳ و گرز آو وار ۴ همین حالا هم روی تلویزیون ها 4K چشم نواز ظاهر می شوند. علاوه بر این گیمرهای بسیاری هنوز وجود دارند که باید تلویزیون های خود را به نمایشگرهایی با رزولوشن 4K ارتقا دهند.
 

با این حال اسپنسر عقیده متفاوتی دارد و اسکورپیو را منحصر به تلویزیون های 4K نمی داند. بر اساس گفته های مایکروسافت، اسکورپیو می تواند روی رزولوشن ۱۰۸۰ نیز کیفیت بصری بازی ها را تا اندازه بسیار زیادی ارتقا بخشد و همچنین نرخ فریم را هم افزایش دهد.

در واقع بازی های فعلی اکس باکس وان دارای ویژگی هایی هستند که می توان به واسطه آن ها جلوه های بصری را ارتقا بخشید. به واسطه همین ویژگی هاست که قدرت واقعی اسکورپیو روی رزولوشن ۱۰۸۰ مشخص می شوند. یکی از این ویژگی ها سوپر سمپل است که در آینده در کنار رزولوشن 4K به بازی های اکس باکس وان اضافه خواهند شد. به همین منظور دارندگان کنسول تازه مایکروسافت از مزایای بیشتری نسبت به دیگران روی بازی ها برخوردار می شوند. اسپنسر در ارتباط با این موضوع گفته است:

من فکر می کنم که اسکورپیو برای خریدارانی است که برای شان رزولوشن ۱۰۸۰ یا 4K مهم نیست و به دنبال بهترین نسخه از بازی های کنسولی روی تلویزیون هایشان هستند. ما در اسکورپیو یک پردازنده با فرکانس بالایی داریم که در هیچ کنسول دیگری دیده نمی شود. همچنین در این کنسول پردازشگر گرافیکی بهتر و مقدار رم بیشتری هم داریم.

ما رویکرد متمایزی را در ارتباط با اسکورپیو در پیش گرفته ایم و می خواهیم که همه بازی ها روی آن به خوبی اجرا شوند. همه بازی ها به تمامی قدرت سخت افزار اسکورپیو دسترسی دارند. حتی بازی های دو سال پیش اکس باکس وان و همچنین آثار توسعه یافته در ده سال گذشته برای اکس باکس ۳۶۰ نیز قادر به استفاده از تمامی قدرت اسکورپیو هستند.

چند وقت دیگر می بینید که بازی های اکس باکس وان تا چه اندازه بهتر روی اسکورپیو اجرا می شوند. به هر حال شما قدرت CPU و GPU بیشتری در اختیار دارید و می توانید از ویژگی های قابل ارتقای بیشتری در بازی ها بهره مند شوید.

شما می بینید که که آن ها در اغلب یا در تمامی اوقات روی رزولوشن های بالاتری اجرا می شوند و اگر تیمی تمایل به انجام کارهای بیشتری برای اسکورپیو داشته باشد، مشخصا آن وقت می توانیم کارهای بسیار بزرگ تری را به انجام برسانیم.
 

حال بر اساس گفته های اسپنسر، قرار است این امکان در اختیار توسعه دهندگان قرار گیرد که آنها آن طور که می خواهند از اسکورپیو پشتیبانی کنند. علاوه بر این، مایکروسافت به شدت روی قدرت اسکورپیو و اهدافش برای اجرای کیفی بازی های ویدیویی تمرکز کرده است.

اسپنسر در مصاحبه خود با وبسایت Gamasutra به جزئیات بنچمارک اسکورپیو اشاره کرده و گفته است که بازی ها روی این کنسول در رزولوشن 4K واقعی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می شوند.

ما به بازی های اکس باکس وان نگاهی انداختیم و دیدیم که اغلب آن ها با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه روی رزولوشن ۱۰۸۰ و گاهی هم ۹۰۰ اجرا می شوند. به همین منظور باید مطمئن می شدیم که سخت افزار اسکورپیو این قدرت اجرای بازی ها با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه روی رزولوشون 4K را دارد. تنها دلیلی هم که روی ۳۰ فریم متمرکز شدیم آن است که بازی های بسیار زیادی روی اکس باکس وان داریم.

اما ما چیزی را به توسعه دهندگان تحمیل نمی کنیم. آن ها می توانند تصمیم کاملا متفاوتی برای رزولوشن و فریم بازی های خود اتخاذ کنند. نمایشی که از فورتزا به تصویر کشیده شد روی رزولوشن 4K واقعی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بود. اما ممکن است برخی از افرادبخواهند از رزلوشن پایین تری برای بازی شان استفاده کنند.

زمانی که توسعه دهندگان برای پورت موتورهای گرافیکی شان روی اسکورپیو به استودیو می آیند، به آن ها می گوییم بیایید بالاترین تنظیمات گرافیکی را امتحان کنید و نتیجه را ببنید. ما از نتایچی که مشاهده کردیم به شدت غافلگیر شدیم. چرا که هیچ وقت نمی دانیم هنگام اجرای بازی ها روی موتورهای شخص ثالث چه اتفاقی رخ می دهد.
 

با این حال، اسپنسر هنوز در ارتباط با تعداد توسعه دهندگان اکس باکس که حالا به طور مشخص روی توانایی های اسکورپیو سرمایه گذاری کرده اند، هیچ صحبتی نکرده است. احتمال می رود که تعدادی از آن ها که قرار است در مراحل ابتدایی از اسکورپیو حمایت کنند، هنگام عرضه این کنسول مشخص شوند. اما اسپنسر در ارتباط با این موضوع بسیار واقع بینانه صحبت کرده است.

مشخصا تیم های توسعه دهنده بخش بزرگی از بازار را هدف قرار خواهند داد. بزرگ ترین و پایه ای ترین محصول ما اکس باکس وان خواهد بود و آن ها باید این کنسول را به فروش رسانند. گرچه تفاوت در آن است که خریداران اسکورپیو بیشترین بازی ها را نیز خریداری می کنند.

ممکن است تیمی بگوید که من می خواهم یک بازی برای اکس باکس وان طراحی کنم که تا اندازه ای روی اسکورپیو بهتر اجرا می شود و نمی خواهیم از قدرت CPU و GPU که در اختیارمان قرار گرفته استفاده بیشتری کنیم.

اما ممکن است تیم دیگری بگوید که خریدار محصولات ما خریدار اسکورپیو است. به همین منظور ما همیشه می خواهیم که ابزار بیشتری در اختیار توسعه دهندگان قرار دهیم و بگذاریم تا خودشان مسیرشان را انتخاب کنند.
 

با این وجود باز هم صحبت های اسپنسر در ارتباط با نحوه کار توسعه دهندگان با اسکورپیو مبهم و نا مشخص است. با وجود رم اضافه و قدرت پردازشی بیشتری که کنسول آینده مایکروسافت در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، آن ها می توانند بخشی اختصاصی را به گیم پلی بازی های خود برای دارندگان اسکورپیو اضافه کنند. در ارتباط با این موضوع، اسپنسر هنوز هیچ صحبت مشخصی نکرده و تنها به همان گفته های قدیمی اش و باز بودن دستان توسعه دهندگان اشاره کرده است.

ما همیشه یک جمله تکراری را هنگام گفتگو با توسعه دهندگان تکرار می کنیم و به آن ها می گوییم که هر طور می خواهید از قدرت اسکورپیو بهره برداری کنید. امروز تمامی ایده های تیم ها همراهمان هستند و باعث می شوند تا بازی های امروز ما احساس و ظاهر بهتری روی اسکورپیو پیدا کنند. با این حال ما هنوز افراد زیادی را ندیده ایم که بخواهند در گیم پلی بازی شان تغییری ایجاد کنند.

در کنار تمامی موضوعاتی که به آن ها اشاره شد، می دانیم که اسکورپیو و پلی استیشن ۴ هر دو به دنبال انجام یک کار هستند. سونی و مایکروسافت هر دو به این موضوع پی برده اند که بازار تلویزوین های 4K روز به روز در حال بزرگتر شدن است و آن های می دانند که باید کنسولی را توسعه دهند که از این ویژگی پشتیبانی کند.

اما زمانی که پلی استیشن ۴ پرو در نوامبر وارد بازار شد، مقایسه های نامناسب بسیاری میان این کنسول و اسکورپیو صورت گرفت. مقایسه این دو کنسول را می توان به مقایسه میان گلگسی اس ۸ سامسونگ و آیفون ۷ شبیه دانست. هر دو مقایسه به نوعی نامناسب و غیر منطقی هستند. بهتر است اجازه دهیم اسکورپیو وارد بازار شود و بعد از آن قضاوت کنیم. اما فعلا به تنها چیزی که می توان بسنده کرد، آخرین بیانیه اسپنسر در ارتباط با این موضوع است.

سه سال پیش در موقعیتی قرار داشتیم که فکر می کردیم سخت افزارمان بهترین کنسول موجود در بازار نیست. اما حالا و  از زمان عرضه اکس باکس وان اس تا اسکورپیو به محصولات تولیدی مان به طور غیر قابل وصفی افتخار می کنم. اکس باکس وان از جنبه های بسیاری زیر سایه پلی استیشن ۴ قرار گرفت. اما حالا نوبت به ما رسیده تا پیش بیافتیم.

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200