http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
راهنمایی کامل برای عوامل مؤثر در رتبه یک سایت
راهنمایی کامل برای عوامل مؤثر در رتبه یک سایت

مبحث SEO‌ و SMO را چند هفته‌ای است که شروع کردیم و به‌صورت مختصر موضوعاتی را که هر طراح وب یا مدیر سایت باید بداند، مطرح و مرور می‌کنیم. در هفته اول، مباحثی پایه‌ای SEO را آموختید و در دو شماره بعدی موضوع SMO ،Open Graph، Twitter Cards و راهکارهای انتقال ترافیک کاربران رسانه‌های اجتماعی به سایت‌ را توضیح دادیم. شايد سوالی که اكنون در ذهن شما به‌وجود آمده، این باشد که «روی چه موضوعات و فاکتورهایی باید تمرکز کنیم تا نتیجه بهتری در موتورهای جست‌وجوگر داشته باشیم؟»

همان‌طور که تاكنون دیده‌اید، فاکتورهای بسیار زیادی روی رتبه شما در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل تاثیر دارد؛ حتی تاثیر هر کدام از این فاکتورها در موتورهای جست‌وجوگر متفاوت است. به‌علاوه صاحبان موتورهای جست‌وجوگر، برای جلوگیری ازتقلب و تغيير نيافتن روند درست موتورهاي جست‌وجوگر توسط برخي افراد از گفتن فاکتورهای تاثیرگذار و الگوریتم موتورهای خود تا حد بسیار زیادی پرهیز می‌کنند. اینجا است که متخصصان SEO پیدا می‌شوند و با مطالعه، آزمون و خطا، جست‌وجو، تجربه و... راهکارهایی را برای افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجوگر را ارائه می‌کنند.
کارشناسان SEO براساس اینکه چقدر توانایی دارند، سایت شما چه جایگاهی دارد و درخواست شما چیست، دستمزدهای متفاوت و معمولا بالایی را به‌عنوان مشاور دریافت می‌کنند. طبیعتا اگر این افراد متخصص باشند و کار خوبی تحویل دهند، هزینه زیادی را که از شما دریافت می‌کنند، واقعا باصرفه خواهد بود. این هفته ما فقط تعدادی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجوگر به ویژه گوگل را معرفی می‌کنیم. ذکر این نکات الزامی است که اولا صرفا فقط این فاکتورها نیستند و شاید ده‌ها و شاید صدها آیتم دیگر بتوان به این فهرست اضافه کرد. ثانیا همان‌طور که ذکر شد، هیچ مرجع دقیقی برای این فاکتورها وجود ندارد و اکثر این موارد بر اساس تجربه، تست و سندهای منتشر شده از موتورهای جست‌وجوگر به‌دست آمده است. فهرستی که در همین مقاله مشاهده می‌کنید، فاکتورها و میزان تاثیرگذاری هر کدام در افزایش یا کاهش رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجوگر را نشان می‌دهد. این فهرست توسط MOZ که یک موسسه مطرح در زمینه SEO است، شکل گرفت. MOZ تحقیقات گسترده و دقیقی را روی موتورهای جست‌وجوگر و الگوریتم‌های آنها انجام می‌دهد و نتیجه تحقیقات خود را هر دو سال یک‌بار منتشر می‌کند. اين شركت امسال نیز طی سنت دوساله خود، فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در رتبه سایت‌ها را در سایت خود منتشر کرده است. هر کدام از این موارد می‌توانند بر افزایش یا کاهش رتبه و میزان نمایش در موتورهای جست‌وجوگر تاثیر بگذارند. در این فهرست بیش از 80 آیتم در قالب 10 دسته‌بندی (با رنگ‌بندی متفاوت) ذکر شده است. قبل از مشاهده و آنالیز فهرست، بايد با چند مبحث به‌صورت کاملا مختصر و سریع آشنا شوید.
همسایگان شما
در مفاهیم SEO شاید با مفهومی به نام C-Block برخورد کرده باشید. C-Block تاثیر زیادی در رتبه سایت شما از دید موتورها خواهد داشت. این مفهوم را با مثال و توضیحی کوتاه درباره IP برای شما شرح می‌دهیم. هر آدرس آی‌پی نسخه 4 به چهار بخش یا Block تقسیم می‌شود که هر کام را با حروف همچون عبارت زیر نشان می‌دهند:
AAA.BBB.CCC.DDD
به بخش سوم که با حرف C نشان داده شده است، C-Block گفته می‌شود. برای مثال، آی‌پی 64.62.209.175 و آی‌پی 64.62.209.33 هر دو به‌خاطر 64.62.209 در یک بلاک یا همان C-Block قرار دارند. معمولا آی‌پی‌های یک سرویس‌دهنده خدمات اینترنت (ISP)، همچنین یک سرویس‌دهنده میزبانی وب یا همان هاستینگ (Hosting) در یک رنج آی‌پی یا C-Block قرار دارند. این آی‌پی را همسایه یکدیگر می‌خوانند.
حالا تصور کنید که می‌خواهید به یک مجتمع مسکونی مثلا 156 واحده نقل مکان کنید اما به‌خاطر حضور تعداد زیادی واحد مسکونی که در آنها اراذل و اوباش زندگی می‌کنند، این مجتمع مسکونی بدنام است. به محض اینکه شما به خانه خود در این مجتمع نقل مکان می‌کنید، مردم نیز شما را با چشم دیگري نگاه می‌کنند. برخی محتاط با شما برخورد می‌کنند و برخی دیگر کاملا شما را اوباش می‌دانند. خلاف این موضوع نیز صادق است.
با خواندن این موارد، تجسم کنید که شما سایت خود را در یک هاستینگ مشترک (Shared) راه‌اندازی کرده یا به آن نقل مکان می‌کنید.
در این هاستینگ که سایت‌ها در یک C-Block قرار دارند، چند سایت اسپم که به آنها Spammy یاسایت‌های خلافکار اطلاق می‌شود، حضور دارند. حضور این سایت‌های Spammy در همسایگی شما روی دید موتورهای جست‌وجوگر از سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. از طرف دیگر اگر سایت‌های خوب با رتبه بالا در همسایگی شما (C-Block یکسان) قرار داشته باشند، تاثیر مثبت خواهد داشت. برای اینکه به بررسی C-Block‌ سایتی بپردازید، می‌توانید از آدرس زیر اقدام کنید:
http://tr.im/4nllw
لینک‌های قوی
مفهوم بعدی، «متن لینکی» یا Anchor Text است که درواقع وقتی در صفحه وبی یک لینک (Anchor) ایجاد می‌کنید، به متنی که لینک را روی آن ایجاد کرده‌اید و قابل مشاهده و کلیک شدن است، اطلاق می‌شود. در مثال زیر، عبارت «مقاله‌ای درباره فاکتورهای SEO» همان متن لینکی است. (تصویر 1)
حال به موضوع میزان تاثیرگذاری متن لینکی در رتبه یک سایت می‌رسیم. به‌طور کلی هر چه متن لینکی که برای یک لینک می‌نویسیم با کلمات دقیق‌تر و مرتبط‌تر با موضوع صفحه لینک داده شده باشد، ارزش صفحه وب و به‌طور کلی ارزش سایت شما بالاتر می‌رود. اگر می‌خواهید در صفحه‌ای از سایت خود، به یک صفحه دیگر لینک دهید (چه آن صفحه یکی از سایت‌های خود شما و چه از سایتی دیگر باشد) بهتر است متنی مناسب به‌عنوان Anchor Text را برای آن نوشته و استفاده کنید. به‌طور مثال، اگر می‌خواهید در یک قسمت پست وبلاگ خود درباره کوروش کبیر، به صفحه انگلیسی ویکی‌پدیای کوروش اول لینک دهید، به‌جای اینکه از متن «اینجا را کلیک کنید» استفاده کنید، بهتر است از عبارت «صفحه انگلیسی کوروش اول در ویکی‌پدیا» به‌عنوان متن لینکی استفاده کنید. (تصویر 2)
همان‌طور که در تصویر دوم مشاهده می‌کنید، بخش‌های مختلف یک لینک (Anchor) از جمله بخش متن لینکی
(Anchor Text) مشخص شده‌اند.
امتیازی برای اعتبار لینک‌ها
در نمودار این مطلب، به عبارت MozRank برخورد می‌کنید. موسسه MOZ برای میزان قدرت و تاثیرگذاری لینک‌ها فرمول و الگوریتمی تعریف کرده و نام آن را MozRank یا mR گذاشته است. اگرمیزان mR از عدد صفر تا 10 قابل تغییر بوده و هر میزان mR یک صفحه بالاتر باشد و به 10 نزدیک باشد، بهتر است.
سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که mR‌ دقیقا چیست؟ تصور کنید که اگر رتبه‌دهی به هر صفحه بر مبنای هر چه بیشتر بودن تعداد لینک‌ها به صفحات دیگر بود، این روش نتیجه‌ای جز فاجعه نداشت؛ زیرا صاحب یک سایت صدها و هزاران لینک به صفحات و سایت‌های دیگر می‌داد و به این ترتیب رتبه سایت خود را بالا می‌برد. الزاما هرچه تعداد لینک‌های یک صفحه بیشتر باشد، به این معنی نیست که اعتبار و قدرت آن صفحه بیشتر است. این روش اگر در امتیازدهی سایت‌ها پیاده‌سازی می‌شد، به‌گونه‌‌ای یک دیکتاتوری محسوب می‌شد زیرا لینک بیشتر باعث قدرت بیشتر بود و درنتیجه سایت به رتبه بالاتری سوق پیدا می‌کرد. در حالی‌که در فضای وب باید دموکراسی حاکم باشد. به این ترتیب معیاری تعریف شد که هر صفحه وب فقط یک حق رای (Vote) داشته باشد. حال هر سایت می‌تواند حق رای خود را با لینک دادن به یک صفحه دیگر خرج کند یا این یک حق رای را با لینک دادن به چند صفحه وب دیگر تقسیم کند. با این ساختار می‌توان اعتبار هر صفحه را بر اساس اینکه چه تعداد صفحه وب به صفحه X لینک داده‌اند، به‌علاوه اینکه صفحه X به چه صفحاتی لینک داده است، تعیین کرد. به‌نوعی می‌توان گفت صفحه‌ای (صفحه X) که به آن لینک بیشتری داده شده باشد، استحقاق امتیاز بیشتری دارد (زیرا رای صفحات بیشتری را جذب کرده است) و همچنین صفحاتی که صفحه X به آنها لینک داده است نیز استحقاق بیشتری برای امتیاز دارند؛ زیرا با توجه به اینکه صفحه X رای صفحات بیشتری را جذب کرده، پس صلاحیت بیشتری برای افزایش امتیاز صفحات دیگر دارد.
برای احتساب MozRank، ابتدا لینک‌های داخل هر صفحه ارزیابی می‌شوند، سپس الگوریتمی برای به دست‌آوردن امتیاز MozRank برای هر آدرس URL اجرا می‌شود. این الگوریتم در خزنده وب Mozscape تعریف شده است که در انتهای مقاله به‌طور مختصر به آن می‌پردازیم. (تصویر 3)
MozRank هم برای لینک‌های داخل سایتی (Internal links) و هم برای لینک‌های خارجی (External‌ Links) که به صفحات سایت‌های دیگر اشاره می‌کند، محاسبه می‌شود. بین این دو نوع، لینک‌های خارجی اهمیت بیشتری دارند، زیرا لینک‌های خارجی می‌توانند تاییدیه بیشتری به محتوای هر دو سایت (هم سایت مورد نظر و هم سایت لینک شده) ایجاد کنند. با یک مثال این موضوع را شرح می‌دهیم؛ شما به فروشنده‌ای که به‌طور مداوم از بخش‌های مختلف فروشگاه خود تعریف و شما را به بخش‌های مختلف این فروشگاه راهنمایی می‌کند، اعتماد می‌کنید یا به فروشنده‌ای که کار خود را انجام می‌دهد و مغازه‌دار و همسایگان او، کار و اجناس او را تایید می‌کنند و به شما پیشنهاد می‌دهند؟
طی تحقیقاتی که MOZ انجام داده است، MozRank با میزان همبستگی 0/39، مهم‌ترین فاکتور در رتبه‌بندی سایت‌ها است. با توجه به اینکه MozRank، تا حدودی منطق موتورهای جست‌وجوگر را شبیه‌سازی می‌کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین فاکتور برای موتورهای جست‌وجوگر ساختار معنایی لینک دادن صفحات به یکدیگر است و این ساختار در لینک‌های خارجی (External Links) اهمیت بسیار بیشتری نسبت به هر فاکتور دیگر دارد.
در کنار مفهوم mR، مفهومی دیگر با عنوان Domain-Level MozRank یا DmR وجود دارد که محاسبه این امتیاز مشابه mR است، اما مربوط به دُمین‌ها می‌شود؛ به این معنی که سایت‌ها به‌طور کلی چگونه به یکدیگر لینک داده‌اند و پیوند ایجاد کرده‌اند (سطح لینک‌دهی صفحه به صفحه مدنظر نبوده و همان‌طور که از نام آن در Domain-Level MozRank مشخص است سطح لینک‌دهی دُمین به دُمین مطرح است). (تصویر 4)
امتیازی برای میزان اعتماد به یک صفحه
در نمودارها عبارت دیگری با عنوان MozTrust مشاهده می‌کنید که بیانگر میزان اعتماد صفحه وب بر اساس میزان اعتماد صفحاتی که به آن لینک داده‌اند، هست. هرچه اعتماد صفحات لینک‌دهنده به صفحه X بیشتر باشد، میزان اعتماد صفحه X نیز بالاتر می‌رود. به‌عنوان مثال، امتیاز mT صفحه‌ای که از طرف صفحه خانه (Home‌ Page) سایت یک دانشگاه لینک داده شده باشد، بسیار بیشتر از mT صفحه‌ای است که از طرف پست یک وبلاگ لینک شده است؛ بنابراین برای افزایش mT هرچه از سایت‌ها و صفحاتی که اعتماد بیشتر دارند، لینک دریافت کنید، بهتر است.
این الگوریتم و امتیازدهی تقریبا در همه موتورهای جست‌وجوگر نیز لحاظ می‌شود. میزان امتیاز mT از صفر تا 10 تغییر می‌کند و همچنین برای شما به‌عنوان مدیر سایت، افزایش mT از عدد 8 به 9 دشوارتر از افزایش امتیاز یک صفحه با mT 3 به عدد 4 خواهد بود.
در کنار MozTrust نیز مفهوم دیگر با نام Domain-Level MozTrust یا DmT وجود دارد و بیانگر امتیاز اعتماد هر دُمین است؛ یعنی تعیین میزان اعتماد دُمین X بر اساس میزان اعتماد دُمین‌هایی که به این دُمین لینک داده‌اند.
اعتبار دومین شما چقدر است
همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، هیچ جزئیاتی مبنی بر اینکه الگوریتم موتورهای جست‌وجوگر به‌خصوص گوگل به چه صورت عمل کرده و چگونه به صفحات و سایت‌ها امتیاز می‌دهند، منتشر نشده است. بنابراین متخصصان موسسه Moz با استفاده از مهندسی معکوس (Reverse Engineering)، یادگیری ماشینی (Machine Learning)، رتبه گوگلی سایت‌ها (Page Rank)، نحوه نمایش سایت‌ها در نتایج جست‌وجو و همچنین دخیل کردن فاکتورهای MozRank، MozTrust و چند فاکتور دیگر، می‌توانند الگوریتمی را به‌دست آورند که تا حدودی شبیه الگوریتم امتیازدهی موتورهای جست‌وجوگر به‌خصوص گوگل عمل کند. خروجی این الگوریتم که شبیه Page Rank گوگل عمل می‌کند، عددی است بین صفر تا صد و آن را با نام «اعتبار دُمینی» (Domain Authority) می‌شناسند. ساختار احتساب اعتباری دُمینی برای تک‌تک صفحات نیز پیاده‌سازی می‌شود و آن را با «اعتبار صفحه‌ای» (Page Authority) بیان می‌کنند.
مهندسی معکوس به علمی گفته می‌شود که از پاسخ به سوال می‌رسند و در واقع فرایند کشف اصول تکنولوژیکی یک دستگاه، شیء یا یک سیستم است که از طریق تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد آن حاصل می‌شود. همچنین یادگیری ماشینی به‌عنوان یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی، به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آنها کامپیوترها توانایی یادگیری پیدا می‌کنند. در واقع تیم MOZ برنامه‌ای نوشته‌اند که می‌تواند الگوریتم شبیه‌سازی شده Page Rank گوگل را خروجی بدهد و با گذشت زمان، جمع‌آوری و تحلیل داده‌های بیشتر، الگوریتم حاصل را بهینه‌سازی کند.
ویژگی‌های غیرکلیدواژه
همان‌طور که در مفاهیم پایه‌ای SEO آموخته‌اید، استفاده از کلیدواژه (Keywords) مناسب تاثیر بسزایی در رتبه صفحه و سایت دارد. اما از سوی دیگر، آیتم‌های دیگری در رتبه هر صفحه تاثیرگذارند؛ آیتم‌هایی نظیر طول صفحه، سرعت بارگذاری و... . همان‌طور که در نمودار می‌بینید، برخی آیتم‌ها در این دسته قرار گرفته‌اند. برای مثال، تحقیقات MOZ در این دو سال نشان داده است که ارتباط سرعت پاسخگویی صفحه عدد منفی 0/10 است. به‌عبارت دیگر هرچه سرعت بارگذاری صفحه طولانی‌تر باشد، به میزان 0/10 روی رتبه همان صفحه تاثیر منفی دارد.
دمین و کلمات غیرکلیدواژه
یکی از گروه‌بندی‌های قابل مشاهده در نمودار، استفاده از کلمات غیرکلیدواژه در نام دُمین اصلی (و نه ساب‌دمین‌ها) است. برای مثال، استفاده از اعداد و خط‌فاصله در نام دُمین، تاثیرمنفی در رتبه سایت دارد. به‌طور معمول اغلب سایت‌هایی که در نام دُمین خود خط‌تیره (Dash یا همان Hyphen) دارند، سایت‌های Spam هستند و جایگاه بدی در موتورهای جست‌وجوگر دارند. با این تفسیر دُمین‌هایی که چندین خط‌فاصله دارند، به‌مراتب جایگاه ضعیف‌تری دارند؛ در واقع موتورهای جست‌وجوگر با پیش‌فرض این‌که سایت مورد نظر یک Spam Site است با آن برخورد می‌کنند. بنابراین تا حد امکان از استفاده از خط‌تیره یا عدد در دُمین انتخابی خود پرهیز کنید.
دمین و کلیدواژه‌ها
پيش از بحث درباره این موضوع باید به دُمین‌های سطح بالا (Top-Level Domain) اشاره‌ای داشته باشیم. دُمین‌های سطح بالا را به اختصار TLD می‌خوانند و درواقع همان پسوند دُمین شما هستند. برای مثال، .com، .net ، .org ، .ir. و... . اولین پیشنهادی که در مورد TLD وجود دارد این است که تا حد امکان از TLDهای اصلی استفاده شود. در وهله اول .com انتخاب کنید و سپس به سراغ .net یا .org و... بروید. تا حد امکان نیز به سراغ TLD جانبی مثل .info، .cc و... نروید زیرا در این TLDها معمولا سایت‌های اسپم قرار دارند و اگر سایت شما با TLD جانبی باشد، موتورهای جست‌وجوگر نسبت به سایت شما با پیش‌زمینه اسپم بودن برخود می‌کنند.
در چند خط قبل اشتاره شد که بهتر است از کلمات غیرکلیدی در دُمین خود استفاده نکنید. در نقطه مقابل آن نیز استفاده از کلمات کلیدی توصیه می‌شود. انتخاب این کلمات بايد متناسب با موضوع اصلی سایت شما باشد. تحقیقات MOZ نشان داده است که با وجود اینکه کوتاه بودن نام دُمین هم از نظر به‌خاطرسپاری در حافظه خوب است و هم در موتورهای جست‌وجوگر تاثیر بهتری دارد، اما اگر 2 تا حداکثر 4 كاراكتر از مهم‌ترین کلیدواژه‌های خود در نام دُمین استفاده کنید، تاثیر مثبتی در رتبه سایت شما نزد موتورها گذاشته خواهد شد. برای مثال، سایتی برای عابربانک‌های تجاری ایجاد می‌کنید و آن را در دُمین BestBusinessDebitCards.com در فضای وب قرار می‌دهید. شاید در نظر اول این دُمین خیلی طولانی باشد، اما نتایج نشان داده است که به‌خاطر وجود کلمات کلیدی اصلی در نام دُمین، تاثیر مثبتی در رتبه سایت دارد.
به‌خاطر استفاده از کلیدواژه در نام دُمین، اصل کوتاه بودن دُمین را کنار نگذارید! متخصصان MOZ طبق نتایج به‌دست آمده توصیه می‌کنند اگر دُمین شما روی .Net یا .Org است، حداکثر بین دو تا سه کلمه کلیدی و همچنین اگر سایت شما .Com باشد نهایتا امکان استفاده چهار کلیدواژه را خواهید داشت و نه بیشتر.
در SEO با مفاهیمی تحت عناوین Exact-Match Domain و Partial-Match Domain سروکار دارید. Exact-Match Domain یا همان EMD به دُمین‌های گفته می‌شود که وقتی عبارتی را جست‌وجو می‌کنید، عبارت جست‌وجو شده دقیقا در نام دُمین شما وجود داشته باشد (بدون هیچ خط‌فاصله‌ای در نام دُمین). برای مثال، وقتی Asre Ertebat را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، asreertebat.com یک EMD به‌حساب می‌آید. Partial-Match Domain یا PMD به دُمین‌هایی گفته می‌شود که برخی کلمات جست‌وجو شده را در نام خود داشته باشند.
انتخاب یک نام دُمین مناسب یکی از ضرورت‌های مهم به‌حساب می‌آید. برای مثال، خود سایت MOZ تا همین چند ماه پیش در دُمین seomoz.org قرار داشت و حالا تحت دُمین moz.com قابل دسترس است. یا زمانی‌که شبکه اجتماعی فیس‌بوک کار رسمی خود را آغاز کرد، تحت دُمین thefacebook.com بود و در سال 2005 با افزایش کاربرانش، مجبور شد با پرداخت 200 هزار دلار دُمین facebook.com را خریداری کند.
طی تحقیقات MOZ مشخص شده است که ارتباط EMD با رتبه سایت در حدود 0/16 و حتی این عدد در دُمین‌های .Com به 0/20 می‌رسد.
استفاده از کلیدواژه در سطح صفحه
در نمودار، برخی از آیتم‌ها در دسته‌بندی استفاده از کلیدواژه در سطح صفحه بیان شده‌اند و بیانگر این هستند که کلمات و عبارات کلیدی چگونه با استفاده از تگ‌های HTML در صفحه به‌کار برده شده‌اند. به‌عنوان مثال تگ‌های Title و H1. این داده‌ها ارتباط بین کلیدواژه‌ها و صفحات وب را محاسبه می‌کنند؛ این محاسبات با استفاده از امتیاز tf–idf و همچنین امتیاز مدل زبانی محاسبه می‌شوند.
tf–idf یا فراوانی وزنی تی‌اف-آی‌دی‌اف مخفف فراوانی-عکس فراوانی سند است. در این شیوه به لغات وزنی بر اساس فراوانی آنها در سند داده می‌شود. در واقع این سیستم وزن‌دهی نشان می‌دهد به چه میزان یک کلمه برای یک سند مهم است. این مسئله کاربردهای بسیاری در موتورهای جست‌وجوگر و بازیابی اطلاعات دارد. وزن کلمه با افزایش تعداد تکرار آن در متن افزایش می‌یابد، اما افزایش آن توسط تعداد کل کلمات در متن کنترل می‌شود، چراکه می‌دانیم در صورت زیاد بودن طول متن، بعضی از کلمات به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران تکرار خواهند شد، اگرچه چندان اهمیتی در معنی نداشته باشند.
ارتباط شبکه‌های اجتماعی
اگر در نمودار دقت کنید، برای ضریب همبستگی وجود متاتگ‌های Open Graph در صفحه و میزان افزایش رتبه صفحه، عدد 0/00 به‌دست آمده که به معنی این است که هیچ ارتباطی وجود ندارد! این نتیجه براساس تحقیقات MOZ به‌دست آمده است. با ترکیب دانسته‌های خود از دو شماره قبل می‌توانید به‌عنوان متخصص SEO بگویید که گرچه وجود Open Graph هیچ تاثیری در رتبه صفحه برای گوگل نخواهد داشت، اما در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، چه از نظر خود وب‌سایت فیس‌بوک و چه از نظر کاربران که لینک‌های به‌اشتراک گذاشته شده از وب‌سایت شما را می‌بینند، جایگاه بهتری خواهید داشت. از طرف دیگر، قرار دادن Open Graph در صفحات باعث می‌شود زمانی‌که لینک‌هایی از سایت شما در فیس‌بوک به‌اشتراک گذاشته شوند، بسیار شکیل‌تر ظاهر شوند و در نتیجه احتمال دوباره به‌اشتراک‌گذاری آنها بالا رود. همان‌طور که می‌توانید در نمودار ببینید، ضریب ارتباط تعداد دفعات به‌اشتراک‌گذاری یک صفحه در فیس‌بوک با افزایش رتبه آن 0/27 بوده که رقم بسیار قابل توجهي به حساب می‌آید.
خزنده Mozscape
MOZ یک موتور خزنده (Crawler) و ایندکس‌کننده با عنوان Mozscape ساخته است که مشابه خزنده وب بسیاری از موتورهای جست‌وجوگر مطرح عمل می‌کند. فاکتورهایی نظیر MozRank و MozTrust در داخل الگوریتم این خزنده تعریف شده‌اند و خروجی آن را می‌توانید ببینید. MOZ از خزنده وب‌ساخته توسط خودشان برای انجام این تحقیق استفاده بسیاری کرده و نتایج جالبی به‌دست آورده است.
همان‌طور که طی دو شماره قبل بحث شد، Social Media Optimization از مسائلی است که باید به آن توجه زيادي داشت. MOZ نیز با تحقیقات و آزمایش‌هاي خودش به ارتباط زیاد شبکه‌های اجتماعی و رتبه سایت‌ها دست پیدا کرده است. برای مثال، هرچه صفحات یک وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، گوگل‌پلاس و توییتر بیشتر به‌اشتراک گذاشته شوند، رتبه آن سایت‌ها نیز افزایش می‌یابد. در نمودار MOZ برخی از آیتم‌ها در این گروه‌بندی قرار گرفته‌اند.
معنای اعداد در نمودار
اعدادی که در نمودار می‌بینید، درصد نبوده و در واقع میزان ضریب همبستگی (Correlation) یا همان ضریب ارتباط هر کدام از فاکتورها با افزایش رتبه سایت را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال ضریب ارتباط و همبستگی تعداد +1‌های گوگلی که به سایت داده شده با افزایش رتبه آن سایت در موتور جست‌وجوگر گوگل، تقریبا 0/30 محاسبه شده است.
ضریب همبستگی، ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می‌دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است. نهایت رابطه معکوس عدد منفی یک بوده، ارتباط کامل و مستقیم، عدد مثبت یک و نبودن رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است.
از اعداد و آمارهای اعلام‌شده می‌توان واقعیت‌های بسیاری را نتیجه‌گیری کرد. به‌عنوان مثال تعداد نظراتی که پایین پست فیس‌بوکی حاوی لینک به یکی از صفحات وب شما هست، نسبت به تعداد لایک‌های همان پست به اندازه یک‌صدم در ضریب ارتباط با افزایش رتبه صفحه شما بیشتر تاثیرگذار است. بنابراین هرچه‌ کامنت بیشتری جذب کنید، ارزش بیشتری دارد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200