http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
شنبه 16 مرداد 1395
پایان پاسکاری اختلال اینترنت در کشور
پایان پاسکاری اختلال اینترنت در کشور

کندی، قطعی و کیفیت پایین اینترنت از جمله مشکلاتی هستند که همگی ما در این سال‌ها به وفور با آنها برخورد داشته‌ایم و جالب آنکه در اکثر موارد هم وقتی علت را جویا می‌شویم، اکثر شرکت‌های ارایه‌کننده، عامل این کمبود کیفیت یا قطعی را شرکت ارتباطات زیرساخت ایران به عنوان تامین‌کننده انحصاری اینترنت کشور مطرح می‌کنند.

حال اما شرکت ارتباطات زیرساخت از سامانه‌ای رونمایی کرده است که به وسیله آن هر شرکت ارایه‌کننده اینترنت می‌تواند به صورت آنلاین وضعیت، کیفیت و قطع یا وصل بودن اینترنتی که زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی ارایه می‌دهد را مشاهده کند.
به منظور رونمایی از "سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت" روز یکشنبه دهم مرداد ماه 95، محمود واعظی وزیر ارتباطات، علی اصغر عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و محمدجواد آذری جهرمي مدیرعامل شرکت زیرساخت در حضور خیل عظیمی از خبرنگاران، به برخی پرسش‌ها پاسخ دادند.
چیستی سامانه پایش کیفی شبکه زیرساخت
سیستم آنلاین رصد وضعیت کیفیت اینترنت کشور که روی سایت شرکت ارتباطات زیرساخت tic.ir و در بخش "شاخص‌های کیفی شبکه" قرار گرفته، برای تعیین شاخص کیفیت شبکه اینترنت طراحی شده و از دو شاخص کورنومتر شکل و سه جدول تشکیل شده است. ظاهر این کورنومترها درست شبیه به کورنومترهایی است که سایت‌های دانلودی برای مشخص کردن سرعت دانلود ارایه می‌دهند.
نحوه تعیین شاخص توسط این کورنومترها هم این گونه است که اگر وضعیت ارایه سرویس در منطقه سبز باشد یعنی وضعیت مناسب است، اگر نوک پیکان کورنومتر به بخش‌های زرد رنگ برسد یعنی کیفیت از حد مجاز و تعیین شده به موجب مصوبه 222 کمتر است در نتیجه کیفیت ارایه اینترنت پایین است و زیرساخت می‌بایست به علت کمبود کیفیت به شرکت‌های اینترنتی جریمه بدهد؛ اگر هم کورنومتر بخش قرمز را نشان دهد یعنی ارتباط اینترنت به کل قطع شده است و در این صورت هم شرکت زیرساخت باید به شرکت‌های اینترنتی به علت این قطعی جریمه بپردازد.
دو کورنومتری که این سامانه ارایه می‌دهد دو مشکل معمول اینترنت را بررسی می‌کند اولین شاخص میزان Latency یا تاخیر زمانی پیش آمده در ارایه اینترنت را می‌سنجد، شاخص دیگر اما میزان مفقودی (Packet lost) سرویس‌های اینترنتی ارایه شده توسط زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی را می‌سنجد.
در این میان سه جدول مختلف هم وجود دارد که وضعیت ارتباطات شهرها و استان‌های مختلف را با هم می‌سنجد. یکی از این جداول به تفکیک میزان نوسانات اینترنت بین استان‌های مختلف کشور، دیگری به تفکیک میزان تاخیر در سرویس بین استان‌های مختلف و جدول دیگر به مشخص کردن تعداد و میزان گم شدن بسته‌های اینترنت بین استان‌های مختلف می‌پردازد.
در لحظه تنظیم این گزارش بر اساس اطلاعات مندرج در جدول نوسانات، ارتباطات اینترنت زاهدان با اهواز، اردبیل، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، خرم‌آباد و یاسوج در وضعیت زرد قرار دارد که به معنی پایین‌تر بودن از سطح تعیین شده در مصوبه222 است و شرکت زیرساخت می‌بایست به شرکت‌های اینترنتی جریمه بپردازد.
دلایل راه‌اندازی سامانه
جهرمي مدیرعامل زیرساخت در این جلسه دلیل راه‌اندازی این سامانه را اجرايي کردن مصوبه222 کميسيون تنظيم مقررات و پياده سازي سامانه مديريت SLA (توافق‌نامه سطح خدمات) اعلام کرد.
به عقیده این مقام مسوول مزيت انتشار اطلاعات کيفي شبکه ارتباطات زيرساخت به عنوان شبکه مادر مخابراتي داراي ابعاد مختلفي است که مهم‌ترين آن شفافيت نسبت به وضعيت سرويس‌هاي ارتباطي کشور است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین در توضیح چرایی ایجاد این سامانه گفت: تاکنون به محض ايجاد اختلال در اینترنت مشکل بر عهده زيرساخت يا شبکه انتقال درون شهري گذاشته مي‌شد اما از این پس بنا به تکليفی که سازمان تنظيم مقررات مقرر کرده و به منظور ارايه شفاف اطلاعاتU وزارت ارتباطات از خودش شفاف‌سازی را شروع کرده است که البته مجموعه زیرساخت اميدوار است که در ساير سرويس‌دهندگان هم اين اتفاق بيفتد.
به گفته جهرمی به وسیله این سامانه تازه رونمایی شده به صورت شفاف روند کار زیرساخت در انتقال اینترنت را می‌توان عملا دید.
شرکت‌های اینترنتی ملزم به اقدام مشابه
در همین حال عميديان رییس سازمان تنظیم مقررات نیز در این نشست با بیان اقدامات انجام شده در راستاي اجراي مصوبه 222 مدعی شد: با اين سامانه سرويس اينترنتي با شرايط قرارداد بايد ارايه شود و جلوي کم‌فروشي گرفته مي‌شود.
به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات به این ترتیب براي کل زنجيره، اجراي مصوبه پيگيري می‌شود و همانند زيرساخت ساير اپراتورها هم توسط سازمان تنظیم ملزم می‌شوند که دسترسي را به سازمان دهند و تا انتها به ارایه سرويس آنلاين نظارت خواهد شد.
عميديان گفت: اختلال در هر پارامتر که باعث عدم دسترسي يا کاهش کيفيت خدمت شود مشمول جريمه است و کوتاهي هرکدام از اپراتورها در قالب چارچوب تنظيم شده جريمه در پي دارد.
وی همچنین از طراحي سامانه يکپارچه هوشمند براي اندازه‌گيري کيفيت در تمام لايه زيرساخت، دسترسي و توزيع خبر داد و گفت: در يک سال گذشته با کمک مشاور، سامانه يکپارچه هوشمند طراحي شد و امروز در مرحله انتخاب پيمانکار است و مي‌تواند به عنوان الگويي در ساير لايه‌ها اعمال شود و امکان ارايه اطلاعات را روزانه از طريق داشبورد مديريتي در اختيار همه علاقه‌مندان قرار دهد.
آنطور که رییس سازمان تنظیم مقررات گفت، سامانه يکپارچه هوشمند بر اساس استاندارد ITU و مصوبات کميسيون تنظيم مقررات در تمام لايه‌های تامين، توزيع و انتقال و به منظور بررسي کيفيت در کل شبکه در اختيار استفاده‌کنندگان قرار مي‌گيرد. با اجراي طرح، سهم هر لايه از شبکه در ميزان موافقت‌نامه سطح خدمت به تفکيک تامين‌کنندگان مشخص و مشکلات در گلوگاه‌هايي که در زنجيره تامين خواهد بود با نظارت بر اين زنجيره مشخص و سهم هر يک قابل احصا مي‌شود.
رییس سازمان تنظیم همچنین گفت که از زمان آغاز به کار اين شبکه در زيرساخت و به محض ارايه به اپراتورها آنها موظف هستند، مشابه آنچه مي‌گيرند را به کاربران با همان کيفيت ارايه دهند.
عميديان در عين حال گفت: با توجه به اين که اپراتورهاي ديگر هم بايد در سامانه خود توان نظارتي را به کاربر نهايي از نظر کيفيت و سرعت بدهند، اپراتورهايي که اين قابليت را ندارند بايد در اسرع وقت در سامانه خود اين موضوع را ارايه دهند.
محمود واعظی وزیر ارتباطات کشور هم در این رابطه خواستار شفافيت تمام اپراتورهاي ثابت و همراه و FCP با مردم شد و گفت: بايد در کنار توسعه، شفافيت در کيفيت هم مدنظر تمام بازيگران قرار گيرد.
به این ترتیب و با پایان یافتن دوران پاسکاری اختلال‌های اینترنتی در ایران و سردرگمی مردم، حالا باید منتظر عملیاتی شدن واقعی پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان اینترنت بود که چگونگی اجرای دقیق آن نیازمند شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده است.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200