http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
تعداد دارندگان مجوز خدمات اینترنتی از 750 به 50 شرکت کاهش می‌یابد
تعداد دارندگان مجوز خدمات اینترنتی از 750 به 50 شرکت کاهش می‌یابد

هفته گذشته در گرماگرم هفته دولت و افتتاح انواع و اقسام طرح‌های مخابراتی، موضوع اعطای مجوز نسل 3 و بالاتر به اپراتورهای کشور و یک استفتا در خصوص ممنوعیت عرضه این خدمات که هفته پرخبری را ایجاد کرده بود.

هفته گذشته در گرماگرم هفته دولت و افتتاح انواع و اقسام طرح‌های مخابراتی، موضوع اعطای مجوز نسل 3 و بالاتر به اپراتورهای کشور و یک استفتا در خصوص ممنوعیت عرضه این خدمات که هفته پرخبری را ایجاد کرده بود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز طرح مهمی را برای نظرخواهی از اصناف و فعالان حوزه اینترنت کشور ارسال کرد که به موجب آن پروانه‌های PAP،PSTN، ISDP و ISP در کشور تجمیع شده و تحت 2 پروانه جدید FCP و ISP به ادامه فعالیت خواهند پرداخت.
این که طرح مذکور چیست و بخش خصوصی به نامه‌ای که در آن خواسته شده حداکثر ظرف مدت یک هفته به آن پاسخ دهند چه نقطه نظراتی دارد هنوز مشخص نیست. اما این طرح که تقریبا در مثبت بودن اجرای آن مخالفتی وجود نداشته و باید به هر تقدیر روزی اتفاق می‌افتاد، مسایلی را نیز در درون خود دارد که در این گزارش به برخی از این موارد پرداخته خواهد شد. لازم به ذکر است هفته نامه عصر ارتباط آماده دریافت نظرات فعالان عرصه اینترنت پیرامون پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت و خدمات ارتباطی ثابت در کشور است.
به گزارش عصر ارتباط در مقدمه این طرح آمده است، بیش از 10 سال از صدور اولین پروانه‌های تامین، توزیع و ارایه خدمات اینترنتی در قالب پروانه‌های عرضه‌کنندگان خدمات اینترنت رسا (ISP)، توزیع‌کنندگان خدمات اینترنت (ISDP)، ارایه خدمات عمومی انتقال داده‌ها(PAP) و ارایه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) در کشور می‌گذرد. با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان و توسعه قابل توجه باندپهن در این مدت به ویژه در چند سال اخیر توسط شرکت‌های دارای پروانه، همچنان کشور در این بخش از نقطه مطلوب فاصله دارد و پتانسیل‌های زیادی برای رشد و پاسخ به تقاضای انباشته وجود دارد که تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده و حضور شرکت‌های توانمند است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به اتمام مدت اعتبار پروانه‌های PSTN و PAP و مشکلات فراوان ناشی از تکثر و تنوع دیگر پروانه‌های حوزه اینترنت کشور، ساماندهی و اصلاح این پروانه‌ها را در دستور کار خود قرار داد و مطابق با مصوبه شماره 1 جلسه 191 مورخ 29/3/93 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موظف به تدوین پروانه‌های جدید این حوزه به نحوی که متضمن ساماندهی شرکت‌های فعال، تجمیع مجوزها و افزایش سرمایه‌گذاری و رقابت سازنده در توسعه شبکه و ارایه خدمات شود، گردید.
مطالعات کارشناسی اصلاح پروانه‌های‌ PSTN و PAP و پس از آن پروانه‌های ISDPو ISP ز اواخر سال 92 آغاز شد.معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از اخذ نظرات مشاوران مجرب داخلی و خارجی به همراه نظرخواهی از بسیاری از شرکت‌‌های ذی‌نفع و نهادهای نماینده بخش خصوصی این حوزه، اصول حاکم بر اصلاح پروانه‌های فوق‌الذکر را آماده ارایه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نموده است.
لذا در این مقطع زمانی و همگام با سیاست‌های عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این اصول حاکم را برای اعلام نظر تخصصی نخبگان و شرکت‌ها و نهادهای ذی نفع در بازار اینترنت، انتقال داده و باندپهن ثابت کشور ارسال می‌نماید.
اهداف طرح ساماندهی پروانه‌ها
اهداف اصلی از اصلاح و ساماندهی پروانه‌های PAP،PSTN، ISDP و ISP عبارتند از: افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حجم بازار اینترنت، انتقال داده و باندپهن کشور، ارتقای سطح فعالیت، اختیارات و امکانات پروانه‌های این حوزه به همراه افزایش نظارت‌پذیری و تعهد دارندگان پروانه، امکان حضور شرکت‌های بخش خصوصی متناسب با توانمندی‌های مالی، فنی و تجاری در هریک از بخش‌های بازار، عدم ایجاد انحصار و تشویق رقابت سالم، حفظ و افزایش فرصت‌های شغلی به ویژه با ساماندهی بازار فروش و عرضه خدمات در قالب نمایندگی‌های فروش تحت نظارت و مدیریت نهادهای صنفی بخش خصوصی و حذف مقررات و سازوکارهای دست‌وپاگیر همچون مجوزهای متعدد واستانی.
معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان از صاحب‌نظران و شرکت‌های این حوزه می‌خواهد تا ضمن مطالعه اصول حاضر که در 4 بخش ارایه می‌گردد اعداد جداول 1و2 را نیز براساس طرح تجاری مستند خود پیشنهاد نمایند.
پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت و خدمات ارتباطی ثابت در کشور
شرایط عمومی
از تاریخ مصوبه تمامی متقاضیان دارای شرایط و نیز دارندگان پروانه‌های PAP،PSTN، ISDP و ISP می‌توانند با رعایت شرایط مصوب در اصول حاکم و ضوابط سازمان، متقاضی دریافت یکی از پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت(Fixed Communication Provider FCP) یا خدمات ارتباطی ثابت (ISP) شوند.
دارندگان پروانه ارتباطات ثابت(FCP) مجاز به راه‌اندازی شبکه مستقل ارتباطی (انتقال و دسترسی) و نیز ارایه خدمات ارتباطی و انتقال داده ثابت بر بستر آن در چارچوب اصول و ضوابط مصوب کمیسیون و به ترتیبی که در پروانه مربوطه مشخص گردیده است، خواهند بود.
اپراتور دارنده پروانه FCP نمی‌تواند در هیچ‌یک از دارندگان پروانه ISP سهام داشته باشد.
شرکت‌هایی که صرفا بازاریابی و فروش برای خدمات اینترنت و انتقال داده شرکت‌های دارای پروانه FCP یا ISP را انجام می‌دهند می‌بایست حسب قوانین و مقررات نظام صنفی رایانه‌ای نسبت به دریافت مجوز فعالیت از مراجع صنفی ذی‌ربط اقدام نمایند. در جواز فعالیت دریافتی می‌بایست حتما نام و مشخصات دارنده/ دارندگان پروانه که دارنده جواز، نمایندگی آنها را برعهده دارد قید شود.
تمامی دارندگان پروانه‌های PP،PSTN، ISDP و ISP که حداقل تا تاریخ 31/6/93 پروانه آنها دارای اعتبار بوده یا تمدید شده باشد و به تشخیص سازمان دارای تخلفات عمده نباشد، از تاریخ فوق‌الذکر به مدت یک سال شمسی مهلت خواهند داشت تا مطابق ضوابط و شرایط اعلامی در مصوبات کمیسیون از جمله ماده 22 اصول حاکم، برای دریافت پروانه جدید درخواست رسمی و مکتوب خود را به سازمان ارایه نمایند.
اصول حاکم بر صدور پروانه ارایه خدمات ثابت (ISP)
- به منظور ساماندهی بازار ارایه خدمات باند وسیع، سازمان موظف است ضوابط و دستورالعمل اجرایی صدور پروانه عرضه‌کنندگان خدمات اینترنت رسا (ISP) مصوب جلسه شماره 19 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ 3/10/93 را با اصلاح موارد ذیل در قالب پروانه ارایه خدمات ثابت موسوم به پروانه ISP به متقاضیان دارای شرایط ارایه نماید:
- موضوع پروانه: ارایه خدمات اینترنت و انتقال داده بین 2 یا چند نقطه ثابت زمینی به بهره‌برداران نهایی.
تبصره: دارندگان پروانه ارایه خدمات باندوسیع ثابت(ISP) مجاز به راه‌اندازی شبکه مستقل ارتباطی (انتقال و دسترسی) نیستند اما می‌توانند در چارچوب اصول و ضوابط مصوب کمیسیون از پورت‌ها و اتصالات ایجاد شده توسط اپراتورهای مجاز، بهره‌برداری و آنها را به مشتریان نهایی عرضه نمایند.
- قلمرو فعاليت و مدت اعتبار پروانه: گسترده پروانه ملي (قلمرو سرزميني جمهوري اسلامي ايران) بوده و مدت اعتبار آن 5 سال از تاريخ صدور است. در صورت عدم ارتكاب تخلف عمده از سوي دارنده پروانه به تشخيص سازمان اين مدت براي 5 سال ديگر با تصويب ضوابط مرتبط از سوي كميسيون قابل تمديد است.
- تعهدات مالي پروانه:‌ حق الامتياز صدور پرونه 5/2 ميليار ريال براي هر سال است كه در ابتداي هر سال قراردادي پرداخت مي‌گردد. ضمنا به منظور تضمين حسن انجام تعهدات و جبران خسارت احتمالي بهره‌برداران نهايي، متقاضي دريافت پروانه مي‌بايست در زمان صدور پروانه، ضمانت‌‌نامه بانكي به مبلغ 5/12 ميليارد ريال با شرايطي كه سازمان اعلام خواهد كرد به سازمان بسپارد.
اصول حاكم بر پروانه ارتباطات ثابت در كشور (FCP)
شبكه موضوعي پروانه: شبكه مخابراتي شامل خطوط ارتباطي و تجهيزات لازم اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار كه امكان دسترسي و انتقال داده را بين 2 يا چند نقطه ثابت زميني جهت ارايه خدمات موضوع پروانه در قلمرو فعاليت پروانه فراهم مي‌سازد.
تبصره: دارنده پروانه در صورت نياز به اخذ فركانس براي ايجاد و توسعه شبكه موضوع پروانه خود مي‌تواند درخواست خود را به سازمان ارايه پس از اخذ موافقت آن و پرداخت هزينه‌هاي مرتبط نسبت به استفاده از باندفركانسي تخصيصي حسب آيين‌نامه‌ها و مقررات مصوب كميسيون اقدام نمايد.
خدمات موضوع پروانه: ارايه هرگونه خدمات ارتباطي بر بستر شبكه موضوع پروانه از قبيل خدمات دسترسي به اينترنت پرسرعت، دسترسي به شبكه ملي اطلاعات و خدمات مبتني بر آن، توزيع و فروش پهناي باند اينترنت و اينترانت، پيام‌رساني صوتي، تصويري و متني مبتني بر IP، انواع خدمات ارزش افزوده در چارچوب ضوابط قانوني.
تبصره1: ارايه خدمات به شكل ترابردپذير از جمله خدمات مورد نظر براي مشترك امكان‌پذير مي‌باشد.
تبصره 2: در صورتي‌كه ارايه يك سرويس بر بستر شبكه موضوع پروانه مستلزم موافقت يا اخذ مجوز از مراجع ذي‌ربط باشد، دارنده پروانه موظف به رعايت ضوابط و اخذ مجوزهاي مربوطه است.
- قلمرو فعاليت: پروانه‌هاي ارتباطات ثابت در 2 سطح ملي و منطقه‌اي صادر مي‌شود. قلمرو پروانه ملي شامل كليه شهرها و روستاها كشور و پروانه منطقه‌اي شامل كليه شهرها و روستاهاي كشور به‌جز 8 شهر تهران، مشهد، تبريز،اصفهان، كرج، شيراز، اهواز و قم خواهد بود. متقاضيان دريافت پروانه مي‌توانند متناسب با شرايط و تعهدات مصوب كميسيون از جمله مصوبه اصول حاكم در هر كدام از اين 2 سطح متقاضي دريافت پروانه شوند.
- ضوابط متقاضيان دريافت پروانه: شركت‌هاي متقاضي دريافت پروانه در زمان تقاضا بايد داراي شرايط عمومي ذيل باشند:
شركت غيردولتي بوده، در ايران به ثبت رسيده و حداقل 51 درصد سهام آن ايراني باشد و تا پايان مدت اعتبار پروانه نيز مي‌بايستي اين ماهيت حقوقي را حفظ كند.
موضوع فعاليت اساسنامه شركت متقاضي بايد مرتبط با ارايه خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد.
حداقل به ميزان 20 درصد از سهام شركت متقاضي پروانه مي‌بايست متعلق به يكي از شركت‌هاي دارنده پروانه خدمات ارتباطي از سازمان باشد.
براي شركت‌هاي متقاضي پروانه ملي، سهامداري حداقل 20 درصدي شركتي قابل قبول است كه در پايان تيرماه 1393 حداقل بيست STM پهناي باند اينترنت (ماهيانه) از شركت ارتباطات زيرساخت براساس موافقت كتبي سازمان خريداري كرده باشد. در صورتي‌كه شركت مزبور شرط تامين اين ميزان پهناي باند را برآورده نمي‌كند و دارنده پروانه PAP است، در پايان تيرماه 1393 حداقل داراي 200 هزار پورت فعال (دايري) ADSL باشد.
براي شركت‌هاي متقاضي پروانه منطقه‌اي، سهامداري حداقل 20 درصدي شركتي قابل قبول است كه در پايان تيرماه 1393 حداقل ده STM پهناي باند اينترنت (ماهيانه) از شركت ارتباطات زيرساخت بر اساس موافقت كتبي سازمان خريداري كرده باشد. در صورتي‌كه شركت مزبور شرط تامين اين ميزان پهناي باند را برآورده نمي‌كند، در پايان تيرماه 1393:
اگر دارنده پروانه PAP است حداقل داراي 100 هزار پورت فعال (دايري) ADSL باشد.
اگر دارنده پروانه PSTN است داراي حداقل 30 هزار مشترك فعال تلفن ثابت باشد.
تبصره 1: در صورت سهامداري مشترك تعدادي از دارندگان پروانه فوق‌الذكر و تقاضا براي دريافت پروانه در قالب يك شخصيت حقوقي، مجموع پورت‌هاي فعال هر كدام يا مجموع پهناي باند خريداري شده از سوي آنان يا مجموع تعداد مشتركين فعال تلفن ثابت آن‌ها در انتهاي تيرماه 93 مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.
تبصره 2: هيچ يك از دارندگان پروانه ارتباطات ثابت نبايد به‌صورت مستقيم و يا غيرمستقيم در ديگر شركت‌هاي ارتباطات ثابت سهامدار باشد. اين اصل مي‌بايست در زمان ارايه تقاضا براي دريافت پروانه نيز رعايت گردد.
تبصره 3: پس از2 سال از تاريخ تصويب مصوبه حاضر، كميسيون مي‌تواند ضوابط مندرج در اين بند را متناسب با شرايط بازار و نياز كشور، مورد تجديد نظر قرار دهد.
شرايط و تعهدات دريافت‌كنندگان پروانه
به منظور اطمينان از توانمندي مالي سرمايه‌گذاري در زمينه موضوع پروانه، كه مبلغ حق‌الامتياز اوليه و ميزان ضمانت‌نامه بانكي حسن انجام تعهدات براي متقاضيان پروانه در هر يك از سطوح ملي و منطقه‌اي با جدول شماره 1 خواهد بود. ضمنا ميزان حداقل گواهي اعتبار مالي لازم براي متقاضيان پروانه ملي هزار ميليارد ريال و براي متقاضيان منطقه‌اي 150 ميليارد ريال است.
پرسش‌ها و ابهامات اولیه
متن فوق بخش‌هایی از پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت و خدمات ارتباطی ثابت در کشور است که در تاریخ 3 شهریور برای فعالان اینترنتی ارسال شده و یک هفته نیز برای اعلام نظر آنها پیش‌بینی شده است.
به زبان ساده FCPها قادر به ارایه خدمات اینترنتی و شبکه‌سازی هستند در حالی‌که ISPها تنها امکان ارایه خدمات دارند. به عبارت دیگر ISPها دیگر امکان خرید پهنای باند از زیرساخت را نداشته و تنها روی بستری که سایرین ایجاد می‌کنند امکان ارایه خدمات دارند. محدوده فعالیت FCPها نیز 2 سطح ملی و ملی بدون 8 شهر اصلی کشور است و محدوده فعالیت ISPها ملی است.به گفته آگاهان FCP مجوزی است که برای قامت شرکت‌های PAP طراحی شده و مجوز ISP نیز برای سایر فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است.
نادیده گرفتن منافع کاربران
اما از جمله نکات مبهم در این پیش نویس سرانه پهنای باند به ازای هر پورت است که 25K در نظر گرفته شده است که گفته می‌شود چیزی معادل شرایط حال حاضر کشور است و با موضوعات توسعه‌ای هدف‌گذاری شده سنخیت ندارد. به عبارت دیگر حتی اگر قرار باشد ضریب یک به هشتی که فعلا به عنوان کف ارایه خدمات به کاربران از سوی رگولاتوری در نظر گرفته شده است را ملاک قرار دهیم سرانه پهنای باند به ازای هر پورت باید 128K لحاظ می‌شد.
ابهامات و تفاوت پروانه‌ها
از دیگر نکاتی که در پیش‌نویس مذکور به چشم می‌خورد این است که در پروانه ISPها مزیت‌های زیادی دیده نشده و چنانچه این شرکت‌ها با توجه به سطح درآمد و میزان پرداخت‌های پیش‌بینی شده به رگولاتوری در پروانه جدید، دقت و برنامه‌ریزی دقیقی به عمل نیاورند با احتمال ورشکستگی مواجه هستند. از این رو برخی از این شرکت‌ها از هم‌اکنون راه ادغام یک یا چند شرکت همکار را در پیش گرفته‌اند.موضوع دیگر این که گفته می‌شود در این پیش‌نویس، FCPها امکان ارایه تمام خدمات ارزش افزوده را دارند اما در مورد وضعیت ISPها سکوت اختیار شده است.
همچنین از سرنوشت ادامه فعالیت ISDPها که در توزیع پهنای باند فعال بودند اشاره مشخصی نشده و معلوم نیست خدمات این بخش از فعالان اینترنتی توسط کدام پروانه جدید ارایه خواهد شد.
آینده احتمالی بازار فعالان اینترنتی
در حال حاضر مجموع شرکت‌های دارنده انواع پروانه‌های خدمات اینترنتی در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به 750 شرکت می‌رسد. بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها نیز شامل ISPها است که رقمی در حدود 700 شرکت را شامل می‌شود که به شکل عملیاتی تقریبا 300 شرکت را شامل می‌شود چراکه برخی فعالان این عرصه گاه مجبور به درخواست تا 20 مجوز به تفکیک هر استان بودند.
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تعداد مجوزهای FCP به حدود 10 شرکت و تعداد ISP نیز به کمتر از 40 شرکت تقلیل یابد.اگرچه در این میان ابهاماتی در خصوص سرنوشت سرمایه‌گذاری، اشتغال و نیروی انسانی شرکت‌های کوچکی که شاید مجبور به حذف از این بازار باشند نیز وجود دارد که با توجه به مهلت یک‌ساله برای درخواست ارتقا به پروانه‌های جدید، این موضوع در زمان دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اما همانطور که ذکر شد این پیش‌نویس فعلا در انتظار دریافت نظرات است و در عین حال فعالان صنفی ضمن استقبال از لزوم تجمیع پروانه‌ها و مثبت بودن نظرخواهی از ایشان، امیدوارند که این نظرخواهی جنبه تشریفاتی نداشته و به آن توجه شود.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200