http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
شنبه 11 دي 1395
فریب‌کاری جدیدی که در پس همایش‌ها و نشست‌ها انجام می‌شود
فریب‌کاری جدیدی که در پس همایش‌ها و نشست‌ها انجام می‌شود

موج‌سواری روی نام و لوگوی دانشگاه‌های معتبر!

کاوه درفشانی
مدتی است، در فضای مجازی و خصوصا در شبکه‌های اجتماعی برخی فعالان حوزه وب و ICT با قرار دادن لوگوی دانشگاه‌های معتبر کشور اعلام می‌کنند که در حال برگزاری سخنرانی، همایش، کلاس یا سمیناری هستند که ظاهرا با مشارکت و پشتوانه علمی این دانشگاه‌ها انجام می‌شود.
در‌حالی‌که این موضوع یک ترفند قدیمی برای جلب مشارکت و نظر مخاطبان است تا به این ترتیب فعالیت‌های تبلیغاتی و حتی دروغین برخی افراد و کسب‌وکارهای مرتبط با وب، یک حرکت علمی، معتبر و مورد تایید مراکز دانشگاهی کشور قلمداد شود.
اگر به‌ياد داشته باشید حدود 10 سال پیش اجاره سالن وزارت کشور توسط یکی از سرشاخه‌های اعضای شرکت هرمی گلدکوییست تبدیل به بهانه‌ای شده بود که گلدکوییستی‌ها اعلام کنند، چون در سالن وزارت کشور همایش برگزار کرده‌اند، لذا فعالیت‌های آنها کاملا قانونی است و در غیر این‌صورت هرگز موفق به دریافت سالن این نهاد دولتی نمی‌شدند! بماند که از طریق همین توجیه افراد زیادی طعمه شدند و سرمایه‌های خود را از دست دادند.
این در حالی است که اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور و حتی برخی نهادهای دولتی ممکن است که سالن‌های خود را برای ساعاتی مشخص به افراد یا شرکت‌هایی اجاره دهند، اما این موضوع به‌هیچ‌وجه به‌منزله تایید علمی آن همایش یا کنفرانس توسط دانشگاه مزبور نیست.
**اما این روزها موجی از همایش‌هایی کاملا تبلیغاتی و دروغین به راه افتاده که با استفاده از ترفندی قدیمی و با وصل کردن خودشان به دانشگاه‌های معتبر کشور، برای خود اعتباری دست‌وپا کرده و با استفاده از نام و لوگوی دانشگاه‌های معتبر در تبلیغات خود به‌نوعی روی این نام‌های بزرگ موج‌سواری مي‌کنند. **
جالب آنکه محتوای بسیاری از این همایش‌های دروغین، عناوینی همچون رازهای موفقیت فلان کسب‌وکار اینترنتی، فلان فرد نخبه و کارآفرین و مسایلی از این دست است که هدف آنها کسب وجهه و استفاده تبلیغاتی از عواید این اقدامات است.
البته این اقدام صرفا در دانشگاه‌های داخلی رخ نمی‌دهد و گاه برخی دانشگاه‌های خارج از کشور محل برگزاری همایش‌هایی از این دست می‌شود تا از این رهگذر این‌طور وانمود شود که این دانشگاه مذکور بوده که از این افراد برای سخنرانی دعوت به‌عمل آورده تا از نتایج تجربیات کاری و علمی آنها بهره‌مند شود!
برای آنکه مخاطبان همایش‌ها و نشست‌ها بیشتر بتوانند با بی‌ربطی محل برگزاری به محتوای یک همایش آشنا شوند، بد نیست بدانند که هر فرد یا شرکتی می‌تواند حتی در مقر سازمان ملل نیز درخواست سالنی برای برگزاری یک کنفرانس را داشته باشد.
**در چنین حالتی با پرداخت مبلغی هر کسی می‌تواند سالنی کرایه کرده و اتفاقا در سایت سازمان ملل نیز برای اطلاع‌رسانی بهتر زمان برگزاری این نشست درج می‌شود، اما اینکه تصور شود سازمان ملل از ایشان دعوت کرده تا این سخنرانی برگزار شود، کاملا اشتباه است!**
در نهایت اینکه فرد یا شرکت مذکور چنانچه برای صندلی‌های خالی به سخنرانی بپردازد و اقدام به گرفتن چند عکس با کادرهای بسته کرده و آن را در رزومه کاری خود یا شرکتش قرار دهد، بحث دیگری است که کلاهبرداران جدید می‌دانند چطور می‌توانند از آن استفاده کنند و بهره لازم را ببرند.
اما برای بررسی دقیق‌تر موضوع با روابط عمومی دانشگاه شریف و دانشگاه تهران به عنوان دو مرکز علمی معتبر کشور تماس گرفتیم تا متوجه شویم استفاده از لوگو، نام و سالن‌های این دانشگاه‌ها چه شرایطی دارد و ضمنا چگونه می‌توان پی برد که شرکت‌هایی که در تبلیغات خود از نام و لوگوی این دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند آیا واقعا از حمایت مادی یا معنوی این دانشگاه‌ها برخوردار هستند یا صرفا بی‌پایه و اساس این ادعا را مطرح می‌کنند.
روابط عمومی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص گفت: در تعاملی که واحدهای صنعتی دانشگاه در راستای اهداف دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری انجام داده‌اند قراردادهایی بسته شده و به برخی شرکت‌ها اجازه استفاده از نام و لوگوی این دانشگاه داده شده است. اما نباید فراموش کرد که در این میان ممکن است سوءاستفاده‌هایی نیز صورت گیرد و افراد حقیقی یا حقوقی با استفاده از نام یا لوگوی دانشگاه تهران بدون دریافت اجازه از این دانشگاه برای خود تبلیغاتی انجام دهند.
روابط عمومی دانشگاه تهران در خصوص اینکه مردم چگونه می‌توانند متوجه شوند یک شرکت یا شخص که از لوگو یا نام دانشگاه تهران در تبلیغات خود استفاده کرده است واقعا مورد حمایت یا تایید دانشگاه تهران هست یا خیر، نیز گفت: باید با شرکت تبلیغ‌دهنده تماس گرفته شود و از آنها بپرسند که با کدام واحد دانشگاه تهران قرارداد دارند و سپس با روابط عمومی دانشگاه تهران تماس گرفته و از صحت و سقم ادعای مطرح‌شده اطمینان حاصل کنند.
مسوول روابط عمومی دانشگاه شریف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چگونگی اعطای مجوز برای استفاده از لوگو یا نام این دانشگاه گفت: شرکتی که بخواهد از دانشگاه شریف سالن اجاره کند می‌بایست از طریق دفتر ارتباط با صنعت، معاونت آموزشی یا از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه شریف درخواست خود را مطرح کند. در صورتی‌که یکی از این دفاتر با موضوع موافقت کند، همچنین لازم است که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف نیز از آن برنامه یا شرکت حمایت کند و تازه آن موقع است که اجازه استفاده از سالن این دانشگاه داده می‌شود.
به گفته این مقام مسوول، برای استفاده از لوگو یا نام دانشگاه شریف نیز باید تقاضای کتبی برای دریافت اجازه از دانشگاه درخواست شود و شرکت‌ها تنها در صورت دریافت موافقت دانشگاه شریف اجازه استفاده از نام یا لوگوی این دانشگاه در تبلیغات خود را دارند.
به این ترتیب باید گفت در صورتی‌که در فضای مجازی یا حتی در خیابان‌ها تبلیغاتی می‌بینید که در آنها شرکتی ادعا کرده از طرف دانشگاه‌های معتبر کشور فعالیت می‌کند یا دوره‌ای برگزار کرده و مدرکی به نمایندگی از طرف این دانشگاه‌ها ارایه می‌دهد، حتما قبل از ثبت‌نام در دوره‌ها یا همایش‌های آنها با روابط عمومی دانشگاه مذکور تماس گرفته و از صحت موضوع اطمینان حاصل کنید.

منبع:عصر ارتباط


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200